80-100% afgekeurd al ruim 4 jaar en nu opgeroepen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

80-100% afgekeurd al ruim 4 jaar en nu opgeroepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:35

Ik zit nu ruim 4.5 jaar in de WIA 80-100% afgekeurd, overspannen, werd burnout, werd cvs (chronische vermoeidheid), afgelopen september heb ik geprobeerd of ik een opleiding in de paarden mocht gaan doen omdat je dat partime kan doen en dan kan ik dus al was het maar 8-10 uurtjes in de week wat doen, maar de keuringsarts vond me hier niet toe in staat en ik ben weer 100% afgekeurd wegens ernstige vermoeidheids en stressklachten, hij zei me dat ik nu zeker een jaar of 2 misschien 3 niets meer zou horen, ik was teleurgesteld maar zie ookwel in dat het echt niet gaat.
Ik was IT manager functioneel beheer voordat ik instortte en ziek thuis kwam te zitten.
Nu word ik vanmorgen ineens gebeld door een arbeidsdeskundige van het UWV om een afspraak te maken om te kijken naar mn mogelijkheden? huh? ik zo ik ben toch volledig afgekeurd weer? ja zegt ze theoretisch 100% afgekeurd :?
Ik snap er niets meer van en ben ookwel geschrokken, ik zit niet voor niets al zolang thuis, wat willen ze nu van me, ze gaan me nu toch niet dwingen om een of ander vaag baantje aan te nemen :n
Weet iemand hier hoe dat zit en wat mn mogelijkheden zijn?
Ik ben hier behoorlijk van geschrokken, voel mn maag meteen op gaan spelen. -O-

sorry mods als het verkeerd staat, dit leek me meer iets betreffende welzijn als werk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:05

Ze moeten gewoon mensen periodiek testen. Ze gaan een gesprek met jou aan en bekijken jouw toestand en situatie. Ze gaan door middel van vragen en observatie kijken of je toch niet een aantal uurtjes kan gaan werken. Als het echt niet kan dan kan het niet maar het is wel goed dat ze dit regelmatig checken. Er zullen best mensen thuis zitten die het prima vinden zo, maar toch wel wat kunnen werken.

Miepie77

Re: 80-100% afgekeurd al ruim 4 jaar en nu opgeroepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:08

maar wat is regelmatig dan, want ik ben afgelopen oktober weer volledig afgekeurd dus ik snap niet waarom ik dan in februari weer moet langskomen, in 3 maanden is er niet ineens wat veranderd, net als de afgelopen 4 jaar

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:42

Ik hoop niet dat dit met die plannen van het kabinet te maken heeft, want ben net als jij eind vorig jaar daar nog geweest en mij is toegezegd dat ze me de komende jaren met rust laten, maar als ze massaal iedereen willen gaan herbeoordelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:49

Miepie77 schreef:
maar wat is regelmatig dan, want ik ben afgelopen oktober weer volledig afgekeurd dus ik snap niet waarom ik dan in februari weer moet langskomen, in 3 maanden is er niet ineens wat veranderd, net als de afgelopen 4 jaar

5 Maanden inmiddels en tegen de tijd dat je daar bent is het alweer 6 maanden na je laatste beoordeling. Het zou toch juist fijn zijn als er weer mogelijkheden komen dat je toch weer wat kan gaan doen?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:50

Alwiene schreef:
Ik hoop niet dat dit met die plannen van het kabinet te maken heeft, want ben net als jij eind vorig jaar daar nog geweest en mij is toegezegd dat ze me de komende jaren met rust laten, maar als ze massaal iedereen willen gaan herbeoordelen...

hoop het niet, keuringsarts had me gezegd dat ik een paar jaar idd niet meer langs hoefde en dan dit na 3 maanden, dat ze mensen in de bijstand en ww oproepen prima, maar ik ben volledig afgekeurd, dat is toch raar

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:51

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het nu afhankelijk is van de persoon die je gaat beoordelen
Mijn advies neem de raporten mee dan kunnen ze niet veel

Mijn hebben ze er toen ook uit geschopt onder het mom van vage klachten accepteren we niet meer

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:56

Ik ben per 1 februari ook weer 'beter' verklaard :+
'Als u fysiek zwaar werk had gehad, dan was het anders geweest, maar een kantoorfunctie moet kunnen'. En uitgeluld ben je.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:56

rommulus schreef:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het nu afhankelijk is van de persoon die je gaat beoordelen
Mijn advies neem de raporten mee dan kunnen ze niet veel

Mijn hebben ze er toen ook uit geschopt onder het mom van vage klachten accepteren we niet meer

hier word ik niet blij van en ja ik zal alles meenemen, hoop dat het helpt, die arbeidsdeskundige zegt zo dus je staat positief tegenover een gesprek, ik zo nee want ik ben toch volledig afgekeurd, zij weer haar ridel dat 100% alleen theoretisch is, ik word hier niet blij van, heb het idee dat ik erin geluisd word voor mn gevoel om straks iets te gaan doen wat ik helemaal niet kan
Wat doe je nu dan, nu je eruit gegooid bent?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 13:02

Quellian schreef:
Ik ben per 1 februari ook weer 'beter' verklaard :+
'Als u fysiek zwaar werk had gehad, dan was het anders geweest, maar een kantoorfunctie moet kunnen'. En uitgeluld ben je.

heel raar allemaal, een keuringsarts keurt je toch niet voor de grap af

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:12

Nee en je wordt ook niet voor je lol ziek.
De arts waarbij ik onlangs was zei dat hij een moeder 100% goed heeft moeten keuren die in een rolstoel is gekomen door 'ongeluk' tijdens de bevalling, er werd gezegd dat zij nog heel prima op kantoor kon zitten.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:23

Denk dat het misschien te maken heeft met de nieuwe wet "werken naar vermogen". Het zal er steeds meer en meer naartoe gaan dat voor iedereen wordt gekeken naar wat je nog wél kunt, i.p.v. wat je niet kunt en daarop eventuele reïntegratie gaan baseren.
En als je echt niets meer kunt, hoef je je toch nergens zorgen over te maken, dan blijf je heus wel afgekeurd. Vindt het alleen een beetje vreemd dat je je nu zo'n zorgen maakt, aangezien je zelf aangeeft dat je toch wel graag wat wilde gaan doen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:25

Ik zat in de re intergratie (een ingehuurd bedrijf was dus bezig me langzaam aan weer aan het werk te krijgen)
Dat werd af gekapt en heeft get bedrijf me nog in de taxi wereld weten te krijgen

Hier ben ik weer ontslagen omdat ik te vaak ziek was

Nu ben ik zzper en werk parttime (kan ook niets anders meer)

Lang leve het uwv

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:28

vermoeidheid en stress zijn geen meetbare/lichamelijke klachten.dus zullen ze dat willen blijven controleren.
ik ken iemand, die halfzijdig verlamd in een rolstoel zat, geestelijk volkomen in de war, en nog opgeroepen werd.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:30

Als het goed is gaan ze iedereen weer keuren( die gaat natuurlijk wel heel lang duren)
Als ze stellen dat jij 3 uur p.w kan werken, wordt dit ook van je verwacht, het is wel de bedoeling dat het UWV je gaat helpen zoeken door bv een jobcoach ect.
Ik snap dat het voor jou raar is, maar ik werk in met gehandicapten, jaren gelden allemaal 100% afgekeurd, er zitten er zeker 3 bij van de 10 die naar mijn mening best nog iets kunnen gaan doen. Voor de duidelijkheid, deze cliënten hebben ook geen dagbesteding.

Ik snap dat jij hier van schrikt, maar als je echt niet kan werken, kan het niet en kan dit worden aangetoond. Misschien kunnen ze je helpen aan een studie via de WET wij, zodat je toch iets met paarden kan gaan doen. Vooral niet over je heen laten lopen, en neem iemand mee naar het gesprek!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:52

De wet WIJ bestaat sinds 1 januari niet meer. Die wet was trouwens wel bedoeld om jonge mensen terug naar school te krijgen, maar niet om die opleidingen daadwerkelijk te gaan betalen, daar is nog altijd de DUO voor. Hoewel het beleid per gemeente ook weer kan verschillen daarin.
En tja, het UWV.... geen vlekkeloze organisatie, maar vergeet niet dat zij onderhevig zijn aan alle wetswijzigingen die van bovenaf worden doorgevoerd en dat zijn er nogal wat geweest de laatste jaren, daarbij geloof ik dat er nog best een hoop mensen in nederland zijn die onterecht een uitkering genieten dus daarop mag best worden gehandhaafd. Wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat dat voor TS geldt. Daarnaast ken ik mensen die zijn afgekeurd maar juist heel graag zouden willen. Wie weet is er voor hen met de nieuwe wet straks juist wat meer mogelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:59

Miepie77 schreef:
Alwiene schreef:

hoop het niet, keuringsarts had me gezegd dat ik een paar jaar idd niet meer langs hoefde en dan dit na 3 maanden, dat ze mensen in de bijstand en ww oproepen prima, maar ik ben volledig afgekeurd, dat is toch raar

:? Mensen die in de bijstand zitten en ww hebben, zitten daar ook niet voor de lol hoor. Ik begrijp je punt niet, al een aantal jaren geleden was er toch sprake van dat mensen iets anders moesten vinden wat ze wel kunnen doen? En als ik eerlijk ben, van mij mag het wel even binnenstebuiten gekeerd worden want er zijn er zat die er misbruik van maken. Helaas moeten de goede daar onder lijden...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:21

Zelf zat ik ook een paar jaar in de WIA, maar ben er met veel moeite vanaf gekomen. Ik wilde dolgraag werken, maar werd tegen gehouden door de "artsen" van het UWV. Die waren van mening dat ik het (nog) niet aankon en dat ik voor hetzelfde percentage als jij arbeidsongeschikt moest blijven. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon gaan doen wat ik wilde (ook omdat me een waanzinnig mooie baan in de paarden werd voorgeschoteld). Nu ben ik een paar jaar verder en ben nog steeds zo blij dat ik indertijd voor die baan ben gegaan. Het heeft me heel wat schrijven en bezoeken naar het UWV gekost om duidelijk te maken dat ik dit toch echt wel heel graag wilde. Er zijn nog wel eens dagen dat het me zwaar valt en ik doe heel veel op wilskracht, maar het geeft me zoveel voldoening. Het is een te mooie baan en ik wil me niet nutteloos voelen, iets wat ik in die jaren dagelijks voelde. Nu voel ik me waardevol (met name naar mijn gezin toe) en ben er erg trots op dat ik uiteindelijk naar mijzelf heb geluisterd en niet naar de mensen die achter hun bureautje zitten en mij één keer in het jaar zagen (en daarbij ook nog eens steeds iemand anders voor mij had). Luister naar je hart, maar wel met gezond verstand. ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:23

Shenavallie, wat een mooie post! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:26

Quellian schreef:
Shenavallie, wat een mooie post! :)

:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:28

Shenavallie, goed gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:31

vanaf 55 jaar of ouder wordt je niet meer om de zoveel jaar opgeroepen voor een (her)keuring.Tot die tijd elke 3 tot 5 jaar. dit vanwege de werkelijk giga misbruik uit de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw.Toen flikkerde je als werkgever je overbodige personeel de toenmalige WAO nu WIA in. Dat er nu heel voorzichtig gezegd streng wordt gekeurd is weer helemaal de verkeerde kant uit geslagen Succes.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:36

Shenavallie das mooi zeg!
Dat heb ik ook voor ogen!
Niet in de paarden maar wel weer aan t werk!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:48

Wat ik begrijp is dat je bij een arbeidsdeskundige komt?
Een keuringsarts beslist over het feit of en hoeveel je afgekeurd wordt/bent en een arbeidsdeskundige kijkt met je naar eventuele mogelijkheden om samen met het uwv terug aan het werk te kunnen en watvoor werk dat dat zou kunnen zijn.
Zonder de keuringsarts kan een arbeidsdeskundige je niet goedkeuren.
Zo is het mij door het uwv uitgelegd.
Ik ben nu 3 jaar volledig afgekeurd en heb het in het begin ook zo ervaren zoals hetuwv het me uitgelegd hadden. Het was niet meer en niet minder dan kijken naar mijn mogelijkheden samen met de arbeidsdeskundige. In mijn geval bleek dat er geen mogelijkheden waren/zijn doordat mijn ms nogal wisselend is, maar ik heb het destijds zeker niet als vervelend ervaren. Vond het eigenlijk wel positief dat er eens naar mijn mogelijkheden werd gekeken dan naar mijn onmogelijkheden

Dus ik hoop voor je dat het bij jou ook zo verloopt. Kijken naar je mogelijkheden is altijd positief toch?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 15:50

Shenavallie schreef:
Zelf zat ik ook een paar jaar in de WIA, maar ben er met veel moeite vanaf gekomen. Ik wilde dolgraag werken, maar werd tegen gehouden door de "artsen" van het UWV. Die waren van mening dat ik het (nog) niet aankon en dat ik voor hetzelfde percentage als jij arbeidsongeschikt moest blijven. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon gaan doen wat ik wilde (ook omdat me een waanzinnig mooie baan in de paarden werd voorgeschoteld). Nu ben ik een paar jaar verder en ben nog steeds zo blij dat ik indertijd voor die baan ben gegaan. Het heeft me heel wat schrijven en bezoeken naar het UWV gekost om duidelijk te maken dat ik dit toch echt wel heel graag wilde. Er zijn nog wel eens dagen dat het me zwaar valt en ik doe heel veel op wilskracht, maar het geeft me zoveel voldoening. Het is een te mooie baan en ik wil me niet nutteloos voelen, iets wat ik in die jaren dagelijks voelde. Nu voel ik me waardevol (met name naar mijn gezin toe) en ben er erg trots op dat ik uiteindelijk naar mijzelf heb geluisterd en niet naar de mensen die achter hun bureautje zitten en mij één keer in het jaar zagen (en daarbij ook nog eens steeds iemand anders voor mij had). Luister naar je hart, maar wel met gezond verstand. ;)

dankjewel shenavallie :)

het is gewoon raar, in oktober was ik zwaar teleurgesteld dat de keuringsarts me niet goed genoeg vond om uberhaupt weer iets te gaan doen en met moeite heb ik me hierbij neergelegd de afgelopen maanden met het idee om het komende jaar te gaan bedenken voor mezelf wat ik wel of niet zou kunnen gaan doen in de toekomst en nu ineens word ik gebeld en heb ik sterk het gevoel dat ik nu een bepaalde kant op geduwd ga worden en ik heb daar geen trek in, ik had iets bedacht afgelopen zomer om me idd niet compleet nutteloos te voelen maar zie wel in dat ik heel beperkt ben in mn mogelijkheden, anders solliciteerde ik wel naar mn oude functie kan daar met mn cv zo een baan in vinden, maar dat gaat gewoon niet meer en ik weet ook dat sommige artsen wel en sommige artsen cvs nog steeds niet erkennen, maar het is er wel, wat voor etiket het nu heeft maakt mij eigenlijk niet uit.
Ik woon alleen dus dit is ook mn enige inkomen en steun heb ik niet, als zij ineens gaan zeggen je kan dit wel terwijl dat niet zo is, pikken ze wel een gedeelte van mn WIA af en dan zit ik nog steeds thuis maar dan met nog minder geld.
grootste kenmerk van mijn ziektebeeld naast de extreme vermoeidheid is dat ik niet tegen druk/stress kan, dus ja ik raak dan in paniek omdat het nu vrij redelijk gaat nu ik niets hoef, maar als er maar iets is alles minder word, hoofdpijnaanvallen,paniekaanvallen, vermoeidheid word erger, weerstand weg, maagklachten enz
Ik had die opleiding in de paarden bedacht omdat ik iets had van dat is iets wat ik echt leuk vind dus ik hoopte dat ik omdat daar niet zoveel druk op staat dat ik dat dan wel 8-10 uur per week zou moeten kunnen, arts dacht het niet, dus waarom dan nu dit, ik wilde me voor een gedeelte een beetje nuttig voelen, maar ik heb nu het idee dat ze mn eigen initiatief tegen me gaan gebruiken, misschien niet te volgen voor mensen die werken en dit niet voelen, dat ik net thuis zat met een maagzweer en hartkloppingen dacht ik ach ik doe even een paar weekjes rustig en en dan gaan we er weer voor, maar zo makkelijk/simpel is het helaas niet. Het vervelende is ook dat mensen het niet aan je zien, behalve dat ik vaak de opmerking krijg dat ik er moe uitzie, maar voor de rest hoor ik vaak jij afgekeurd, ja ik ben volledig afgekeurd, als ik smiddags naar de stad ga, dan doe ik die hele dag verder niets en de dag erop ben ik totalloss, maar dat zien de mensen die me in de stad zien lopen niet.