Slecht geheugen, maar écht slecht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Slecht geheugen, maar écht slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:31

Hoi,

ik heb een dik probleem en misschien zit hier wel iemand die me kan helpen :D

Ik heb een rotslecht geheugen, kortetermijn is een ramp.
Langetermijn onthou ik 'normaal'.

Aangezien kortetermijn enorm belangrijk is voor mijn werk,
vroeg ik me af of iemand een idee heeft hoe ik dit kan trainen?

Een hopeloze bokker :')

Fairytail

Re: Slecht geheugen, maar écht slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:33

Misschien kun je met post-its werken en herrineringen in je telefoon. Als je het vaak ziet (ook onbewust) onthoud je het beter. Kortom een deur/bureau vol briefjes/lijstjes hangen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:03

wat voor dingen onthou je bijvoorbeeld niet? Ik ben een ramp in verjaardagen enzo :=

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:10

Mijn korte termijn geheugen 'doet het niet'. Na een ongeval. |(

In het revalidatiecentrum hebben we dit getraind om direct het lange termijn geheugen te gebruiken.
mmmm lastig uitleggen.
Ik onthou nu de belangrijke dingen dmv ezelsbruggetjes.
Of door er iets bijzonders/raars/grappigs, iets wat meer indruk maakt, van te maken.

En heel veel regelmaat in je dagelijks programma in te bouwen.

Veel opschrijven met memobriefjes.

En vooral niks op de automatische piloot afhandelen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:13

Ik ben ook extreem vergeetachtig :+ Soms vraag ik meerdere keren wat aan iemand, omdat ik niet eens meer weet dat ik het een minuut daarvoor al heb gevraagd. Maar soms ook andersom, dan word ik shagrijnig omdat iemand niet andwoord, terwijl ik vergeten ben mijn vraag te stellen :')

Kan echt totaal niks onthouden, moet alles op schrijven. En dan het best op m'n hand, want anders vergeet ik waar ik het op geschreven heb.

Wat er aan te doen is? Geen idee :Y)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:16

Je zou je eens kunnen verdiepen in de werkgeheugen trainingen van Cogmed. Doelgroep is geloof ik van origine kinderen met aandachtsstoornissen, maar er zijn onderzoeken gaande bij andere groepen. Je kunt er wellicht wat handige strategieën mee opdoen. Zit wel een prijskaartje aan en volgens mij betreft het voornamelijk het visueel-ruimtelijk en het auditief werkgeheugen.. geen idee wat voor dingen bij jou voor problemen (?) zorgen?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:19

Het is inderdaad een kwestie van trainen, er zijn ook (natuurlijke) supplementen die je kan nemen moet je even googlen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:20

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:24

Heel erg herkenbaar! Ik vergeet echt bijna alles, het is verschrikkelijk gewoon! Als mijn sleutels boven liggen, en ik loop de trap op ben ik soms gewoon vergeten wat ik moest pakken...
Mijn moeder hangt altijd een briefje op wanneer ik de poort niet op slot moet doen anders kan zei er niet in. Geloof me ik loop naar buiten en ben het al weer vergeten, heb vaak een boze moeder aan de lijn gehad... :+ Afspraken zijn bijna niet te maken want ik vergeet ze toch weer, agenda heb ik maar vergeet het er in te zetten of in te kijken... En het is echt niet dat ik iets niet belangrijk vind... soms is het wel eens komisch maar erger me er echt heel erg aan! en het is nog eens onpraktisch ook...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:27

Klinkt misschien stom, maar wat bij mij goed helpt is het spel Braintraining op de DS!!
Een collega van mijn vriend heeft een ernstig motorongeluk gehad. Hij kreeg op een gegeven moment tests die daar heel erg mee over een kwamen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:28

Heel veel opschrijven, lijstjes maken. Elke dag een takenlijst :-) Vraag als mensen je iets vertellen of ze je dan ook nog even een mailtje eroverheen sturen. Dat soort dingen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:58

Het situeert zich eigelijk enkel op mijn werk...

Dagelijks gaan onze werkjongens op pad op depannages uit te voeren over heel het land.
Maar de dag erna weet ik gewoon niet meer naar waar ze zijn gegaan en waarom.
Vooral dit maakt mijn job soms moeilijk, ik 'vergeet' of het een herhaalinterventie is,
of het een dringende interventie is, wat de firma dus geld kan kosten :\

Niet echt bevorderlijk... Of iets wat mijn baas me nu zegt ben ik over 10min alweer vergeten als
ik het niet DIRECT opschrijf...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:30

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:53

Klinkt heel stom hoor, maar veel memorie spelen.... Helpt echt om je korte termijn geheugen en je concentratie vermogen te trainen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:56

chipieke schreef:

Dagelijks gaan onze werkjongens op pad op depannages uit te voeren over heel het land.
Vooral dit maakt mijn job soms moeilijk, ik 'vergeet' of het een herhaalinterventie is,

Niet echt bevorderlijk... Of iets wat mijn baas me nu zegt ben ik over 10min alweer vergeten als

Dat zijn dingen die de meesten vergeten denk ik. waarom schrijf je dit niet direct op dan? Is toch een kleine moeite? Google agenda is een echte aanrader.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:31

lifaya schreef:
wat voor dingen onthou je bijvoorbeeld niet? Ik ben een ramp in verjaardagen enzo :=

Dat heb ik dus ook.. maar ook van mensen waarvan ik het écht niet kan vergeten. Dat is echt vervelend!
En namen daar ben ik ook heel slecht in, als iemand zich voorstelt gaat de naam letterlijk het ene oor in het het andere eruit. Als ik het dan vraag is het ook zo van, het interreseert me niet. Maar dat is dus wel echt zo, ik kan het alleen niet onthouden. :=

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 08:29

troi schreef:
chipieke schreef:

Dat zijn dingen die de meesten vergeten denk ik. waarom schrijf je dit niet direct op dan? Is toch een kleine moeite? Google agenda is een echte aanrader.

Ik schrijf het ook direct op, maar tegen dat ik het eerste genoteerd heb ben ik weer vergeten wat het laatste was :s
Maw, ik noteer niet alles, zelfs niet als ze het NET gezegd hebben!