Krachttraining voor vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xBibi

Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 13:27

In de JAN las ik een artikel over krachttraining voor vrouwen. Zelf doe ik vooral aan cardio en maar weinig krachttraining, omdat ik er er niet uit wil gaan zien als een bodybuildster. Ik ben ook op internet gaan zoeken en kwam op een hele interessante site terecht: http://www.fit4woman.nl

Door dit artikel en deze site ben ik heel anders naar krachttraining gaan kijken. Kort samengevat komt het op het volgende neer (van de site afgeplukt):
Als vrouw denk je misschien niet meteen aan krachttraining om af te vallen, maar toch is dit één van de beste manieren om de kilo's kwijt te raken! Door krachttraining worden spiercellen doelbewust afgebroken zodat het lichaam deze zal moeten herstellen. Het lichaam gebruikt hiervoor opgeslagen lichaamsvet en zorgt op deze manier voor een goed herstel. In de (rust)periode na de krachttraining wordt er nog steeds vet afgebroken, kortom de stofwisseling in rust word hoger door middel van krachttraining; je lichaam zal elke dag veel meer kcal verbruiken. Een ander groot misverstand is dat je veel (mannelijke) spiermassa zal opbouwen maar dit is totaal niet waar! Vrouwen hebben bijna geen testosteron productie zoals mannen dat wel hebben en daardoor ontwikkel je als vrouw geen spiermassa. De spieren worden na verloop van tijd wel meer gedefinieerd en dan krijg je een strak uiterlijk. De lijn van het lichaam wordt veel mooier omdat stevige spieren het typisch vrouwelijk figuur beter doet uitkomen en er is geen tot veel minder sprake van een slappe en loshangende huid.

Nu was wel een 'minpuntje' voor mij dat ik de indruk heb dat bij de sportschool waar ik sport, niet/weinig op deze manier getraind wordt, maar toen ik verder las zag ik dat je op die site een persoonlijk trainingsschema (eventueel inclusief voedingsschema) kunt aanvragen, met o.a. veel uitleg en foto's.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:33

Voordat je eruit ziet als een bodybuildster ben je 5 jaar verder. En dat is dan 5 jaar lang strakke schema's qua dieet, krachttrainingen en cardio ;)

Je bent echt niet opeens overnacht een bulldozer als je durft een gewicht aan te raken. Door nadenken, dus niet zonder hersens trainen maar ook niet zonder hersens te gaan vasten, kan je je lichaam zo trainen als je wilt.

xBibi

Re: Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 13:44

Ik bedoel dat natuurlijk ook niet letterlijk, het was meer denkbeeldig bedoeld ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:40

Verschilt ook per vrouw en ligt aan je bouw. Ik krijg van krachttraining al wel heel snel dikke armen enzo.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:44

Ik doe ook liever cardio en bijna nooit krachttraining, maar na het lezen van dit artikel (en sowieso) is het misschien wel goed om dit een keer te gaan doen. Ik voel me meestal wel heel fijn na een krachttraining, maar ben echt zo'n slapjanus :P.

Train overigens wel veel buikspieren, dat helpt wel vind ik zelf ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:04

Ligt inderdaad ook aan je bouw maar ook het soort krachttraining wat je doet. Er zijn wel 10 verschillende manieren om kracht te trainen, en om zo te trainen dat je een bodybuildster wordt train je puur op je maximaalkracht, en heb je ook een speciaal dieet.
Krachttraining heb je sowieso nodig om af te vallen en om in shape te komen :j Maar dit was allang bekend, dit is echt niks nieuws :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:06

Krachttraining nodig om af te vallen? Misschien wel om in vorm te komen, maar hoe moeten mensen dan afvallen die niet aan krachttraining kunnen doen? Die kunnen toch ook afvallen door een speciaal dieet?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:10

Ik heb altijd geleerd dat je cardio met "krachttraining" moet combineren en er is een verschil tussen je verschillende spiergroepen trainen met een gewicht dat passend is bij jou en langzaam wat te verhogen, dan specifiek zo snel mogelijk meer gewicht te gaan "tillen/stoten/..."

je hebt krachttraining nodig om vet dat in de spierweefsels zit kunnen verbranden en idd hoe meer spierweefsel hoe hoger je basale metabolisme. afvallen ga je er niet noodzakelijk mee doen. ik ben zo een keer bijna 2 kledingmaten verminderd en geen gram afgevallen, maar mijn vetpercentage was verminderd.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:11

verootjoo schreef:
Ligt inderdaad ook aan je bouw maar ook het soort krachttraining wat je doet. Er zijn wel 10 verschillende manieren om kracht te trainen, en om zo te trainen dat je een bodybuildster wordt train je puur op je maximaalkracht, en heb je ook een speciaal dieet.
Krachttraining heb je sowieso nodig om af te vallen en om in shape te komen :j Maar dit was allang bekend, dit is echt niks nieuws :)

Het zal inderdaad al best een tijd bekend zijn, maar voor mij is dit voor het eerst dat ik hiermee in aanraking kom :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:13

Krachttraining is JUIST de manier om af te vallen. Zodra jij cardio doet zet je je spieren aan het werk: spieren zijn de vetverbranders; ze hebben energie nodig om te functioneren.
Zodra jij die spieren laat groeien dmv krachttraining zullen ze meer energie nodig hebben om tijdens de cardio te werken = ze verbranden veel meer tijdens dezelfde workout! :)

Zeker doen dus. Leuke er aan is dat spieren zeker 24 uur na de workout nog doorverbranden, dus wederom: hoe groter de spier, hoe groter de verbranding..... :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:13

petitparis schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je cardio met "krachttraining" moet combineren en er is een verschil tussen je verschillende spiergroepen trainen met een gewicht dat passend is bij jou en langzaam wat te verhogen, dan specifiek zo snel mogelijk meer gewicht te gaan "tillen/stoten/..."

je hebt krachttraining nodig om vet dat in de spierweefsels zit kunnen verbranden en idd hoe meer spierweefsel hoe hoger je basale metabolisme. afvallen ga je er niet noodzakelijk mee doen. ik ben zo een keer bijna 2 kledingmaten verminderd en geen gram afgevallen, maar mijn vetpercentage was verminderd.

Hmm cardio alleen gecombineerd met krachttraining heb ik nog nooit van gehoord :P Maar inderdaad kan me voorstellen dat het toch wel goed helpt :). Volgende week bij de sportschool maar eens wat apparaten mee gaan pakken. En inderdaad moet je het langzaam verhogen :)

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:13

petitparis schreef:

Maar de spiermassa die je opbouwt zie je natuurlijk ook terug op de weegschaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:16

SSDesign schreef:
Krachttraining nodig om af te vallen? Misschien wel om in vorm te komen, maar hoe moeten mensen dan afvallen die niet aan krachttraining kunnen doen? Die kunnen toch ook afvallen door een speciaal dieet?

Minder/gezonder eten. Overgewicht krijg je doordat je lichaam niet in balans is.
Maar wat voor reden zie jij dan dat mensen niet aan krachttraining kunnen doen? Het mooie is juist dat iedereen het kan doen op zijn eigen niveau.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:16

gelukkig heb ik het er toen niet om gedaan om af te vallen noch om effectief strakker in m'n vel te zitten, het was gewoon mooi meegenomen bij m'n bijbaantje :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:23

Krachttraining is inderdaad een prachtige manier om je vetjes weg te werken en maakt je inderdaad niet meteen een female hulk.
Doordat je spiermassa toeneemt wordt je sowieso sterker (dat is dé kern van de wisselwerking) en spieren hebben een hogere onderhoudsenergiebehoefte dan vet. Vet zit maar te zitten, spieren zijn actief en gebruiken energie.

Met een persoonlijk plan van aanpak en evaluaties kun je heel goed aanpakken welke spieren niet groter mogen van je, welke je graag wel wat sterker wilt, en waar je beter gevormd wilt worden. Maar; alles bespreken met je trainer :j

toevoeging: de cardio er omheen is ook vrij essentieel ja. Je moet warm worden, je lichaam moet in standje actief, en er zijn ongetwijfeld ook reden met afvoer van afvalstoffen etc.

Verder is krachttraining heel gezond en je kunt beter geen ruk aan je eetgedrag doen en wel krachttraining doen dan niets doen en worteltjes knagen. Alleen al als je kijkt naar hoe je kans verkleint op osteoporose en dat soort ellende: dju zeg, krijg er bijna motivatie van :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:24

Delerium, krijg helemaal de motivatie na jouw berichtje om lekker aan de krachttraining te gaan :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:27

Idd zoals delirium het schets, maakt me ook helemaal warm om terug naar de fitness te gaan :+

Toen ik vroeger met mijn nicht ging, dan deden we idd eerst lichte cardio (20-30minuten) daarna krachttraining of op de trilplaat (ook kracht, als ik m'n spieren voelde branden) om af te sluiten met cardio 30-60 minuten of meer naarmate we beter werden ;)

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:27

Bodypump! *\o/* Ontzettend leuk, je wordt er sterk van, lenig, en je valt ervan af. Lekker even afreageren met flinke beukmuziek op de achtergrond, ik ben echt verslaafd geraakt :))
Het is een ontzettend fijne manier om wat aan je fysiek te werken en ook gewoon lekker om te merken dat je sterker wordt. In mijn groep zitten trouwens erg veel vrouwen en het idee achter Bodypump is niet zoveel mogelijk gewicht heffen, maar juist héél veel herhalen met een relatief klein gewicht.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:28

Sabine schreef:
Bodypump! *\o/* Ontzettend leuk, je wordt er sterk van, lenig, en je valt ervan af. Lekker even afreageren met flinke beukmuziek op de achtergrond, ik ben echt verslaafd geraakt :))
Het is een ontzettend fijne manier om wat aan je fysiek te werken en ook gewoon lekker om te merken dat je sterker wordt. In mijn groep zitten trouwens erg veel vrouwen en het idee achter Bodypump is niet zoveel mogelijk gewicht heffen, maar juist héél veel herhalen met een relatief klein gewicht.

Daar had ik een week echt spierpijn van :P Maar het is inderdaad wel een heerlijk gevoel om je sterker te voelen worden :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:30

BodyCombat is ook een hele leuke kracht & cardio workout! :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:30

Krachttraining doe ik volgens mij ook op de sportschool. Iig ik neem aan dat die apparaten waar je gewichten optrekt en duwt voor de kracht is?

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:33

SSDesign schreef:
Sabine schreef:

Daar had ik een week echt spierpijn van :P Maar het is inderdaad wel een heerlijk gevoel om je sterker te voelen worden :)

Haha na de eerste keer kon ik ook een paar dagen nauwelijks lopen :)) maar die keer daarop had ik al minder last en tegenwoordig helemaal niet meer! (alleen na een nieuwe release, met nieuwe liedjes en nieuwe oefeningen, voel ik het weer :+ Of als ik wat extra gewicht op de stang leg :+ ) Gewoon meestal een lekker gevoel, dat je spieren flink onder spanning hebben gestaan en daarna weer lekker mogen relaxen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:36

Leuk dat jullie gemotiveerd raken trouwens :)
Zou willen dat ik dat zelf ook kreeg :') Maar helaas, het blijft hangen bij "bijna".
http://www.slank-en-sterk.nl/ is een site met echt goede informatie :)

Alleen bodypump: ik zou dat geen krachttraining durven noemen. Ja, je bent met gewichtjes bezig, krijgt iets meer kracht en wordt er fitter en slanker van, maar het slaat de plank KT-technisch gezien goed mis, en dat is prima want het is nooit als krachtroutine opgezet.
Bij de pump heb je nagenoeg géén isolatie van spiergroepen (effe uit mn hoofd: alleen tracks voor schouders en lunges dienen enig hoger doel.). Bij pump heb je dus spiergroepen ipv spieren, heb je véél reps op laag gewicht. Bij KT heb je juist minder reps, maar op hoog gewicht. En niet alleen voor spiergroepen maar ook (juist!) voor geïsoleerde spieren.
Toen ik nog weleens wat deed lungede ik bij de pump met 12.5 per kant en kon dat ook wel een hele track aan. Maar 3x 10 per been op 25kg totaal is echt helemaal niets, daar kun je zo de helft bij pakken.

En lenig van BP?? *grijns* Try Body Balance!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:37

Niet alles gelezen dus misschein is het al genoemd. Maar er zit ook nog een groot verschil in krachttraining. Je kan een enkele keer een zo zwaar mogelijk gewicht proberen te tillen (te verplaatsen) maar je kan ook probeer zo vaak mogelijk een (lager) gewicht proberen te tillen.

Het eerst is echt om jezelf tot het uiterste te laten gaan en om uiteindelijk spiermassa te kweken (voornamelijk mannen) maar juist om af te vallen is het heel goed om een lager gewicht te kiezen en dit bijvoorbeeld 20 keer te liften in plaatst van het hoogste gewicht op te zoeken. Hier train je ook je uithoudingsvermogen mee.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:41

Ik doe sinds een tijdje ook krachttraining. En vind het heerlijk!, ik doe eerst 20 minuten cardio en dan lekker samen met lekker gespierde vriendje aan de gewichten :)
Benen armen rug en buik pak altijd alles.
Met krachttraining heb je ook inspanning = hartslag verhoogd dus ook lichte cardio.
Gewicht afvallen doe je niet ermee, maar wel een strakker lichaam, en lager vetpercentage :j

Mijn vriend doet al 2 jaar krachttraining, en ik krijg begeleiding van hem :#

Renee:
klopt helemaal, als jee een strakker lichaam wil beter lange reps met lage gewichten, dan zwaar met korte reps