De eerste euthanasiekliniek in NL opent 1 maart haar deuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

De eerste euthanasiekliniek in NL opent 1 maart haar deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:28

Citaat:
De eerste echte euthanasiekliniek opent op 1 maart haar deuren. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVI) heeft de Levenseindekliniek in het leven geroepen voor terminale patienten wiens dokter om verschillende redenen niet wil overgaan tot levensbeëindiging.

Veel doktoren wagen zich niet aan euthanasie vanwege juridische, ethische of persoonlijke bezwaren. Juist voor hun patiënten vormt de kliniek een uitweg. Aanvragers worden door zes ervaren teams van verplegers en doktoren streng gescreend en eventueel behandeld. De NVVI verwacht zo'n 1.000 aanvragen per jaar binnen te krijgen

Bron: http://www.hyves.nl/topic/18953004/Euth ... ebar=topic

Lees hier meer: http://www.human.nl/nieuws-43631-groen- ... siekliniek

Wat vinden jullie hier van?
Ik vind het wel goed dat ernstig zieke mensen die ECHT niet meer willen en kunnen op deze manier een "vredig" einde kunnen krijgen..
Ik hoop wel dat ze er echt heel streng op toe zien dat er absoluut geen misbruik gemaakt kan worden op wat voor een manier dan ook, maar ik ga er natuurlijk vanuit dat hier heel erg goed over nagedacht is, dus ik acht de kans zeer klein dat dit kan gebeuren. Ik neem aan dat de voorwaarden lang genoeg zijn. ;)

Dit is een gevoelig onderwerp dus hou het netjes! :)

hanny_jelke

Re: De eerste euthanasiekliniek in NL opent 1 maart haar deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:31

ik vind het heel goed.
waarom mensen die echt heel ziek zijn en nooit meer beter worden,
een lange lijdeens weg laten belopen als ze de wens hebben rustig en vredig in te slapen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:32

Ik vind het goed. Als je ziet hoelang sommige mensen nu moeten lijden om dan "alsnog" te sterven, als je ze er bij kunt helpen vind ik dat veel beter.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:57

Joscaa schreef:
Ik vind het goed. Als je ziet hoelang sommige mensen nu moeten lijden om dan "alsnog" te sterven, als je ze er bij kunt helpen vind ik dat veel beter.

Precies wat ik wilde zeggen!

Hier trouwens nog een interessant artikel.

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... anasie.xml

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:57

Vind het ook goed, heb er een documentaire over gezien. Ook voor mensen met psychise problemen kan het helpen ipv zelfmoord. (na een hele goede screening!)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:00

Ik vind het ook goed! Mijn opa heeft vorig jaar ook gekozen voor euthanasie, en het duurde 3 weken na het aanvragen voor dat het er was.

Ook ik ga helemaal mee met Joscaa :j

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:03

Ik ben er blij mee.
Mijn oma is bijna gestikt in haar eigen bloed.
Gelukkig had de arts er geen bezwaar tegen om iets te veel morfine te geven. Anders was ze verdronken in haar eigen bed.

Is al lang geleden, was toen nog echt illegaal. Die arts heeft dus zijn baan geriskeerd om mijn oma een rustige dood te geven.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:05

wouterpaard schreef:
Vind het ook goed, heb er een documentaire over gezien. Ook voor mensen met psychise problemen kan het helpen ipv zelfmoord. (na een hele goede screening!)

Weet je nog hoe die docu heet toevallig, is dat pas geleden? Ben wel erg benieuwd hiernaar!

He bah Dromen, wat naar zeg! Fijn dat de arts meewerkte!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:05

Het blijft altijd een gevoelig onderwerp.
Maar ik ben hier zeker een voorstander van.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:07

Ik vind het ook goed, vind dat er raar wordt gedaan over euthanasie.
Het is toch jouw leven. Als jij het wil beeindigen moet dat gewoon kunnen/mogen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:07

Ik vind het een goede zet. Het voorkomt leed van mensen die iemand vinden die zelfmoord heeft gepleegd, en de mensen die echt lijden kunnen zo geholpen worden.
Er zit geloof ik een hele strenge screening aan, dus dat komt vast wel goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:09

Ik ben er voor. Mijn vader heeft een jaar voor zijn overlijden al uitgebreid aangegeven op termijn euthanasie te willen en dit er na nog regelmatig besproken. Toen puntje bij paaltje kwam trok de arts zich terug.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:11

Dromen schreef:
Ik ben er blij mee.
Gelukkig had de arts er geen bezwaar tegen om iets te veel morfine te geven. Anders was ze verdronken in haar eigen bed.

Is al lang geleden, was toen nog echt illegaal. Die arts heeft dus zijn baan geriskeerd om mijn oma een rustige dood te geven.

Maar dat heeft niets met euthanasie te maken, aan zo'n situatie kan zo'n kliniek ook niets aan bijdragen.
Volgens mij geeft iedere betrokken arts een flinke dosis morfine als een terminale patiënt massaal bloed op gaat geven. Meer dan comfortabel maken kun je dan niet doen :n

Ik weet niet zo goed wat ik van de euthanasiekliniek moet vinden...Euthanasievraagstukken zijn zelden zwart-wit en in mijn beleving moet je een behandelrelatie met de patiënt hebben om dat traject in te willen gaan.
Het hoeft geen weken te duren als de situatie dat niet toelaat en vaak kun je ook al wel wat voorwerk doen.
Door de euthanasiekliniek verandert de wetgeving ook niet, sommige gevallen blijven dus juridisch lastig. Ik denk dat de winst er vooral in zit dat de artsen bij zo'n kliniek de wetgeving beter kennen en kunnen interpreteren en meer ervaring opdoen met het proces. Dat kan voor de minder duidelijk/zeldzame gevallen voordeel geven. En voor mensen waarvan de eigen (huis)arts afwijzend staat tegenover euthanasie is het ook een mogelijke oplossing.

@Nikka: dat is natuurlijk ontzettend naar. Zulke artsen durven/willen het wsl niet en hebben dan misschien het idee in hun achterhoofd dat het er toch wel nooit van zal komen? Ik kan me niet voorstellen dat je er meerdere keren over spreekt met je patiënt en het dan op het laatste af zou laten weten. Maar het is natuurlijk altijd moeilijk oordelen over de situatie van een ander...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:15

Ik vind het goed dat als je ernstig ziek bent en alleen maar pijn hebt dat je er dan een einde aan kan maken!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:23

Citaat:
wouterpaard schreef:

Weet je nog hoe die docu heet toevallig, is dat pas geleden? Ben wel erg benieuwd hiernaar!

Heb even gezocht maar kan het niet meer vinden, sorry.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:32

Ik vind het heel goed dat hier een kliniek voor komt.
Als dood zieke / terminale patienten het goed geweest vinden en rustig heen willen gaan moet dat kunnen, vind ik. Beter worden zij immers niet meer, zij liggen te wachten op de dood.

Mijn dokter doet het niet ivm zijn geloof.(Christelijk) maar daar heb je verschillende vormen in ook natuurlijk heb er verder geen verstand van. Maar voor hem (en dat is zo in het geloof) hoor je iemand levenm niet te beeindigen hier is hij dan ook op tegen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:43

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand hier tegen is. Zeker niet als je zelf voor de keuze zou komen staan. Of je moet een Jehova´s getuige zijn oid..

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:47

Zeker als er een strenge screening vooraf gaat, vind ik het zeker goed dat die kliniek wordt geoepend.
Mensen die flink moeten lijden door een ziekte zullen er zeker baat bij hebben.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:48

gomir schreef:
Dromen schreef:
Ik ben er blij mee.

Maar dat heeft niets met euthanasie te maken, aan zo'n situatie kan zo'n kliniek ook niets aan bijdragen.
Volgens mij geeft iedere betrokken arts een flinke dosis morfine als een terminale patiënt massaal bloed op gaat geven. Meer dan comfortabel maken kun je dan niet doen :n
Ik weet niet zo goed wat ik van de euthanasiekliniek moet vinden...Euthanasievraagstukken zijn zelden zwart-wit en in mijn beleving moet je een behandelrelatie met de patiënt hebben om dat traject in te willen gaan.
Het hoeft geen weken te duren als de situatie dat niet toelaat en vaak kun je ook al wel wat voorwerk doen.
Door de euthanasiekliniek verandert de wetgeving ook niet, sommige gevallen blijven dus juridisch lastig. Ik denk dat de winst er vooral in zit dat de artsen bij zo'n kliniek de wetgeving beter kennen en kunnen interpreteren en meer ervaring opdoen met het proces. Dat kan voor de minder duidelijk/zeldzame gevallen voordeel geven. En voor mensen waarvan de eigen (huis)arts afwijzend staat tegenover euthanasie is het ook een mogelijke oplossing.

@Nikka: dat is natuurlijk ontzettend naar. Zulke artsen durven/willen het wsl niet en hebben dan misschien het idee in hun achterhoofd dat het er toch wel nooit van zal komen? Ik kan me niet voorstellen dat je er meerdere keren over spreekt met je patiënt en het dan op het laatste af zou laten weten. Maar het is natuurlijk altijd moeilijk oordelen over de situatie van een ander...

Toch wilde een andere dokter het niet doen.
Het mocht officieel niet maar iedere dag kreeg mijn oma minder bloed.
En de 2e dokter kon het gewoon niet aanzien.
Met toestemming van oma en familie euthanasie.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:57

Ik denk dat dit wel zeker een goede ontwikkeling kan zijn. Deze mensen zullen precies weten wat de wettelijke mogelijkheden en grenzen zijn, beter dan een 'gewone' arts, die hier maar één of enkele keren in zijn loopbaan mee te maken krijgt. Daardoor kunnen bepaalde processen misschien eerder in gang gezet worden, of sneller verlopen, wat mensen veel (lichamelijke of geestelijke) pijn kan besparen. Ook de nabestaanden, want een verhaal zoals hierboven van Nikka moet toch gewoon niet mogen :n

Marlis schreef:
Mijn dokter doet het niet ivm zijn geloof

Hier val ik dus wel over persoonlijk. Ik ben van mening dat je als arts zodra je je dienst begint gewoon arts bent. Persoonlijke overtuigingen, op welk vlak dan ook, zijn persoonlijk en zouden wat mij betreft thuis moeten blijven. Onder diensttijd is een arts gewoon arts, en geen Christen, Moslim, Jood, Hindoestaan of wat dan ook, gewoon arts. Hij is daar voor zijn patienten en zou die gewoon zo goed mogelijk moeten helpen. Daar is hij voor opgeleid en wordt hij voor betaald. Als een patient iets wil, en het is medisch en juridisch gezien toegestaan, dan heeft in mijn ogen de patient het laatste woordt. Het is tenslotte zijn/haar eigen lichaam. Als arts zou je dan alleen het belang van de patient voor ogen mogen hebben, en niets anders.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:26

Ik vind het een goed initiatief, ik vind sowieso dat euthanasie mogelijk moet zijn, we kunnen kiezen voor het leven dus waarom niet voor de dood.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:27

uitstekend dit hadden we al jaren eerder moeten hebben

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:48

ChantalD schreef:
Marlis schreef:
Mijn dokter doet het niet ivm zijn geloof

Hier val ik dus wel over persoonlijk. Ik ben van mening dat je als arts zodra je je dienst begint gewoon arts bent. Persoonlijke overtuigingen, op welk vlak dan ook, zijn persoonlijk en zouden wat mij betreft thuis moeten blijven. Onder diensttijd is een arts gewoon arts, en geen Christen, Moslim, Jood, Hindoestaan of wat dan ook, gewoon arts. Hij is daar voor zijn patienten en zou die gewoon zo goed mogelijk moeten helpen. Daar is hij voor opgeleid en wordt hij voor betaald. Als een patient iets wil, en het is medisch en juridisch gezien toegestaan, dan heeft in mijn ogen de patient het laatste woordt. Het is tenslotte zijn/haar eigen lichaam. Als arts zou je dan alleen het belang van de patient voor ogen mogen hebben, en niets anders.

Volgens mij is dat onmogelijk. Je geloof is zo verweven met wie je bent, dat je het niet thuis kúnt laten, al zou je het willen.
Er zijn ook patiënten genoeg die alleen een dokter willen die een bepaalde levensovertuiging heeft, omdat ze het gevoel hebben dat ze alleen díe arts hun leven/lichaam kunnen toevertrouwen, en die mensen moeten ook geholpen kunnen worden.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:03

Als je als arts vanwege je geloof of wat voor reden dan ook niet op het verzoek van een terminale patiënt kan of wil ingaan, kan je een andere arts inschakelen. Ik meen dat hier een heel draaiboek voor is. Zo is het ook niet één arts die beslist, maar moet er één of meerder collega's worden geraadpleegd.
Het alternatief voor actieve euthanasie is terminale anaesthesie, dan wordt de patiënt onder narcose gebracht totdat deze (ver)sterft. Ook pijnloos, en een alternatief voor patiënten die uit geloofsovertuiging tegen actieve levensbeëindiging zijn.

Tegenwoordig is het meest hete hangijzer het al of niet ingaan op verzoeken tot euthanasie bij patiënten die niet aan een lichamelijke maar geestelijke kwaal lijden. Wat doe je als iemand met een persoonlijkheidsstoornis aangeeft het leven definitief niet meer aan te kunnen? En in hoeverre speelt leeftijd dan een rol. Iemand die in de puberteit schizofrenie ontwikkelt en zegt geen leven met medicatie te willen maar ook geen leven zonder medicatie aankan? Iemand die misschien nog in z'n tienerjaren zit, of begin twintig. Dan ben ik blij dat ik geen huisarts of psychiater ben...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:17

Ik vind het positief dat het er is. Euthanasie is nou eenmaal een lastig iets. Zelf zou ik ook voor euthanasie willen gaan als het uitzichtloos is. De andere kant isdat er een arts staat die jou uiteindelijk laat overlijden. Hoe vaak ze het ook doen het hakt er wel goed in dit soort dingen. Kortom van 2 kanten lastig. Maar wel iets om goed over na te denken maar ook te regelen,aangezien je bij je volle verstand moet zijn wil je dit laten toepassen, mocht het zover komen.