Wie wel 's gecontroleerd door arbodienst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Wie wel 's gecontroleerd door arbodienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:36

Hallo allemaal,

23 januari heb ik een auto ongeluk gehad, hier heb ik zwaar gekneusde vingers aan mn rechterhand en een zwaar gekneusde rechter knie aan over gehouden. Ik heb het werk wel steeds op de hoogte gehouden via de telefoon en ben onder behandeling bij de fysio en huisarts. Dit weekend hebben mn ouders me naar mn schoonouders gebracht omdat hier meer mensen zijn en ze zelf ook weer moesten werken, zo heb ik wat meer hulp want aankleden en een broodje smeren gaat zelfs nog steeds moeizaam. Nu wou ik vanochtend weer naar het bedrijf bellen mede om te zeggen dat ik niet op mn woonadres ben maar ik belde om iets voor tienen toen werd me verteld dat ze me voor tien minuten later in de agenda hadden staan en dat ze nog in gesprek waren maar dat ze mij terug zouden bellen. Nu ben ik nogal een paniekzaaierd met een snel schuldgevoel en ben gelijk bang dat ze wie weet nu wel voor de deur staan en dat ik het niet heb kunnen melden? En wat als ze deze week nog komen, ik heb niks te verbergen want het is zoals het is maar ik heb dit nog nooit meegemaakt dus wat gaan ze bijvoorbeeld vragen als ze komen? Ik doe een praktijkgericht beroep dus vooral zonder rechterhand is het vrij lastig, wil deze week wel weer proberen dat ik in ieder geval op school (werken/leren) theorie examens kan maken want ik loop zo ook al 2 weken praktijk examen mis.
Heb me wel voorgenomen om over een half uur zelf weer te bellen naar het bedrijf.

Levita

Re: Wie wel 's gecontroleerd door arbodienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:40

Meestal sturen ze pas een arboarts als ze het niet vertrouwen, bijvoorbeeld als je heel vaak ziek bent. Het kost ook geld voor een bedrijf om een arboarts te sturen, dus dat wordt niet snel of vaak gedaan tenzij ze gegronde redenen hebben.

Wat ze wel van je kunnen vragen is dat jij naar het spreekuur van de arboarts toe gaat. Dan belt de arboarts om een afspraak met je te maken.

Ik heb zelf overigens geen ervaring met het bezoek van een arboarts, maar het lijkt mij, gezien je ziekte dat je je nergens zorgen hoeft te maken als ze komen.

Komt vast goed en beterschap!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:41

Ik heb me daar nog nooit ziek gemeld, zit alleen wel precies in t einde van mn proeftijd

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:42

Ja hoor, ik heb wel ervaring in het bezoek krijgen van de arbo arts :P
Met mijn hernia, kon niet meer lopen, dus kon ook niet naar de arbo arts toe komen, toen kwam die naar mij.
Natuurlijk zag hij al snel dat ik op bed lag en niks kon, dus hij was ook alweer snel weg en ik moest contact opnemen met hun als ik aan de betere hand was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:43

josewoos schreef:
Ja hoor, ik heb wel ervaring in het bezoek krijgen van de arbo arts :P
Met mijn hernia, kon niet meer lopen, dus kon ook niet naar de arbo arts toe komen, toen kwam die naar mij.
Natuurlijk zag hij al snel dat ik op bed lag en niks kon, dus hij was ook alweer snel weg en ik moest contact opnemen met hun als ik aan de betere hand was.

hoelang was dat ongeveer nadat je had gemeld dat je niet kon komen? Stelde ze verder geen vragen oid? Ik dacht ook van ze kunnen gewoon de huisarts opbellen als ze t niet geloven.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:46

Volgens mij word er nooit een arbo-arts "langs gestuurd" maar krijg je een brief thuis gestuurd met een oproep en dan moet jij dus naar de arbo-arts toe.
Dat je in je proeftijd zit is wel een beetje nadelig voor je, als je een vast contract had gehad dan konden ze je niks maken, maar als je nog in je proeftijd zit kunnen ze je ontslaan voor welke rede dan ook.
Maar als jij gewoon goed je werk heb gedaan en ze zijn tevreden over je dan zal ik me daar ook geen zorgen om maken.
In het verleden heb ik ook te maken gehad met arbo-artsen en het zijn over het algemeen hele aardige en begripvolle mensen, maak je maar niet te veel zorgen. :(:)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:46

Citaat:
hoelang was dat ongeveer nadat je had gemeld dat je niet kon komen? Stelde ze verder geen vragen oid? Ik dacht ook van ze kunnen gewoon de huisarts opbellen als ze t niet geloven.

Een huisarts mag nooit of te nimmer informatie geven over derde, dus dat gaat niet lukken.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:49

Ik kreeg toen eerst een brief dat ik bij hun moest komen, ik belde gelijk dat dit niet zou lukken en toen kwamen hun met het idee om langs te komen, dat duurde volgens mij nog geen week (is alweer jaartje of 5 terug).
Natuurlijk stellen ze vragen hoe het gaat (zie je toch??), maar ook wat de behandelingsplannen zijn of doktersadviezen. In ieder geval niks om zorgen over te maken hoor ;)

Maar ook nadat ik weer beetje kon lopen mocht ik na telefonisch contact eerst weer aansterken. Tegen de tijd dat ik zelf weer kon autorijden moest ik op kantoor op bezoek komen. Ook hier begripvol en werd geluisterd naar de behandelingsplannen. Pas toen ik groen licht kreeg van mijn eigen arts om langzaam op te bouwen, ben ik dit gaan doen. Maar de arbo heeft zelf nooit druk achter me gezet dat het sneller moest gebeuren.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:50

Arrabel schreef:
Volgens mij word er nooit een arbo-arts "langs gestuurd" maar krijg je een brief thuis gestuurd met een oproep en dan moet jij dus naar de arbo-arts toe.

Je kan wel degelijk als bedrijf bij de arbo aankloppen dat je een controle wilt, dan staan ze dus inderdaad ineens voor je deur ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:50

Normaal gesproken moet je op bezoek op het spreekuur van de bedrijfsarts, hiervoor krijg je gewoon een oproep een tijdje van tevoren. Je moet sowieso doorgeven aan je werkgever dat je op een ander adres verblijft dan je eigen. Indien een werkgever het niet vertrouwd kan hij regelen dat een arbo arts bij jou langsgaat. Ze zullen gewoon kijken of je inderdaad een gegronde reden hebt om je ziek te melden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:52

binnen een week een brief dat is snel bij mij zijn er nu 2 weken voorbij en eigenlijk niet omdat 't weer gaat maar omdat ik vind dat het moet wil ik deze week in ieder geval op vrijdag weer proberen te werken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:53

Kinke schreef:
Normaal gesproken moet je op bezoek op het spreekuur van de bedrijfsarts, hiervoor krijg je gewoon een oproep een tijdje van tevoren. Je moet sowieso doorgeven aan je werkgever dat je op een ander adres verblijft dan je eigen. Indien een werkgever het niet vertrouwd kan hij regelen dat een arbo arts bij jou langsgaat. Ze zullen gewoon kijken of je inderdaad een gegronde reden hebt om je ziek te melden.

ja daarom probeerde ik vanochtend al te bellen maar sja ik merk niks van zijn terug bellen en ik wou niet na een uur weer aan de lijn hangen als hij aangeeft mij te gaan bellen :o

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:53

Ohnee, ik dacht dat je de tussentijd tussen brief en bezoek bedoelde :P
De brief kreeg ik na een paar weken :j

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:56

Ik ben een keer gebeld. Diezelfde dag nog. Werkte toen wel voor een uitzendbureau, dus weet niett of het uitmaakt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:59

Wij krijgen meteen de dag nadat je je hebt ziekgemeld de arbo aan de lijn. Die bellen om te vragen wat er is en wanneer je weer denkt te gaan werken.

Mocht het iets langdurigs zijn (dus bv geen griepje/virus) dan wordt je met een x aantal dagen uitgenodigd om langs te komen bij de arts om te kijken of er alternatief werk voor je gezocht kan worden of dat je thuis kan blijven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:00

't verschild dus wel sterk qua bedrijf

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:02

Bij ons krijg je standaard een oproep als je je in 1 maand 2 keer ziek meld.
En bij langdurige ziekte.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:03

maar ja wat valt onder langdurig?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:14

Bij dingen waarvan te verwachten valt dat het langer als een maand duurt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:18

Het verschilt inderdaad per bedrijf. Ieder bedrijf heeft zijn eigen opvattingen over wat "langdurig' ziek is en wanneer controle of wel of geen spoedcontroles etc.etc. Ik zou gewoon afwachten tot ze je terugbellen. Als ze nou niks van zich laten horen dan zou ik gewoon nog een mail sturen, heb jij in ieder geval je best gedaan om ze op de hoogte te houden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:20

bel ik 'm nu weer op zegt hij dat hij nog in bespreking is :P hij belt me straks weer terug...ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat ik niet geprobeerd heb te vertellen dat ik tijdelijk ergens anders ben

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:29

Volgens mij heeft het er ook mee te maken hoe goed een bedrijf hiervoor verzekerd is. Als ze niet verzekerd zijn voor zieke medewerkers, zullen ze minder snel de arbo arts inschakelen vanwege de kosten ;-)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:31

ik ben ook zo'n iemand die pijn liever niet aangeeft, dus als ze zouden zeggen kan je dit klusje doen? Dan zeg ik gerust ja met de gevolgen dat ik 't wel de hele dag doe maar dat ik dan in de avond verga van de pijn.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:47

Bij mijn bedrijf weet ik wel dat als je, om wat voor reden dan ook, niet aanwezig bent thuis, je dat door moet geven aan het bedrijf.

bij ons sturen ze geen arbo artsen, veel te duur.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:52

Over het algemeen wordt er een lekencontroleur langs gestuurd en geen bedrijfsarts (arbo-artsen bestaan niet ;) )
Ik zou gewoon contact opnemen met je werkgever, het lijkt me niet dat ze hier moeilijk over gaan doen.