Huisstofmijt/katten allergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Huisstofmijt/katten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:49

Ik, degene die altijd overal tegen kan en nooit iets mankeert, blijk allergisch te zijn voor huisstofmijt en katten. (en daar kom je dan op je 26ste achter... }:0 )
Heb vorige week bloed laten prikken omdat ik in november griep heb gehad, en sindsdien eigenlijk 's nachts nog steeds last heb van een verstopte neus. Irritant, want dan ga je snurken en met je mond open slapen enzo. Ik kreeg klachten van vriendje over geluidsoverlast :P
Ik kom 1 keer per week in de buurt van een kat (bij mn oma) en heb daar geen last van, begin niet te niesen, krijg geen traanogen ofzo. Verder ben ik van nature ook niet echt een hele fanatieke poetser in huis (het is niet smerig ofzo hoor, maar ik ga echt niet elke dag met een stofdoek door het huis). Heb een binnenkonijn, is nogal een pluizebol dus daar vliegen wel eens wat haren van rond. Ook daar ben ik op getest, maar dat bleek geen probleem.
Heb sowieso de laatste week minder last, kan weer gewoon door m'n neus ademen snachts. Moet ik nou echt rekening gaan houden met die allergieen? Hoezen voor om mn dekbed kopen enzo? (ik heb een heeeerlijk donzen dekbed, maar synthetisch schijnt beter te zijn?) Aangezien ik momenteel praktisch geen last heb, kan het dan kwaad als ik eigenlijk niks verander?
Deels wordt het ook erg lastig om alles te gaan veranderen.. Ik ben van vrijdag tot maandag bij m'n vriend, daar ligt vloerbedekking door het hele huis, en slapen we op zolder.. Niet stofvrij te houden...

Yvettee

Re: Huisstofmijt/katten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:59

Hmm komt me bekent voor, ben ook allergisch voor huisstofmijt en katten. Terwijl we zelf een kat hebben, maar zolang ik niet met m'n gezicht in haar vacht kom is er niks aan de hand. Ook ben ik allergisch voor huisstofmijt terwijl mijn kamer tja niet helemaal stofvrij is. Maar huisstofmijt is volgens mij in sommige periodes meer actief dan in anderen.
Als je er de laatste week minder last van hebt zou ik niet aller drastisch gaan veranderen, de ramen wat vaker openzetten want luchten helpt ook goed. Als je er erna nog veel last van hebt zou je altijd nog kunnen overwegen of je speciale hoezen enz. gaat kopen (aangezien die volgens mij niet heel goedkoop zijn dus als je ze niet perse nodig hebt)

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:29

Ik heb precies het zelfde.
die hoezen helpen wel, maar zelf kan ik ook zonder, als je kamer maar goed ontstoft is haha..
En als je katte haren hebt aan geraakt, niet met je handen in je gezicht wrijven :P
ik heb ook een donzen dekbed trouwens..
weet niet hoe erg je reactie op de huisstofmeit is?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:32

Ik heb ook precies hetzelfde.. Het leek bij mij of ik (behalve dan een flinke longontsteking) er ook niet zoveel last van had, maar nadat ik alle regels (behalve mijn dieren uit huis) van mijn fanatieke longarts opvolgde merkte ik wat een enorm verschil het toch wel maakt, ik voel me veel fitter en word veel beter uitgeslapen wakker.
Die anti allergie hoezen zijn alleen niet zo fijn om je dekbed (gaat enorm schuiven in de hoes) maar om je matras enzo heb je nergens last van. Je dekbed zou ik wel wisselen voor een synthetische.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:34

Via de verzekering kun je speciale anti huisstofmijt hoezen krijgen voor om je dekbed, matras en kussen :) even je huisarts vragen.
Geen open kasten meer, braaf vochtig alles regelmatig afnemen en denk om meel etc, daar zitten ook stofmijten in. Dus niet fanatiek inademen :P
Ik slaap al lang niet meer bij mijn vriend, lukt niet vanwege de allergie. Gladde vloeren zijn een must :j
Gladde gordijnen (of beter; lamellen nemen) nemen die je kunt wassen op 60 graden, en ook voorkeur voor gladde meubels, bv leren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:04

Ik heb ook een huisstofmijtallergie, maar eigenlijk merk ik er weinig van :+
Ik heb wel allergietabletjes, maar die slik ik nooit. Volgens mijn HA wordt het na je 30e langzaam minder, dus we zullen het wel gaan beleven.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:21

Overal ligt wel huisstofmijt. Je kan zoveel aanpassen en vervangen en dan nog blijft het wel ergens liggen. Dat kreeg ik van mijn huisarts te horen. Heb wel een heel goed middel waar in ieder geval mijn neus van open blijft, op doktersrecept. Het heet Avamys.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:37

Hier ook. Dus geen huisdieren (gelukkig heb ik een hekel aan katten :D), geen vloerbedekking, geen gordijnen, speciaal beddengoed en alles goed schoonhouden dus niet 1 x per week stofzuigen ofzo.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:44

Hier nog een... := Alles goed schoon houden en beddengoed op 60 graden wassen helpt enorm. Heb ook overal gladde vloeren en leren bank. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:56

Je kan immuun worden voor je eigen beesten :j Verder zou ik wel van die pilletjes in huis halen, voor als het echt te erg wordt (die werken heel goed :) ). Heb namelijk zelf geen last van de katten van mijn ouders maar wel van katten die ik niet ken zegmaar.
Heb ook maar geen tapijt gelegd in mijn nieuwe huis :n Sowieso vind ik dat vies, als er een glas overheen gaat oid krijg je dat er nooit meer uit..

Verder, ja, ik zou m'n vriendje wel laten stofzuigen, en het een beetje in de gaten houden. Want eer je er last van hebt is het knap irritant en kan je er wel een dag last van houden..

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:04

ik heb ook een huisstofmijtallergie, Ik heb hoezen om mijn dekbed en ik kan ook slecht tegen vloerbedekking. Als ik geen hoezen heb slaap ik veel slechter en erg onrustig. Mijn vriend heeft thuis vloerbedekking en daar gebruik ik alleen mn kussenhoes dan word ik ook altijd wakker met een verstopte neus. 1 nachtje daar slapen gaat wel, maar veel langer bij vloerbedekking te slapen, liever niet!
verder heb ik er ook last van als ik lang bij een paard ben als ik aan het poetsen ben en daarna in mijn ogen wrijf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:10

Stofzuiger met een hepa filter is ook aan te raden :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:13

Ik ben ook allergisch voor beide, ik houd nergens rekening mee. Heb 3 katten en gebruik geen hoezen. Ik heb het meeste last als ik aan het schoonmaken ben, maar met een raam open gaat dat ook prima.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:02

ik had het ook heel erg vroeger maar na een desensibilisatie kuur van de huisarts ben ik er zo goed als vanaf. Er wordt dan een zeer sterk verdunde dosis van de allergenen ingespoten gedurende een aantal jaren om je lichaam weerstand te laten opbouwen. We hebben tegenwoordig 6 katten en ik zit dagelijks op stal in de stoffige bende en mag zeggen dat het echt goed gaat. Moet alleen bij melkproducten uit de buurt blijven want daar wordt ik wel were super gevoelig van.
Een ionisator in huis kan ook goed helpen tegen stofklachten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:07

Ik heb ook last van huisstofmijt.

Ik heb zelf een speciaal dekbed/matras/kussen (van de ikea :+ ) en verder weinig last :)
S' nachts een raam een kiertje open en 1-2x per week stofzuigen (met zo'n hepa filter) helpt al veel.
Ik leef inmiddels op een oude stoffige boerderij en dat gaat goed zo :j