koude panniculitis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marijkje1990

koude panniculitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:17

Mijn grote vraag voor al 4 jaar... ben ik niet de enigste met deze winteraandoening?

Toen ik bijna 19 was liep ik bij schapen rond in de lammer tijd. Toen ik thuis kwam en klaar was bij de schapen had ik kleine plekken op mijn benen die jeukte. Ik dacht dus, dit is van de schapen vast niets ergs. Het jaar er op kwam het terug en weer in de winter.
Vorrig jaar was het zo erg om naar een dermatoloog te stappen, hij kwam met Koude Panniculitis aan. Ik werk buiten en ik rij paard, daar zou het door komen.

Nu ik eingelijks weet wat het is ben ik er tegen gaan vechten want de jeuk is ondraagelijk. Helaas en zoals verwacht is het nog niet weg en begint het nu weer erger te worden dan het was.

En als er meerdere mensen dit ook hebben, wat doen jullie er tegen? Ik heb al van alles geprobeert en ga vanaf vandaag beginnen met baby olie.

Even een beeld van Koude Panniculitis: door herhaalde blootstelling aan kou kunnen ontstekingen ontstaan, bijvoorbeeld aan de buitenkant van de bovenbenen bij ruiters. Het kan ook in het gezicht ontstaan, wat vooral bij kinderen voorkomt.

Ik wil best foto's maken van mijn benen voor de gene die benieuwd zijn hoe het er uit ziet

_maaike_D

Re: koude panniculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 07:33

Hier hetzelfde probleem.
Alleen op de buitenkant van m''n bovenbenen.

Heb het een jaar extreem gehad maar nu valt het mee.
Die Bio-olie kan helpen, of andere huidolie.
De huisarts heeft vastgesteld wat het is, maar de zalfjes die hij
voorschrijft werken niet of ben ik allergisch voor...

Ik werk ook hele dagen buiten en rij daarna m''n paard, ook buiten

Ben benieuwd wat voor oplossingen er voorbij komen

nappie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 07:44

nou dit hoor k de laatste tijd zo vaak, volgens mij ontkomt geen een ruiter hier aan!! :?

ik moest de huid altyd vettig houden met een soort vaseline of bio-olie indd.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:15

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:28

Ik herken dit ook! Ik heb dit een aantal winters gehad, hele grote plekken blauw/rood/wit, het jeukte als een gek en de derma kon er niet uitkomen wat het was. Waarschijnlijk door het schuren van de spijkerbroek in de kou. Heb er nu nog littekens van over gehouden. Ik kreeg er wel een speciale creme voor, de naam weet ik zo niet meer..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:07

Ik heb het niet, maar heb grote problemen mezelf warm te houden. Daar zijn best hele goede oplossingen voor, al kost het soms wat geld. Maar zou warm houden de oorzaak hiervan niet wegnemen? In dat geval zou ik best wat tips hebben.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:28

Pff gelukkig ben ik dus niet de enigste

Bij mij zit het dit jaar voor het eerst ook op me achterwerk en me binnen boven been... Ik ben wel erg blij met de baby olie (extra hydraterend en zonder parfum), werkt bij mij veel beter dan vaseline of andere olie's. Die Bio olie hou ik in mijn gedachte als het toch niet fijn word met de olie die ik nu gebruikt.

@Elliebelle: Jammer genoeg hou je er litekens van, maar zijn die al wat minder bij je na de jaren of blijven ze zo erg?
Ik heb ze zelfs bijna zwart, maarja ik werk ook gewoon in dit weer buiten met water dus het is dan wel te verwachten

@Lalidan: Ik heb nu een paar dagen mijn benen erg warm (door warme kleren) maar het mindert helaas niet. Wat ik ook had gelezen ergens dat je het zelfs kan houden bij 35 graden.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:42

Ik heb 2jaar last gehad van de uitslag, nu al 2 winters niet de littekens zijn nog net zo duidelijk zichtbaar als in het begin. Helaas maar het is niet anders.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:15

Dat is balen Elliebelle, ik heb wel in de zomer dat de littekens minder worden. Lekker dat je het 2 jaar hebt gehad beter dan 4 jaar... Nu het heel koud word voel ik het gewoon erger worden. Ik heb overal jeuk en straks gaat het ook nog eens zeer doen. Dus daar komen de slapenloze nachten weer aan.

Ik moet er nog wel bij zeggen dat de dermatoloog had gezegt dat ik moest afvallen, omdat het een onsteking is in de vetcellen.?

Als het maar snel zomer word!

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:24

Even weer een Update: Baby olie heeft niet bij mij geholpen. Ben daarna overgegaan op goedkope bodylotion met Q10 van de action en dat helpt echt,nouja niet met minderen van de plekken maar meer stoppen van de jeuk en de droge plekken. Had opeens zijdezachte boven benen.

Maar ik heb Bio Oil gehaald, was toch in de aanbieding bij de kruidvat dus dat nu uit proberen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:41

Was de dermatoloog ook zo snel klaar bij jou ts? ik stond echt binnen no time weer buiten met een papiertje met de naam koude pannniculitus en ik moest maar op internet info zoeken) bleek dat me collega hetzelfde had. ik heb allerlei bloedonderzoeken enzo gehad bij de huisarts die dacht dat het o.a. lyme was)

ik begin in oktober al met de eerste thermoondergoed.. als het zo koud is als afgelopen week heb ik minimaal 4 lagen broek aan.. 1 of 2 thermobroeken.. een trainingsbroek en skibroek..
Dat scheelt al een heleboel.

zodra ik dat niet doe heb ik ook mijn bovenbenen die rode bulten die later helemaal groter worden.
(ik had toen ook een topic gemaakt was ergens in 2006 misschien staan er nog tips in voor iemand [VSW] huidproblemen met de kou)

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:48

@Christiene: volgensmij had ik langer gewacht dan dat ik bij de dermatoloog heb gepraat. Ik kreeg geneens een papiertje waar het op stond wat het was. Ik ben er pas dit jaar achtergekomen via bokt. Ik moest dan wel bloedprikken.

Ik ben dit jaar iets te laat begonnen met extra broeken. heb meestal termo, jogging en daarna een spijker broek aan als ik aan het werk ben. En eindelijks na 6 jaar heb ik nog een regen pak gekregen van mijn werk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:50

Lastig he als je later begint als die plekken er een maal zijn..

jogging broek is ook wel slim, die zitten ook wel goed.

Dat papiertje was alleen een kladblaadje met handgeschreven koude paniculitus.. anders had ik het nooit onthouden.. volgens mij had ik erom gevraagd of mijn zus die mee was.

ik had even gekeken ik heb nog steeds op een been een grote rode plek die zie ik bijv na het doucehen of zwemmen wel vaker.. ook zomers. ik had er eignelijk al een hele tijd niet meer na gekeken.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:21

Duurt lang denk ik voordat het helemaal weg is. Die Biol Oil helpt tot zo ver echt goed. Plekken zijn direct verminderd had er van te voren ook een foto van gemaakt zodat ik het kan vergelijken. Ik schrok een beetje toen ik de foto's zag. Het leek weer groter te zijn geworden

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:11

Hier mijn foto's.
Ik begon op 9 februari met Bio-Oil. Heb vandaag maar nog een flesje gekocht zo blij ben ik met de resultaten. Gelijk merkte ik dat de jeuk weg was. Heb 1 dag nog erge last gehad aan een been vanwege die extreme kou, maar dat konden we er ook om vragen toen ik met -19 buiten stond op te strooien.

Foto's van 9 feb (alles in link geplaats omdat niet iedereen hoeft te schrikken van mijn lichaam)

Linkerbeen http://i85.photobucket.com/albums/k58/m ... CN0868.jpg
Rechterbeen http://i85.photobucket.com/albums/k58/m ... CN0865.jpg

Foto's van bandaag

Linkerbeen http://i85.photobucket.com/albums/k58/m ... CN0872.jpg
Rechterbeen http://i85.photobucket.com/albums/k58/m ... CN0880.jpg

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:38

ik had ook ook zulke plekken bij mij was het op een been nog heel blauwachtig naast de rest.
ergens heb had ik ook foto's gemaakt. de huisarts ook, om te overleggen met een collega die kende het ookniet

mijn ouders vielen bijna van de bank toen ik hun om advies vroeg.. (meteen laten zien en vragen weten jullie wat dit is?) dus het is wel slim dat je het in een link zet.

bij mij zie je het nog steeds ook zomers.. kleur verschil.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:54

Hier een schopje. Hoe gaat het inmiddels met jullie en heb je er een oplossing voor kunnen vinden?

Ik heb er dit jaar voor het eerst last van. Rode plekken, bulten, die later veranderen in blauwe plekken waar je u tegen zegt. De eerste keer jeukte het, nu ik de plekken voor de 2e keer krijg, jeuken ze nog niet. Gelukkig.

Voor volgend winter ga ik in ieder geval investeren in warme rijbroeken. Maar voor nu heb ik eingelijk geen oplossing. En toen kreeg ik het heldere idee dat als vooral ruiters dit krijgen, ik dan misschien maar is op bokt moest gaan zoeken :D

Tips zijn welkom, maar liever voorkomen dan genezen vanaf nu. Dus ik ga er voor zorgen dat mijn benen lekker warm blijven.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:15

Ik heb het ook. Ik smeer eigenlijk niks. Warm houden warm houden, warm houden. Bij de bonprix een fleece gevoerde spijkerbroek gekocht. En na het paardrijden direct mn skibroek weer aan. Mha dan gaat get wel goed

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:43

Ik heb meerdere lagen aan thermo en dan jogging of trainingsbroek. Alleen een rubriek hoef ik niet te doen.

Een ski broek kan ook vaak ook nog waterdicht.

Zo lang ik op tijd begin heb ik geen bulten op mijn bovenbenen.

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:12

Softshel rijbroeken , en lange jassen.
Niet te warm douchen en niet gelijk douchen als je thuis komt.

Tegenwoordig haast geen last meer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:24

Heb dit ook gehad.. enige wat werkt is goed warm aankleden. Thermo ondergoed of skibroek aan. Verder was mijn vit D veel te laag, nu is die op goed niveau en heb ik er minder last van. Verder wisselbaden om de doorbloeding te stimuleren.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:55

Ik heb het niet op mijn benen, maar met veel kou wel op mijn handen. Dit jaar constant handschoenen aan en dat helpt wel. Vorig jaar waren m’n handen helemaal rood dik gevlekt en gezicht begon ook, inclusief jeuk. Dermalex eczeem crème helpt heel goed tegen de jeuk.
Voor paardrijden is een thermobroek of rainlegs misschien wel wat voor jullie.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:10

Op mijn handen heb ik het ook. Handschoenen heb heb toch vaak uit met hoofdstel omdoen of deken of met water regen . Dan is het meteen raak.

ZOnder handschoenen heb ik ze helemaal dik en rood. En jeuken dan als je binnen bent. Buiten in de i de kou geen last van.

Oren ook trouwens.