Ik kan geen rust vinden in me zelf, moet ik hulp hebben ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Ik kan geen rust vinden in me zelf, moet ik hulp hebben ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:27

Hoi,

ook al ben ik 14, ik voel me echt niet fijn.
Ik draag een masker (te vaak), op school ben ik heel anders dan bij mijn vriendinnen.
Ik gedraag me op school, heel stil. Heb voor alles ontzag enz..
Ik zie veel dingen anders, ik word vaak uit gescholden.
Bij mijn vriendinnen, ben ik heel blij. Voel ik geen zorgen heb te veel lol eigenlijk.
Maar ik zie 1 van mijn bff 1x in de 2 weken.

En zeg bijna nooit de waarheid.
Bijvoorbeeld: ik werd 3 jaar gepest van groep 6 tot groep 8.
En heb het pas verteld tegen mijn ouders toen ik in de 1e zat.

Mijn ouders zeiden: het hoort bij je leeftijd, is dat zo ?

Ik besef veel dingen, en word heel depressief er van.
Dan ga ik afleiding zoeken, ga ik tekenen.
Hoort dit bij volwassen zijn ?

Ik weet ook niet welke kant ik op moet gaan, als of ik op een kruispunt sta en duizenden wegen.

Kan iemand mij advies geven.

dennisje

Re: Ik kan geen rust vinden in me zelf, moet ik hulp hebben ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:31

je bent nog lang niet volwassen ;)
en pesten hoort er niet er zijn mensen die dat doen en die dat blijkbaar leuk vinden om mensen te kwetsen,
dus dat is niet iets wat bij je leeftijd hoort ;) :(:)

tekenen als afleiding is wel goed hoor, veel tieners zitten vaak niet lekker in hun vel, je bent een beetje aan het uitzoeken wat je wilt en wat je leuk vind. maar probeer wel erover te praten met je beste vriendin of je ouders. dingen opkroppen is echt niet goed en ook niet doen. probeer er altijd over te praten.

succes ermee mijn pb box staat voor je open ;) :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:33

Wat naar voor je.

Probeer te oefenen in de klas door als je je veilig voeld iets van jezelf te laten zien. Komen er mensen bij je staan, maak een praatje. Je merkt hoe meer je oevent hoe minder eng je het gaat vinden!
Je bent het leukst als je jezelf ben. Probeer met andere mee te denken zonder je eigen mening te verliezen. Sta voor wie je bent. Het helpt ook om kennis te maken met mensen met wie je dat niet zomaar zou willen/durven te doen. Vraag bijvoorbeeld naar een hobby van iemand. En zeg het als iemand naar tegen je doet. Zeg dat je dat niet leuk vind.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:59

sociaal contact is ook juist mijn probleem ik heb pdd - nos dus ik denk dat daar ook veel mee speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:20

Een SoVatraining zou helemaal geen kwaad kunnen denk ik 015 :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:25

Lente schreef:
Een SoVatraining zou helemaal geen kwaad kunnen denk ik 015 :)

Sorry, wat is SoVa training ?
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:30

Sociale Vaardigheden :j

Dat moet te vinden zijn voor je. Met je ouders weer terug naar degene die jou gediagnostiseerd heeft lijkt me geen slecht idee.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:35

Lente schreef:
Sociale Vaardigheden :j

Dat moet te vinden zijn voor je. Met je ouders weer terug naar degene die jou gediagnostiseerd heeft lijkt me geen slecht idee.

Ja, dat had ik gedaan.
Bij heet oolgaardhuis in Arnhem.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:15

He meisje ik vind het echt heel naar dat je niet lekker in je vel zit.
Ik denk wel dat het een onderdeel van je puberteit is maar leuk is het zeker niet! En het feit dat je gepest wordt maakt het alleen maar erger.. Misschien kun je voor jezelf een beetje 'oefenen' door heel erg goed na te denken voordat je een leugen verteld? Als je die neiging hebt, probeer hem dan eens te onderdrukken? En verder probeer veel plezier te hebben! Geniet er een beetje van! Misschien kun je er ook eens met je vriendinnen over praten?
Als het gevoel te zwaar voor je wordt moet je er zeker over gaan praten he met je ouders of iemand anders!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:16

Overigens denk ik dat veel meisjes rond jou leeftijd hiermee worstelen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:15

even je berichtje ontleed :o
0152141488 schreef:
Hoi,

ook al ben ik 14, ik voel me echt niet fijn.
Ik draag een masker (te vaak), op school ben ik heel anders dan bij mijn vriendinnen.
Ik gedraag me op school, heel stil. Heb voor alles ontzag enz..
....... Bij mijn vriendinnen, ben ik heel blij. Voel ik geen zorgen heb te veel lol eigenlijk.
Maar ik zie 1 van mijn bff 1x in de 2 weken.

Herken dit wel. twee werelden van verschil, maar dezelfde persoon. Vraag is alleen of het echt een masker is? Zoals je jezelf bij je vriendinnen beschrijft vind ik mijzelf zeer irritant druk :D omdat ik voor de rest ook heel stil ben. Maar als die sociale gezellige persoon weer eens naar buiten komt denk ik vaak van dit is de persoon die ik had moeten zijn. Die andere die "raar" is komt door dat foutje in mn hersenen. Maar beiden ben ik. Ik zie het dan ook niet als een masker. Nadeel is dat school daardoor wat moeilijker wordt zoals je al noemt:

Citaat:
Ik zie veel dingen anders, ik word vaak uit gescholden.

Toen ik opgegeven moment het besef kreeg dat ik het niet persé fout had, maar dat de gedachtengang soms alleen wat anders gaat. Ben ik mensen duidelijker gaan uitleggen waarom ik dacht waarom iets zo was. Door ze stapje voor stapje mee te nemen in mijn gedachtengang snapten ze me beter, wat tot gevolg had dat ze meer respect voor me hadden. Ze kregen door dat ik best handig was met bijvoorbeeld het maken van werkstukken omdat ik origineel was.

Citaat:
En zeg bijna nooit de waarheid.
Bijvoorbeeld: ik werd 3 jaar gepest van groep 6 tot groep 8.
En heb het pas verteld tegen mijn ouders toen ik in de 1e zat.

Is dit nooit de waarheid zeggen, of is dit meer verzwijgen. Ook ik hield liever alles stil dan dat ik er andere mensen mee opzadelde. Maar ik vind dat dus wat anders dan nooit de waarheid zeggen. (dus beetje mild over jezelf ;) )

Citaat:
Mijn ouders zeiden: het hoort bij je leeftijd, is dat zo ?

Ik besef veel dingen, en word heel depressief er van.
Dan ga ik afleiding zoeken, ga ik tekenen.
Hoort dit bij volwassen zijn ?

Ik weet ook niet welke kant ik op moet gaan, als of ik op een kruispunt sta en duizenden wegen.

Kan iemand mij advies geven.

Doordat je alles naar je toe trekt/beseft, zul je ook sneller dingen zien die je mogelijk "fout" hebt gedaan. Logisch dat je daar niet vrolijk van wordt. Maar blijkbaar hebben andere meiden daar ook last van (ook al laten ze dat niet altijd zo merken ).
Afleiding zoeken is een heel goed idee :D

De laatste zin klinkt alsof je niet weet hoe je nu verder moet met je leven.
Probeer weer even een plan te bedenken wat je komende jaren gaat doen (naar de 3e klas, 4e klas. In de 4e klas ga ik kijken wat ik als vervolgopleiding wil gaan doen etc. of iets dergelijks)
Probeer een structuur te creeeren waarin je nog redelijk soepel bent, maar wel houvast hebt. zoek een doel. probeer zonodig meer in je leven te structureren (geeft wat rust).

Een SoVa training is ook wel een goed idee, heb die toen ook gevolgt op mn middelbare school. Kwam toch wat losser in een groep (en was eigenlijk ook best leuk :) )

Ik hoop dat je er weer een beetje door komt, volgens mij ben je al een heel eind op weg. Dit topic laat al zien dat je afweet van je probleem, en kennis is het halve werk :Y)
succes

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 23:25

bedankt.

ja ik zwijg veel, eigelijk vrij veel dingen.
Ik wil mensen inderdaad er niet mee pijn doen.

ja, ik probeer veder te denken.
En dat lukt, maar waarschijnlijk moet ik iets dierbaars afstaan in de 4e.
Dus dat zie ik zelf niet zitten.

Ik zit in een soort depressie put.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:31

Heb je al een dag tot dag schema? structuur aanbrengen dat je weet waar je aan toe bent. Dan kun je makkelijker gedachten van je af zetten omdat dat minder belangrijk wordt.

14 is ook geen makkkelijke leeftijd hoor.
Als je denkt dat je het echt niet red, probeer dan van buitenaf hulp te zoeken, dus of vertrouwenspersoon op school of professionele hulp van bijv. psycholoog of huisarts. Die kunnen je dan helpen er een beetje uit te komen.

Even voor als je wel medicijnen krijgt voor geschreven, dat mensen met autisme sterker op die medicijnen reageren dan neurotypische mensen. En dus ook een lagere dosis antidepressivum nodig hebben. Al hoewel ik dan niet weet hoe dat met pdd-nos is (een goede psych zal dat wel weten, maar let dus op als je door de huisarts wat krijgt voorgeschreven)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:24

Nee, ik heb niet echt een shema wel op chool.
Maar thuis ben ik vrij denk ik...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:25

Weten de kinderen uit je klas dat jij PDD-NOS hebt?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:27

JoycexLynn12 schreef:
Weten de kinderen uit je klas dat jij PDD-NOS hebt?

Denk je dat die kinderen daar rekening mee gaan houden? :+

het valt wellicht te proberen, maar het kan dan ook juist de andere kant op slaan

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:29

Iemand met PDD-NOS kan dingen heel anders opvatten dan dat ze bedoeld worden en andersom kunnen zij woorden ook heel anders brengen dan dat zij bedoelen.

Je kunt, ondanks de jonge leefijd, zeker rekening houden met autisme!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:35

Nee mijn klas kan geen rekening mee houden.

Ik heb je in het 1e jaar gezegd dat ik het heb.

de reactie waren:

1. Nee, jij hebt het niet !
2. Je bent nu gewoon gestoord bezig
3. Nou als je het toch heb noem ik je maar : k a n k e r m o g o l

enz...

Alle maal van die vreemde reacties
Dus het heeft geen zin om het nog een keer uit te leggen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:38

Ik begrijp uit je tekst dat je niet op een speciale school zit?

Misschien is het een idee om naar je mentor toe te gaan en te zeggen wat deze kinderen allemaal tegen jou zeggen en ook hoe jij je voelt.
Het zou zeker prettig zijn als 1 van je ouders meegaat zodat je dat niet helemaal alleen hoeft te doen.

Jou mentor zou aan de klas kunnen uitleggen van PDD-NOS inhoudt, ik begrijp dat jij je na al dat pesten verdrietig voelt!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:39

pas vanaf 3e klas worden leeftijdsgenoten daar wat milder in. Dan gaan ze pas echt nadenken wat het inhoud (en dan zat ik wel op het VWO waar mensen elkaar al sneller tollereerden)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:40

Nee, ik zit gewoon om een vmbo school.
Ja, heeft hij al 3x uit gelegd, en ik kan wel naar de onder directeur gaan maar ik weet niet of dat zin heeft.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:42

Het moet toch niet zo zijn dat ze in de 3e pas hun ogen gaan openen? Mijn broertje is 14 jaar en heeft ook PDD-NOS maar er hoeft er niet eentje te komen en hem uit te schelden hoor, dan hebben ze een schorsing aan hun broek, ze weten dondersgoed wat het betekent.
En natuurlijk is 14 dé leeftijd van puberen.. alles uit proberen, kijken tot hoever je kunt.

Ik zou, als jij je écht rot voelt, naar de directeur stappen of je moeder naar school laten bellen! Jij moet ook van je schooltijd kunnen genieten.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:43

Zou niet moeten, maar gebeurt toch.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:45

in de 3e gaat op onze school iedereen een andere richting op.
Dus waarschijnlijk kom ik niet meer bij mijn oude klas terecht.
Ja, ik zal morgen met de onder directeur praten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:49

Ik herken je verhaal wel een beetje... Zelf heb ik ook PDD en dat is het echt iets waar je vanzelf mee omleert gaan hoor. Je hebt simpelweg meer tijd nodig om dingen te leren die voor een ander zo makkelijk en vanzelfsprekend zijn en dat geeft niet.
Ik ben ook altijd het buitenbeentje geweest en werd veel gepest. Maar weet je, ook dat gaat over. Tegenwoordig is het zo dat ik zelf de sociale contacten opzoek en sinds een half jaar ben ik werkzaam in de bediening in een hotel/restaurant... Als iemand mij dat 4 jaar gelden verteld had, had ik ze minstens volledig voor gek verklaard...
SoVa heb ik ook gedaan en niks aan gehad, idem voor de assertiviteitstraining..

Als je graag hulp wil, moet je die zoeken en grijpen. Maar ik denk dat het nog wat vroeg is.. Je beseft nu inderdaad dat je er buiten valt, anders bent en je bent volop in de pubertijd. Het is logisch dat er onrust is en dat gaat over..

Het komt goed, echt waar :) . En koester je vrienden, je zult ze nodig hebben en zij jou ook.