Mag helaas niet stoppen met de zyprexa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Mag helaas niet stoppen met de zyprexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:17

Ik mag helaas niet stoppen met het slikken van zyprexa. Ik heb het nu aan de ha gevraagd, en hij zegt ook van niet. Mijn familie staat er ook niet achter, omdat ze allemaal bang zijn, dat als ik ermee stop, dat het dan weer van begin af aan wordt. Maar is er ook een speciaal dieet, wat je kan volgen om af te vallen, als je deze medicijnen moet slikken. Het is me gelukt, om al 10 kg kwijt te raken, maar mijn streefgewicht is 65 kg. Dus moet er nog 10 kg kwijt. Maar ik vraag me af, hoezo me dat niet meer lukt. Meer bewegen, zal me misschien wel goed doen. Maar het wordt nu winter, dus dan zie ik mezelf ook niet zo gauw naar buiten gaan. Minder snacken zal ook wel helpen, af en toe, eet ik nog weleens een patatje of een pizza, maar voor de rest valt het wel mee. Ik probeer echt te letten op mijn eetgedrag, omdat het niet leuk is voor mij, om dik te worden. Dus ik vroeg me af, of er een speciaal dieet is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:20

Denk dat je dat even moet overleggen met je behandelend arts :) die kan je daar vast goed bij helpen.
Je zal niet voor niets deze medicatie moeten gebruiken :)

Bijwerkingen van het medicijn:
Gewichtstoename, door een toename van de eetlust en een veranderde stofwisseling. Raadpleeg uw arts of een diëtist als u hier veel last van heeft. Als u diabetes heeft, is het belangrijk vaker uw bloedglucosegehalte te controleren.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=762

tokedri

Re: Mag helaas niet stoppen met de zyprexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:22

Waarom vraag je dit hier??

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:25

Omdat ik dacht dat er hier mensen zijn, die het wel weten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:27

Zitten bar weinig huisartsen en gediplomeerde dieetisten op bokt.
Kan je beter echt aan je huisarts/behandelend arts en desnoods aan je psycholoog/psychiater vragen :) die weten precies wat je kan hebben qua aanpak en je daarbij helpen. Daarnaast hebben zij ervaring met de bijwerkingen van je antipsychotica.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:35

Dan vraag ik het maar niet meer hier. Ik dacht was het proberen waard, maar dus niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:48

Je geeft al aan waar een deel van het probleem zit, je beweegt niet veel. Wat zou je daaraan willen doen? :) zwemmen is bv een goede sport om erbij te pakken. Misschien samen met je gezin om tafel gaan zitten en het voorleggen? Wie er met je mee wil sporten?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:51

De gewichtstoename komt vooral ook door de eetlust die toeneemt (en de veranderde stofwisseling). Hoe ziet je eetpatroon er nu uit? Ik denk dat als je gezond en met mate eet en zoveel mogelijk probeert te bewegen, bijv. 2x per dag even half uurtje wandelen je al een endje komt. Wees niet te streng voor jezelf :)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:14

Je kunt ook binnen sporten door bv een crosstrainer of zo'n ander apparaat te kopen.
En de honger stillen met groente en veel groene thee/water.

Het lijkt mij ook wel lastig hoor om met zulke medicijnen af te vallen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:35

Je kan overwegen om een koolhydraat arm dieet te gaan volgen. Dat is vrij makkelijk om langdurig vol te houden en op gewicht te blijven.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:58

Ik heb vandaag gezonde boodschappen gedaan. En ben ook gaan lopen, i.pv. met de tram. Hoop dat dat bijwerkt aan het afvallen. Want het is een periode goed gegaan, ik zit nu alleen op een dood spoor. Hopelijk gaat het hiermee wel lukken. Maar ik vraag me af, of die medicijnen dan ook wel zo goed zijn voor je lichaam. Het is dat je het nodig hebt om te kunnen functioneren.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:19

Hey Arabelle, ik gebruik ook Zyprexa (onder andere) en mij lukt het ook niet om af te vallen. Maar ik voel me liever goed in mijn koppie dan maar een maatje (of twee) meer.
groetjes S

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:23

Arabelle schreef:
Dan vraag ik het maar niet meer hier. Ik dacht was het proberen waard, maar dus niet.

Tuurlijk mag jij hier je vraag stellen net als alle andere bokkers hoor, vind de reactie dan ook best raar.
En ja het is misschien verstandig om dit via je Huisarts te doen omdat die precies weet wat bij je past.
Ik wens je in ieder geval veel succes! :)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:58

Je zou kunnen vragen of je een lagere dosis mag proberen of een ander medicijn met mindere bijwerkingen?