Prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:39

:wave:

Ik begin woensdag met mijn nieuwe stage en ik kreeg net bijna een hartverzakking toen ik hoorde dat ik daarvoor ingeënt moet worden tegen hepatitis B (3x inenten, bloedprikken en evt. nog vaker enten)
Opzich niet zo'n big deal zou je denken, maar dat is het voor mij dus wel, want ik heb echt erge prikangst :\

Meer mensen die dit herkennen en die tips voor me hebben? Het meest bang ben ik voor het bloedprikken ;( Dat heb ik nog nooit gehad en aangezien ik al zo bibberig wordt van een simpele inenting, wil ik niet weten hoe ik het bloedprikken ga vinden :=

Megamutsj

Re: Prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:40

Ik ben ook ingeent voor hepatitis B, ik vond het een fluitje van een cent, valt hardstikke mee, gewoon de andere kant opkijken!
Maar ik heb makkelijk praten, ik ben niet gek op prikken maar heb er geen angst voor.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:41

Ik heb die prikken ook gehad. :+
Die krijg je in je bovenarm! Ik vond 't wel meevallen. Fijn is anders, maar toen ik er ontspannen ging zitten was 't zo gepiept! :j Komt goed!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:46

Bedankt :) De inentingen vind ik ook spannend, maar daar kom ik wel overheen (heb hep. A ook gehad en dat heb ik ook overleefd :=)
Maar dat bloedprikken, daar zie ik echt heel erg tegenop :\

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:47

Ik heb ook ontzettende prikangst, raak al in paniek als ze nog maar zeggen dat het misschién nodig is... Maarrrr, uiteindelijk valt het allemaal wel best mee hoor :j . Gewoon gaan, ogen dicht en het is zo gepiept!!

(ik dacht dat het met tattooeren wel over ging gaan die angst, maar blijkbaar dus niet, zo'n tattoonaald is belange zo eng niet als een naald bij de dokter :+ )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:48

Een tattoo zetten zou ik ook zo durven :j Bij mij zit de angst dat er iets (een naald in dit geval) door mijn huid naar binnen gaat, brrrr :=

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:49

voordat je gaar, neem even een Advil of 2 paracetemol, werkt tegen stress en tegen de pijn tijdens en na de prik.
Ik moet hepatitis A gaan halen, niet leuk :n

Zorg bij het bloedprikken dat je echt bewust je spieren in je arm niet aanspant, vond het ook altijd heel eng, nu in 1 jaar 4x moeten doen en voelde er niets meer van :D

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:52

Ik ben er ook tegen ingeent, het viel mij ook erg mee. Bij het bloedprikken gewoon aangeven dat je het eng vindt, dan houden ze er rekening mee. Je voelt er niks van hoor en het is zo klaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:52

Ik heb een half jaar terug voor het eerst bloed laten prikken en zag er ook tegen op. Maar het viel mij zo mee!! Prikje was echt nog geen halve seconde en daarna voel je niets meer. Dus als ze die buisjes vullen ook niet en als ze de naald eruit trekken ook niet. Dit kan jij. :j Weet ik zeker. :D

En idd, een tattoo naald is heel anders. :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:53

Ik vind het ook vreselijk! Moest laatst bloed laten afnemen en dat was echt geen pretje. Ik kijk altijd de andere kant op en neem vaak iemand mee bij wie ik heel hard in zijn hand kan knijpen met mijn andere arm dan geprikt wordt :D
Probeer vaak maar aan andere dingen te denken, voor je het weet is het weer voorbij.
Een inenting heb ik minder moeite mee dan echt bloed afnemen. Ik ben nogal moeilijk te prikken en hou er minstens een week een blauwe arm aan over.. nee, niet leuk!

Succes, voor je het weet is het weer gebeurd hoor!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:53

Ik heb ook ontzettende angst voor naalden en ziekenhuis onderzoeken. Met bloedprikken hebben ze 2 mensen nodig om mijn arm vast te houden. Mensen die de angst niet hebben zegen vaak gekscherend dat ik me niet zo moet aanstellen, maar de angst overwint alles. Als je bloed moet prikken, geef je angst van te voren aan, dan kunnen ze zorgen voor assistentie. Succes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:54

Oh, mijn arm is idd bijna 2 weken alle kleuren van de regenboog. :+

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:55

ik heb ook prikangst en ben ook wezen bloed prikken. alleen wel achter gekomen dat het niet de pijn is waar ik bang voor was. want je voelt haast niks

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:55

Dank voor de tips :j Ik heb ook al bedacht dat ik er gewoon ook NIET naar ga kijken, dat zal ook wel helpen (dat hielp bij de hep. A in ieder geval wel)

Jullie geven me in ieder geval goede moed, dankjewel :)

edit: behalve de verhalen over blauwe armen en niet kunnen prikken :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:56

HindaFree schreef:
ik heb ook prikangst en ben ook wezen bloed prikken. alleen wel achter gekomen dat het niet de pijn is waar ik bang voor was. want je voelt haast niks

Nee, dat is inderdaad het stomme eraan! Voor pijn ben ik ook niet bang :n Heb een best hoge pijngrens ook gelukkig

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:56

Hier ook een die absoluut niets van naalden moet hebben
Anderen en of beesten prikken no prob maar mezelf .....
Het is niet de pijn maar meer het idee :o

Ik moest voor mijn spiraaltje ook bloed prikken BRR.... wat een nachtmerrie
Heb het toen ook gezegd ik vond het prima zolang je het maar snel doet En mij niets vertelt

Heb de andere kant op gekeken :o

Edit ik was toen ook "perrongeluk" de papieren voor de entingen toen der tijd van de meningokokken kwijt geraakt :D
Helaas had mijn moeder het alweer opgelost :(
Laatst bijgewerkt door rommulus op 27-01-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:56

Utixo schreef:
Ik heb ook ontzettende angst voor naalden en ziekenhuis onderzoeken. Met bloedprikken hebben ze 2 mensen nodig om mijn arm vast te houden. Mensen die de angst niet hebben zegen vaak gekscherend dat ik me niet zo moet aanstellen, maar de angst overwint alles. Als je bloed moet prikken, geef je angst van te voren aan, dan kunnen ze zorgen voor assistentie. Succes!

Waarom moet je zo worden vast gehouden, heb je vluchtdrang?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:57

Ik vind het nu juist interessant. :') Ik kijk nu graag wanneer ze prikken. :+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:59

Gewoon tijdens het prikken met de assistente/dokter praten. Ik ben niet bang voor prikken, en ik moet ieder jaar i.v.m. astma een griepprik halen. Ik heb dit jaar niet eens doorgehad dat hij erin zat, aangezien ik in gesprek was.

Kentaro

Ik ben écht een onwijze zeikerd met snijden en prikken :P Maar geloof me, dat bloedprikken valt 500% mee!! Wel zou ik even van te voren aangegeven dat je het zo eng vind, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ik wil me ook niet laten prikken door een leerling (tuurlijk moeten ze het ook leren, maar niet op mij..... Ik raak echt zo in paniek als ze eerst 10 minuten gaan zitten kloppen om de ader te vinden die een ervaren prikker in 1 opslag ziet!) Kijk de andere kant op, vind ik ook schelen!
Je hoeft je voor het bloedprikken echt geen druk te maken!
Sterkte in het ieder geval!

Yellow_Sun

ben zelf ook redelijk benauwd voor naalden of andere scherpe voorwerpen in de handen van medisch personeel :o
en ik maak een gewoonte van dat eerst even te melden,zoals ook Tequilaatje zegt, vinden die mensen zelf ook handiger, dan weten ze dat ze extra moeten uitkijken dat je niet wegtrekt ofzo.
Soms als het bloed trekken is ipv een inenting,neem ik iets met veel suiker mee voor vlak erna, want van al die stress wordt ik dan al eens wat duizelig. Maar dat overkomt me meestal toch alleen bij plaatselijke verdovingen, dus mss niet zo toepasselijk. :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:00

als ze bij andere prikken vind ik het leuk haha!
Maar ik vind inentingen erger dan bloed :( Maar dat heb ik vaker dus wen ik er wat aan.
Kijk wel altijd de andere kant op

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:03

Hier nog iemand met enorme prikangst. Ik kan het niet eens aanzien als iemand op tv een spuitje krijgt.

Inderdaad, wat Kentaro zegt, geef van te voren even aan dat je het niet fijn vindt, dan kunnen ze er rekening mee houden. Meestal proberen ze je dan met een praatje af te leiden, dan gaat het wat sneller. Zelf kijk ik nooit als er geprikt wordt. Ik neem ook altijd iemand mee (moeder of een vriendin bv.). Voel me toch al wat sneller op m'n gemak dan.

Verder valt het prikje voor een enting meestal wel mee, dat gaat redelijk snel. Grote, dunne naalden voel je ook bijna niet, alleen de kleine, dikkere naalden zijn wat meer 'zeurend'.

Bloedprikken is eigenlijk ook alleen het proces zelf dat niet fijn voelt. Het prikje valt achteraf altijd weer enorm mee.

Succes :)!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 13:08

Ik ga het inderdaad zeker aangeven, dan weten zij ook wat er in me omgaat :j ben met een inenting ook een keer bijna flauw gevallen :o, dus ze waren toen ook blij dat ze het van te voren wisten

_MG: en bloedprikken is ook niet met een kleine, dikkere naald?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:13

Ik ben vorige week geweest en toen hadden ze een veel kleiner naaldje dan normaal met een slangetje eraan!