De "winter dip"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

De "winter dip"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:17

Ik weet niet of meer mensen hier last van hebben maar ik kom iedere winter in een echte winter dip! Ik zit dan helemaal niet lekker in mijn vel en heb weinig zin om dingen te ondernemen, doordat ik vaker thuis blijf word het dipje alleen erger! Ik leef echt voor de zomer, lekker in je t-shirtje naar buiten en als je even naar de winkel moet, dan pak je toch lekker de fiets want het is toch lekker weer! Ik heb zelf momenteel alleen een fiets tot mijn beschikking en als ik naar een vriendin toe wil denk ik daar dus twee keer over na omdat ik al geen zin heb die kou in te gaan! Ook de mogelijkheid om lekker met de paarden bezig te zijn word een stuk minder, en dat is echt mijn uitlaatklep en valt me dan ook zwaar als dit minder is! Het werkt ook allemaal op elkaar tegen hoor, hoe minder ik doe, hoe minder energie ik krijg, hoe minder energie, hoe minder ik ga doen. Ik kom altijd in een vervelend patroon. het gaat ook gewoon echt om de donkerheid, alles is grijs en nat en mijn hele mood slaat daardoor zo om! Ik voel me in de zomer gewoon zoveel beter, in de ochtend lekker een heerlijke wandeling met de hond, terrasjes pakken, lekker zwemmen of in de tuin zonnen de hele middag! HEERLIJK. In de winter ben ik weinig waard, en ik merk dat het niet zomaar meer een dipje is maar me echt tegenwerkt. Misschien toch maar naar een land verhuizen waar het altijd lekker weer is :+

Ik snap dat bijna iedereen op zekere hoogte hier last van heeft, maar ik ken dus weinig mensen die het echt als een probleem bezien. Ik ken zelfs genoeg mensen die helemaal gek zijn op de winter!

Meer mensen die dit herkennen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:19

ik heb het net andersom :o ik vind de zomer veel te warm.
Ik woon in zuid frankrijk en het kan hier erg warm zijn zomers.
Ik ben juist blij nu :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:21

haha. ik probeer er nooit aan toe te geven maar je verhaal komt me wel een beetje bekend voor :')

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:22

Ik heb hier zelf niet echt last van, maar ik wil toch even reageren. Het grappige is dus dat mensen vaak een onrealistisch beeld hebben van de zomer. Behalve dat het langer licht is en dat de temperaturen hoger liggen, hoe vaak heb jij daadwerkelijk in de tuin gelegen afgelopen zomer? De zomer heeft afgelopen jaar in elk geval geen bal voorgesteld.
Desalniettemin om je niet nog depessiever te maken, vooral het langer licht zijn en de hogere temperaturen werken bij mij erg mee aan het fijnere gevoel. Tenzij het van dat fijne winterweer is zoals afgelopen week.
Ik zou niet weten wat je er aan kan doen, tóch dingen gaan doen is denk ik de enige optie.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:23

* meld zich *
Ik moet in de winter ook veel meer mijn best doen om vrolijk te zijn, al gaat het me deze winter wel een stuk beter af, misschien omdat de echte kou nog niet geweest is.
Vorig jaar was ook echt een ramp, ik was elke keer weer ziek en verkouden, en het paardrijden ging ook gewoon een stuk minder.
Nee, geef mij maar zomer, lekker genieten van het weer, heeeerlijk :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:32

Ik ben ook 's winters veel meer ziek en verkouden. Ben echt meer een zomermens. Heb ik meer energie en voel me veel beter.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:58

MaartJ schreef:
Ik heb hier zelf niet echt last van, maar ik wil toch even reageren. Het grappige is dus dat mensen vaak een onrealistisch beeld hebben van de zomer. Behalve dat het langer licht is en dat de temperaturen hoger liggen, hoe vaak heb jij daadwerkelijk in de tuin gelegen afgelopen zomer? De zomer heeft afgelopen jaar in elk geval geen bal voorgesteld.
Desalniettemin om je niet nog depessiever te maken, vooral het langer licht zijn en de hogere temperaturen werken bij mij erg mee aan het fijnere gevoel. Tenzij het van dat fijne winterweer is zoals afgelopen week.
Ik zou niet weten wat je er aan kan doen, tóch dingen gaan doen is denk ik de enige optie.

Ik moet zeggen, laatst hadden we dus wat koudere dagen maar met volop zon. Dat vind ik dan wel weer erg fijn en mooi, alles was bevroren en "wit", zonnetje erbij, dat vind ik dan wel weer fijn weer om sochtends je paardjes bij buiten te zetten!

iefke

Re: De "winter dip"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:40

LZP - MW

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:48

Pfff ik heb hier ook vreselijke last van. Meestal in november/december, maar aangezien ik toen in Zuid Afrika in de zon zat kickt de winterdip nu extra hard in. Voor mij is het ook echt een probleem wat me tegenwerkt..... ik herken je dus helemaal. De zomer/de zon is echt mijn levenselixer.

Als remedie probeer ik af en toe een zonnebankje, maar dat lijkt zeker niet meer te helpen. Het enige wat wel wat helpt is nu lekker veel sporten, daardoor voel ik me wel wat beter!

Maar als er mensen zijn met de tip, hoor ik m graag!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:28

Mijn moeder heeft dit ook, zij heeft nu stappen ondernomen en is naar de huisarts gegaan. :j

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:32

Misschien moet je zo'n lichttherapielamp kopen?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:34

Ik heb precies het tegenovergestelde. Ik vind de zomer niets aan. Ik kan niet goed tegen de warmte. 25graden is echt max voor mij. Ik voel me lekkerder in de winter, maar het moet wel meer winter zijn, geen kwakkelwinter zoals we tot nu to hebben gehad.

Als het om het licht gaat, er zijn licht therapiën voor mensen die wat last hebben van winterdipjes.
Doe een zonnebank kuurtje in de winter en je gaat je al lekkerder voelen. Hoeft iet om poep bruin te worden, maar gewoon een klein beetje kleurtje. Probeer het eens!

Een stevige winter helpt wel tegen muggen in de zomer! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:22

Ik heb er ook altijd last van, ook in de zin dat het echt beperkend is. Topic van mij van afgelopen najaar: [MW] Winterdepressie (lichttherapie etc.)

Inmiddels heb ik een Energy Light die ik trouw gebruik, daarnaast slik ik magnesium en multivitamine. En natuurlijk blijf ik naar buiten gaan, hoewel ik moet toegeven dat het meestal goed is dat ik een stok achter de deur heb in de vorm van een hond. ;) Anders zou ik nog steeds binnen blijven mokken. :o

Het helpt allemaal wel iets, ik ben minder moe en futloos dan vorig jaar en ben ook nog niet ziek geweest. Maar zo energiek als in het voorjaar/de zomer ben ik bij lange na nog niet.

Overigens kan ik ook niet tegen veel fel zonlicht en drukkende warmte, ideaal is tussen de 18 en 22 graden, met ongeveer 12 lichte uren per dag. Moeilijk geval ben ik. :+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:27

RedPassion schreef:
Overigens kan ik ook niet tegen veel fel zonlicht en drukkende warmte, ideaal is tussen de 18 en 22 graden, met ongeveer 12 lichte uren per dag. Moeilijk geval ben ik. :+

Goed dat je er zoveel aan probeert te doen! _/-\o_
Gelukkig voor jou worden de dagen weer langer. Voor mij is de zomer inderdaad ook ideaal als het zo'n 18-22 graden is. Zon is leuk, maar graag met wolken. In de zomer rijd ik het liefst in de avond als de zon onder aan het gaan is.

Wel grappig, ik heb in de winter veel meer energie! Met name als het net vriest en blauwe lucht. Dat vind ik echt helemaal heerlijk. Wat kunnen mensen dan anders zijn, hè...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:31

ik herken het wel, alleen geef ik er wel niet zo makkelijk aan toe, maar dat betekent dan wel weer dat wanneer de dagen weer langer zijn en de lentekriebels bij iedereen de kop opsteken, ik fysiek een serieuze dip heb en gegarandeerd ziek wordt.
in de "zomermaanden" sta ik met gemak op tussen 6 en 7 en in de winter doet het echt "pijn", voel ik me nooit uitgeslapen, ongeacht welk uur ik ga slapen of opsta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:17

Agossie schreef:
RedPassion schreef:

Goed dat je er zoveel aan probeert te doen! _/-\o_
Gelukkig voor jou worden de dagen weer langer. Voor mij is de zomer inderdaad ook ideaal als het zo'n 18-22 graden is. Zon is leuk, maar graag met wolken. In de zomer rijd ik het liefst in de avond als de zon onder aan het gaan is.

Wel grappig, ik heb in de winter veel meer energie! Met name als het net vriest en blauwe lucht. Dat vind ik echt helemaal heerlijk. Wat kunnen mensen dan anders zijn, hè...

Dankje. :) Vind ook wel dat ik het verplicht ben aan mezelf (en mijn omgeving :D) er alles aan te doen om er zo goed mogelijk doorheen te komen. Het zijn toch zes maanden, de helft van het jaar, een half leven. :+ Doodzonde om me dan ellendig te voelen!

Ik merk nu al dat het beter wordt nu de dagen weer langer worden. Ik word weer rond acht uur wakker, heerlijk!
Mooie winterdagen met vrieskou en een blauwe lucht vind ik ook fijn trouwens! Maar die natte, grijze dagen doen me geen goed.

petitparis schreef:
in de "zomermaanden" sta ik met gemak op tussen 6 en 7 en in de winter doet het echt "pijn", voel ik me nooit uitgeslapen, ongeacht welk uur ik ga slapen of opsta.

Heel herkenbaar! In de zomer heb ik er echt geen moeite mee om om 6 of 7 uur op te staan, heerlijk om dan meteen naar buiten te gaan. Maar in de winter doet het inderdaad pijn, en als ik op moet staan voordat het licht is komt dat de rest van de dag niet meer goed. :n

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:22

Mag ik me melden? Ook jaaaren last gehad van moe, futloos, alleen maar willen slapen, zelfs voor mn hobby's kon ik geen fut opbrengen :n sleepte me naar mn werk en thuis ging ik gelijk weer slapen.

Kom nu net uit Australië waar ik 4 maanden ben geweest, in de zon natuurlijk. :D Was ook erg bang weer in mn oude patroon te vallen want het verschil is toch wel even 30 graden. Maar het valt me tot nu toe mee! Volgend jaar ga ik wel lichttherapie proberen als het weer zo is. :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:28

RedPassion schreef:
Heel herkenbaar! In de zomer heb ik er echt geen moeite mee om om 6 of 7 uur op te staan, heerlijk om dan meteen naar buiten te gaan. Maar in de winter doet het inderdaad pijn, en als ik op moet staan voordat het licht is komt dat de rest van de dag niet meer goed. :n

Ik vind dat zo apart! Ik heb dus echt het tegenovergestelde. In de zomer blijf ik eerder langer liggen en in de winter ben ik (op vrije dagen) altijd wel rond een uur of 9:30 op! In de zomer is 11:00 vroeg!! Ik heb er nooit echt over nagedacht, maar vind het heel leuk om er via een topic over een winterdip (die ik dus juist niet heb) achter te komen...

Ik vind dat jullie er echt veel aan doen. Een winterdip is niet leuk en ik moet zeggen, dit grauwe weer helpt niet mee. Kennis van mij in de US heeft er extreem last van, maar weigert iedere vorm van hulp. Erg dom, vind ik. Daarom echt respect voor de mensen die oplossingen zoeken. _/-\o_

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:29

Als ik merk dat ik een down gevoel krijg dan kruip ik onder de zonnenbank............wij krijgen gewoon te weinig zonlicht in ons landje en we missen dan de vitamine D aanmaak dus eventueel lichttherapie of lekker onder de zonnenbank.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:33

Ik heb het nooit gehad, maar sinds 2 jaar werk ik in een ruimte waar geen daglicht binnen komt.
Ik begin om kwart over 8 en ben om half 6 klaar. (4 dagen in de week op vrijdag werk ik tot 3 uur).
In de winter heb ik dus 4 dagen dat ik gewoon helemaal geen daglicht zie.

Sinds ik hier zit heb ik wel echt last van een winterdip. Tips heb ik niet, hooguit probeer overdag zoveel mogelijk buiten te komen indien dat mogelijk is.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:10

SpikkelFire schreef:
Mag ik me melden? Ook jaaaren last gehad van moe, futloos, alleen maar willen slapen, zelfs voor mn hobby's kon ik geen fut opbrengen :n sleepte me naar mn werk en thuis ging ik gelijk weer slapen.

Kom nu net uit Australië waar ik 4 maanden ben geweest, in de zon natuurlijk. :D Was ook erg bang weer in mn oude patroon te vallen want het verschil is toch wel even 30 graden. Maar het valt me tot nu toe mee! Volgend jaar ga ik wel lichttherapie proberen als het weer zo is. :j

Pfff ja ik heb dus 2,5 maand zuid afrika gedaan, maar bij mij is de dip juist extra aanwezig. van 2 maanden langs 25+ naar dit weer, ik trek t slecht!

Hmm magnesiusm en multivitamine, dat ga ik even opzoeken! Wat doet dat?

Dat opstaan herken ik ook heel erg. In de zomer sta ik echt om 6 uur te springen, want de zon is errr!!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:14

Waarom een winterdip.

Wij als mens willen graag in het licht en de warmte blijven en dat is natuurlijk normaal.

Je bent al gauw op zoek naar de temperaturen en licht dat vanuit jou huis komt omdat het je een meer van een veilig gevoel geeft.
Probeer maar eens aan te denken misschien het winter dip gevoel weg gaat.

Of het nou Zomer's is of Winter, het maakt voor mij niks uit zollang het maar lekker droog is en niet teveel wind staat.