Ervaringen met revalidatie gebroken been/voet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Ervaringen met revalidatie gebroken been/voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:58

Hoi!

Ten 1e, sorry als hier al een topic over is! Ik heb heel wat pagina's afgezocht maar niks gevonden wat ik zoek :P

4 weken geleden ben ik met mijn pony uitgegleden en brak hierbij mijn kuitbeen (was gewoon een rechte scheur), en een beentje in mijn voet (ook een rechte scheur), en mijn groeischijf.. daaraan ben ik geopereerd, en ik heb nu een pin in mijn groeischijf die mag blijven zitten.

Nu gaat het heel goed! Ik kan mijn voet in alle richtingen bewegen, litteken ziet er mooi uit, niet meer dik en ik heb geen pijn meer! Ik ben er ook stiekem rustig een beetje op gaan staan, en dat deed ook geen pijn..

Nu kom ik bij de fyshio zegt ze ja over 2 weken mag je het weer heeel rustig gaan belasten dan duurt het 6 weken voor je weer loopt.
Nou sorry hoor, maar als het aan mij lag liep ik er nu mee weg ;) (doe ik niet!)
En over 2 weken wil ik eigenlijk weer rustig gaan belasten, ja geleidelijk, maar ik wil er echt geen 6 weken voor uit trekken! Ik denk dat ik met 1 a 2 weken ook wel rustig weer kan gaan lopen (geen rare sprongen ect) en dan rustig uit bouwen.. Ik ben 14, ik ga geen 3 maanden niks doen.. ik verveel me nu al dood! heb alle topics op bokt zo ongeveer gezien, sims suf gespeeld alle films uit de kast gekeken.. :( normaal ben ik elke dag zo actief! (lees: opstaan, school, paardjes, eten, paardjes voeren, leren, slapen) en nu opstaan, school... niks... leren) ik kan slecht slapen omdat ik onvoldaan ben.. ja ik loop stukken op krukken, maar die lol is er wel van af, als je handen een grote blaar zijn :D

Hoelang deden jullie over het herstel?

xxx

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ervaringen met revalidatie gebroken been/voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:03

ik zou lekker het advies van de fysio opvolgen en anders met hem/haar overleggen of er alternatieven zijn en zeker niet zelf dingen anders gaan doen, het kan natuurlijk goed gaan maar je kan ook de rest van je leven last houden.
Gewoon aangeven wat je altijd deed en of er een mogelijkheid is voor wat snellere revalidatie ook gezien je geringe klachten nu.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:02

ik heb het er ook zeker over gehad, ze zegt ja alles op zn tijd.

maar ik ben gewoon benieuwd naar hoe andere dit hebben meegemaakt. Ik ga zeker niet zomaar dingen zelf bedenken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:16

Heb zelf niet mijn voet gebroken maar mijn vader wel. Die kan al helemaal niet stilzitten. Gevolg: na nog geen week gips eraf geknipt en alles weer gaan doen := Oeps.

Ik zou gewoon lekker met de fysio overleggen of het wat sneller, desnoods gewoon zelf een beetje gaan lopen/licht belasten. Maar wel rustig aan en niet overmoedig worden :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:24

Rustig aan doen! Beter nu 6 weken voorzichtig, dan dat je straks er blijvend last van hebt, zelfs al wordt je momenteel knettergek van het stilzitten :)
(Ik moest zelf 7 weken platliggen/rust houden met gebroken ruggenwervels en geloof me, het went echt.. (Ik zit nu in maand 3 en mag langzaamaan weer opbouwen, maar niet sporten en zeker niet paardrijden))

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:09

Dankje voor de reacties! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:13

Vraag of je dingen als zwemmen wel mag. Dat is onbelast bewegen, en vaak zijn er ook nog fysiofitness-lessen in het zwembad, zodat je één en ander kunt combineren. Nooit te snel gaan belasten, het gevolg kan belastingsscheuren en -fracturen zijn, en dan ben je terug bij af.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:07

idd zwemmen is een optie voor onbelast.

Maar ik zou rustig aan doen en luisteren naar de fysio. Dan herstel je uiteindelijk het snelste.
Mocht je te sneel wat willen ga je uiteindelijk toch klachten krijgen of ga je het wel voelen.
Bij mij heeft het langer geduurd. Had kuit en scheenbeen dus herstel duurde aardige tijd.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:17

Ik heb toen ik 9 was mijn bovenbeen gebroken bij een val van mijn pony. Bij mij was het wel een ander verhaal.. Ik heb eerst 2 maanden in tractie in het ziekenhuis moeten liggen. In tractie houdt in dat ik een pin door mijn been had waar 5 kilo aan hing, dit om te voorkomen dat mijn been korter zou worden. Ik kon dus mijn bed niet uit.
Daarna een tijdje in een rolstoel. Mocht het toen alleen belasten in het zwembad van het ziekenhuis, onder begeleiding. Net zoals Ibbel zegt, is dat onbelast bewegen en konden mijn spieren weer een beetje aansterken (die 'deden het niet meer', omdat ik ze zo lang niet gebruikt had). Daarna op krukken en elke week naar de fysio om weer echt te gaan 'leren' lopen.

Al met al heeft het zo'n 4 maanden geduurd voordat ik weer volledig kon belasten, dus jouw 6 weken vallen dan nog wel mee ;) Ik zou je houden aan het advies van de fysio, voor je het weet gaat er iets verkeerd en ben je nog langer bezig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:20

beter om naar je fysio te luisteren en rustig aan te doen dan je hele verdere leven kans op last blijven houden.... aan jou de keus.
Wat is nou die paar weken op een mensenleven?

(En ja, ik heb helaas ervaring met gebroken been en voet en diverse andere revalidaties)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:22

Ik heb toen ik 10 was mijn knie gebroken, 2 weken nadat ik was gevallen van mijn fiets ben ik geopereerd, en daarna heeft het nog ca. een half jaar geduurd voordat alles weer goed was.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:24

Ik kan je alleen maar aanraden om goed naar je fysio te luisteren. Ik heb mijn voet vorig jaar begin mei gebroken, en toen ook gelijk mijn enkelbanden volledig gescheurd. Ik heb 9 weken gips gehad, in totaal dik 3 maanden thuis gezeten met mijn voet omhoog, en ik heb er nu nog steeds last van. Ik heb mijn werk rustig opgebouwd, alles rustig aan gedaan, elke week fysiotherapie (nu nog!) en het gaat maar niet over.

Dus maar een tip: neem je rust en tijd, want anders kan het nog veel langer gaan duren..

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:31

Bedankt iedereen voor de tips.. ik blijf het advies zeker opvolgen :P

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:55

de fysio zegt niet voor niks dat je moet wachten, accepteer het en dan kan je na die 6weken weer lopen,

ik had mijn onderbeen op 2 plaatsen gebroken en het duurde 3maanden voor ik weer fatsoenlijk kon lopen, wees blij met die 6weken !