Jullie steun nodig! Wortelkanaalontstoken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Jullie steun nodig! Wortelkanaalontstoken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:45

Pffffff word vanochtend wakker met kiespijn.. Ik denk mwoa komt wel goed..
Kan niet drinken (koud doet pijn) Kan niets eten (kauwen doet pijn) En warm is al helemaal niet te doen!! Ik tandarts bellen, zijn gesloten.
Schoonmoeder gebeld (is tandartsass) en zij zegt omdat je koud EN warm niet kan verdragen is waarschijnlijk je wortel (zenuw) ontstoken.. Pff.. Direct spoedtandarts gebeld, ook die assistente dacht dat het een accute ontsteking was, dus nou moet ik om 16.20 daar heen om te kijken wat het is en dus eventueel gelijk te behandelen..
Ik ben al zoooo bang van de tandarts, nou moet ik naar een vreemde tandarts, voor een behandeling waar ik alleen maar horrorverhalen over ken..

Steun mij!!!

gabyfedde

Re: Jullie steun nodig! Wortelkanaalontstoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:51

Die horrorverhalen zijn hartstikke onterecht. Het zijn lange behandelingen, dat wel.

Het klinkt inderdaad als een ontstoken zenuw.

Maak jezelf niet te druk!!!

DDDMakkink

Ik heb vorig jaar mijn eerste wortel behandeling gehad
Heb eerlijk gezegd tegen de tandarts dat ik het idee niks vind ivm
Die horror verhalen
Hij heeft het extra verdoofd en ik heb echt niks gevoel
Zelfs na dat de verdoving uitgewerkt was had ik geen pijn
Ik wacht nooit meer het vil me 100% mee

DDDMakkink

P.s kwartiertje was ik klaar

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:52

Horrorverhalen zijn echt onterecht.

Ik was altijd bang voor de tandarts, echt heel erg.
Totdat ik 2 wortelkanaalbehandelingen moest. Toen dacht ik: nou als dit nou het ergste is wat ze me aan kunnen doen? Heb niets gevoeld en met een pijnstiller ook nergens last van gehad.

Sindsdien gewoon niet meer bang geweest. :)

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:52

Ik heb een aantal jaar terug ook gigantische kiespijn gehad. Ook de zenuw ontstoken.
Ik moest daarvoor 2x een wortelkanaalbehandeling.
De eerste keer was ik gewoon verdoofd en ik moet zeggen dat het door de verdoving heen af en toe nog wel wat pijn deed, maar die pijn was goed te verdragen.
Na een paar weken of dagen weet het niet meer precies, moest ik weer terug komen omdat ze de kanaaltjes nog wat gingen open vijlen en opnieuw gingen schoonmaken (ik denk dat ze het gingen schoonmaken, geen idee eigenlijk) en dat heb ik gewoon zonder verdoving gedaan.
Mijn ervaring is dus in principe gewoon goed. In ieder geval was het bij mij geen horrorverhaal.
Laat je niet gek maken!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:53

Gewoon vragen voor extra verdoving

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:54

Ohh nou ik zal ook zeker van te voren zeggen dat ik het er echt niet op heb!! Spuit mij maar plat!!

Ik vind boren voor een vulling al verschrikkelijk, soms het gevoel wat doordringt tot mijn zenuw en sowieso dat geluid.. Kiezentrekken vind ik dan weer wel appeltje eitje buiten het loskraken na...

Fijn dat jullie goed ervaringen hebben!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:57

Wortelkanaal is niet zo erg hoor, doet in elk geval minder pijn dan de ontsteking zelf :=

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:59

Gaatje vullen vind ik zelf vervelender dan wortelkanaal

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:59

Hier nog een positieve ervaring! Ben nog nooit zo blij geweest met de tandarts! Zodra de verdoving erin ging was de pijn weg. Tuurlijk je voelt wel iets, maar niet echt pijn. Enige vervelende is dat je zo lang je mond open moet houden. Hihi. Week last gehad van m'n kaak gewricht.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:28

En is het niet zo dat als de verdoving eruit is dat de pijn weer terugkomt?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:30

_Lola_ schreef:
En is het niet zo dat als de verdoving eruit is dat de pijn weer terugkomt?

In principe niet, want de zenuw is er uit (= de veroorzaker van de heftige pijn die je nu hebt).
Het kan wel zo zijn dat je nog 2 a 3 dagen napijn hebt, maar dat is al niet meer te vergelijken met de pijn die je nu hebt. Veel mensen hebben die napijn trouwens niet.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:31

daar heb je dan pijnstillers voor. Bij kiespijn helpt Naproxen bij mij het beste. Gewoon drie per dag en dan is het goed uit te houden (tenminste bij mij). Ik ben ook altijd heel bang bij de tandarts maar met verdoving erbij gaat het prima. Even de prik en dan voel je niks meer. Sterkte en het komt vast goed!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:41

Echt, het is niet erg.
Ze verdoven je goed, boren de boel uit. Dan is de druk eraf. Tijdelijke vulling en over een tijdje een permanente vulling.
Tip: ALTIJD verdoven! Uitraggen zonder verdoving doet pijn, ookal heeft hij het de vorige keer ook al uitgeragd.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:42

Mn werk voor vnv af moeten zeggen.. Moeten ze nog snel vervanging regelen zwaar klote! Maarja ken er helaas ook niets aan doen!! Dat vind ik vaak nog erger dan zelf iets hebben hahah dat ik mn werk dan moet teleurstellen.. (werk in gehandicaptenzorg dus moet dan iemand anders op hun vrije vrijdagavond komen werken!)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:46

Sorry te moeten vertellen, maar het kan mee en het kan tegen vallen.... Ik heb het 2x gehad. De ene keer viel reuze mee, de andere keer absoluut niet. Het was zo ontstoken, dat de verdoving (hoe veel hij er ook in spoot) niet werkte....
Neem een paar uur van te voren alvast 2 paracetamols en vóór de verdoving uitgewerkt is, nogmaals 2. En dan voor het naar bed gaan 2. Grote kans dat je er dan de volgende dag weinig of geen last meer van hebt!
Heel veel sterkte!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:58

Nou voor die paracetamol is het denk ik al een beetje te laat!! moet nu vertrekken.. Laten we maar hopen op het beste :-)

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:04

Kentaro schreef:
Ik heb het 2x gehad. De ene keer viel reuze mee, de andere keer absoluut niet. Het was zo ontstoken, dat de verdoving (hoe veel hij er ook in spoot) niet werkte....

Had ik ook maar dat kwam denk ik meer door mijn eigen angst/paniek. Nog nooit zo liggen bibberen :o Maarja na 5 dagen giganische pijn in je mond wil je wel (bij mij was het enige wat een heeeeeel klein beetje hielp, heel koud water in mijn mond houden)
Maar een kies trekken vind ik misschien wel nog enger ik heb ook gezegd dat hij het niet meer mag doen :o . Ik ga nu wel netjes ieder half jaar.
In ieder geval succes/sterkte, en je ziet er zijn zat die goede ervaringen hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:09

_Lola_ schreef:
Nou voor die paracetamol is het denk ik al een beetje te laat!! moet nu vertrekken.. Laten we maar hopen op het beste :-)

Sterkte! En neem ze maar gelijk als je thuis komt! (je krijgt waarschijnlijk wel een hele vieze smaak in je mond :P )

Mariska, bij mij duurde het ook even eer ik durfde te gaan.. :o

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:30

Nouuuuuu viel dat even mee.. Het voor onderzoek was pijnlijker! Ik dacht echt zeker te weten dat de pijn onder in mijn kaak zat.. Maar daar was niets te vinden. Dus hebben ze wat kiezen een laagje gegeven zodat ik warm en koud niet zo goed zou voelen.. Ik een slok water nemen, ga weer door de grond van pijn.. En toen of ik zeker wist dat de pijn onder zat? Uhh ja!?
Toch maar even boven controleren.. En ja hoor was mijn kies boven de boosdoener!! tik tik met een stangetje AUW! Koud en warm spray AUW GVD!!!! Overduidelijk de zenuwontstoken..

De behandeling zelf vond ik echt helemaal mee vallen.. Wel een naar gevoel als ze met zon raggertje alles schoonmaken, maar pijn heeft het niet gedaan!!

Nu afwachten hoe de napijn is.....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:31

wortelbehandeling valt inderdaad reuze mee!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:32

Nou kijk eens! Zie je nou wel!? Waarschijnlijk moet je binnenkort nog een keer terug?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:35

DDDMakkink schreef:
Gaatje vullen vind ik zelf vervelender dan wortelkanaal

Ik ook twee keer wortelkanaal behandeling gehad en heb 1 gaatje gehad en dat vond ik verschrikkelijk (en ben o.a. daardoor al 5 jaar niet meer geweest :o )

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:36

Super dat het is meegevallen!
Kentaro geeft een goed advies wbt paracetamol. Juiste dosering voor een volwassene is 2 tegelijk, om de 6 uur. Dan bouw je een bloedspiegel op en heb je zo min mogelijk last.