Wanneer heb jij een bril/lenzen gekregen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Wanneer heb jij een bril/lenzen gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:53

Aan de hand van een lenzen topic was ik benieuwd wanneer jullie een bril/lenzen hebben gekregen.

Sommige mensen hebben met -1.25 nog geen bril of lenzen en sommige mensen al vanaf -0.50. Dit vind ik altijd erg bijzonder. Ziet de één dan eerder wazig dan de ander bij een bepaalde sterkte?

En gaan je ogen nou juist achteruit als je wél lenzen/bril hebt of als je geen hebt maar het wel zou moeten..

Ik ben wel benieuwd wat dan de doorslaggevende factor is om een bril/lenzen te nemen? Zag je iets niet goed meer en eerst wel of..
Laatst bijgewerkt door Limoen op 19-01-12 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: Wanneer heb jij een bril/lenzen gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:54

Ik heb een lui oog en daardoor werkt mijn ene oog meer (wat leid tot veel hoofdpijn aan het einde van de dag). + ik zie veraf echt heel wazig.. Daarom vanaf volgende week lenzen :D

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:55

Ik kreeg op mijn 12e lenzen. Ik had toen ongeveer -1 en kon niet goed op het bord kijken op school en ik had erg vaak last van hoofdpijn. Inmiddels 7 jaar verder zijn mijn ogen allebei -5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:04

Ik wil binnenkort een oogmeting laten doen. Ik heb het vermoeden dat mijn ogen niet heel best zijn :') Zal jullie zeker even laten weten wat voor sterkte ik nodig bleek te hebben :')

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:07

Ik heb lenzen genomen toen ik het bord niet meer kon lezen, ik had toen -2,25. Dus het was ook wel echt nodig. :o Heb lenzen sinds 2004, dus al een behoorlijke tijd.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:09

Ik heb sinds een jaar of 2,5 lenzen. Toen ik ze kreeg had ik -2 en -2.5 volgens mij. Nu heb ik -2.25 en -2.5 :)
Mijn bril werd ik echt zo vreselijk zat, dat ding werd de hele tijd vettig en was gewoon vreselijk irritant :')
Of je ogen wel of niet achteruit gaan met lenzen/bril, is volgens mij verschillend per persoon. Bij mij gaat het wel achteruit, maar mijn moeder heeft al haar hele leven dezelfde sterkte.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:10

Een kleine afwijking [vooral cylindrisch/prismatisch] kan zorgen voor hoofdpijn/lastig lezen, dus sommige mensen kunnen daar erg last van hebben. Een hoge - sterkte begint vaak pas lastig te worden in de auto bijvoorbeeld. De een is er aan 'gewend' en beseft het pas na een hele tijd, de ander heeft er al heel snel last van, en weer een ander merkt het pas bij bepaalde handelingen, zoals mijn voorbeeld van autorijden. Komt namelijk erg vaak voor dat klanten net begonnen zijn met autorijden, en dan dus opeens niet zo makkelijk de borden kunnen lezen.

Ogen kunnen verslechteren met of zonder bril. Dat maakt niks uit, want een bril is slechts een hulpmiddel en niet een geneesmiddel. Dus geen permanente oplossing, en verandert je oog dus niet. Wel schijnen er bepaalde trainingen te zijn om je ogen te verbeteren, maar daar geloof ik niet zo in. Een afwijking zit nu eenmaal in je oog en daar valt weinig aan te veranderen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:11

Ik was 30 en had -1, toen heb ik een bril genomen. Inmiddels 8 jaar later heb ik -2 en draag overdag lenzen. Ik heb al die jaren eigenlijk het meest zónder bril/lenzen doorgebracht. (behalve bij autorijden/tvkijken)

NatassJa

Ik heb sinds 2 jaar een bril. Ik had toen -0,75 (of plus, weet het eigenlijk niet)
Vorig jaar opnieuw laten meten en toen had ik blijkbaar -1,75.

Heb mijn ogen eigenlijk laten opmeten doordat ik vaak last van hoofdpijn had etc.
Merkte bij het autorijden ook, dat ik constant hoofdpijn had.

Sinds ik die nieuwe bril heb, draag ik hem niet meer. Vind hem zo vervelend kijken.
Ze zeiden steeds dat ik moest wennen, maar het lukte maar niet.
Nu, als ik hem af en toe op zet, geen last mee. Maar geen hele dagen. Draag nu alleen nog bril bij autorijden. Heb eigenlijk ook geen last van hoofdpijn meer.

capopjekop

Ik had als kind een bril,omdat ik een lui oog had. Hier ben ik aan geopereerd. Moest in de 2e terug naar de oogarts van de schoolarts, maar dat heb ik nooit gedaan omdat ik geen bril wilde. Tot vorig jaar, toen vond ik ze hip en wilde ik er een als accesoire. Toen bleek dat ik +2,5 en +0,5 heb en met dat luie oog maar 50% zie. Toen heb ik een bril gekocht, maar die ben ik kwijt geraakt en nu ben ik alweer een paar maanden brilloos. Moet een nieuwe kopen,maar het komt er niet van. Ik zie gewoon oke, aangezien mijn goede oog het compenseert.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:15

Ik was 9 toen ik mijn bril kreeg. Ik weet niet precies meer hoeveel ik heb/had. Iets in de -2,5 dacht ik.
Wil graag lenzen maar omdat mijn vader, moeder en zus er niet tegen kunnen en ik een jaar lang met een ontsteking aan beide ogen gelopen heb willen ze geen risico nemen. :j

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:18

ik heb maar -1.25 en 1.50 maar tot mijn 18 heb ik het daar gewoon zonder bril of lenzen mee gered..

gewoon wat dichterbij om iets te kunnen zien/lezen... je ziet alles waziger .. maar went er ook aan..

toen ik voor me rijbewijs opging ben ik maar eens na de opticien gegaan.. heb toen harde lenzen genomen wat een wereld van verschil!"

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:18

Ik op mijn 15de... Ik ging al weken met verschrikkelijke koppijn na 1 of 2 lesuren op school naar huis. Huisarts had de meest achterlijke ideeën.
Toen 1 van mijn klasgenootjes een bril kreeg, zei zij dat ik eens bij de opticien langs moest gaan.

Mijn sterkte was toen een kwart en een half met een flinke cilinder... Opticien vond het onzin om mij een bril te verkopen, dus ben ik naar een andere gegaan. Wat was die bril een verademing!

Nu ben ik 27 en mijn sterkte ligt rond de -2 met flinke cilinder.
Als ik een kwartier mijn bril niet opheb bij lezen oid, heb ik de volgende dag enorme hoofdpijn.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:24

Ik heb sinds kort een bril.... Weet mijn sterkte eigenlijk niet eens :D Volgens mij ook -0.50/-0.75, minimaal dus. Met de meeste dingen draag ik de bril ook niet en mis ik 'm ook niet.
Alleen met slecht weer of als het donker is in de auto heb ik 'm nodig. Ik dacht altijd dat ik gewoon wat nachtblind was of dat iedereen zo weinig zag in het donker, dat bleek niet helemaal zo te zijn :+

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:30

Ik heb sinds mijn 14e een bril. Het lezen van het bord op school werd onmogelijk, zo erg dat ik bij wiskunde dubbele lijnen zag. Ik begon met - 1.25 en - 1.75. Inmiddels, een jaar later zitten we op - 2 en -2.25 . Waarbij mijn rechter oog slechter is. Ik heb nu mijn 2e bril en volgensmij zijn mijn ogen wéér achteruit gegaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:32

Ik ben nu 38 en heb een paar weken terug een bril aan laten meten. M'n ogen waren perfect. Maar door m'n diabetes ben ik een kleine 2 jaar terug erg gaan 'klooien' met m'n ogen. Meerdere keren gelaserd (i.v.m. lekkende bloedvaatjes) en uiteindelijk vorig jaar aan m'n rechteroog geopereerd (bloed wilde niet meer oplossen in het oog). Nu merk ik toch dat het iets 'waziger' is. Op zich kan ik me zo prima redden, maar in het donker auto rijden is niet optimaal en na een dag op de computer, haal ik de 6 en de 8 e.d. toch wel door elkaar :P Vond het eerst onzin om voor zo'n klein verschil een bril aan te laten meten, maar ik krijg er steeds meer last van na een dag werken. Nu word het links een blanco glas en rechts 0,75. Heb hem nog niet binnen en ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:36

Ik zag al heel lang een "beetje wazig" en bij de opticien bleek dat ik -2 had aan beide ogen en ook nog iets met cilinders. Toen was ik negen. Sindsdien dus een bril.Inmiddels ben ik 20 en is rechts -4,5 en links -5 en ook nog cilinders. Sinds mijn veertiende of vijftiende heb ik lenzen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:37

Ik heb sinds mijn 6de een bril omdat ik niet meer goed naar de tv kon kijken.

Op mijn 8ste harde lenzen gekregen omdat mijn ogen wel heel snel achteruit gingen en je het met harde lenzen nog wat kan remmen bij kinderen.

Inmiddels zit ik op de -9 en heb ik nog steeds een bril en inmiddels overgestapt van harde naar zachte (week)lenzen die ik dag en nacht kan dragen, omdat het ook best fijn is dat ik 's nachts de klok kan zien en de weg naar de wc kan vinden zonder m'n bril op te hoeven zetten :') . Aangezien ik maar 11 cm scherp zie (en dus net iets verder dan m'n neus kan zien zonder bril) is het geen overbodige luxe.

Heb gelukkig geen extreme cilinders, aan 1 oog maar een cilinder van -0,50

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:39

Merkte op een gegeven moment dat m'n ogen steeds slechter worden; kon het bord op school steeds slechter lezen, en alles in de verte was best wazig..

Toen ben ik maar eens naar de Pearle gegaan, voor een oogmeting.
Daar bleek ik -0,50 en -0,75 te hebben, dus ik moest een bril. (Toen was ik 17.)
Voor die sterkte vond ik het niet waard om lenzen aan te laten meten.

Heb alleen in de jaren daarna m'n bril amper gedragen (ik weet 't, heel slecht.. :o) en begon dus ook steeds slechter te zien. Op een gegeven moment ging het gewoon echt niet meer, vanwege de hoofdpijn door het knijpen met m'n ogen, en ook vanwege het slecht kunnen zien op de weg (had inmiddels ook m'n rijbewijs gehaald). Dus toch maar weer langs de Pearle, en ja hoor.. M'n ogen waren dubbel zo slecht; -1,25 en -1,50.

Toen maar een leuk montuur uitgekozen, en sinds dien draag ik heel trouw iedere dag m'n bril (of lenzen).
En ik vind het echt zó veel schelen. Hoef nooit meer te knijpen met m'n ogen, dus heb minder vaak hoofdpijn en het is gewoon erg fijn als je alles in de verte scherp kunt zien in plaats van wazige vormen. :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:40

ik kreeg een bril toen ik 10 was, en (zachte) lenzen heb ik vanaf mijn 13e geloof ik. Ik kon achterin de klas het bord niet meer lezen, en had geloof ik -1.25 en -1.00. Inmiddels zit ik op de -3.00 aan beide ogen maar de verslechtering is redelijk gestagneerd.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:44

Ik kreeg op mijn achtste een bril, sinds twee jaar heb ik ook lenzen.
Met lenzen heb ik -8.5 (links) en -7.5 (rechts), met bril -9.5 (links) en -8.75 (rechts).

Ohja en na het jaarlijkse bezoek aan de schoolarts mocht ik naar de opticien, volgens mij wist ik toen stiekem wel al dat ik aan een bril moest maar het is al zo lang geleden dat ik het niet meer zeker weet!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:47

Ik kreeg een bril toen ik 3 was. Ben begonnen met +5,50 volgensmij. Heb een lui ook en ik loensde, daaraan ben ik geopereerd en hebben ze mn oog rechtgezet zover mogelijk. Als ik geen bril op heb of lenzen in kijk ik nog altijd scheel met 1 oog. Vanaf de eerste heb ik lenzen en heb op een sterkte van +8 gezeten met één oog (ander +7 ofzo) en zit nu weer waan wat minder sterk met +6,5 en +5,5 maar moet weer een nieuwe oogtest laten doen. Heb ook nog een cilinder.

Kortom, zonder bril of lenzen loop ik overal tegen aan :') Heb wel altijd mn lenzen in en bril enkel als ik ziek ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:48

Ik kreeg een bril toen ik een jaar of 6 was. Ook hier een lui oog, dat was bij mij dan ook vooral de aanleiding. Door mijn 'goede' oog af te plakken en m.b.v. een bril moest mijn luie oog aan het werk worden gezet. Verder nog een cylindrische en prismatische afwijking dus het was eigenlijk altijd al duidelijk dat ik het nodig had. Mijn ene oog is +2,25 en de ander -3,75 en dus wordt mijn ene oog met een bril uitvergroot en het andere verkleind. Het valt niemand op maar mijzelf wel :Y) Niet echt charmant, daarom ben ik op mijn 16e overdag lenzen gaan dragen. 's Avonds gaat mijn bril weer op :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:49

Ik heb ook overdag lenzen in, 's avonds gaat mijn bril lekker op :j En soms heb ik mijn bril de hele dag op want hij is super tof :D (en hij was duuuur, dus het is zonde om hem weinig te dragen :') ).

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:51

was 7 of 8. Weet nog dat jaar daarvoor schoolarts ietswat twijfelde dus zou volgende jaar weer controleren. Maar die controle heb ik niet gehaald :+ . Heb nu iets als -7,5 en mn andere ook -7 ofzo.
Maar rechts kijkt niet lekker dus zal wel weer achteruit zijn gegaan.
Lenzen geprobeerd toen ik 15 was, maar ik zag daar mee dubbel. Daarna nog 2 x geprobeerd maar het werd m echt niet :')