Lenzen, alle voordelen en nadelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Lenzen, alle voordelen en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:55

Aangezien ik ontzettend zit te twijfelen aan lenzen, ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Wat zijn jullie meningen over lenzen?
En is het makkelijker bij paardrijden etc?

Ik ben benieuwd!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:00

Ik vind het heel fijn! En zou niet meer zonder lenzen willen

Algemene voordelen:
Gemakkelijk in de zomer met zwemmen (ik hou m'n lenzen in met zwemmen, en bril is erg vervelend in het water, zeker in de zee met golven).. Ik kan niet zonder iets (bril of lenzen) gaan want heb -9 haha.
Beslaat niet dus nooit beslagen glazen
Zonnebril hoef je niet op sterkte en kan je zo opzetten
Met paardrijden is het gemakkelijk met een cap op (ik vind het zelf lekkerder zitten zonder bril)
Makkelijker als je een haarband in wilt :))
Geen verkleining en vervorming (zeker bij hoge sterktes is dit zo) en daardoor beter beeld
En ik vind het mooier staan zonder bril dan met bril bij bijna alle mensen :)

Ik heb nu weeklenzen, deze kun je 7 dagen en 6 nachten inhouden. Alsof je dus volledig normale ogen hebt, ik vind het ideaal, kan nu altijd zien, ook 's nachts :) Echt ideaal!

Hiervoor 10 jaar harde lenzen gehad. Opzich fijne lenzen maar weinig draagcomfort, omdat je er snel droge ogen van krijgt en als er wat onder komt doet het verschrikkelijke zeer :+
Dus heb nu zachte.

Regenpier

Re: Lenzen, alle voordelen en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:02

ik lees ook even mee, ben ook aan het twijfelen over lenzen ;)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:03

Ik heb wel ooit (5 jaar terug ofzo) lenzen gehad, eerst zachte halfjaarslenzen, daarna maandlenzen. Opzich beviel het wel met rijden. Ik had wel iets sneller traanogen als ik lekker aan het galopperen was buiten.

Die halfjaarslenzen mocht ik alleen maar 10 uur per dag in en ik was altijd al langer dan dat van huis voor mijn studie dus in de praktijk had ik dus altijd zere ogen als ik thuis kwam. Ik had ook geen zin om ze uit te doen halverwege de dag. Tegenwoordig is dat wel beter volgens mij dus daar zal je geen last van hebben.

Nu heb ik gewoon weer een bril, ik heb toch het idee dat ik daar minder snel vermoeide ogen van krijg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:04

Overigens kan je bij je opticien meer informatie krijgen en ook gratis proeflenzen gebruiken.
Bijv. een gratis setje maandlenzen, dan kun je het een maand uitproberen om te kijken of het je bevalt.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:13

Een hoop voordelen dus :)

Nou hoor ik ook vaak dat iedereen die lenzen heeft, ontstoken ogen eheft gehad, daar maak ik me nog het meeste zorgen over.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:14

Ik zou niet meer zonder mijn lenzen kunnen!
Ik heb al vanaf dat ik 1,5 jaar was een bril en nu sinds twee jaar lenzen. Van mijn bril kreeg ik erg veel last (hoge sterkte, zware glazen die erg op mijn neus drukten) dus toen ben ik overgestapt op lenzen.

Voordelen
- Geen last van regen op je glazen, beslagen glazen etc.
- Makkelijk met zonnebrillen en ik kan nu eindelijk ook iets zien met zwemmen :D (zwemmen met bril vond ik erg onhandig).
- Ik vind het er mooier uitzien.
- Het is erg makkelijk met in- en uitdoen, natuurlijk minder makkelijk dan een bril maar je went er zo aan!
- Ik voel er niets van (ik heb zachte maandlenzen) en het is net alsof je ogen sterkte 0 hebben.

Nadelen
- Je moet oppassen met in- en uitdoen dat je niet per ongeluk met je vinger / nagel tegen je oog aan komt want dan kun je je oog beschadigen.
- Je moet niet slapen met je lenzen in, dan krijgt je oog niet genoeg zuurstof en kan het beschadigen!
- Als je een vuiltje in je oog krijgt, moet je eigenlijk (als het kan) je lens eruit halen, schoonmaken en opnieuw in doen. Ik heb een keertje door een heeeel klein vuiltje een hoornvliesbeschadiging gekregen. Dit is opzich niet ernstig (je hoornvlies herstelt zich na 24 uur) maar toen kon ik dus een dag geen lenzen in en moest ik een bril op. Omdat ik mijn bril echt vervelend vind had ik die al lang niet op gehad en dan moeten je ogen echt even wennen. Het beste is dus om elke dag nog even een uurtje (dat is al genoeg) een bril te dragen, zodat je ogen eraan gewend blijven.

Maar eigenlijk als je hier goed op blijft letten dan gaat het maar heel weinig mis.
En ik ben ook erg blij met mijn opticien die heel goed erop let dat je een vloeistof krijgt die bij je lenzen en ogen (traanvocht) past. Ook worden mijn ogen en lenzen vaak gecontroleerd (of alles nog goed gaat) en als de ogen te droog worden of juist te vochtig raden ze aan welke vloeistof dan beter is. Dit is denk ik wel erg belangrijk voor het draagcomfort van je lenzen.
Laatst bijgewerkt door Sabine_Duco op 19-01-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:16

zorg dat je je aan de regels houdt met draagtijden en hygiene bij het in en uit doen!

ik vind het gewoon mooier dan een bril en niemand ziet het!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:16

Ik heb het nog nooit gehad en weet wel dat het voornamelijk eigen schuld van mensen is...

Als je je harde lenzen niet goed genoeg schoonmaakt verhoogt je de kans aannemelijk op een oogonstekeing. Hetzelfde geldt voor het te lang dragen van zachte lenzen.
Sommige mensen dragen daglenzen 2 dagen, of doen 1,5 maand met maandlenzen om zo er langer mee te doen en de kosten te drukken. Dan is het bijna niet meer dan logisch dat je een keer een oogonsteking krijgt.

Sabine_Duco:
Je kunt wel slapen met lenzen, alleen moet je dan wel weeklenzen hebben :) Die kun je 7 dagen en 6 nachten achtereen dragen.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:18

Ik heb zelf maandlenzen, dus dat wist ik niet. :D Maar is het dan niet erg dat je ogen een week lang een beetje "afgesloten" zitten en dus minder zuurstof krijgen?

Echt ernstige oogontstekingen die niet zo makkelijk weer over gaan ligt denk ik ook meer aan de gebruiker zelf. Je moet je lens goed schoonmaken, en echt elke eerste van de maand (als je maandlenzen hebt) nieuwe lenzen pakken en niet langer ermee willen doen. Het zijn wel je ogen en je hebt maar één paar, dus daar moet je zuinig op zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:20

Nee want weeklenzen zijn van een ander materiaal gemaakt waardoor ze veel meer zuurstof doorlaten en vocht vasthouden. Je staat dus ook niet op met droge en rode ogen, maar mooie glanzende witte ogen!
Ze zijn wel een heel stuk duurder dan maandlenzen helaas.

Sommige mensen met erg droge en rode ogen bij normale lenzen dragen ze alleen overdag maar dan 14 dagen achtereen ipv 7 dagen en 6 nachten.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 19-01-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:21

Hier ook een lenzendraagster, al 8 jaar ofzo en zeer tevreden.
Naast de voor- en nadelen die al gezegd zijn wil ik nog wat anders toevoegen.
Ik merk (vb als ik 's avonds naar stal ga) dat ik met lenzen gewoon veel meer zie. Met een bril heb je dat je zicht maar reikt tot de grootte van je glazen. Ook het zicht aan de zijkanten van mijn bril vind ik anders dan recht vooruit kijken.
Je voelt het niet zitten zoals een bril.
De eerste keer lenzen indoen is misschien nog onhandig en eng, maar je bent er zooo mee weg, echt waar.
Vaak wordt wel aangeraden om je lenzen 's avonds uit te doen, zodat je ogen zuurstof kunnen krijgen. vb als je maandlenzen gebruikt die je niet 's nachts mag dragen. Dus je betaalt eigenlijk voor EN lenzen voor een heel jaar EN een bril.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:22

Ik heb ook een sterkte van -9 en zie dus bijna niets zonder een bril of lenzen. Ik ga dan ook helemaal mee in de bovenstaande voordelen voor lenzen, 1 nadeel vind ik wel als het in de zomer erg stoffig is komt er eerder vuil in je oog en moet je ze dus wel eens extra schoonmaken. Wel heb ik iets duurdere zachte lenzen die iets meer zuurstof doorlaten is even wennen inhet begin zou niet anders meer willen.
Met mijn sterkte vind ik een bril erg lastig, als ik die op heb moet k iedere keer heel mijn hoofd draaien om iets te zien, wanneer je alleen de andere kant op kijkt zie ik dus niks kijk dan 'langs' de glazen

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:24

Ooh nog vergeten:
Ikzelf verdraag nu wel minder wind in mijn ogen. Dan is het precies alsof mijn lenzen 'uitwaaien'. (Maar dat merkte ik eigenlijk toen we een keer gingen karten.)
Wat ik ook vervelend vind is dat mijn oogarts bij jaarlijkse controle mijn oogleden omdraait om de bloedvaatjes te bekijken met een heel scherp lichtje.
Maar dat allemaal doet niks af aan het draagcomfort dat je het hele jaar hebt.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:25

Oke super, bedankt :)
Ik hoor graag nog wat meer reacties natuurlijk :)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:31

Ik vind zachte lenzen ideaal. Je voelt ze niet zitten en als je er hygiënisch en verstandig mee omgaat, is de kans klein dat er iets naars met je ogen gebeurt.

Een uur je lenzen uit per dag is echter veel te weinig, een lens sluit je oog af en laat hierdoor minder zuurstof toe. Draag je te lang en te vaak je lenzn, heb je grote kans op vaatdoorgroei. Als dat eenmaal zo is zal je opticien je afraden om je lenzen nog te dragen; vaatdoorgroei is onomkeerbaar en wordt dan alleen erger, met als gevolg dat je draden door je beeld kan zien lopen.

Beste is om het grootste gedeelte vd tijd ze direct uit te doen, en een lens vrije dag iedere week te houden.

Succes met je beslissing!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:38

Ik heb een bril en ik zou niet anders meer willen! Ik heb zachte lenzen geprobeert, maar ik vind het helemaal niets. Ik wist op een gegeven moment niet meer of het mijn linker of rechter lens was die ik op mijn vinger had zitten en ze waren ook nog eens per ongeluk dubbel geklapt. Nee hoor, een bril is veel makkerlijker. Je zet 'm op en je bent klaar. Geef niets als er een haartje erop zit, doet geen pijn. Je hebt verschillende kleuren, printen en modellen. Als je ogen niet al te veel veranderen kun je lang doen met een bril, niets iedere week of maand nieuwe halen.. met een bril doe je veel langer mee. Ja het is lastig als het regent, of de overgang tussen kou en warmte... het is maar even, maar ik heb geen last van onstoken ogen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:47

Hoezo zou je iedere week of maand nieuwe lenzen halen?
Meestal haal je namelijk een halfjaar pakket, zodat je weer voor een half jaar genoeg hebt! :)

En ik vind bril niks..
Vervorming, verkleining, je hebt altijd wat op je hoofd (onhandig met helm, cap, haarband, muts), onhandig met zwemmen, onder de douche of in de regen...
En zeker met een hoge sterke.. Ik moet mijn glazen op z'n dunst laten slijpen en kan alleen bepaalde monturen dragen omdat je anders alsnog de dikte van mijn glazen ziet. Daarnaast krijg ik door de verkleining zelf hele kleine ogen en zie ik de rest ook heel klein. Letters zijn dus heel klein en daardoor leest het niet prettig.
Een bril kost mij dus al snel 500 tot 600€.

Nu heb ik er wel een, maar daar doe ik dan een jaar of 3 mee en draag hem als afwisseling voor mijn lenzen omdat ik minimaal 1 nacht in de week mijn lenzen uit moet hebben. Maar doe 2 dagen in de week ze uitlaten, even "luchten" :+

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:55

Ik heb -2 en -2.5 dus mijn brillenglazen zijn niet zo dik. Ik kan me voorstellen dat dikke glazen niet fijn zijn en dat je liever lenzen hebt. Ik heb geen last met haarbanden, caps e.d. het was in het begin wennen om een cap te dragen met bril, maar nu weet ik niet meer beter. Net zoals douchen zonder bril. Zwemmen zonder bril vind ik wel heel lastig. Ik herken mensen niet meer en dat is niet grappig.

Wel makkelijk dat je niet iedere week of maand in de winkel hoeft te staan om nieuwe lenzen te halen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:39

Vanessa24, je hebt toch een lenzendoosje met een blauwe en witte dop en op de blauwe staat een L van links hoe kun je dan in de war raken welke lens rechts en welke links is? :+ Als hij dubbelklapt vouw je hem weer uit elkaar?

Ik heb sinds een paar dagen (zachte) lenzen en vind het nu al een stuk fijner. Zie er ook veel meer mee! Alles is mooi helder. Echt zo scherp ik nu met lenzen zie zo scherp heb ik nog nooit in mijn leven gezien. Morgen moet ik voor controle. Heb ze nog niet langer dan 3/4 uren in gehad omdat ze dan heel droog aan voelen en ik het gevoel heb bij iedere keer dat ik knipper de lenzen mee komen. Dan voelt het niet prettig meer en gaat de bril weer op.

Voordeel tot nu toe is dat ik weer lekker kan paardrijden en dan alles goed zie. Ik moest de bril altijd met rijden af doen omdat hij dan soort van vliegen ging. Het was ook wel raar om weer voor het eerst te autorijden zonder bril. Was net of ik iets miste :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:55

Mijn bril wordt altijd vies :P Dus vind lenzen fijner. Maar heb wel een bril erbij voor als ik een keer geen zin/tijd heb, of voor 's avonds ofzo.

Voordelen zijn al veel genoemd.. :) Makkelijk, staat vaak leuker, beslaat niet, vervormd niet, zakt niet van je neus af als je zit te studeren :)*

Nadeel vind ik wel dat ik ze heel vaak te lang in heb := Krijg dan echt onwijs droge ogen. Ook als ik last heb van mijn (stof) allergie, zo wist mn opticien me te vertellen, dan wordt je oogbol een fractie dikker. Dat merk je zelf niet maar je lens zit dan wel vervelender en dan krijg je hoofdpijn. Heb ik vaak in college. Ook in de auto vind ik het wat vervelender, aangezien je met dit weer vaak de blower aan moet zetten en dan schuren je lenzen na een kwartier je ogen uit :')

De truc is om altijd lenzenvloeistof bij je te hebben zodat je even kan druppelen of liefst zelfs je bril zodat je ze helemaal uit kan doen mocht het nodig zijn. Maar dat is ook weer zo'n gezeul :P

Weet ook nog wel dat ik in het begin er echt onwijs veel moeite mee had (was toen 13 ofzo). Schoven steeds weg, ik raakte ze kwijt, kreeg ze niet in (nog steeds hebben mijn lenzen wel eens irritante dagen := ). Nu gaat het als vanzelf.

Oh en Vanessa: mijn opticien zei destijds dat je altijd hetzelfde oog eerst moest doen. Dan doe je ze nooit verkeerd :) Het werkt wel! Ik deed altijd rechts eerst omdat links vaak fout ging, als ik dan mijn rechter al in had kon ik hem oprapen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:56

Ik heb trouwens 2x oogontsteking gehad, waarvan 1x echt heel naar := 's nachts kwam er zoveel blubber uit mijn ogen zetten, wat dan opdroogde, dat mijn wimpers aan elkaar vast plakten en ik ze 's morgens niet van elkaar kreeg.. da's heel raar kan ik je vertellen :P
Maar had er verder geen pijn aan trouwens. Mijn ogen waren alleen heel dik en rood, zag er niet uit. En ik kon ze iets minder ver open doen, is ook niet ideaal.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 02:28

Vanessa24 schreef:
Wel makkelijk dat je niet iedere week of maand in de winkel hoeft te staan om nieuwe lenzen te halen.

Maar je krijgt toch gewoon lenzen mee voor een halfjaar?

Ik moet niet denken aan een bril, zo'n ding valt toch af als je heel hard met je hoofd schud? (en hoe doe je dat met een cap?)

Maarja, ik heb -1 en -1.25, en kan zonder lezen ook nog wel gewoon zien.. alleen een schoolbord lezen van halverwege de klas wordt moeilijk en onscherp.. maar verder..
Ik heb 1x een ontstoken oog gehad en dat was omdat ik mijn lens er na het uitgaan uit probeerde te halen.. alleen ben ik die blijkbaar daarvoor al kwijtgeraakt. Dat vind je oog niet zo leuk, vooral omdat ik meestal mijn lens zachtjes tussen mijn nagels pak (en dat doet au op je hoornvlies, zeker als je het een aantal keer probeert omdat "die stomme lens niet uit wil" :+ ) Heb ze nu 4 jaar en vind ze nog steeds fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 05:03

Amalarab schreef:
zorg dat je je aan de regels houdt met draagtijden en hygiene bij het in en uit doen!

Helemaal mee eens.
Er zijn risico's (ontstekingen) dus je moet wel voorzichtig blijven met je ogen.

Zelf heb ik al jaren lenzen en draag alleen in de ochtend/avond een bril. Op deze manier krijgen mijn ogen toch voldoende zuurstof aangezien ik vaak last van droge/rode ogen heb (veel proteine productie in mijn traanvocht dus de lenzen laten snel minder zuurstof door).

Verder zou ik wel zachte lenzen aanraden (veel meer comfort dan harde lenzen).
Of je maandlenzen, weeklenzen of daglenzen neemt moet je gewoon met je opticien bespreken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:54

Ik heb nu iets meer dan een jaar lenzen, ik vind het ideaal! Veel meer gemak dan een bril, niet de hele tijd zo'n ding op je neus en ik vind het ook mooier staan (maar bij sommige mensen vind ik juist een bril veel leuker!).
Het in en uitdoen is in het begin wennen, maar als snel weet je niet beter. Voor de rest moet je je wel aan de voorschriften houden kwa hygiëne, maar ja, je ogen lijkt me iets waar je wel zuinig op bent.
Ik draag mijn lenzen alleen gedurende de (werk) dag, 's avonds en in het weekend draag ik vaak een bril. Om mijn ogen wat rust te geven, en omdat ik te lui ben om ze in te doen (of uit, kan ik lekker indutten met de tv aan). Een bril en lenzen samen brengt natuurlijk wel extra kosten met zich mee, maar dat heb ik er wel voor over.