Fopspeenperikelen ... Help !!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Fopspeenperikelen ... Help !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 17:06

Ik zit met een probleem : Mijn 4jarige kleuter moet (omwille van zijn tandjes, overbeet...) dringend van zijn fopspeen vanaf geraken.
Alleen is hij heel vaak ziek en dan ook heel erg aan het 'ding' gehecht ...
We zijn al zover dat hij ze alleen nog nodig heeft om in te slapen, na een uurtje lukt het mij meestal om ze weg te nemen :o .
Maar nu dus de laatste stap : het afscheid ...
Het plan was de sint, maar toen had hij waterpokken, dus geen goed moment, maar nu zijn we al bijna 2maand verder en moet ik er toch dringend werk van maken ...
Een geschenkje beloofd in ruil voor de fopspeen, maar daar wil hij niet van horen, liever de fopspeen ... (Gisterenavond had hij wel een idee, hij wou een hondje :D :+ , maar dat is helaas momenteel niet haalbaar...)
De grote verdwijntruuk wordt waarschijnlijk een drama, dus HELP, wie heeft de tip ???

odetteke

Re: Fopspeenperikelen ... Help !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:09

De fopspeenfee? Net als de tandenfee?

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:01

mijn moeder deed bij mijn broertje elke dag een klein stukje eraf knippen totdat er bijna niks meer overblijft. dat merken ze direct. en als hij dan zei dat ie kapot was zei ze van ja je bent nu een grote jongen ik ga nu geen nieuwe meer voor je kopen, kapot is kapot. :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:06

Mijn nichtje heeft bij haar kinderen gezegd dat de speentjes naar Afrika zouden gaan, voor de arme kindjes daar. Die hadden immers toch ook een speentje nodig!? :)) Haar kinderen waren enorm gehecht aan de speen en konden er maar moeilijk afscheid van nemen, maar op deze manier ging het prima :j

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:11

Vooral zelf overtuigd zijn, dus niet twijfelen over juiste moment, juiste methode etcetera. Dat voelen kinderen feilloos aan. Natuurlijk moet je wel zorgvuldig te werk gaan, dus het is hartstikke goed om er over na te denken hoe je het gaat brengen. Bij mijn dochter werkte het om haar te laten uitspreken dat ze 'groot' was en wij, ouders, verbonden daar de conclusie aan dat daar geen speentje bij hoort. We hebben haar na enige tijd herhalen van die boodschap gevraagd om het speentje in de brievenbus te doen, zodat de speetjesfee haar speen op kon komen halen voor kleine baby's die zelf geen speen hadden.
Vreemd genoeg heeft ze haar speen nooit meer gemist en ze was er echt van afhankelijk. Althans dat dachten wij... Onze dochter was toen net 3 jaar.
Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:15

De nanny had toen een mooie, dat je de fopspeen in de brievenbus doet, speciaal voor de kindjes die nog baby waren. Want een speen hoorde bij baby's en niet bij grotere kindertjes. Dus kindje mag de speen in een envelop door de brievenbus doen en dan gaat de speen naar een baby toen.
De volgende dag zit er een verassing in de brievenbus! Een prachtig cadeau omdat hij een baby had geholpen. Probleem opgelost.
Gewoon een feestje van maken dus :j

(al had een vriendin de speen per ongeluk verloren. Ze stond met kind in de winkel en bedacht, ik kan net zo goed geen speen kopen. Dus eenmaal bij thuiskomst was het even tranen, maar gek genoeg was de dag erna niets meer van over. Blijkbaar werkte de nuchtere aanpak bij haar goed. )

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:21

Mijn zoontje heeft hem in Italië van een berg gegooid!! Voor de baby's van de hagedissen!!
Ik had de mazzel dat ie gek is op die beestjes, en het zo op kon lossen!!
Nooit geen kik meer gehoord!
Maar ja Italië is niet om de hoek!!
Mijn zoontje was toen bijna 5 trouwens.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:45

Bedankt voor de tips !
Maar idd. mireilledons, eerst zelf overtuigd zijn..., hij voelt het perfect aan dat ik het niet over mijn hart krijg om ze weg te nemen. (kleuters hé ... ;) )
Dus eerst plan goed uitwerken en dan doorzetten ...

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:03

Ik was ook tot op een wat oudere leeftijd behoorlijk gehecht aan mijn speen en wilde hem nergens voor inruilen. Mijn moeder heeft me toen wijsgemaakt dat een speen echt iets voor kleine kindjes was en ze heeft me vervolgens omgekocht met een sticker kalender. Elke dag zónder speen een sticker plakken en om de zoveel dagen kreeg ik een cadeautje. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar uiteindelijk was ik er toch echt vanaf :+

Toen volgde er alleen wel slaap probleempjes, omdat in slaap vallen zonder dat ding niet ging. Jeugdtrauma :')

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:36

Mijn vader heeft gewoon al mijn spenen gepakt en doorgeknipt in de prullenbak gegooid, man oh man wat was ik boos! Verder na een week was ik er wel aan gewent om zonder speen in te slapen etc, maar iets creatiever had misschien wel gekund :Y)

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:50

Je bent al een heel end op weg. Helaas is dit inderdaad een leeftijd dat ze echt van de speen af moeten, de gevolgen van een speen worden anders te groot. Het is inderdaad zeer belangrijk dat de ouders zelf overtuigend zijn en doorzetten. Vooral dat laatste is erg belangrijk en zeker ook erg moeilijk.

Het omkopen van een kind kan werken, maar is vaak niet de meest effectieve manier. Kleuters zitten nog in een fantasie-wereld, waarin een spenen-fee zeker kan werken. Ook is het goed om het kind duidelijk te maken dat hij nu groot is. Hij gaat nu al naar een grote school waar de kinderen geen speen meer hebben. Het idee dat gegeven werd van de nanny vind ik overigens ook een erg goed idee. Speel zelf het spel mee, geloof er zelf in. Dan zal het kind sneller geloven.

Ik weet dat het makkelijk klinkt en makkelijk is om te zeggen, het zal heus wel even moeilijk zijn. Bedenk wel dat het makkelijker is om het kind nu van de speen af te helpen dan wanneer hij ouder is.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:53

Pfoe, zou het wel zo snel mogelijk doen TS, ik heb geduimd tot mijn achtste of negende en het was heel lastig om te stoppen := Bekkie zou er ook iets mooier uit hebben gezien als ik niet had geduimd, nu heeft de ortho er lekker aan verdiend :')

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:56

pfff ik vind het altijd vreselijk als ik kleuters met spenen zie lopen... :o zooo slecht voor articuleren en gebit! ik denk ook dat de ouders het negen van de 10x "zo zielig" vinden om m af te pakken. dus moeders ff skup onder de kont, speen is voor babys :Y)

*wacht totdat heel moeder bokt over dr heen valt

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:57

Mijn tante prentte ze altijd in: als je 3 bent, ben je groot! En als je groot bent, heb je geen speen meer nodig.
Flink herhalen, ze mochten zelf hun speen doorknippen, allemaal groot feest.
'S avonds even huilen om de speen, maar een dag later waren ze het al vergeten 'want ze waren al groot'.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:00

Insmeren met speciaal spul tegen het duimen, zodat ze niet lekker meer zijn? Dan willen ze er zelf graag vanaf, want niet lekker meer...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:01

Rebel_Jits schreef:
Mijn tante prentte ze altijd in: als je 3 bent, ben je groot! En als je groot bent, heb je geen speen meer nodig.
Flink herhalen, ze mochten zelf hun speen doorknippen, allemaal groot feest.
'S avonds even huilen om de speen, maar een dag later waren ze het al vergeten 'want ze waren al groot'.

Ik weet nog wel dat mijn tante dat door mijn nichtjes liet doen en dat daar bij ons thuis nogsteeds om gelachen wordt, dat zelf doorknippen :')

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:31

Vjestagirl schreef:
Insmeren met speciaal spul tegen het duimen, zodat ze niet lekker meer zijn? Dan willen ze er zelf graag vanaf, want niet lekker meer...

Nou, uit ervaring weet ik dat als het kindje wil fiepen, hij de fiep evengoed blijft gebruiken ondanks de vieze smaak. Ik heb zelf altijd geduimd, en mijn moeder smeerde er tegen de tijd dat ik 8 jaar was ook dit vieze spul op, maar ik duimde er gewoon doorheen tot het eraf gesabbeld was.

Ik ben er van overtuigd dat je het kindje toch bewust afstand kunt laten doen van de fiep, dan heeft het kind het idee dat het zijn keuze was en staat hij er zelf achter en heeft hij er vaak ook minder verdriet om.

(stiekem ben ik blij dat mijn zoontje geen fiep wil)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:33

Nou, er ervaring weet ik dat het wel werkt. Ik duimde, en ja dat wilde ik, en toen we dat spul zijn gaan smeren (bytex heet het trouwens) wilde ik toch echt die duim niet meer in mijn mond hebben. Dus dat zal afhankelijk zijn van het kind.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:35

bij allebei de kids, hebben ze de speen zelf weggegooid..

De jongste had er wat meer moeite mee hoor.. afscheidsbriefje erbij en klaar.

Paar daagjes verdriet gehad..

Liever een paar traantjes dan een slecht kindergebitje door een speen ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:37

ik heb het cold turkey gedaan, verteld dat ze er te groot voor zijn, niet goed voor de tandjes, en alles weggehaald, even drama, gewoon voet bij stuk houden, is zo over.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:38

Mijn zoontje heeft ook tm zijn 3e met een fopspeen geslapen en zijn gebit zag er echt niet uit. Ontzettende overbeet boven en een grote spleet tussen zijn tanden.
Ik ben met hem gaan zitten en heb gezegd je bent nu groot, je mag je poes (knuffeltje wat heilig is) houden en je speen nu weggooien. Hij heeft zelf zijn speen weggegooid. Hij is nog een week scnachts uit bed gekomen om om zijn speen te vragen maar gewoon NIET toegeven. Toen was het klaar. Dat dramatje moet je er maar even voor overhebben.
Zijn gebit is nu ook een stuk mooier. De overbeet is zo goed als weg en zijn voortanden staan mooi naast elkaar ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:39

Mijn nicht heeft hem met haar moeder in zee gegooid,aan de overkant van de zee was er vast wel een kindje die er blij mee zou zijn.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:31

haha die is goed, met steeds weer een stukje afknippen hihi kreg spontaan de slappe lach.

Ik moet zeggen met dat vieze spul bite tex helpt idd niet bij harnekkige duimers fiepers enz.

Gelukkig had mijn zoon al vrij snel geen intresse erin geloof met een maad of 3 al niet meer. Wel duimde hij voordat hij in slaap viel en toen viel zn duim eruit.

Maar ik hoor van vele dat ze idd gewoon in 1 keer zonder waarschuwing de speen weghalen als hij het niet ziet en dan gewoon doen alsof ie is weggelopen meegenomen door iemand , verzin maar iets, dan is het 2 dagen afzien, en de hel los in de hut. Dus even hard op de tanden bijten.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:33

Mijn moeder heeft 'm aan de boom gehangen zodat de ooievaar 'm voor iemand anders mee kon nemen :)
(natuurlijk gewoon 'weggegooid').
en ik maar lief zijn voor dat kindje! Nooit geen spijt gehad..

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:42

girlyggirl schreef:
pfff ik vind het altijd vreselijk als ik kleuters met spenen zie lopen... :o zooo slecht voor articuleren en gebit! ik denk ook dat de ouders het negen van de 10x "zo zielig" vinden om m af te pakken. dus moeders ff skup onder de kont, speen is voor babys :Y)

*wacht totdat heel moeder bokt over dr heen valt

I couldn't agree with you more, oftewel, ben het echt 100 procent met je eens.
Speen heeft meer nadelen als voordelen,,, Het is gewoon slecht.
Het enige voordeel is dat je kind even ophoud met krijsen.
Ik ben er dan ook geen voorstander van.
En wat betreft de drama om wanneer vinden we eindelijk een goed moment om de speen weg te doen?
Wat dacht je van, afpakken en weggooien? Jij bepaalt de regels, en een kind heeft grenzen nodig. Jij moet dit beslissen. Je kind krijgt echt geen trauma omdat je zijn speen hebt weggegooit!
Gewoon zeggen, je bent daar nu te groot voor. Klaar.
Waarom overal zo'n drama omheen bij kinderen. Mensen gaan tegenwoordig met hun kinderen om alsof het volwassenen zijn,,, waardoor de kinderen alleen maar brutaler en brutaler worden en uiteindelijk de ouders manipuleren.

*wacht ook tot heel bokt over haar heen valt