ijzer tablet en ongesteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

ijzer tablet en ongesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:59

Mijn moeder riep altijd wanneer je ongesteld bent mag je geen ijzer tablet nemen.Heeft zij dit zelf verzonnen,ze zegt wel dat de huisarts dat vroeger altijd zei.Is dat waar, of een fabel.Ik heb namelijk een behoorlijk ijzer tekort, ik hoor vrijdag hoeveel precies.Maar ik ben ongesteld, en dacht wat mijn moeder altijd riep.

StonedRomy

Re: ijzer tablet en ongesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:00

mijn moeder roept net dat je dan wel ijzer moet slikken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 16:00

Ja ook wanneer je ongesteld bent, wordt het dan niet erger?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:01

nooit iets van gemerkt dat het dan ergen wordt.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:02

waarom zou het dan erger worden? ik heb daar in elk geval nog niet eerder van gehoord

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:04

Gehaald van het Farmacotherapeutisch Kompas, de site die artsen over het algemeen raadplegen voor medicatiekeuze en doseringen:

CFH-Advies
Gezien de geringe therapeutische verschillen adviseert de Commissie bij het voorschrijven van orale ijzerpreparaten op het kosten-aspect te letten; zie www.medicijnkosten.nl.

Eigenschappen
IJzer is nodig voor de synthese van haem in hemoglobine.

Indicaties
Ferriprieve anemie.

Contra-indicaties
Ophoping van ijzer, waaronder hemochromatose en hemosiderose.

Zwangerschap/Lactatie
Teratogenese: Zowel bij mens als dier geen aanwijzingen voor schadelijkheid. Advies: Kan, voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht, overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt tijdens zwangerschap.

Bijwerkingen
Maag-darmstoornissen zoals misselijkheid, maagpijn, obstipatie en diarree. Deze bijwerkingen zijn dosisafhankelijk. IJzeroplossingen kunnen verkleuring van de tanden geven.

Interacties
Bij gelijktijdig gebruik van een tetracyclinederivaat neemt de resorptie van zowel ijzer als de tetracycline af, doordat een onoplosbaar complex wordt gevormd. Men dient een interval van ten minste 3 uur in acht te nemen. De resorptie van chinolonen en mycofenolaat wordt verminderd door gelijktijdige toediening van oraal ijzer; neem een interval van minimaal 2 uur in acht. De resorptie van penicillamine en methyldopa wordt eveneens verminderd. Antacida, fosfaten, (bi)carbonaten, oxalaten, calciumzouten, zinkzouten, en voedsel (m.n. als dit fytinezuur bevat) verminderen de resorptie van ijzer. Bij gelijktijdige toediening van levodopa kan de resorptie van levodopa afnemen, waarschijnlijk door vorming van een slecht oplosbaar complex.

Waarschuwingen en voorzorgen
Jonge kinderen zijn erg gevoelig voor de toxische bijwerkingen van ijzerpreparaten. De ontlasting kan zwart verkleuren

Overdosering
Symptomen: De acute letale dosering is 180–300 mg elementair ijzer per kg lichaamsgewicht (bij kinderen ligt dit nog lager). Symptomen: aanvankelijk braken (zwart en bloederig), shock, tachycardie, metabole acidose en mogelijk coma. Na symptoomloze periode van 6–72 uur: leverbeschadiging, icterus, stollingsstoornissen, cardiovasculaire collaps, cheyne-stokesademhaling, longoedeem, convulsies, coma, necrose van de maag, sepsis, gastro-intestinale obstructie door littekenvorming.
Therapie: Behandeling van acute ijzerintoxicaties: vroegtijdig deferoxamine toedienen. Bovendien kan door snelle maagspoeling, het opwekken van braken of door het geven van melk of adsorberende kool worden geprobeerd de resorptie van ijzer te verminderen of te vertragen.

Dosering
Suspensie: Volwassenen: 10 ml driemaal per dag. Kinderen: 3 mg Fe++/kg lichaamsgewicht per dag in 3 giften; de tablet van 100 mg of de suspensie zijn hiervoor geschikte toedieningsvormen (1 mg Fe++ komt overeen met 0,15 ml suspensie); bijvoorbeeld: 3 maanden: 1 ml driemaal per dag; 2 jaar: 2 ml driemaal per dag; 5 jaar: 3 ml driemaal per dag.
Tabletten: Volwassenen: 200 mg driemaal per dag. Kinderen: 9 mg/kg (= 3 mg Fe/kg) per dag in 3 giften.
De tablet/suspensie bij voorkeur innemen op een lege maag, bij optreden van maagklachten ná de maaltijd.
De toediening tot 2–3 maanden na normalisering van het Hb–gehalte voortzetten.

Niets over menstruatie bij de contraindicatie of bijwerkingen kopjes dus.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:05

ik slik al meer als jeen jaar ijzertableten en ook als ik ongesteld ben hoor gaat gewoon goed

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:05

De huisarts heeft je niet voor niets ijzertabletten voorgeschreven, dus gewoon doorgaan met innemen ookal ben je ongesteld.
Heb ze zelf 3 jaar geslikt en gewoon iedere dag door, anders kwam ik nooit van het ijzertekort af.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 16:06

Okee dus dat is niet meer,dat was vroeger misschien zo.Ik ga er dus gewoon mee door, thanks.