Lage rugklachten, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Lage rugklachten, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:55

Ik loop al sinds eind november met rugklachten. Nu ben ik iemand die gevoelig is voor spit, maar dit is anders.

Het is langzaam aan begonnen in mijn onderrug, stijfheid, 's ochtends moeilijk op gang komen. De laatste
3 weken is drama. Ik heb sinds net voor de jaarwisseling enorme pijn scheuten in mijn onderrug, precies op 'die
twee harde plekken' zeg maar. Tevens straalt het dan uit naar mijn bovenbenen. (zenuwpijn)
De pijn is vlagerig en soms heel heftig, ik heb dan het idee dat ik zo inmekaar kan klappen. In de laatste 3 weken heb ik 2 dagen geen pijn gehad.
Ik ben hiervoor bij de HA geweest en die heeft me geadviseerd 2 paracetamols te nemen en gevraagd of ik aan wilde zien, waarschijnlijk ook gezien mijn spit verleden het niet direct serieus genomen.
Paracetamol helpt echter niet... ben momenteel doodmoe, mijn werk gaat eronder lijden en ik heb het echt even gehad.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Misschien niet geheel onbelangrijk; ik heb in 6 weken 2 keer blaasontsteking gehad en ben een fanatieke sporter. Waar dus ook niks meer van terecht komt helaas. Alleen zwemmen gaat nog een beetje.
Met spit bedoel ik het erin schieten. Ik heb hiervoor in het verleden mensendieck gehad en train ook op mijn rug om de klachten te voorkomen.

wortel115
Blogger

Re: Lage rugklachten, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:13

Ik herken dit wel al denk dat ik de problemen bij mij ergens anders vandaan komen. Ben je al eens bij eens fysiotherapeut geweest? Ik heb 2 jaar lang (na een val) met rugklachten gelopen, manueel therapie heeft toen goed geholpen maar mijn spieren hadden natuurlijk ook een klap gehad, fysiotherapie hielp daarna niet. Kon vaak niet lopen van de pijn of zelfs maar sokken aandoen. Afgelopen septemper heb ik een andere fysiotherapeut gevonden, de eerste keer heeft hij gekraakt en wist te vertellen waar het probleem zat. Blokkade in si gewricht en overbelasting van de spieren, die ik overings keer op keer deed overbelasten. Na 3 maanden iedere week therapie en oefeningen voor thuis heb ik nu geen pijn meer heel simpel dat ik nu de oorzaak weet en op de goede manier geholpen word. Kan nu ook eindelijk weer gaan hardlopen.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:17

Je HA komt over alsof hij je klachten niet helemaal serieus opvat. Als je zelf echt het gevoel hebt dat het iets anders is als spit, dan moet een huisarts daar wel wat mee doen en je niet met 2 paracetamolletjes naar huis sturen.
Ik zou even kijken of ik een andere arts kan vinden die het wel serieus neemt.

Zelf had ik exact dezelfde klachten als die jij beschrijft.
Bij mij komt het door slijtage aan een tussenwervelschijf.
Ik heb erg goede ervaringen met mensendieck en manueel therapie. Soms na het sporten heb ik nog wel wat last, en als ik op mijn werk veel haastig heb gelopen en dus niet goed op houding heb gelet. Maar over het algemeen zijn mijn klachten wel verminderd met goede therapie.

Beterschap!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:24

Ik heb in 2008 fysiotherapie gehad. Ik moest wat oefeningen doen die ik nu nog weleens doe als ik denk dat het mis gaat. Maar dat is meer spitgerelateerd. Ook mensendieck oefeningen heb ik nog veel aan.
Bij de fysio werd ik op het roeiapparaat gezet en dan kon ik weer gaan. Vandaar dat ik me aangemeld heb bij de sportschool en ben onder begeleiding mijn rug gaan trainen. Dat heeft veel geholpen.

Omdat ik ook 2 keer blaasontsteking heb gehad, lijkt het daar wat mee te maken te hebben.. heb het gevoel dat het niet goed zit. Ik ga aan het einde van de week weer naar mijn HA.

Djini, hoe is die slijtage geconstateerd?

Bedankt!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:28

Bij mij was er al een duidelijk vermoeden, omdat het een familiekwaaltje is.
Toen is het met een mri scan onderzocht.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:29

Ik heb dezelfde klachten gehad dan jij. Ik had Ischias en dan helpt paracetamol niet meer. Heb Diclofenac gehad en Zaldiar. Hielpen ook niet. Toen kreeg ik oxycontin, en toen ging de pijn weg. Laat je niet zomaar wegsturen bij de huisarts. Ook heb ik slijtage aan een rugwervel. Misschien helpen steunzolen, werkt bij mij goed.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:32

Ik had inderdaad vanmiddag diclofenac van een collega, dat werkte wel redelijk.

Kan ischias zo lang aanhouden? Ik dacht altijd dat dat tijdelijke klachten waren.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:40

Ik loop op het moment ook bij de fysio met lage rugklachten. Foto's etc. zijn wel gemaakt, maar ze kunnen daar niet heel duidelijk iets op zien. Waarschijnlijk zijn mijn zenuwen bekneld (heb ook uitstralingen en uitval in mijn been, met name links). Mijn SI gewricht, wervels en bekken zijn instabiel en ik heb erg veel pijn. Heb overigens ook steunzolen waar ik niet zonder kan. Ik heb nu 4x per dag Paracetamol/Codeïne en 4x per dag Naproxen als pijnbestrijding. De fysiotherapeut mobiliseert mijn rug, en verder moet ik met alles wat ik doe rekening houden met mijn rug. Ik heb wel heel erg baat bij de pijnstillers (heb ik nog niet zo lang). Ik beweeg nu weer veel beter, wat er ook voor zorgt dat de pijnklachten verminderen :)