Hernia op jonge leeftijd, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Hernia op jonge leeftijd, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:09

Sinds vorige week weet ik dat ik een hernia heb. Ik ben 24 jaar.Wie heeft er nog meer een hernia en is onder de 30 jaar. Wat kunnen jullie wel en niet? Hoe zit het met paardrijden? Hebben jullie fysio? Etc.

Corelli

Re: Hernia op jonge leeftijd, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:58

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar een collega van mij (20 jaar) heeft ook een hernia, links onderin
Kreeg steeds meer uitvalsverschijnselen, fysio hielp niet, kon niet meer zitten van de pijn
Uiteindelijk is ze geopereerd en daar is ze erg van opgeknapt :j Nu al ruim 3 maand aan het revalideren en ze kan inmiddels weer autorijden, korte stukjes zitten en werken op therapeutische basis (horeca)

Ze rijdt geen paard, maar ik ben er vrij zeker van dat ze dat niet gekund zou hebben :+ Ze liep namelijk al ontzettend moeilijk en zitten was geen optie

Beterschap voor jou!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:59

Ik heb op mijn 17e een hernia gehad. Altijd te zwaar werk gedaan en daar moet ik nu voor boeten.

Paardrijden gaat, maar alleen zonder zadel. Lang staan gaat niet, scheef zitten gaat niet.
Tillen gaat wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:19

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap (ik was toen 28 jaar) ontdekt dat ik drie hernia's in mijn onderrug zat, omdat ik gestopt was met rijden waardoor mijn spierkorset verslapte. Hoe lang ze er al zaten???
Ik heb er hard voor gewerkt om weer te kunnen rijden, zonder rijden kon ik ook echt niet meer rechtop staan, maar mijn zit is niet meer vanzelfsprekend, ik moet er blijvend erg op letten en bij het doorzitten op bepaalde paarden ga ik in stoelzit zitten omdat ik anders gewoon niet kan zitten (rug kan niet meer goed meeveren). Ik heb geen fysio meer, wel gehad, maar die hielp mijn rug helemaaal de vernieling in.
Het beste advies wat ik aan anderen kan geven is: hou je spieren zo sterk en soepel mogelijk, dan kun je nog heel wat, al zal het altijd een zwak punt blijven.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:18

Ik heb op mijn 20e een hernia gehad. Ik ben niet geopereerd maar heb een behandeling ondergaan die nu niet meer gebruikt wordt. (de hernia is "weggespoten")
Mijn neuroloog reed ook paard en vond het geen enkel probleem dat ik weer ging paardrijden mits met beleid. En dat is voor iedereen verschillend. Ik heb echt de tijd genomen om te revalideren en vooral in het begin voorzichtig aan gedaan met paardrijden. Op een gegeven moment kom je er vanzelf achter dat een bosrit van 2 uur en ook nog de stal uitgebreid uitmesten niet zo'n goed idee is. :+
Doseren dus! En ik had juist het idee dat ik in de periodes dat ik geen paard reed sneller last had van mijn rug...
En het advies van Urielle, in de laatste 2 zinnen, daar kan ik helemaal achter staan!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:51

ik heb niet een hernia, maar meerdere slijtages botwoekeringen en de onderste (s1 L5 ) is de tussenschijf als het ware geexplodeert, en dus vergelijkbaar met een hernia alleen word het niet beter, Operatie is voor mij niet meer mogelijk ivm de slechte kwaliteit van mn rug en hoger niveua opreren ze niet omdat de longen er direct achter liggen.
Paardrijden ging niet meer, maar wio toch gaan proberen op ten duur, verder veel medicati en pijnbestrijding , en ja moet er mee leren leven ,