Wat is er met mijn rug?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wat is er met mijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:57

Hallo,

even een vraagje van een hopeloos hoopje mens -O-.
Ik heb last van mijn rug! >;) En ik baal er goed van, ik kan niet meer rechtop lopen en ik ga elke keer bijna tegen de vlakte van de pijnscheuten die gepaard gaan met het verlies van kracht in mijn benen. (Al heb ik het gevoel dat dat puur komt door de pijn en niet door wat er in mijn rug zit, maar weet het niet zeker). Anyways, ik heb dit in het verleden eerder gehad, ik noem het altijd het harmonica effect, als je goed hard op je kont knalt in een klein bootje, of als je net verkeerd terug klapt in het zadel als je paard een rare spong geeft of enorm hard wegracet. (Dat je de schijven van je ruggengraat zeg maar kan tellen).

Maar, ik heb dus geen harmonica effect gehad en gister kwam het ineens uit het niets opzetten. 5 Weken geleden had ik er ook ineens last van, maar het was alleen een beetje gevoelig, dat is wel anders nu, ik ben niet in staat om zonder een schreeuw te geven op te staan van de bank en de eerste 5 minuten loop ik dan ook als een oud wijf half jankend rond en dat ondanks dat ik een erg hoge pijngrens heb.
Nou ben ik wel wat slordig geweest met kratjes drank (horeca) tillen maar het was maar 1 kratje en normaal doe ik er gerust 2 tegelijk en dat meerdere keren achter elkaar. Vind het dus maar wat vreemd.

Nou is er wel het een en ander veranderd in mijn leven. Ik ben begonnen met afvallen (met minimaal effect, maar het gaat er af!) Ik sport 1x per week in de sportschool (sinds eind oktober) en rijd sinds eind juli een leuke merrie die wat hoog opgooit en een lekkere wildebras is. Daarnaast sport ik thuis ook (kinect) maar dat heeft even op een laag pitje gestaan. Wel heb ik enorm veel gewerkt in november en december (horeca horeca) en met een bijbaantje erbij kwam ik uit op 50 a 60 uur werk per week.

Ongeveer 1,5 maand geleden ben ik met paard en al door een bochtje over mos in galop tegen de vlakte gegaan. Ik kwam heerlijk zacht neer in de heidebosjes en knalde alleen mijn hoofd wat door. De dag daarna heb ik last gehad van mijn buikspieren en de 2 pezen voor bij mijn keel, maar verder ook niks... Ik heb wel met het idee zitten spelen dat ik misschien daarom last had ofzo, maar dat had ik toen toch al moeten merken? Of niet soms? De dag erna heb ik gewoon gereden en had ik ook geen last van mijn rug...

Kortom, het is me nogal een raadsel hoe ik aan die rugpijn kom, maar wat ik wel weet is dat het paardrijden van vanochtend funest is geweest en, waar ik hoopte dat het me los zou werken, het me eigenlijk de lappenmand in heeft gewerkt...

Ik ga binnenkort naar de masseur, maar ik zou graag jullie mening weten. Zouden het spieren zijn? Of is het echt mijn ruggegraat? Het is echt een stralende pijn die direct boven mijn heup zijn oorsprong vindt en voornamelijk uitstraalt naar opzij maar ook wat naarboven. Als ik op mijn ruggegraat druk voel ik geen hobbels of bobbels, het doet ook geen pijn als ik dat doe, tenzij ik zit en op een bepaalde manier druk die ik nu dus niet meer kan vinden en dus niet echt heb kunnen onderzoeken... Daarnaast, wat kan de oorzaak zijn? Ik snap het gewoon echt niet, als ik iets beschadigd heb gister zou ik toch zeggen dat de pijn gister al zo hevig had moeten zijn. Vandaag heb ik gewoon lekker gereden en niet echt iets geks gedaan en :wave: bingo! Ik kan bijna niet meer lopen... Zou het een ontsteking kunnen zijn? Of toch een verschoven wervel? of gewoon spierpijn?

Ik voel me in ieder geval k*t en zit me druk af te vragen hoe en wat en hoe ik de pijn wat kan verminderen...
Hoop dat jullie mijn weekend toch wat kunnen verlichten met verhelderende informatie! *\o/*

_Buddha

Re: Wat is er met mijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:03

Als ik jou was zou ik even een bezoekje doen aan de huisarts. De klachten die jij hebt lijken op de klachten van een hernia. Sterkte

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:07

ja ik zou er zeker even naar laten kijken.
Zodadelijk maak je het alleen maar erger en raakt je rug onherstelbaar beschadigd, je hebt er maar 1 van, wees er zuinig op!
Beterschap!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:07

Het klinkt als een vastzittend SI gewricht. Dat kan er zomaar inschieten: het gebeurde mij vorig jaar tijdens het oppakken van een schroefje..... :roll:
Om het echter zeker te weten, moet er een arts naar kijken. En als je er al zolang last van hebt en het steeds terugkeert, is een scan van je rug ook niet overbodig. Zijn er structurele dingen aan je ruggewervels uitgesloten, dan kan fysio eventueel aangevuld met manuele therapie je waarschijnlijk wel helpen..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:09

Kunnen ook klachten rondom bekken, SI-gewricht en licht verschoven wervels zijn. Absoluut langs huisarts en/of manueel therapeut gaan!!! Een masseur kan er weinig aan doen, mag dat eigenlijk ook niet. Het lijkt erop dat er een of meer zenuwen geraakt worden op momenten dat jij die pijnscheuten ervaart.
Door een expert ernaar laten kijken en niet zelf gaan dokteren.
Beterschap!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 18:15

@ Rudi: Ik denk niet dat het een hernia is, de pijn straalt niet uit naar mijn benen en het buigen van mijn benen is geen probleem, het grootste probleem is het recht richten van mijn rug ten opzichte van mijn heup...

(Ben geen expert hoor in hernia, maar heb even wat kleine testjes van i-net gedaan bij mezelf, benen optrekken in liggende houding etc) Dat doet dus geen pijn.

@ Knakker: Ga ik zeker laten doen, maandag even bellen en een afspraak maken zo snel mogelijk...

@ Lalidan: Thanks, goh, banketstaaf zeg, een schroefje :s. Hoop dat het nu wel beter is? Ik heb af en toe wel dat er iets hoger ineens een hevige pijnscheut is maar dat is gelijk ook weer weg en dat zit hoger als waar ik nu last van heb... Zou het ook hoger in de wervel kunnen gebeuren? (Heb trouwens ook een holle rug). Anyways, ik kijk even wat de masseur zegt en ga vanaf dat handelen. Hoop dat het niks permanents is }:0.

@ Tina: Hmm, ik heb deze masseur via mijn vader die een compleet versleten rug heeft, ik zal even checken of het om een gewone masseur gaat of een manueel therapeut ofzo. Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat hij dat is omdat mijn vader zo enorm versleten is >;) maar zal het even checken!

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:15

het is je SI- gewricht heb er nu op dit moment ook last van. kan je alleen adviseren om echt langs je huisarts te gaan die kan je pijnstillers voorschrijven waardoor je wat meer kan ontspannen en dan kan je ook verdere advies krijgen wat je kan doen.Wat zeker geen kwaad kan is een warme kruik onder je rug te leggen daar ontspannen je spieren ook wat van en te gaan liggen in bed of op de bank zodat je spieren rust krijgen. Succes en Beterschap
Laatst bijgewerkt door graafstra op 14-01-12 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:33

De pijn die jij beschrijft boven je heup had ik ook met mijn gebroken ruggenwervels (ze dachten eerst dat ik een scheurtje had ik mijn bekken linksboven), dus het kan best je rug zijn. Het hoeft niet gebroken te zijn, dat had je dan wel geweten/gevoeld denk ik.. bovendien zijn er nog tig andere manieren om je rug te beschadigen.

Ik zou er toch zeker een arts naar laten kijken, nu kunnen ze er mogelijk nog wat aan doen, en als het over een paar jaar toch fout blijkt te zijn wordt iets eraan doen veel moeilijker.. bovendien heb je dan mogelijk slijtage doordat je anders gaat bewegen om het te ontlasten..

Edit: Ik lees dat je een afspraak gaat maken, goedzo :)

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:48

Oké, gelukkig maar! Veel sterkte hoop dat het meevalt voor je!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:29

Ben naar de manueel therapeut gegaan, nou heel verhaal, een hoop getrek en geduw, leek wel kamasutra op een verantwoorde manier XD. Uiteindelijk blijkt dus dat ik al een jaar of 10 loop met een gedraaid heiligbeen, oftewel, dat wat de SI gewrichten op zijn plaats had moeten houden is gedraaid, waardoor ik:
- De beugels nooit gelijkmatig kan krijgen. (Blijkt nu dat mijn linkerbeen 1,5 cm korter is door de draaiing).
- Ik niet zonder een nasa matras op mijn linker zij kan liggen.
- Ik alleen maar zijwaarts kan zitten met mijn knieeen naar links.
- Ik constant mank loop en dat dat ECHT niet komt omdat ik met een rechter gescheurde enkelband heb rondgelopen en dat dus links opving.
- En dat ik ook echt geen pijn heb links omdat ik met een gescheurde enkelband heb gelopen;
Maar simpelweg omdat dat kreng van een heiligbeen enorm verdraaid is. Vrijdag was dus gewoon de druppel die de emmer deed overlopen en het probleem echt duidelijk aan het licht bracht.

Hier even ter illustratie: Afbeelding

Nou, vrijdag weer een afspraak... Jeej... Daarna een 12-urige werkdag er achteraan, het breekt me echt op >.<..

Maar nu, de afspraak met de therapeut was op zijn zachts gezegd een beetje genant en totaal niet wat ik ervan verwacht had XD Dus ik ben vergeten een aantal vragen te stellen, namelijk:

Hoe voorkomt ik dit? Moet ik de spieren trainen? En hoe kan ik voorkomen dat mijn gewrichten weer scheef schieten of is dat gewoon niet te voorkomen en is dit een permanent probleem die slechts te onderdukken valt?

Hoop dat een van jullie mij verder kan helpen :).

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:35

Is je afspraak bij de manueel therapeut eenmalig dan?

Ik heb een hele set oefeningen meegekregen om de zaak los te houden, en daarna weer andere om de boel te versterken (romp-en buikspierversterkende oefeningen. Zie link hieronder:

http://home.planet.nl/~rekve018/Sport%2 ... okkade.pdf

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 09:40

En nee, ik heb morgen weer een afspraak