Wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1810naomi

Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 23:35

Hoi Bokkers,

Ik heb al even in de zoekmachine gezocht maar daar kwamen alleen topics uit van een tijdje geleden dus nu start ik een nieuw topic.

Wat is het WPW- (Wolff-Parkinson-White) syndroom?
Ik zal proberen het kort maar wel zo goed mogelijk uit te leggen.
Het WPW-syndroom is een aageboren hartafwijking waarbij er i.p.v. van één verbinding tussen de boezems en hartkamers nu twee verbindingen zijn.
Normaal zijn deze elektrisch van elkaar gescheiden door bindweefsel op één geleidingssysteem ('gangetje') na. Als je het WPW-syndroom hebt is dat niet één geleidingssysteem maar zijn er zeg maar twee 'gangetjes' die niet gescheiden zijn.
Hierdoor kunnen prikkels versneld in je hartkamers komen waardoor je een veel te snelle/te hoge hartslag krijgt. Door het rondcirkelen van de te snelle prikkels zou je uiteindelijk (als je een erge vorm van WPW hebt) er zelfs aan kunnen overlijden. Ik heb gelukkig deze vorm niet en bij mij is het niet zo gevaarlijk. Wel krijg ik hele vervelende hartkloppingen en word ik nadat ik zo'n 'aanval' heb gekregen erg moe.
[Hier een uitgebreidere uitleg van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_v ... nson-White]

Ik heb snel last:
- als ik moe ben
- als ik dorst heb
- als ik honger heb
- als ik een plotselinge klap/dreun krijg (zoals bijv. in de botsauto's)
- als iemand mij laat schrikken of ik gewoon van iets schrik (bijv. in een spookhuis)
- als ik energiedrankjes zoals AA drink, als ik dextro eet of als ik alcohol drink.
Ook mag ik geen neusspray gebruiken.

De cardioloog vertelde mij dat ik, als ik er veel last van zou hebben, geopereerd zou kunnen worden.
Ze verwijderen dan weefsel door radiogolven (ablatie). Er wordt dan een dun draadje bij mijn hart ingebracht en daarna wordt de extra geleidingsgang kapot gemaakt.

Maar nu vraag ik mij af of dat gevaarlijk is en of sommige van jullie misschien ervaring hebben met zo'n operatie?
Nu heb ik er namelijk nog niet zo heel erg veel last van maar de cardioloog zei dat dat nog zou kunnen komen als ik ouder word.
Het kan nu zijn dat ik de ene maand geen één aanval krijg en de volgende maand kunnen het er weer drie zijn.

Ik zit dus heel erg te twijfelen of ik het wel weg zou laten laseren of dat ik het gewoon laat zitten.
Ik heb medicijnen en ik kan er niet dood aan gaan of iets ernstigs oplopen maar af en toe is het toch wel erg vervelend.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet weg laten halen?

:wave:

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:50

1810naomi

Re: Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:40

Dankjewel voor je reactie!
Ik heb inderdaad ook wel al wat gezocht op internet maar als er iets fout zou gaan is het wel iets met mijn hart wat er fout gaat.. daardoor twijfel ik.
Dus misschien dat er hier op bokt mensen met ervaringen zijn?