middagdutjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

middagdutjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:39

ik merk de laatste tijd dat ik steeds vaker moet slapen door de dag om nog te kunnen functioneren de rest van de avond.
nou hangt dat zeer waarschijnlijk samen met de enorme studiedruk die ik nu heb. ( 60 uur per week aan stage en studie, daarbuiten nog werken en levensonderhoud :P )
ik moet iedere ochtend om 6 uur op en met een beetje geluk ben ik rond 7 uur s'avonds thuis. dan moet ik nog huiswerkmaken of werken...
ik slaap gemiddeld zo'n 5 of 6 uur per nacht terwijl ik normaal op 8-9 uur zit en dat ook wel nodig heb.

ik heb verschillende medicijnen, sommigen hebben inderdaad een effect op slaperigheid, maar zouden uitgewerkt moeten zijn tegen de tijd dat ik ga slapen. ( ik wil voor 12en slapen, eerder is vaak niet mogelijk wegens werk of schoolwerk, maar ik lig vaak wakker tot 1-2 uur)
ik slik melatonine om in te slapen, maar dat werkt maar sporadisch.
de laatste tijd neem ik dus steeds vaker een uurtje slaap in de middag of vroege avond. meestal omdat ik gewoon echt niet meer wakker kan blijven en instort. na een uurtje of twee wordt ik brak wakker ( ik zet de wekker zodat ik niet doorslaap of ik wordt wakkeergemaakt) maar na een halfuur ben ik veel vitaler en ik merk ook echt dat ik de rest van de avond meer energie heb.

mijn vraag is eigenlijk, kan dit kwaad?
ik heb al mijn hele leven slaapproblemen, dus inslaap problemen of doorslaapproblemen zijn mij niet onbekend. slik ik ook medicijnen voor. maar ik heb tot nu nooit in de middag hoeven slapen. ik doe niet iedere dag zo'n slaapje, maar toch wel twee of drie keer per week. en dan val ik meestal ongemerkt in slaap of hou ik gewoon mijn ogen niet meer open en glij ik weg.
heeft zo'n middagslaap een slecht effect op mijn ritme? naar mijn idee val ik rond 1-2 uur in slaap ongeacht een middagslaapje, al ben ik wel energieker als ik wel heb geslapen. ik wordt naar mijn idee niet beter wakker de volgende ochtend als ik een middagslaapje heb gehad, maar ik geloof ook niet slechter...
ik drink trouwens geen koffie ( of heeeel sporadisch) en ook geen energiedrank.

zijn er meer mensen die smiddags slapen en daar iets aan hebben ( of juist niet)?

ik verwacht trouwens dat na mijn stage, wanneer ik meer slaap kan vinden doordeweeks, ik geen behoefte meer heb aan middagslaap, maar dat duurt nog even ;)

Iris82

Re: middagdutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:42

Er zijn zeer veel mensen die er wel baat bij hebben, maar ik denk wel dat je nog even moet sleutelen aan de ideale slaaptijd. 2 uur slapen smiddags is namelijk best wel veel. Je kunt blijkbaar beter 30-60 minuten slapen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:45

Nee hoor powernaps zijn bewezen dat ze nut hebben! Maar wel op voorwaarde dat die echt niet langer als een halfuur duurt, aangewezen is een kwartiertje, 20 minuutjes en voor sommigen een halfuur. Langer mag echt niet dan kom je namelijk in je diepe slaap terecht en wordt je alleen maar meer moe wakker en is je slaappatroon in de war. Ik doe meestal ook middagpowernaps en ben er echt wel mee geholpen. Na mijn middageten krijg ik altijd mijn dipje en als ik dan naar de les moet kan ik mij echt niet concentreren maar na een powernap wel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:47

Lekker 20 minuten tot een half uur slapen is prima! :j erg gezond juist.

Ik doe het ook als ik de kans krijg; voel mij dan gelijk een stuk fitter weer.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:48

dus het is juist niet goed om in je diepe slaap te komen? welk effect heeft dat dan op je slaappatroon? ik ben daarna immers nog een uur of 3-4 redelijk actief.

ik word idd ook moe en brak wakker, maar na een half uur voel ik me veel levendiger en energieker, ik moet dan echt wakker worden zeg maar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:51

Ik ga ook regelmatig 's middags liggen hoor. Nu omdat ik herstellende ben van Pfeiffer, maar normaal gesproken ook.
Ik heb kennelijk niet genoeg aan wat ik 's nachts pak, meestal lig ik wel twee middagen in de week om even bij te slapen. Ik slaap dan ook gerust 2 a 3 uur. Heb het kennelijk nodig, ik zie het probleem er niet van in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:52

Daarom 20 tot 30 minuten als richtlijn, zo voorkom je de diepe slaap terwijl je wel even lekker bij kan tanken. :)
Liefst kijk ik tijdens het wakker worden even lekker tv haha, na 10 minuten ben ik weer helemaal wakker en klaar om dingen te gaan doen.

Ik merk wel dat als ik wel echt 2 uur ga slapen, ik die nacht niet op tijd kan slapen. Dus ik zet de wekker tijdens mijn dutjes :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-01-12 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:52

probeer het anders eens, om max, een half uur te slapen en kijk dan wat voor effect het heeft op je nacht-slaap en op je energielevel gedurende de rest van de dag?

Je hebt het wel echt heel erg (veel te) druk trouwens, rot voor je... :(:)

Ik ben zwanger en was daar zo moe van dat ik laatst een uurtje op bed heb gelegen. Was er wel energieker door maar was wel te lang inderdaad want snachts sliep ik duidelijk slechter en dat terwijl ik heel gemakkelijk slaap.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:56

Hoe laat neem je je melatonine in?
En middagdutjes gaan het effect van melatonine (dat je biologische klok als het ware 'reset') tegen hè :)