nou hangt dat zeer waarschijnlijk samen met de enorme studiedruk die ik nu heb. ( 60 uur per week aan stage en studie, daarbuiten nog werken en levensonderhoud
)ik moet iedere ochtend om 6 uur op en met een beetje geluk ben ik rond 7 uur s'avonds thuis. dan moet ik nog huiswerkmaken of werken...
ik slaap gemiddeld zo'n 5 of 6 uur per nacht terwijl ik normaal op 8-9 uur zit en dat ook wel nodig heb.
ik heb verschillende medicijnen, sommigen hebben inderdaad een effect op slaperigheid, maar zouden uitgewerkt moeten zijn tegen de tijd dat ik ga slapen. ( ik wil voor 12en slapen, eerder is vaak niet mogelijk wegens werk of schoolwerk, maar ik lig vaak wakker tot 1-2 uur)
ik slik melatonine om in te slapen, maar dat werkt maar sporadisch.
de laatste tijd neem ik dus steeds vaker een uurtje slaap in de middag of vroege avond. meestal omdat ik gewoon echt niet meer wakker kan blijven en instort. na een uurtje of twee wordt ik brak wakker ( ik zet de wekker zodat ik niet doorslaap of ik wordt wakkeergemaakt) maar na een halfuur ben ik veel vitaler en ik merk ook echt dat ik de rest van de avond meer energie heb.
mijn vraag is eigenlijk, kan dit kwaad?
ik heb al mijn hele leven slaapproblemen, dus inslaap problemen of doorslaapproblemen zijn mij niet onbekend. slik ik ook medicijnen voor. maar ik heb tot nu nooit in de middag hoeven slapen. ik doe niet iedere dag zo'n slaapje, maar toch wel twee of drie keer per week. en dan val ik meestal ongemerkt in slaap of hou ik gewoon mijn ogen niet meer open en glij ik weg.
heeft zo'n middagslaap een slecht effect op mijn ritme? naar mijn idee val ik rond 1-2 uur in slaap ongeacht een middagslaapje, al ben ik wel energieker als ik wel heb geslapen. ik wordt naar mijn idee niet beter wakker de volgende ochtend als ik een middagslaapje heb gehad, maar ik geloof ook niet slechter...
ik drink trouwens geen koffie ( of heeeel sporadisch) en ook geen energiedrank.
zijn er meer mensen die smiddags slapen en daar iets aan hebben ( of juist niet)?
ik verwacht trouwens dat na mijn stage, wanneer ik meer slaap kan vinden doordeweeks, ik geen behoefte meer heb aan middagslaap, maar dat duurt nog even
erg gezond juist.