kinkhoest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kinkhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:37

hoi,
sinds een hele tijd ben ik al aan het hoesten. na een aantal dagen er half van gestikt te zijn naar de huisartsenpost gegaan. hiervan kreeg ik antibiotica maar voor het geval dat er ergens een ontsteking zat. als het hoesten niet binnen een week helemaal over was moest ik terug gaan naar mijn eigen huisarts en laten prikken op kinkhoest. nu ben ik vorige weer daarop geprikt en kreeg vandaag de uitslag. juist, positief getest

iemand van jullie het ook gehad en hoelang heeft het bij jullie geduurd eer het helemaal over was ? en hebben jullie iets van medicijnen gekregen ? mijn werd verteld dat het vanzelf over zou moeten gaan.

x

loenloen

Re: kinkhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:15

Heb ook eerder kinkhoest gehad. Het is echt ontzettend irritant, vooral het geluid wat er uit komt. Ongelooflijk.
heb er toen ook niets voor gekregen, en het ging inderdaad vanzelf over maar heb er wel een paar weken mee rond gelopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:26

Ik heb ook kinkhoest gehad vroeger. Kreeg medicijnern ervoor maar heeft zeker 4/5 maanden geduurt voor het.over was..

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:31

Oh, vervelend voor je zeg! Mijn vriend heeft het ook. Als het goed is, had het al lang over moeten zijn, maar soms hoest hij zich nog te pletter. Hij is in juli begonnen zo'n beetje. Ellendig hoor. Toen hij op vakantie was van de zomer was het op zijn ergst. Hij dacht dat het een gewone verkoudheid was en het vanzelf wel weg zou gaan natuurlijk. Hij kreeg er koorts bij en heeft van de dokter in Frankrijk antibiotica gehad en prednison. Veel te zwaar vond de huisarts hier thuis toen hij hier weer naar de dokter ging omdat het maar niet over ging. In oktober bleek zijn broer hetzelfde te hebben en die werd door zijn huisarts wel serieus genomen en getest: kinkhoest. Mijn vriend dus met dit verhaal ook weer terug naar zijn huisarts. Die vond het héél onwaarschijnlijk dat het kinkhoest was, maar vooruit: hij mocht ook getest worden. Ja, tuurlijk.

Wat we er tot nu toe van begrepen hebben, is dat alleen helemaal aan het begin een flinke antibiotica-kuur zou kunnen helpen, maar dat er verder weinig tegen te doen is. Het duurt lang en is vervelend.

Sterkte ermee :(:)

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:38

Ik kreeg begin december kinkhoest het hoesten was niet normaal meer, ik heb daarbij ook nog de ziekte van Pfeiffer dus de combinatie is nog erger.
Ik kreeg er pilletjes bij maar die heb ik amper gebruikt omdat je daar moe/duf van word en dan slaap ik meteen in verband met Pfeiffer. Het is nu grotendeels weg, heb alleen nu nog hoestbuien paar keer per dag die heel lang duren niet meer de heletijd door.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:40

Het gaat inderdaad vanzelf over. Wel even oppassen als je in de buurt komt van kleine baby's. Voor hen kan dit echt een gevaarlijke ziekte zijn.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:42

Ik heb het vroeger ook gehad. En wat een hel zeg! Het heeft bij een aantal maanden geduurd, en ik ben nooit meer van dat lelijke hoestje afgekomen.. Als ik nu verkouden ben, hoest ik als een zeehond. :')
Veel beterschap ermee.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:47

PriscaZ schreef:
Het gaat inderdaad vanzelf over. Wel even oppassen als je in de buurt komt van kleine baby's. Voor hen kan dit echt een gevaarlijke ziekte zijn.

Klopt en oudere mensen..
Toen ik het het had waren we naar dokter geweest en die zij gewoon verkoudheid toen hadden we met familie en baby en overgroot oma van 88 kerst geviert, en die hebben nu ook kinkhoest. Baby moet 15 weken ongeveer in het ziekenhuis liggen die stikt telkens bijna en krijgt hardstilstandjes.. En oma licht nu ook in ziekenhuis ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:29

Heb het ook gehad, dankzij de geweldige inentingen destijds :j :\
Je blijft er altijd wel een beetje last van hebben, als je verkouden bent en je hoest, dan hoest je als een zeehond ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:40

@ margjex: wow heftig...
ik zou nu niet meer in de besmetbare periode zitten gelukkig...
maar ik ken er nog een aantal van mijn leeftijd die dat gehad hebben. ook van 1995. ze moesten aan de ggd steeds doorgeven als er iemand was die het had. want dan konden ze kijken of het aan de inentingen lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:43

Klopt ja. Ik ben van 1994, het was inderdaad iets met die inentingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:44

_lauraaa_ schreef:
hoi,
sinds een hele tijd ben ik al aan het hoesten. na een aantal dagen er half van gestikt te zijn naar de huisartsenpost gegaan. hiervan kreeg ik antibiotica maar voor het geval dat er ergens een ontsteking zat. als het hoesten niet binnen een week helemaal over was moest ik terug gaan naar mijn eigen huisarts en laten prikken op kinkhoest. nu ben ik vorige weer daarop geprikt en kreeg vandaag de uitslag. juist, positief getest

iemand van jullie het ook gehad en hoelang heeft het bij jullie geduurd eer het helemaal over was ? en hebben jullie iets van medicijnen gekregen ? mijn werd verteld dat het vanzelf over zou moeten gaan.

x

Mijn dochter heeft het ook gehad toen ze een jaar of 3 a 4 was. Antibiotica kan iets helpen maar alleen in het allereerste begin.
Verder is er idd niets tegen. Het gaat vanzelf over (moet slijten zeggen ze) maar het kan maanden duren eer het echt over is.
Zij (en wij) werden er doodmoe van want het is het ergste 's nachts.
Het helpt iets als je vlak voor het slapen gaan een waterkoker water laat stomen in je slaapkamer. Dan wordt de lucht vochtiger en dat helpt tegen de hoestkriebel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:52

's nachts heb ik er gelukkig geen last meer van. lag normaal inderdaad uren wakker. nu alleen nog overdag flinke hoestbuien tot naar adem happend aan toe. en vooral dan als ik op de fiets zit, het paard uitstap of iets inspannends doe.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:33

_lauraaa_ schreef:
hoi,

x

gaat vanzelf over, geen medicatie voor (ab-kuur helpt niet bij kinkhoest)
het helpt misschien ook om je bed aan het hoofd wat omhoog te doen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:56

Ik heb kinkhoest gehad en zo heftig dat al mijn ribben zwaar gekneusd waren. Ben ruim 3 maanden ziek geweest en heb ongeveer een jaar nog wat gehoest. Hopelijk heb jij het minder erg. Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:03

Wow wen jaar nog....
Hoe deden jullie dat met paardrijden? Hadden jullie er dan last van?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:34

Ik heb er geen ervaring mee zover ik weet. Ga zo even googlen wat het betekent.
Maar ben blij dat je er uiteindelijk achter bent wat het is, vervelend maar veel sterkte!

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:46

_lauraaa_ schreef:
Wow wen jaar nog....
Hoe deden jullie dat met paardrijden? Hadden jullie er dan last van?

Ik kon niet paardrijden, maar deed soms als ik me wel goed voelde even vrijheidsdressuur met ze :)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:40

Heb het gehad toen ik 11 was ofzo. Heb toen wel een maand of 2 / 3 moeten hoesten. Dat geluid herinner ik me nog haha, iedereen noemde me toen 'zeehondje'.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:06

Heel veel sterkte! Ik weet hoe vervelend het is, heb het zelf een paar jaar terug ook gehad. Ik geloof dat ik er toen wel minstens 3 maand last van heb gehad. Daarna ook nog wel een tijd maar niet in een erge vorm. Gewoon af een toe een kuchje. Het ademhalen deed zo'n pijn, net of ik gebroken ribben had. Ik moest regelmatig een beetje overgeven (gele kleur, alleen gal)

Wat mij erg heeft geholpen is een astma puffer! Vraag aan de huisarts of je deze ook kunt krijgen. Bij mij werden de aanvallen daar iets minder door, minder prikkeling.

Omdat kinkhoest besmettelijk is, iig uit de buurd van baby's en kleine kinderen blijven :)
Edit: idd ook met oude mensen opassen.