Waar moet ik beginnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vlaatjee

Waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:29

Hallo allemaal,

Eigenlijk durf ik dit niet zo goed te vertellen allemaal, maar ik moet toch ergens beginnen en misschien kunnen jullie mij helpen!
Ik ben al jaren onzeker over mezelf en over mijn gewicht. Ik ben op de basisschool gepest, vooral met mijn gewicht, terwijl ik toen eigenlijk nog helemaal niet dik was. Toch denk ik dat het daar is begonnen.

Tot mijn 16e woog ik netjes 65 kg, en toen vond ik mezelf eigenlijk al te dik. "Waar zat ik met mijn hoofd", denk ik nu, want ik ben inmiddels 17 kg zwaarder. Dit is gekomen door vreetbuien, vreetbuien en nog meer vreetbuien. Ik heb geen controle over wat ik eet, het lijkt wel een ziekte. Ik neem me elke dag voor: vandaag ga ik beginnen met gezond eten, vandaag gaat het me lukken. Maar nee, elke keer bezwijk ik weer. Soms sla ik maaltijden over omdat ik dan het idee heb dat ik dan afval. Maar dit heeft natuurlijk als gevolg dat ik later op de dag weer bezwijk voor ongezonde dingen. Als ik iets ongezonds heb gegeten, voel ik me vies en walg ik van mezelf. Want weer had ik de discipline niet om het tegen te houden. En voel me daarna ook 3x zo dik.
Ik heb al zo veel dieten geprobeerd, maar ik weet nu inmiddels wel dat dit niet werkt bij mij. Ik hou het misschien 2 weken vol en daarna ga ik alweer de fout in, waardoor de kilo's die ik kwijt was door het dieet er 3 dubbel aan komen. Zo ben ik jaren bezig geweest. Ik ben wel eens bij mijn huisarts geweest met dit probleem, maar dan vertel ik de helft maar. Het emotionele aspect laat ik achterwege. Ik wilde toen mijn schildklier laten testen, en deze was goed. Daar baalde ik stiekem wel een beetje van, want ik hoopte eigenlijk dat er eindelijk een reden zou zijn voor het snel dik worden en dat ik hulp zou krijgen. Ze heeft me doorgestuurd naar een dietiste, maar hier voelde ik mij niet serieus genomen.

Nu trek ik het niet meer, ik durf niet meer in de spiegel te kijken, ik walg van mijn lichaam. En ik snap mezelf gewoon echt niet meer, waarom, als ik zo graag wil afvallen, waarom lukt het me dan niet?
Na wat research op internet herken ik mezelf wel in de symptomen van BED, oftewel binge-eating disorder. Ik heb zelf nog geen conclusies getrokken hieruit, en mezelf ook geen diagnose aangepraat. Maar toch zeurt er een stemmetje in mijn achterhoofd dat het misschien wel zo is, en dat ik echt hulp nodig heb om hier boven op te komen. Maar waar moet ik beginnen? Ik vind het ontzettend moeilijk om er met een vreemde over te praten, ik schaam me zo ontzettend voor mezelf. Ook ben ik bang dat ik moet huilen.
Ik heb het er wel eens met mijn ouders en vriend over, maar ze kunnen mij niet helpen. Hoe kunnen ze me helpen als ik mezelf niet eens snap?

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven waar ik moet beginnen met hulp zoeken, en hoe ik dit moet doen. Het is voor mij een hele stap geweest om dit op bokt te zetten, en ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:21

Het helpt als je geen ongezonde snacks in huis haalt. Wat er niet is, kan je niet eten. In plaats van een zak chips haal je een kilo appels. En dan eet je een appel als je wilt eten. Geen cola of sinas, maar oploslimonade (zit al minder in), thee zonder suiker en water.
Ook helpt het als je een vast ritme hebt. Dus ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten. Als tussendoortje de appel, een cracker met kaas of worst, bakje yoghurt met fruit, stukje komkommer, noem maar op.
Dit is iets wat je ook prima kan bespreken met je ouders en vriend. Vraag hen geen chips en cola te halen, maar fruit, groente en thee.

En dan heb je nog beweging natuurlijk. Probeer alles lopend of fietsend te doen. Neem de trap in plaats van de lift. Sport je ook?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:26

Rebel_Jits schreef:
thee zonder suiker en water.

Dit staat er echt heeeel grappig ;)

Probeer inderdaad te zorgen voor minder slechte dingen in huis! Ik eet nu vaak een stukje fruit als ik trek heb, omdat er niets anders in huis is... Eerder at ik nooit fruit maar een lekkere snack ofzo :o
En als je wilt gaan sporten/meer wilt gaan sporten, zorg dan voor een maatje die met je mee gaat, zodat jullie elkaar kunnen blijven motiveren!

vlaatjee

Re: Waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 16:10

Bedankt voor jullie reacties!

In theorie weet ik hoe ik het moet doen, heb me er heel erg in verdiept (gezond eten en afvallen etc). Maar de knop in mijn kop omzetten lukt gewoon niet. En dat is waar ik zo mee zit. Het psychische gedeelte eigenlijk. Daarom zit ik zo met mijn handen in het haar. Ik heb al zoooveel geprobeerd, maar het lukt me gewoon niet. Ik ben niet iemand die snel iets laat zitten, of opgeeft. Ik ben ook niet iemand die zelfmedelijden heeft. Maar nu weet ik het gewoon niet meer..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:23

Woon je nog bij je ouders thuis of woon je samen?

Probeer er over te praten, zorg dat je ouders/vriend je stimuleren of meedoen met jouw ritme. bouw een schema op van wat wanneer:

Voorbeeld:

7.00 opstaan
7.30 ontbijten met 2 volkoren boterhammen met 30+ kaas en een beker magere melk
+/- 10.00 een appel/banaan/peer
12.30 lunch met 2 volkoren boterhammen met achterham en bijvoorbeeld 2 crackers met light jam en een glas aanmaaklimonade/thee/water
+/- 15.30 een tussendoortje, fruit, of een cracker/sultana
18.00 avondeten, Aardappels, groente en een stukje mager vlees in hoeveelheden die jij mag hebben voor je leeftijd.
+/- 20.00 bakje yoghurt met fruit of een klein scheutje aanmaaklimonade voor de smaak. (of een klein beetje musli)

Verder over de rest van de dag natuurlijk genoeg drinken in de vorm van water of thee of aanmaak-limonade

En zo zorg je ervoor dat je de hele week een gevarieerd voedingspatroon hebt...
En ja je mag best eens snoepen, bijvoorbeeld op woensdagavond en op zondag iets lekkers, dan mag best hoor en af en toe snoepen/zondigen zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft.

Voor de rest genoeg bewegen, pak de trap in plaats van de lift, neem de fiets in plaats van de auto/openbaar vervoer. Is het droog en je hebt even tijd, ga een wandeling buiten maken.

Veel succes!

edit:
Desnoods maak je een stickertjes systeem met je ouders/vriend:
Je gehouden aan je schema van die dag? 1 stickertje op een vel wat je ophangt waar iedereen het kan zien, stickervel vol? Dan een beloning! Klinkt heel kinderachtig maar vaak helpt het wel :j (laat je ouders/vriend mee doen, dan zorgt voor een beetje competitie)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:35

Hoi TS
Om te beginnen, dapper dat je hier je verhaal doet. Maaltijden overslaan, of crash dieeten zullen je probleem alleen maar groter maken. Ze zorgen ervoor dat je enorme honger krijgt en je dan volpropt met alles wat verkeerd is.
Je moet jezelf niet aanpraten dat je op dieet gaat, want dan volgt waarschijnlijk de eerste vreetbui al vrij snel. Ook al het lekkers vervangen voor gezonde dingen is geen optie, die hebben immers het gevolg dat jij je op dieet voelt, met als gevolg....
Wat bij mij werkt is eten als je lichaam daar behoefte aan heeft, maar dan in net iets kleinere porties. Eet gerust zes keer per dag, maar eet geen grote hoeveelheden. Pak jij op bepaalde dagen graag een chipje, vervang de grote zak eens voor een kinder zakje. Luister erg goed naar je lichaam, geeft deze aan dat je genoeg hebt, stop dan, en neem je voor om later nog wat te nemen. Door kleinere porties, en niet dooreten als je eigenlijk al genoeg op hebt, krimpt je maag en heb je ook niet zoveel meer nodig.
Schrap de lekkere dingen niet weg, maar gewoon net wat minder.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:10

Ik denk niet dat jullie het helemaal begrijpen (op git na). Ik heb juist hulp nodig in het zoeken van hulp, snappen jullie? Die schema's van Anoli (wel heel erg bedankt voor het meedenken!) dat werkt allemaal niet bij mij. Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Ik ben al 5 jaar hiermee bezig.

Ik vind het jammer dat er zo weinig reacties zijn en dat weinig mensen zich hierin herkennen...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:50

vlaatjee schreef:
Ik denk niet dat jullie het helemaal begrijpen (op git na). Ik heb juist hulp nodig in het zoeken van hulp, snappen jullie? Die schema's van Anoli (wel heel erg bedankt voor het meedenken!) dat werkt allemaal niet bij mij. Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Ik ben al 5 jaar hiermee bezig.

Ik vind het jammer dat er zo weinig reacties zijn en dat weinig mensen zich hierin herkennen...

Maar wat wil je dan precies?
Want je geeft aan dat een dietiste niks is, je hebt lichamelijk niks, en alle methodes werken niet/houd je niet vol...

Tja welke opties blijven er dan over? want uit je verhaal maak ik op dat het probleem bij je motivatie ligt?!
correct me if i'm wrong!

Ga naar een psych, is dan het enige wat ik mij kan bedenken, blijkbaar zit je nog zo in de knoei met het pesten van vroeger dat je steeds weer in rondjes loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:45

git schreef:
Hoi TS
Om te beginnen, dapper dat je hier je verhaal doet. Maaltijden overslaan, of crash dieeten zullen je probleem alleen maar groter maken. Ze zorgen ervoor dat je enorme honger krijgt en je dan volpropt met alles wat verkeerd is.
Je moet jezelf niet aanpraten dat je op dieet gaat, want dan volgt waarschijnlijk de eerste vreetbui al vrij snel. Ook al het lekkers vervangen voor gezonde dingen is geen optie, die hebben immers het gevolg dat jij je op dieet voelt, met als gevolg....
Wat bij mij werkt is eten als je lichaam daar behoefte aan heeft, maar dan in net iets kleinere porties. Eet gerust zes keer per dag, maar eet geen grote hoeveelheden. Pak jij op bepaalde dagen graag een chipje, vervang de grote zak eens voor een kinder zakje. Luister erg goed naar je lichaam, geeft deze aan dat je genoeg hebt, stop dan, en neem je voor om later nog wat te nemen. Door kleinere porties, en niet dooreten als je eigenlijk al genoeg op hebt, krimpt je maag en heb je ook niet zoveel meer nodig.
Schrap de lekkere dingen niet weg, maar gewoon net wat minder.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

klopt,

Ik zit in het zelfde schuitje TS, maar ben denk ik wel wat stapjes verder.
Ik ben toen ik 17 was 2 maanden opgenomen in een kliniek, vanwege mijn toen ernstige overgewicht :o . Met als gevolg dat ik het ene eetprobleem ging vervangen door het andere; Ik stopte gewoon rigoreus met eten en viel in een paar tijd 45 kg af :Y) Allemaal heel leuk en aardig, maar toen de druk van het afvallen er af was. Kreeg ik weer eetbuien (omdat mijn lichaam hartstikke ondervoed was :+ ) .. En was er binnen no-time weer 10 kg aan. En daar ben ik nu stabiel op, maar ik vind het verschrikkelijk dat die 10 kg er weer aan zijn en dat ik niet meer in mijn oude kleren pas etc. ;( .

Maargoed, er is bij mij wel een knop om gegaan. En het enige wat ik je kan vertellen is dat je het ' afvallen ' en ' walgen van jezelf' even moet laten voor wat het is (of nouja, het is best zinnig daar hulp bij te gaan zoeken... Maar om nou te blijven hangen in he ' goh wat ben ik lelijk en zielig ' daar schiet niemand iets mee op). En allerlei rigoreuze dieten gaan volgen werkt gewoon niet. Je lichaam en geest (goh, wat klinkt dit lekker zweverig :D ! ) raken alleen maar verder uit balans. Gezond leven, mentaal en fysiek, moet je doelstelling zijn. Niet slanker en knapper worden. Want dan raak je alleen maar gefrustreerd als het niet snel genoeg gaat. En dat is de voedingsbodem voor je ' verslaving ' (want dat is het gewoon! )

En verder, bouw een structuur op. Waar je op terug kunt vallen. Wat Anoli schrijft, helpt dus wel. Maar je moet wel een producten gebruiken die je echt lekker vindt en waar je ook verzadigd van raakt. Volkoren producten dus, of producten met een lage ' Glycemische index' (Google :D !) . En probeer je er ook gewoon echt aan te houden. Ook eten dus, als je nog geen honger hebt! Vooral dat is superbelangrijk (echt iets, waar ik me iig heel erg overheen heb moeten zetten! ) , want als je gaat wachten tot je honger hebt... Dan is dat ook een enorme trigger voor een eetbui. Als je zorgt dat je om de 2 uur iets eet, kun je als je ongezond wil gaan eten, altijd nog denken ' nog een uurtje wachten en dan neem ik gewoon mijn tussendoortje nemen' . Als je maar die regelmaat er in houdt. Schrijf des noods op, wat je allemaal gaat eten op een dag. Dat helpt ook om er op ' terug te kunnen vallen ' , want dan maak je het concreet. Het is makkelijk gezegd, en ik heb ook jaren geroepen. Dat ik niet regelmatig ' kon ' eten, of dat het niet voor mij hielp blablabla. Maar de werkelijkheid was dat ik het gewoon niet genoeg probeerde, omdat ik liever mijn maaltijden oversloeg met het idee ' dan krijg ik toch minder calorieen binnen' . En het was ook zo, dat als ik zo weinig mogelijk at... Dat ik afviel. Maar het zorgde er ook voor dat ik van het ene eetprobleem in het andere eetprobleem terecht kwam.

En, andersom werkt het ook zo. Als jij iedere dag op een vast moment een eetbui hebt, dan is het tijd om dat patroon te doorbreken. En dat is vaak het allermoeilijkst. Ik had altijd een enorme eetbui als ik uit school kwam (nu at ik ook nooit iets op school, mss dat dat er iets mee te maken heeft }:0 ) . Toen ik klaar was met school (mijn diploma had) , was een heel groot gedeelte van het probleem al opgelost. Maarja. Je kan moeilijk stoppen met school, omdat je eetbuien hebt :') ....

En dan nog een ander klein trucje wat voor mij wel helpt. :D Als je trek hebt in iets, probeer dan een tijd in te stellen, waarna je het mag eten. Een tijd waarvan je denkt dat je het wel kunt overbruggen. Dus als je een stukje chocola koopt, dat je nog 5 minuten wacht met het op eten. En die tijd kun je dan steeds uitbouwen. En telkens als je dan trek hebt in iets lekkers, moet je maar denken aan al die momenten waarop je het telkens ook hebt kunnen weerstaan. En waar je ook hebt kunne 'wachten' ... (beetje vaag opgeschreven, hoop dat je het snapt :D ) .

Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds niet heel erg blij met mezelf. Maar je zelfbeeld is iets wat je wel bij kunt stellen. Het afvallen gaat ook niet supersnel ofzo, maar ik heb wel veel meer energie en voel me veel beter :j . En dat obsessieve eetgedrag, en de eetbuien. Zijn wel over. Als ik 's ochtends wakker word op een vrije dag is niet meer de eerste gedachte die in me op komt ' Goh, hoe kom ik vandaag de dag door zonder te vreten. Laat ik maar tot 13.00 in me nest blijven liggen, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken ' .... etc.
Het is eigenlijk gewoon een mindset die je moet veranderen. Gezond eten moet je leuk gaan vinden (ik vind het superinteressant om me er in te verdiepen welk eten nu gezond is voor het menselijk lichaam en wat het precies doet...) En je zelf van alles onthouden, gefrustreerd zijn, willen afvallen en van jezelf walgen, is dus geen oplossing. Er moet gewoon een knop om, en dingen concreet maken, een plan (structuur) maken is daarin voor mij persoonlijk het belangrijkst geweest :j !

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:22

Hier iemand die BED heeft(of herstellende. Op het moment voel ik me super)
Ik heb op een duur al mijn moed bij elkaar geraapt en naar de dokter gegaan. Werd doorgewezen naar de psycholoog en vond het belachelijk. De psycholoog wist niet eens wat het was en kon het maar niet begrijpen. Dan at ik toch geen patat?

Maar ik was aan het aankomen en aan het aankomen. Zocht excuses.. komt omdat het vakantie is.. komt door de drukte blabla. En hoe vaak ik mij al wel niet voorgenomen om morgen te beginnen.. Verschrikkelijk. Maar daar moet je de knop omzetten en dat is HEEL moeilijk. Ik heb in mijn hoofd met een eetbui ik heb het nu toch al verpest en eet ik alles. Maar het is juist de kunst om dat NIET te doen. Om er van te genieten.

En je komt er ABSOLUUT niet vanaf door te gaan diëten. Hoe graag je ook je gewicht zou willen verliezen. Je mag alles eten wat je wilt. Maar een normale hoeveelheid en over het algemeen genoeg en gezond.

Hulp zoeken zou kunnen werken. Misschien had ik gewoon dikke pech met mijn psycholoog.

Ik weet niet zo goed wat ik verder moet zeggen. Maar voor vragen kan je altijd pb'en :j

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 09:19

Ik heb jullie reacties gelezen, bedankt hiervoor! Moet zo werken, dus zal later nog reageren!