Bestralingen, wat is jullie ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

goodwinJarig

Bestralingen, wat is jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:44

Heeft hier iemand ervaring met bestralen?( voornamelijk het hoofd, hals gebied)?
En wat is het perfecte medicijn tegen de bijwerkingen?

Ier

Re: Bestralingen, wat is jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:45

:(:) Geen ervaring mee, gelukkig.
Wel wil ik je veel sterkte wensen.

Bij ons op de afdeling zeggen ze altijd dat je altijd mag bellen voor advies/als je iets niet vertrouwt, stel al je vragen aan de radiotherapeutisch laborant en/of aan de radiotherapeut! Hopelijk komt alles goed. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:45

Bijwerkingen ken ik alleen als verbranden.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:13

Medicatie voor bijwerkingen? Pijnstilling is denk ik een hele belangrijke!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:19

Bijwerkingen
Algemene klachten
Soms zult u rond de bestralingen last hebben van moeheid, slaperigheid, lusteloosheid en gebrek aan eetlust. Ook het regelmatig naar het ziekenhuis reizen, kunt u ervaren als een extra belasting. Het advies is om tijdens de behandeling extra rust in te bouwen en om dagelijkse activiteiten die te veel vermoeien, aan te passen.

Huidreacties
Soms vertoont de huid van het bestraalde gebied een reactie. Afhankelijk van de dosis en de plaats van de bestraling kan de huid in meer of mindere mate rood, droog of schilferig worden en soms zelfs open gaan. Over het algemeen reageren de huidplooien het meeste op bestraling. De reacties vinden plaats van 2 tot 4 weken na de bestraling en herstellen 4 tot 6 weken na de behandeling.

Huidverzorging na bestraling
Hier volgen adviezen om uw bestraalde huid zo goed mogelijk te verzorgen:
Douchen met water en een milde zeep of doucheschuim.
Na het wassen de huid droog deppen en niet wrijven.
Bij klachten als jeuk en strak gevoel van de huid, 2-3 keer per dag insmeren met een hydraterende (vette) crème (eerst afwachten kan ook)
Geen schurende of knellende kleding dragen.
Bij jeuk niet krabben.
Geen ontharingsmiddel of scheermesgebruiken in de oksel, indien u in dit gebied bestraald wordt. Alcoholvrije deodorant kunt u wel gebruiken.
Gebruik geen parfum of bodylotion.
De bestraalde huid het eerste jaar niet blootstellen aan direct zonlicht of een zonnebank (bij de niet-bestraalde delen is dat geen probleem), overleg met uw arts wanneer de bestraalde huid weer in de zon mag.
Zwemmen en sauna alleen in overleg met uw radiotherapeut-oncoloog.
Geen normale pleister (eventueel wel siliconenpleisters) op de bestraalde huid plakken tijdens de bestralingsperiode.
Als de huid open mocht gaan, dan overlegt de MBB'er met de arts en neemt eventueel maatregelen; stop in ieder geval met poederen als de huid kapot en/of nattig is.
Mocht de huid na het einde van de behandeling toch nog stuk gaan, neem dan eerder als afgesproken contact op met uw radiotherapeut-oncoloog.
Natuurlijk zijn de MBB'ers graag bereid om u te helpen met verbinden of om u daarover te adviseren.

Slikklachten
Bestraling van het hoofd-halsgebied veroorzaakt vaak slikklachten. Het gevolg kan zijn dat u minder eet en drinkt en gewicht verliest. De radiotherapeut-oncoloog kan u doorverwijzen naar de diëtist om een optimaal voedingspatroon met u te bespreken.

Bron: http://www.rcwest.nl/patient/behandelin ... werkingen/

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:25

Mijn moeder kampt met ernstig geheugenverlies na de behandeling tegen kanker en is qua intelligentie ook ietwat achteruit gegaan (het is gewoon een compleet ander mens geworden). Of dat door de chemo of bestraling komt is onduidelijk, maar hersenbeschadiging is wel een bekende bijwerking van bestralingen helaas....

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:26

JuliaMaria schreef:
Mijn moeder kampt met ernstig geheugenverlies na de behandeling tegen kanker en is qua intelligentie ook ietwat achteruit gegaan (het is gewoon een compleet ander mens geworden). Of dat door de chemo of bestraling komt is onduidelijk, maar hersenbeschadiging is wel een bekende bijwerking van bestralingen helaas....

Wel afhankelijk van de plek waar je bestraalt wordt. Maar wat erg voor jullie zeg. :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:07

Mijn vader heeft bestralingen gehad in het halsgebied.
Bijwerkingen waren verbranding van de huid, huid werd korsterig en sprong vaak open.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:49

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat de speekselklieren door de bestralingen ineffectief kunnen worden. Gevolg is dat er dan veel sneller gaatjes in het gebit ontstaan. Dus het is zeker niet onverstandig de tandarts op de hoogte te stellen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:52

Aanvullend op de rest: droge mond, minder speeksel, evt last van keelamandelen.

Mijn moeder heeft na chemo wat 'gaten' in haar geheugen, kleine dingetjes maar ik merk ze wel op. Ze reageert soms ook anders dan voorheen.

goodwinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:48

gabyfedde schreef:
Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat de speekselklieren door de bestralingen ineffectief kunnen worden. Gevolg is dat er dan veel sneller gaatjes in het gebit ontstaan. Dus het is zeker niet onverstandig de tandarts op de hoogte te stellen.

Ik heb zoiezo een droge mond omdat mijn rechter speekselklier eruit is... En ik mag gezellig elke week naar de mondhygieniste;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:53

Mijn schoonvader heeft tijdens de bestralingen en chemo een mondschimmel opgelopen die ook droge mond opleverde. Verder had hij betrekkelijk weinig bijwerkingen tijdens de bestralingen. Hij werd wat hees.
Nu is het inmiddels 4 weken geleden dat de bestralingen gestopt zijn en heeft hij het gevoel van keelpijn/schuurpapier keel en krijgt hier morfinepleisters voor.
Maar die is hij inmiddels alweer aan het afbouwen. Hij heeft geen korsterige huid oid aan de buitenkant van zijn lichaam gekregen door de bestralingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:39

Droge mond inderdaad, was het alweer bijna vergeten. Moeite met slikken en inderdaad hees praten.
Het was alweer wat weggezakt allemaal maar het klopt wel. Gebrek aan eetlust ook en ik herinner me ineens dat hij klaagde over dat niks meer smaak had. Hij proefde dus niks meer. Alles smaakte naar krantenpapier zei hij. Dat kwam wel weer terug met de tijd.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:49

Mijn vader was preventief bestraald op zijn hoofd (hij had longkanker). Het had hem geen goed gedaan en kreeg alzheimersymptomen, verder ook alle symptomen die hier al genoemd zijn. Als ik het zo lees is jouw vader op een andere plek bestraald. Veel sterkte! :(:)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:19

Alleen ervaring met bestraling van een beetje ander gebied, nl. de borst. Heb er betrekkelijk weinig last van gehad. Kreeg wel een beetje rode, jeukerige huid. Ik gebruikte daarvoor cetomacrogolcreme die ik lekker koel in de koelkast bewaarde. Vermoeidheid en slikklachten vielen bij mij wel mee. Ik ging zelfs gewoon elke dag op de fiets naar de Daniël d. H. Merkte aan het einde wel dat mijn conditie wat achteruit ging omdat toch ook je longen en hart wat meepikken van de bestraling, maar dat had ik met een fitnessabonnement zo weer in orde.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:54

Heb vandaag mijn laatste bestraling gehad. Het hele gebied rondom mijn rechterborst die eind januari verwijderd is vanwege een flinke tumor is nu 25 x bestraald. Afgezien van een flinke planning (groot gezin, eigen zaak, dieren) en de tijd die ik kwijt was (90 km heen en terug), op zich weinig klachten. Huid is flink rood en voelt trekkerig, jeukerig aan. Heb nu ook cetomacrogolzalf gekregen. Gisteravond voor het eerst gebruikt. Dus kan nog niet zeggen wat het effect is. Gebruik al wel een week 'mijn' eigen zalf, van Weleda op basis van goudsbloem, kamille en bijenwas. Verdere klachten: pijnlijke schouder en vermoeidheid.
Maar op zich goed te doen. Mijn zus heeft vulvakanker gehad en moest 36 x bestraald worden. Zij had dus echt brandwonden, blaren en vellen die er bij hingen. Heeft daarvoor nog een aantal dagen nadien in het ziekenhuis gelegen omdat ze niet meer kon lopen. Maar das natuurlijk ook wel een heel gevoelig gebied met veel huidplooien.