Ervaringen met een operatie aan een gebroken sleutelbeen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tjeetje

Ervaringen met een operatie aan een gebroken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:02

Hoi hoi,

Zoals de titel al zegt ben in op zoek naar verhalen van mensen die ervaring hebben met een operatie aan geen gebroken sleutelbeen.

Zelf heb ik dus mijn sleutelbeen gebroken en dit wil/gaat niet goed genezen. De kans bestaat dat het vanzelf aan elkaar groeit maar dan wordt de termijn erg lang, ze hadden het over 8-12 maanden en dan nog met de kans dat het niet vanzelf goed komt.

Gezien het feit dat er ook een risico bestaat op een blijvende beperking op de schoudervrijheid heb ik mogen kiezen voor een operatie en ik wacht nu op een oproep.

Aangezien een sleutelbeen breuk veel voorkomt ben ik benieuwd of er nog meer mensen de pech hebben dat het ze gecompliceerd is geweest dan een operatie noodzakelijk was en hoe is dat gegaan?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:08

toch opereren, ik dacht het al, die foto's zagen er zo rottig uit... arme jij..... :(:)
Hopelijk krijg je snel een oproep en is het snel achter de rug....

Mijn ervaringen met sleutelbenen ken je, heb je niks aan :+

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:43

Jeetje wat is er gebeurd?
Ik heb zelf ook een gecompliceerde sleutelbeenbreuk gehad. Ik ben na 5 maanden uiteindelijk geopereerd, in eerste instantie zagen ze niet dat de botuieinden scheef op elkaar groeide en snapte ze maar niet waarom ik zo enorm veel pijn bleef houden. Uiteindelijk bij de orthopeed bijna van m'n stokje gegaan van de pijn toen hij er aan zat, waarna hij zei: "goh het moet toch niet goed zijn als je zo veel pijn hebt" 8)7 Toch nog maar een scan en uiteindelijk een operatie gepland. Bot werd opnieuw gebroken, werd een plaat opgezet om de breuk te verstevigen en te zorgen dat de botuiteinden niet weer scheef gingen groeien. Ik heb in het begin enorm veel botpijn gehad, kon niets en mocht op geleide van de pijn bewegen, maar mijn arm niet hoger dan 90 graden, omdat er dan kans bestond dat de plaat brak. Plaat is er na een jaar weer uitgehaald en advies dat ik van de orthopeed mee kreeg was: "nu moet het weer goed zijn en zal je geen last meer hebben". Nou mooi niet dus! Ik heb een chronische klach ontwikkeld, heb nogsteeds minder kracht in mijn arm en stekende pijnen. Als ik bijvoorbeeld mijn paard aansingel en de singelstoot met veel kracht omhoog hijs ga ik bijna van mn stokkie.... Kan nogsteeds niet lang op mijn ellenbogen leunen zowel op mn buik liggend als op mn rug liggend en heb vrijwel altijd een zeurende pijn. Ik ben in 2007 voor het eerst geopereerd....
Geen leuk vooruitzicht, maar je vroeg om een ervaring ;)
Hoop dat het voor jou wat beter zal zijn!

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:37

Hoi hoi,

thnx voor je ervaring, inmiddels ben ik afgelopen vrijdag geopereerd. Uiteindelijk dus bijna 5 weken na de val van een pony. Hier stonden de botuiteinden ook scheef uit elkaar met losse fragmenten ertussen.De botdelen stonden bijna 2cm uit elkaar Ik had niet veel pijn, maar wel veel risico op een blijvende beperking op de beweging in mijn schouder en uitzicht op een revalidatieproces van 8-12 maanden, beiden zag ik niet zo zitten. Ze hebben er nu een plaat ingezet en dmv botplastiek uit mijn bekken de boel vastgezet en opgevuld. Het voelde direct na de operatie veel comfortabeler, nu mag ik 2 weken helemaal niks met die schouder en dan op geleide van de pijn hopelijk weer opbouwen. Nu heb ik meer last van de narcose (in combinatie met de naweeen van een hele zware hersenschudding die ik er ook nog eens fijn bij had) en van het bot wat ze in mijn bekken weg gehaald hebben. Ik voel me net een oma en als kers op de taart ben ik nu snip verkouden, ach dat zal wel slijten.

Dit was op de dag van de valAfbeelding

Volgende week moet ik op controle en dan zal ik vragen om een foto met het hekwerk, voor de belangstellenden

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:54

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Re: Ervaringen met een operatie aan een gebroken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:09

jeetje Lien wat een verhaal, hoe kwam dat bij jou? Ook van een paard gevallen?
Tjeetje, plaats die foto's van de blauwe plekken eens hier, kan Lien ze ook zien :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:10

Hier nog een ongelukkige. Voor mij is het 5 jaar geleden alweer ;) Wat vliegt de tijd.
Het banketstaaf bij mij was, dat mijn botten eerst goed tegen elkaar aanstonden maar omdat ik zo'n klap heb gehad ik helemaal verkrampt en inelkaar gedoken ben gaan zitten waardoor de botten over elkaar zijn geschoven.
In NL hebben ze mij naar huis gestuurd met ga maar rechtop lopen dan komt het wel goed.
Ik was het hier niet mee eens en ben naar belgie gegaan. Daar wederom door de malle molen gehaald.. 5 maanden later, 20 foto's een achtverband, peesontsteking, een mooie rechte rug (schouders) 2 CT scans later toch besloten om te opereren.
De operatie heeft toch een uur of 2 geduurd. Er zit een plaat op van ongeveer 10cm, 6 schroeven en op de plaats van de breuk een stuk donor bot. Als je wilt en het lukt kan ik mijn foto's inscannen..

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:13

@lucifertje, beetje hetzelfde verhaal als bij mij dus, wat ben ik blij dat ik na 3 weken een second opinion heb aangevraagd en geen 5 maanden gewacht heb. Hoe snel ben jij hersteld na die hap uit je heup/bekken, want daar heb ik nu het meeste last van. Als je de foto's in wil scannen ...graag!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:17

Ik heb geen 5 maanden gewacht maar ben na 3 weken overgestapt. Ze hebben in belgie eerst geprobeerd om met dat achtverband mijn sleutelbeen recht te trekken. Werkte wel, maar niet genoeg + een pees ontsteking ;)
Ik heb geluk gehad, dat ze geen bot uit mijn been hebben gehaald maar donorbot heb gekregen ;) Wist niet eens dat dat bestond.
Ik zal als het lukt ze inscannen. Weet niet of dat gaat met een rontgen foto?

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:53

Het resultaat van het knutseluurtje van de orthopeed :D
Afbeelding

Verder goedgekeurd, nog 2,5 week fragmin blijven spuiten en over 5 weken terug en dan ben ik weer helemaal gemaakt :D Hechtingen (oplosbaar) mag ik er zelf uitpulken, met de nadruk op ZACHTJES aan trekken 1 x per dag totdat ze loslaten ...hihi zachtjes!!! zei hij :+

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:25

Ik heb dan wel geen ervaring met een gebroken sleutelbeen.
Maar wel met een hap uit mijn heup/bekken. Ze hebben het bij mij gebruikt om een gat op te vullen in mijn mond. Mijn kaakchirurg zei dat je het kan zien als een zware kneuzing daarom doet het zo zeer.
En jammer genoeg kan de pijn daar nog een lange tijd aanhouden. Ik heb er nu na 6 maanden nog last van.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:30

@MiiGurl, balen zeg dat je daar na 6 maanden nog last van hebt, ik ben nu 10 dagen verder. Heb je er continue last van of zo af en toe? Ik kan bijvoorbeeld nu de ene spijkerbroek wel aan (een hele lage) en de andere niet, die geeft druk op het bekken en dan kan ik bijna niet lopen.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:40

tjeetje schreef:
@MiiGurl, balen zeg dat je daar na 6 maanden nog last van hebt, ik ben nu 10 dagen verder. Heb je er continue last van of zo af en toe? Ik kan bijvoorbeeld nu de ene spijkerbroek wel aan (een hele lage) en de andere niet, die geeft druk op het bekken en dan kan ik bijna niet lopen.

Ik heb er niet continue last van. Wel draag ik sinds twee weken weer spijkerbroeken omdat het daarvoor echt niet ging.
Bij een lage spijkerbroek heb ik er inderdaad geen last van en bij een hoge weer wel.
Ook heb ik er last van bij mijn paardrijbroek.
En jammer genoeg heb ik er ook last van tijdens mijn werken (kinderopvang babygroep) Ik moet het kindje dus op mijn andere heup 'dragen' en dat is ook niet in zijn voordeel.

Gaan ze bij jou een foto maken om te kijken of het stuk bot weer is aan gegroeid?

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:39

Voor zover ik weet worden er geen foto's gemaakt van het bekken. Zoals ik op het aanvraag formulier van de orthopeed (voor de volgende foto) lees, verzoekt hij alleen om foto's van het sleutelbeen. Ik kan nu wel alweer redelijk lopen.

Dat van dat donorbot dat wist ik niet eens, na het berichtje hier ben ik het wel gaan opzoeken. Donorbot verzamelen ze van mensen die een nieuwe heup krijgen, die geven dan toestemming, dat bot wordt dan verzameld en aan een hoop testen ondervonden en indien alles goed is wordt het gebruikt als donor bot. Ik kon me al niet voorstellen, hoe graag je mensen ook wil helpen, dat je dit vrijwillig voor een onbekend iemand doet, mocht het ooit nodig zijn voor een bekende zijn gezondheid dan mogen ze morgen weer een appelboor in mijn bekken zetten, maar voor opslag indien nodig niet, maar goed dit blijkt ook niet te gebeuren. Ergens had me dat donorbot natuurlijk een hoop ellende gescheeld, maar ik ben nog relatief jong en ik vind een plaat in mijn schouder al wel genoeg vreemd materiaal in mijn lijf.