problemen na verwijdering verstandskies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

regina

problemen na verwijdering verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:46

hallo allemaal,

vorige week donderdag, een week geleden dus, is mijn verstandskies er uitgehaald rechtsonder.
dit zou de moeilijkste zijn, hij zat namelijk onder mn andere kies. er moesten dus ook stukjes van mijn kaak weggeboord worden en hij was nog niet door dus het moest opengesneden worden. de kies was ook heel vervelend er uit te halen. hij is een half uur aan het wrikken en boren geweest.
ik had de eerste dag veel pijn en verlangde steeds weer naar mijn ibuprofen.
het was daarna redelijk te onderdrukken, maar heb wel 5 dagen ook een half dove tong gehad en mijn mond kon niet zo ver open.

op dit moment kan mijn mond nog steeds maar een stukje open, gaat wel elke dag ietsjes beter, maar kan dus nog steeds niet goed mijn eten naar binnen schuiven en tandenpoetsen lukt ook niet goed omdat de tandenborstel er niet goed tussenpast.
is dit normaal na een week?

nu ondekte ik net ook nog dat ik aan de buitenkant een 'ei' heb zitten op mijn tandvlees richting mijn wang. het is ongeveer een half vingertopje groot. als ik er aan heb gezeten krijg ik een vieze smaak in mijn mond en het stinkt.
voor de duidelijkheid: het zit niet op de plaats waar de kies zat. daar voel ik gewoon een kuiltje in het midden en verder niets bijzonders.
wat is dit en moet ik de tandarts zijn weekend hiervoor verstoren?

zover ik weet heb ik geen koorts, maar weet het niet zeker.
ook weet ik niet hoe lang dit er al zat omdat ik er niet bij kon eerst. ook doet het geen pijn.
sinds vandaag neem ik ook geen ibuprofen meer, want het gaat verder heel goed.

kunnen jullie me helpen?

heb op de zoekfunctie ook gezocht, maar kon geen antwoord vinden op deze vragen.

Thats_Me

Re: problemen na verwijdering verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:48

Gezien je een vieze smaak krijgt en het stinkt zou ik toch even bellen. Klinkt namelijk als dat het toch een beetje aan het onsteken is. Als je belt kan de tandarts zelf inschatten of het wel/niet nodig is om langs te komen.

Het is wel normaal dat het nog gevoelig is enzo.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 20:35

ja, dat vind ik zelf ook, maar ik vind het juist apart dat het niet de wond zelf is die 'ontsteekt', maar er eigenlijk naast.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:42

nou ik had dat de eerste keer ook, ik dacht naja zal wel horen en niet gebeld..
Achteraf zei de kaakchirurg dat het na ene week toch wel echt over moet zijn anders mag/moet je altijd bellen :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:51

Ik zou ook even een belletje plegen.
Wellicht toch een kleine ontsteking en moet je antibiotica bij he huisarts halen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:58

Heb je nog een gat zitten van de verwijdering? Zo dan zou ik het schoonspuiten met lauwwater er zijn dan allemaal etensresten achter gebleven welke aan het rotten zijn.
Ik zou nog even wachten met bellen en eerst schoon spuiten.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:40

Ik denk dat je een ontsteking hebt. En die komt wel eens op een andere plaats naar boven dan op de plek van de wond. Bij mij was mijn wang echt enorm dik. Dit heeft een paar weken geduurd, totdat ik van de kaakchirug antibiotica kreeg en toen was ik er snel vanaf.
Die stijve kaak herken ik ook. Heel vervelend, dat je eigenlijk alleen maar vloeibaar spul kan eten. Ik denk dat het samenhangt met die ontsteking. Tenminste, dat was bij mij wel zo.
Sterkte ermee, en toch maar even terug naar de tandarts gaan.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:13

Ibuprofen werkt ontstekingsremmend. Die zou ik dus blijven slikken (als je geen pijn hebt eraan, enkel de 200 mg).
Probeer het ook eens te koelen met een coolpack of wat ijs (in een handdoek!). Dat helpt ook tegen een ontsteking en vermindert de zwelling.
Je kan ook twee maal daags spoelen met chloorhexidine. Dat ontsmet de boel en spoelt de boel wat uit. Dat compenseert het niet kunnen poetsen een beetje.

Ik had ook ontstekingen na het trekken van m'n verstandskiezen en hiermee ging het vrij snel over. Tandarts zei dat AB hierbij toch niet zou helpen.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 08:34

bedankt voor de tips!

ik zal het nu even proberen om met lauw water te spoelen aangezien ik niks anders in huis heb, en heb gisteren toch nog een ibuprofen 400 genomen voor de zekerheid.
en toch maar even bellen denk ik.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:54

Absoluut even naar de tandarts gaan, met zo'n ontsteking kan je in de weekenddienst absoluut terecht. Niet zelf aan het 'dokteren' gaan met spoelmiddelen etc, hier moet echt professioneel ingegrepen worden. Het is ook niet normaal dat je je mond niet goed open kan krijgen.
Echt bellen naar de tandarts hoor!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:56

Heb je geen uitleg over de nazorg gekregen? Je had je wond moeten spoelen met lauwwater en zout. Hoogstwaarschijnlijk zit er nu een ontsteking. Goed schoonhouden. En even teruggaan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:58

NienkeNiels schreef:
Heb je geen uitleg over de nazorg gekregen? Je had je wond moeten spoelen met lauwwater en zout. Hoogstwaarschijnlijk zit er nu een ontsteking. Goed schoonhouden. En even teruggaan.

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar spoelen is iets wat je juist NIET moet doen. Beter geen advies geven als je er geen verstand van hebt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:06

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:10

Heb al 3 keer laten verwijderen door de kaakchirurg. En moest altijd spoelen! Dus zal het dus echt wel weten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:13

flappie28 schreef:
Ik kreeg ook het advies om te spoelen met chloorhexidine, dus op zich is dat geen gek advies.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Verstandskies

Als er één bron onbetrouwbaar is dan is het Wikipedia wel. Iedereen kan daar teksten aanpassen, ook al heb je ergens 0,0 ervaring mee.

Maar op zich lijkt deze pagina wel te kloppen. Spoelen binnen 24 uur na het trekken mag je echt nooit doen.

NienkeNiels schreef:
Heb al 3 keer laten verwijderen door de kaakchirurg. En moest altijd spoelen! Dus zal het dus echt wel weten.

Dat is jouw ervaring dan, kan me alleen niet voorstellen dat je meteen moest gaan spoelen. Ik heb er wat meer ervaring mee en weet dat spoelen binnen 24 uur na het trekken (dan wordt ook nog echt over een wond gesproken, net als jij deed) echt not done is. Na die 24 uur zit een een bloedstolsel wat als korst dient en ja, dan mag je wel spoelen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:28

Eerste dag idd niet nee maar daarna gewoon wel!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 12:57

ik kreeg inderdaad het advies om niet te spoelen, maar heeft er geen tijd bij gezegd.
wel weet ik dat je de eerste dag niet mag spoelen omdat het stolsel dan los kan gaan en dus de wond niet goed geneest. bij mij is het echter al 8 dagen geleden, dus neem aan dat het dan niet zoveel kwaad meer kan aangezien de wond nu bijna genezen behoort te zijn.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:29

Heb je wel met chloorhexidine gespoeld dan afgelopen week ts?

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 15:20

nou, het is opgelost hoop ik.
ben even langs de huisartsenpost geweest, waar ook de weekendtandarts zit, die heeft het even goed gespoeld en zo'n krom spuitje meegegeven.
nu 3x per dag spoelen met lauw water met wat zout.
hopelijk gaat het dan beter!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:47

regina schreef:
nou, het is opgelost hoop ik.
ben even langs de huisartsenpost geweest, waar ook de weekendtandarts zit, die heeft het even goed gespoeld en zo'n krom spuitje meegegeven.
nu 3x per dag spoelen met lauw water met wat zout.
hopelijk gaat het dan beter!

Goed dat er een tandarts naar gekeken heeft.
Ik heb dezelfde complicaties gehad en bij mij hielp dat heel goed. Krijg je je mond al verder open? Wat je kunt doen bij zo'n verkrampte spier is het zelf oprekken met je vinger(s).

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:04

nee, mond gaat nog niet verder open, maar ben al lang blij dat er een oplossing is, dus ik hoop dat de rest vanzelf komt.
ja, dat oprekken dat weet ik, dat had ik als student fysiotherapie zelf ook al 'uitgevonden' :P

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:10

regina schreef:
nee, mond gaat nog niet verder open, maar ben al lang blij dat er een oplossing is, dus ik hoop dat de rest vanzelf komt.
ja, dat oprekken dat weet ik, dat had ik als student fysiotherapie zelf ook al 'uitgevonden' :P

Haha sorry!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:36

geeft niet, was anders een goede tip hoor ;)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:05

Ik heb in september exaact hetzelfde gehad, ook onder een andere ook eruit geboord en heb 25 minuten gelegen, het heeft ongeveer 3 weken geduurd dat ik het helemaal niet meer voelde en het er weer normaal uit zag. echter was met 5 dagen de pijn wel zo goed als weg :j

Heb je wel van die zakjes meegekregen, ik heb zakjes brufenbruis 600mg wat ook ontstekings remmend is.

Zie dat je al langs de HAP bent geweest, verstandig!

Woensdag heb ik links laten trekken en zat onwijs tegen de week erna aan te hikken, maar tegen alle verwachting in kon ik direct eten en gewoon mijn mond openen enz..

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:08

Heb je geen spuit gekregen dan? Ik heb een spuit meegekregen die ik met lauw water moet vullen en dan komen de etensresten eruit.