kattenkrab???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

kattenkrab???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:03

kan dit kwaad???
ik ben vamiddag door 1 van mijn katten te grazen genomen.
hij heeft me boven op me hand flink gekrapt bloed stroomde er flink uit.
ik heb nu 2 krabben op mijn hand die rood zijn en erom heen is het ook rood en pijnlijk.
verder is het ook iets rood van krabben die niet door me vel zijn heen gegaan.

kYliieJ

Re: kattenkrab???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:05

Heb je de afgelopen 10 jaar een tetanus injectie gehad?
Zo niet zou ik die uit voorzorg even halen, die beschermt je 10 jaar tegen wonden van bijv vallen op de stoep, beet van een hond of paard of kat, en ook tegen krabben
tetanus injectie kan geen kwaad mar ben je wel extra beschermd

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:07

Mee eens met kYliieJ, maar alleen als het buitenkatten zijn. Als ze altijd binnen zitten heeft het geen toegevoegde waarde. Hou je hand even in de gaten, als het morgen nog steeds rg rood en pijnlijk is, toch even laten checken. Voor nu alleen goed schoonmaken met betadine en dan aan de lucht laten drogen, dus niets erop doen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:36

Ben in augustus naar HA gegaan toen ik was gebeten.. Moest een AB kuurtje volgen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:41

ja heb 3 jaar geleden tetanus spuit gehad ben toen gebeten in me oor door een van de paarden.
en ja het zijn buitenkatten.
heb het toen ik thuis kwam schoongemaakt met water maar het meeste was toen al opgedroogd.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:47

als het morgen nog rood, dik, onrustig is, zou ik even langs de huisarts gaan
de tetanus prik hoef je niet meer,dat scheelt ;)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:50

Dat het veel bloede is juist goed, dan is hopelijk alle troep er uit gekomen.
Je kan het beste de plek wat koelen (tegen eventuele zwelling) mocht het dik/rood/jeuken/pussig/grieperig gevoel/koorts even naar de HA (voor een AB kuurtje). Zo niet afblijven (dus niet pielen ;) ) en het laten helen.
Kan niet heel veel kwaad, leef ook nog steeds na vele katten krauwen :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:53

kleinvosje schreef:
Mee eens met kYliieJ, maar alleen als het buitenkatten zijn. Als ze altijd binnen zitten heeft het geen toegevoegde waarde. Hou je hand even in de gaten, als het morgen nog steeds rg rood en pijnlijk is, toch even laten checken. Voor nu alleen goed schoonmaken met betadine en dan aan de lucht laten drogen, dus niets erop doen.

Natuurlijk wel, weet je hoe veel bacterien er in een kattenbak zitten door poepen en plassen!
Maar inderdaad even tetanus halen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:54

@ xSCWx :
tribeworld schreef:
ja heb 3 jaar geleden tetanus spuit gehad ben toen gebeten in me oor door een van de paarden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:55

Ja sorry, overheen gelezen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:19

als het een gewone krab is: waar maak je je zorgen over?
gewoon wat ontsmettingsalcohol over gooien en het is gedaan ermee, zolang je je tetanus hebt en niet zwanger bent kan dat allemaal geen kwaad.
wanneer je een diepere beet hebt, of de nagel is bv dieper in een gewricht gegaan, dan is het mss wel aangewezen om naar de dokter te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:43

Word zo vaak gekrabt door mijn kat. Wist niet dat het gevaarlijk kon zijn :')

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:45

Als het goed heeft gebloed is de wond al redelijk schoongespoelt.
Misschien nog even wat jodium erop, maar verder zal het wel goedkomen :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:45

ben wel eens eerder gekrapt maar niet zo het is helemaal dik en rood en me hele hand zit vol met krabben.
en het feit dat ik niet thuis was heb ik het niet meteen kunnen schoonmaken heb er een doekje overheen gehaald en wat water erover en meer niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:46

love_western schreef:
Word zo vaak gekrabt door mijn kat. Wist niet dat het gevaarlijk kon zijn :')

ik werk als knaagdierverantwoordelijke, en heb een jonge kat thuis.
mijn handen worden dagelijks tot bloedens toe opengekrabt of gebeten door dieren.
ben wel eenmaal naar de dokter geweest, toen mijn jonge kat hier nog in het bijhok zat en uberwild was, heb ik ze eens proberen te vangen, beest was amper 5-6 weken oud, maar heeft me flink hard gebeten in het gewricht van mijn wijsvinger.
goed gebloed, goed ontsmet, maar dag erop zat wijsvinger 3 X zo dik, en begon mijn hand ook te zwellen, dan toch maar eens naar dokter geweest :+

tribeworld schreef:
ben wel eens eerder gekrapt maar niet zo het is helemaal dik en rood en me hele hand zit vol met krabben.
en het feit dat ik niet thuis was heb ik het niet meteen kunnen schoonmaken heb er een doekje overheen gehaald en wat water erover en meer niet.

dik en rood is normaal, is van mij ook altijd zo, de krabben zetten direct op , en voelen pijnlijk aan, en als ze dicht genoeg naast elkaar zitten is de hele huid ertussen ook rood. dat is niet erg hoor!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:53

Duhelo schreef:
gewoon wat ontsmettingsalcohol over gooien en het is gedaan ermee, zolang je je tetanus hebt en niet zwanger bent kan dat allemaal geen kwaad.

Maar ik zou het wel onthouden vooral als je lympfeklieren op gaan zwellen...
Verder is als je een tetanus injectie hebt gehad schoonmaken voldoende. Waarschijnlijk is het ook al schoongebloed...

Ik heb toen ik een jaar of 7/8 was kattekrabziekte gehad (ja dat bestaat echt!!!) en dat was niet echt een pretje... Mijn lympfeklieren waren echt mega groot en pijnlijk en na tig ziekenhuisbezoeken wisten ze eindelijk wat ik had :(:)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:56

Ik ben zovaak gekrabt door katten. Heb de krassen ook nooit ontsmet en ook nooit ergens last van gehad. Volgens mij zijn er niet zoveel gevaren hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:02

Rianneke schreef:
Duhelo schreef:

Maar ik zou het wel onthouden vooral als je lympfeklieren op gaan zwellen...
Verder is als je een tetanus injectie hebt gehad schoonmaken voldoende. Waarschijnlijk is het ook al schoongebloed...

Ik heb toen ik een jaar of 7/8 was kattekrabziekte gehad (ja dat bestaat echt!!!) en dat was niet echt een pretje... Mijn lympfeklieren waren echt mega groot en pijnlijk en na tig ziekenhuisbezoeken wisten ze eindelijk wat ik had :(:)

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3100, dan zou de kat zelf ook al moeten besmet zijn.
lijkt me een hele kleine kans, maar wel handig om te weten!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:12

Tjonge, wat een hoop horrorverhalen hier weer :+

Ik ben al ontelbare keren gekrabt (ja, mijn katten komen ook buiten), nooit wat aan overgehouden. Goed schoonmaken onder de kraan of er wat betadine op doen en verder gewoon laten helen. En ja, dik en rood worden hoort erbij.

Mocht het nou echt heel erg gaan ontsteken, tja, dan zou je eens kunnen overwegen naar de huisarts te gaan. M.a.w, gebruik je gezond verstand, dan kan er weinig mis gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:13

Rood, dik en pijnlijk is idd vrij normaal bij kattenkrabben. Meestal blijft het daar wel bij en heb je verder weinig last van krabben.
Met wat pech echter kan het ontsteken of loop je de kattekrabziekte op en dat is wel heel vervelend.

Als het morgen (of de komende dagen) echt nog pijnlijk blijft of het wordt erger, kan je best even naar de dokter gaan.

Ben al zo vaak door katten gebeten en gekrabt (varierend van jonge katten die iets te enthousiast spelen tot katten die om welke reden dan ook compleet hysterisch werden). Soms ook flink tot bloedens toe of 1 van de hoektanden los door m'n duimnagel geboord. Hooguit eens een keertje vluchtig ontsmet (zuurstofwater is wel goed vopor diepe wonden). Nooit of te nooit last van gehad.
Maar heb wel al mensen gezien die er pech mee hadden en flinke infectie erop kregen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:14

Duhelo schreef:
dan zou de kat zelf ook al moeten besmet zijn.
lijkt me een hele kleine kans, maar wel handig om te weten!

Het is een kleine kans, maar hij bestaat wel... Wij hebben ook voor een raadsel gestaan toen we het hoorden, maar goed onze katten kwamen ook buiten maar waren verder zo gezond als een vis uhh kat.

Ben naderhand nog vaak zat gekrabt hoor :+ Nooit meer wat aan overgehouden. Het is in het begin even wat minder prettig, maar als je het schoonmaakt/schoonhoud is de kans dat je er iets geks mee krijgt klein!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:40

Je tetanusprik is nog geldig :j
Als het goed gebloed heeft, dan is er ook veel vuil uit. Gewoon even in de gaten houden, kattenkrabben worden vaak wat rood, dik en gevoelig.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:03

lieve kat heb je TS :) Denk ook dat je er verder weinig aan hoeft te doen.. hopen dat het snel over gaat! Mijn kat Ted had me vanmorgen ook een kras bezorgd in mijn nek, mijn collega´s vroegen of ik een wilde nacht had gehad :P

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:59

haha ja hij is normaal heel lief loop al een tijdje met hem te sukkelen nu hij zou gisteren naar de dierenarts gaan omdat die extreem aggresief aan het worden is vooral naar andere dieren toe.
hij dacht dat daar blijkbaar anders over en toen gebeurde dit.
nadeel is dat ik nu weer dik een week moet wachten tot ik weer een afspraak heb.