Ervaringen Hartoperatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

Ervaringen Hartoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:30

Ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die ervaring hebben met een hartoperatie, of dat iemand heeft meegemaakt dat een dierbare deze operatie moest ondergaan.

Volgende week is het zover, dan wordt mijn broertje van 21 geopereerd. Hij heeft in de aorta 2 kleppen inplaats van 3, en 1 daarvan is erg lek. En er is een gaatje gevonden van de kamer na de kamer, die ze gaan dichten. Hij is altijd erg moe, en hoop voor hem dat dit hierna opknapt.
Ik vindt het zeer spannend, want het is niet zomaar een operatie. Ik ben zelf hartpatient, maar ik hoef zelf gelukkig niet geopereerd te worden.

Zijn er mensen met ervaringen? En kunnen jullie vertellen hoe je was, of die gene na zo'n zware operatie? En hoe het herstel verliep?

Nynke1

Re: Ervaringen Hartoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:35

Mijn oma heeft een hartoperatie gehad.. Ik vond het vreselijk om haar zo te zien, het was een hoopje mens dat meer dood dan levend was. Ze is natuurlijk al wel een stuk ouder dan jouw broertje. Echter wordt mijn oma dit jaar 77 en niemand had verwacht dat ze uberhaupt de 40 zou halen vroeger. Ze doet alles, rijdt auto, gaat zo'n 10 keer per week bridgen, jaja ze loopt altijd te klagen dat ze het zo drukt heeft, ze bakt zo'n 75 caken in de maand (hobby) en ze vindt het fantastisch om mee te gaan naar de paarden. Het herstel verliep wel langzaam en haar borstkas is nooit helemaal weer aan elkaar geheeld, omdat ze COPD, bronchites, longemfyzeem, astma heeft hoest ze altijd erg veel en daardoor had ze wel heel veel pijn en is haar borstkas dus nooit helemaal geheeld. Van het litteken zie je overigens bijna niks meer. Sterkte!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:35

Ik lees ook mee. Mijn vriend heeft vroeger een ernstig auto ongeluk gehad en heeft o.a een gescheurde aorta gehad. Er is toen een stand ingeplaatst. Bij de laatste controle kwamen ze erachter dat de stand een gedeelte los zit. Is nog even afwachten wat er gaat gebeuren kwa operatie of dergelijke.

Ook een spannend verhaal voor jou met je broertje dus. Veel sterkte.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:33

Ik heb op cardiologie gewerkt, veel mensen gezien na grote hart ok's. Het herstel gaat langzaam, maar waarschijnlijk zal hij er al snel effect van voelen. Het kost veel energie, tijd, en doorzettingsvermogen. Maar hij is nog jong! Het belangrijkste is dat hij luisterd naar zijn eigen lichaam. Die geeft aan wat hij wel en niet kan (naast de standaard adviezen van de cardioloog)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:13

Hier gelukkig geen ervaring in de familie. Wel een collega die een hartoperatie heeft ondergaan. Het herstel heeft lang geduurd, maar hij voelt zich nu weer prima. Heel veel sterkte voor je broertje, maar ook voor jullie als familie!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:48

Mijn moeder heeft in 2011 een open hart operatie gehad, haar hartklep deed het niet goed en ze heeft dus een nieuwe gekregen (ze is 49).
Voordat ze naar de OK ging kreeg ze een slaappil en ze was de gang nog niet op of ze sliep al.
Ik zou pas de volgende dag langs gaan, mijn gevoel zei toch dat ik moest gaan. Ik naar de IC/hartbewaking.

Kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik vond het verschrikkelijk om mijn moeder zo in bed te zien liggen, hoopje ellende. Ze had enorm veel dorst, maar mocht nog amper drinken. Kon dus ook niet veel zeggen en was nog erg moe.
Mijn vader vertelde dat ze in de middag veel toeters en bellen had, in de avond was dit volgens hem al minder. Ben zelf binnen 5 minuten ook weer weg gegaan, kon het niet aan (terwijl er eigenlijk niks aan de hand was, alleen kon ik het zelf niet aan).

Mijn moeder vertelde later dat ze er niet zoveel van had meegekregen.
Dag erna was ze zo hard vooruit gegaan, ze lag al op een zaal. Zat alweer op de rand van het bed. Ze heeft maar een paar dagen in het ziekenhuis gelegen, ging hard vooruit. Heeft niet eens hartrevalidatie nodig gehad. Zo zie je maar, terwijl het wel een zware operatie was.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 10:30

Bedankt voor alle reactie.

Wij hopen ook op een voorspoedig herstel, idd omdat hij nog zo jong is.
Hoop dat hij naar zijn lichaam luistert, maar met dit soort dingen zou die dat vast wel doen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:39

ik ben 13 jaar geleden geopereerd aan een gaatje in de kamerwant.
was toen 1 jaar dus weet er niks meer van maar was wel even een verrassing toen ze mijn hart zagen, er kwamen nog 4 afwijkingen naar boven.

nu merk ik wel dat het soms problemen met zich mee brengt, laatst van de weg gereden en borstbeen gebroken, normaal is zoiets binnen 2 weken over maar bij mij duurt het nu al 3 maanden en ook is er iets achter gebleven rond de drainage ingangen, dit moet er nu onderhand ook uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:53

Mijn buurman is vorig jaar geopereerd aan zijn hart,hij kreeg 5 omleidingen en dat is heel goed gegaan!
Toen hij na enkele weken thuis kwam liep hij alweer buiten rond.Hij is aardig op leeftijd bijna 70 jaar al.
Ze kunnen tegenwoordig zo veel,gaat vast allemaal goed hoor met je broertje.
Heel veel succes!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:06

ik moet binnenkort geopereerd worden aan de mitralisklep, er moet een ring rond gezet worden. Ben wel bang voor de lange recuperatie waar sommigen het over hebben, maar de operatie zelf, dat valt wel mee naar 't schijnt. Je slaapt toch en ik vraag dan wel een kalmeermiddel zodat ik niet te nerveus word op voorhand.
Ik ben ook gauw moe en paardrijden is soms erug lastig. Ik hoop dat dat allemaal beter zal gaan nadien want ik heb een jong paardje dat klaar staat om er in het najaar mee aan de slag te gaan. Daarvoor alleen al zou ik het laten doen.
Veel moed voor je broertje, je zal zien het zal zoveel beter gaan nadien en de vermoeidheid zal weg zijn.