Hoe kun je je voorbereiden voor iemand zijn dood?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DiFa

Hoe kun je je voorbereiden voor iemand zijn dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 08:49

Mijn man en ik zijn nu 3 jaar getrouwd en waarvan 6 jaar een relatie.
We zijn allebei onze vaders kwijt geraakt.
Eerst die ven hem. Hij en mijn schoonmoeder waren op bezoek bij familie en daar is hij in elkaar gezakt.
Er was geen redden meer aan en een uur nadat hij inelkaar gezakt was overleed hij.

Een half jaar later werd mijn vader niet lekker. Hij ging vroeg naar bed met het gevolg dat hij niet meer wakker werd.
Dit is nu 5 jaar geleden. We konden van allebei geen afscheid nemen, omdat het zo vreselijk vlug ging.
Achteraf gezien zou ik tekenen voor zo'n dood omdat je dan helemaal geen besef hebt.

Nu heeft mijn schoonmoeder al 25 jaar kanker.
Het begon met hiud kanker in een agresieve vorm.
Daarna kreeg ze longkanker en hebben ze een hele long weggehaald.
Jaren later en nog wat huidkanker gehad te hebben kreeg ze borstkanker.
Dit was 5 jaar geleden.
Ze kreeg toen een hormoonbehandeling die goed aansloeg. De tumor slinkte wat en bleef stabiel.
Nu is ze halverwege dit jaar opgenomen in het ziekenhuis, omdat ze geen ontlasting meer kreeg.
Ze had ook buikpijn. Het bleek dat er uitzaaien waren in haar darmen en buikvlies.
Haar wil om te leven is zo vreselijk groot en de artsen noemen haar een medisch wonder.
Allerlei artsen over de hele wereld komen haar bezoeken, omdat ze niet snappen waarom ze nog leeft.
Ze had al erg lang dood moeten zijn.
Er werd chemo voorgeschreven, maar er werd duidelijk erbij vermeld dat ze hieraan zou komen te overlijden.
Daar wilde ze helemaal niks van horen en vertelden tegen de artsen dat zij hun versteld zou laten doen.
Ik vind het echt zo knap van haar hoe ze hier doorheen slaat.
De chemo hielp niet en ze zijn ermee gestopt.
Toch bleef ze zeggen dat ze het ging overleven.
Elke keer als we haar gingen bezoeken zag ze er goed uit. Ze was wel moe, maar het ging goed met haar.
Tot gisteren.
Haar buik was zo vreselijk opgeblazen en ze had helse pijn.
Ze ligt nu in het ziekenhuis en krijgt morfine die ze steeds om de 3 uur bijspuiten.
Wij weten dat dit het begin is van het eind en kunnen hier moeilijk mee omgaan.
De artsen verwachten dat het dit weekend gaat gebeuren al sta ik er niet van te kijken dat ze er nog veel langer overdoet.
Vanavond gaan we er weer naar toe en misschien is het dan wel de laatste keer dat we haar in leven zien.
Ik en mijn man zien hier als een berg tegenop.
Ik weet niet wat ik tegen haar moet zeggen en al helemaal niet als we weer naar huis gaan.
Hoe gaan we ons hierop voorbereiden?
Bij onze vaders was het dan zoveel makkelijker (al was dat ook heel erg moeilijk natuurlijk)
Zijn er mensen die tips hebben?

Alvast bedankt voor het lezen.

Jessix

Re: Hoe kun je je voorbereiden voor iemand zijn dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 08:53

Vaak is bij iemand zijn al genoeg. Alles wat je ooit heb willen zeggen, is vaak al gezegd. (of je moet nog iets willen bespreken?) Er zijn voor iemand is het enige wat telt en de rest gaat vanzelf.

Voorbereiden op de dood kun je je nooit. Ook al weet je dat het gebeurd en kan het als een verlossing zijn voor die persoon, de pijn en het gemis zul je altijd hebben.

Veel sterkte.

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:00

Ik heb eigenlijk geen tips voor je, maar ik wil jullie heel veel sterkte wensen. Volgens mij kan je je niet voorbereiden en moet je gewoon maar doen.
Ik heb dit van de zomer met mijn vader meegemaakt. Hij bleek ook kanker met veel uitzaaiingen te hebben en er werd verteld dat hij nog maar een aantal weken had.
Begin juni hoorden we dit, eind juli was hij overleden. Ik vind het nog steeds een vreselijke gedachte dat hij zo aan zijn einde is gekomen, zo goed wetende dat hij dood zou gaan, niet oud zal worden, nooit opa zal worden enzv. Mensen die langskomen, terwijl je weet dat dat de laatste keer is dat je ze ziet.
Dus ik snap heel goed wat je bedoelt.
Ik zou zeggen, laat het op je afkomen en doe wat goed voelt op dat moment. Sterkte!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:03

Persoonlijk zou ik zo iemand een gevoel van extra respect en waardering mee willen geven.
Je kan nog eens aan haar zeggen wat ze voor je betekend, hoeveel je om haar geeft, hoeveel respect je hebt voor hoe ze met dit alles omgegaan is en hoe je haar als persoon om je heen zal gaan missen.

Jij zult evenwel geschocked zijn straks.....maar wellicht dat jij ook een beetje rust kan vinden in de manier waarop je dit aangepakt hebt.

ik wens je heel erg veel sterkte in deze moeilijke tijd en hoop dat je je rust zal vinden in de manier waarop je dit moet gaan doen.

:(:)

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 09:22

Jessix schreef:
Vaak is bij iemand zijn al genoeg. Alles wat je ooit heb willen zeggen, is vaak al gezegd. (of je moet nog iets willen bespreken?) Er zijn voor iemand is het enige wat telt en de rest gaat vanzelf.

Voorbereiden op de dood kun je je nooit. Ook al weet je dat het gebeurd en kan het als een verlossing zijn voor die persoon, de pijn en het gemis zul je altijd hebben.

Veel sterkte.

Dat is het nu juist. We hebben eigenlijk nog een hele hoop te bespreken. Omdat doodgaan voor haar niet acceptabel was weten we niet hoe ze het wil hebben straks. Als we er dan over willen hebben zegt ze: jullie willen mij dood hebben terwijl dat echt niet zo is. Ik heb zo verschrikkelijk veel respect voor haar.

quartel schreef:
Persoonlijk zou ik zo iemand een gevoel van extra respect en waardering mee willen geven.
Je kan nog eens aan haar zeggen wat ze voor je betekend, hoeveel je om haar geeft, hoeveel respect je hebt voor hoe ze met dit alles omgegaan is en hoe je haar als persoon om je heen zal gaan missen.

Jij zult evenwel geschocked zijn straks.....maar wellicht dat jij ook een beetje rust kan vinden in de manier waarop je dit aangepakt hebt.

ik wens je heel erg veel sterkte in deze moeilijke tijd en hoop dat je je rust zal vinden in de manier waarop je dit moet gaan doen.

:(:)

Dat is wat ik ook ga doen. Ik ga in ieder geval zeggen dat ik haar enorm waardeer om haar wilskracht. Hebt soms soms mensen die horen dat ze ongeneeselijk ziek zijn en inderdaad snel weg zijn, maar voor haar is het dan juist een motivatie om te blijven leven.

s_casper schreef:
Ik heb eigenlijk geen tips voor je, maar ik wil jullie heel veel sterkte wensen. Volgens mij kan je je niet voorbereiden en moet je gewoon maar doen.
Ik heb dit van de zomer met mijn vader meegemaakt. Hij bleek ook kanker met veel uitzaaiingen te hebben en er werd verteld dat hij nog maar een aantal weken had.
Begin juni hoorden we dit, eind juli was hij overleden. Ik vind het nog steeds een vreselijke gedachte dat hij zo aan zijn einde is gekomen, zo goed wetende dat hij dood zou gaan, niet oud zal worden, nooit opa zal worden enzv. Mensen die langskomen, terwijl je weet dat dat de laatste keer is dat je ze ziet.
Dus ik snap heel goed wat je bedoelt.
Ik zou zeggen, laat het op je afkomen en doe wat goed voelt op dat moment. Sterkte!

Wat erg voor je. Ook heel veel sterkte toegewenst voor jullie. Ik hoop voor haar dat het snel gaat. Hoe ze de afgelopen periode is doorgekomen was echt onmenselijk. Nou ja we zullen eerst vanavond eens doorkomen en dan zien we wel weer.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:55

Misschien kun je haar vertellen dat je heel erg veel respect voor haar hebt en dat je juist daarom wil weten hoe jullie een eventuele begrafenis voor haar moeten regelen, juíst omdat je zoveel respect voor haar hebt.

Ik vraag me ook al jaren af hoe ik er mee om zal gaan als mijn moeder of m'n vader overlijdt. Ik denk dat ik dat niet kan :n

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:56

JannaS schreef:
Vanavond gaan we er weer naar toe en misschien is het dan wel de laatste keer dat we haar in leven zien.
Ik en mijn man zien hier als een berg tegenop.
Ik weet niet wat ik tegen haar moet zeggen en al helemaal niet als we weer naar huis gaan.
Hoe gaan we ons hierop voorbereiden?

Dat zou ik dus nooit doen , naar huis gaan .Ik zou de nacht blijven .
Twee jaar geleden rond deze werd mijn moeder opgenomen in het ziekenhuis met uitdrogingsverschijnselen
en accute verwardheid .Na onderzoeken bleek dat ze helemaal vol kanker zat en dat ze niets meer konden doen .
Ze was zoverward dat we helemaal niet over dood of sterven konden praten , maar er waren nog zoveel dingen te bespreken .
De laatste 5 dagen was ze helemaal niet meer bij , we hebben met de familie besloten bij haar te waken .5 dagen lang hebben we dat gedaan ..afwisselend .
Ik was als de dood dat ze zou sterven als ik erbij was , en het gebeurde toen ik er bij was .
En ik vond het heel speciaal , heb haar hand vast gehouden en voor mijn gevoel haar begeleid met haar laatste stap .

Voorbereiden kun je je hier niet op , het blijft zwaar .We willen tenslotte niemand missen .
Sterkte iig .

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:05

Ik zou doen wat quartel o.a. zegt. praten. nu het nog kan. zeg wat je te zeggen hebt. bedank d'r voor alles, dat je d'r waardeerd of wat je ook nog kwijt wilt.

in april heeft een zeer goede kennis van me te horen gekregen dat hij kanker had. hij was voor mij als een 2e vader. ze wisten niet hoelang hij nog had. kon weken zijn of korter of langer. ik had jammer genoeg ook nog problemen met zijn familie waardoor er een grote kans zou zijn dat ik hem niet meer zou mogen bezoeken. Ik heb mijn kans gegrepen door hem tijdens een bezoek te bedanken voor alles wat hij voor me gedaan had. verteld wat ik hem wilde vertellen. en hij heeft mij verteld wat hij kwijt wilde. bijv. dat ik door moest gaan met waar hij gestopt was. (hij hielp me met veel dingen). het was op dat moment voor beide moeilijk omdat hij er natuurlijk nog was en hij nog niet aan doodgaan wilde denken. maar ik heb toen ook tegen hem gezegd dat ik gewoon wilde dat hij dit nog zou horen omdat niemand ook natuurlijk weet hoe snel zoiets kan gaan. dus we hebben op dat moment ons zegje gedaan en ook bewust afscheid genomen. maar wel met de bedoeling dat ik nog gewoon langs zou komen. maar dan was dit i.i.g. alvast gebeurd voor het geval hij er stiekum tussenuit zou knijpen of als familie me er niet meer bij zou laten. jammer genoeg was het laatste het geval. ik mocht er niet meer bij maar in m'n hart was ik rustiger want IK had gelukkig afscheid van hem genomen en alles gezegd wat ik hem wilde zeggen. en dit heeft hij ook nog bewust mee gemaakt. dit doet en deed me heel erg goed en heeft me ook erg geholpen. ben ook erg "blij" dat ik dit gedaan heb en m'n gevoel gevolgt heb. ik mocht nog 1x bij hem op bezoek komen en daarna mocht het niet meer.
van de ene op de andere dag in het ZH en horen dat hij longkanker heeft. de week erop thuis komen op bed en de week daarop overleden. en zover ik begrepen had is hij toch nog vrij snel gegaan dus grote kans dat zijn familie niet eens dingen met hem uitgepraat hadden. IK kan nu tenminste zeggen dat ik dat wel gedaan heb en daar ben ik "blij" om. dus ik zou zeggen, hoe moeilijk het ook is, grijp die kans. nu kan het nog.
van morfine raken ze vrij snel versuft. dag/nacht ritme weg, warrig enz.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:10

Je kan je niet voorbereiden op het verlies, maar je kan wel alles zeggen wat je iemand nog zou willen zeggen. En zo veel mogelijk de laatste tijd met elkaar doorbrengen. Mij is dat in ieder geval tot veel troost geweest.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 07:38

TS, hoe is het nu???

heb je kunnen doen wat je wilde doen??

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 07:53

je kan je nooit voorbereiden op dit verlies! wel heb ik op mijn werk gemerkt dat kanker patienten tot op het laatst ongeloofelijk sterk en " opgewekt " zijn! ben je zelf zeg dat je heel veel om haar geeft! stel haar gerust dat het goed is zo! meer kun je niet doen! ben er voor haar maar ook voor elkaar.

heeel erg veel sterkte komende tijd!

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:04

Aller eerst dank jullie wel voor jullie berichtjes.
We zijn dit weekend veel in het ziekenhuis geweest. Nu ze om de 3 uur morfine en klisma's krijgt gaat het redelijk met haar. Ze is inderdaad "Opgewekt" Ze is gisteren zelfs mee geweest naar beneden geweest om een sigaret te roken. Ze heeft nu wel door wat er allemaal aan de hand is en dat ze haar eigen nu goed voelt door de morfine. We hebben gisteren tussen haar dutjes door ook over haar crematie gehad. Hoe ze het graag wil hebben. Ze wil ook graag dat ik een stukje voorlees op de crematie en we hebben gisteren samen het stukje geschreven. Ik merkte wel dat het confroterend was voor haar, maar ze is en blijft een vechter. Ze had eergisteren zelfs tegen de arts gezegt dat ze nog een chemokuur wilde, maar de arts vertelde dat ze daar veelste zwak voor was en dat ze dat niet meer aan kon. Sinds die tijd laat ze het allemaal over haar heen komen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Janna

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:19

jeetje zeg.....wat frustrerend voor haar :(:)
Zelf graag nog willen maar geen steun van de artsen...........vind ik als ik eerlijk moet zijn best erg :o

Goed dat jullie nu al alles kunnen voorbereiden........beetje dubbel gevoel moet dat geven......

heel veel sterkte daar :*

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:31

quartel schreef:
jeetje zeg.....wat frustrerend voor haar :(:)
Zelf graag nog willen maar geen steun van de artsen...........vind ik als ik eerlijk moet zijn best erg :o

Goed dat jullie nu al alles kunnen voorbereiden........beetje dubbel gevoel moet dat geven......

heel veel sterkte daar :*

Het klinkt misschien wel als 'erg' om geen steun van de artsen te krijgen, maar de artsen weten misschien wel dat een chemo geven veel erger voor haar is als geen geven. Waarom nog zo ziek worden als het niet helpt? De artsen beschermen haar misschien wel tegen haar zelf. En ze heeft het geaccepteerd.
Janna, heel veel sterkte gewenst. Ik kan je verder geen raad geven, behalve...........wees jezelf en ga met je gevoel mee. :(:)

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 11:03

Ja inderdaad. Ze is nu eenmaal heel erg zwak en kan zelfs een boterham niet meer binnenhouden. Of een slokje water. De artsen beschermen haar daarvoor. Ze had 7 chemokuren gehad en het werd alleen maar slechter dus het helpt echt niet. Ze willen het haar besparen hoe frusteren het ook voor haar is. Vanavond gaan we weer naar het ziekenhuis.

groetjes Janna

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:07

Fijn Jana dat je toch nog het een en ander hebt kunnen bespreken .
En dat ze nog aan kan geven wat ze graag wil en vooral niet wil .
Bij mijn moeder heb ik daar helaas geen kans meer voor gehad .

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:45

mijn opa heeft leverkanker zo erg dat hij volgens de dokters maar een paar manden te leven had, nu zijn we al weer een half jaar verder maar nu het zo slecht gaat wil mijn moeder hem vaak zien. Zo kan ze het langzaam verwerken en rustig afscheid van hem nemen. Ook wij gaan vaak mee, alleen van mij hoeft het niet zo, ik onthoud hem liever hoe hij vroeger was ;(

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 08:28

@ Ditano Bij mijn vader hadden we die kans ook niet. Mijn vader en moeder hadden het nooit over doodgaan. Wij wisten totaal niet wat mijn vader wilde. Dat was heel erg moeilijk. Het enigste wat wij wisten van hem dat hij gecremeerd wilde worden. Verder helemaal niks, maar we hadden dan ook totaal niet verwacht dat hij zo snel zou gaan. Bij mijn schoonmoeder zitten we er al zo lang tegenaan te hikken. Al zo veel momenten hebben we gedacht dit is de laatste keer dat we haar levend zouden zien, maar ze vechtte haar eigen er steeds weer boven op.

@ BonteLisa Jij zit nu dus in hetzelfde schuitje als wij. Ik snap het helemaal dat je hem liever onthoud zoals hij vroeger was en niet hoe hij nu aan het aftakelen is. Wat verschrikkelijk voor jullie en wens jullie dan ook heel veel sterkte toe.

We zijn gisterenavond weer bij haar geweest en ze had weer een goede moment. Volgens de arts is dit wel tijdelijk. Ze voelt haar eigen nu beter door de morfine. Ze heeft morifepleisters die de hele dag morfine geven en ze spuiten om de 2 uur nu. We hebben even beneden gezeten en gezellig zitten kletsen. We hoeven nu ook niet meer aan de bezoektijden te houden (dat wil ook wat zeggen) en ze verblijft nu op een 1 persoonskamer en niet meer op een zaal. Steeds als we gaan is het een erg raar moment en toen ze ons gisteren de beste wensen wenste voor 2012 wist ik ook even niet wat ik moest zeggen. Het is gewoon afwachten. Ik hou jullie op de hoogte.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 08:44

Heel veel sterkte Janna, lijkt me moeilijk... mijn opa is net voor kerst onverwachts overleden aan darmkanker, terwijl hij net paar dagen eerder succesvol geopereerd was. Ik vind het jammer dat ik geen afscheid heb kunnen nemen, al heb ik hem een dag eerder nog kunnen zien was dat in de verwachting dat het vanaf die dag alleen maar beter zou gaan. Maar eerlijk gezegd, afwachten tot het afgelopen is dat is zoveel slopender... (weet ik helaas ook uit ervaring van mijn andere opa met leukemie), nogmaals heel veel sterkte.

fijn dat ze nu wel over haar crematie wil praten zodat je rekening kunt houden met haar wensen, het geeft voldoening om daar het woord te mogen nemen, zeker nu je de tekst samen met haar hebt opgesteld, al maakt dat het nog heftiger...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:59

sterkte