Hardnekkige oorontsteking, wie heeft de oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Hardnekkige oorontsteking, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:54

Al bijna drie weken kamp ik met een hardnekkige vervelende oorontsteking aan beide oren. Het begon met twee lijmoren, waarvoor ik oordruppels kreeg en een neuspray. Echter het ging niet weg, dus ook nog maar een orale antibioticakuur gekregen van de huisarts. Jammer genoeg is die niet aangeslagen en moet ik weer een nieuwe antibiotica kuur hebben. Over twee dagen mag ik daar weer mee beginnen, ondertussen moet ik ook stoppen met de oordruppels omdat je die niet lang mag gebruiken (zit naast antibiotica ook corticosteroid in, dus daarom mag ik hem niet te lang gebruiken). De neusspray moet ik nog wel een tijd blijven gebruiken, ik gebruik nu de avamys neusspray. Dit is ook een corticosteroid neusspray, maar die mag ik dus wat langer dan de oordruppels gebruiken.

Ondertussen heb ik dus nog steeds last van alle symptomen van de lijmoren, duizelig, koorts, oorpijn, slecht horen, knallende koppijn enz. Dus inmiddels ben ik bereid van alles te proberen om er vanaf te komen.

Wie o wie heeft de gouden tip om hiervan af te komen?

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:03

Heb je ze al laten uitzuigen bij een kno arts?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:07

ik mag aannemen dat je huisarts je door gaat sturen naar een kno arts. Ik had vroeger ook vaak oorontsteking en ben destijds ook een aantal keren naar het ziekenhuis geweest. Toen prikten ze nog gewoon je trommelvlies door :D Geen idee of ze dat nu nog doen maar dat was even 1 seconde pijn en daarna een enorme opluchting. Alle troep kan er dan uitlopen en de pijn is direct weg :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:09

@Ariegorn Uitzuigen heeft geen zin, het is een middenoorontsteking en daar kan je dus niet bij met uitzuigen. Uitwendige gehoorgang is helemaal schoon, de ontsteking zit achter het trommelvlies.

@Kinke, ja mijn huisarts zei dat als de volgende kuur niet zou werken dat ik dan wel langs de KNO arts moet. Doorprikken van het trommelvlies doen ze tegenwoordig volgens mij niet meer.

Edit: het gekke is nog wel dat ik vroeger nooit oorontsteking heb gehad. Vorig jaar heb ik een keer een paar dagen last gehad van mijn oren en sindsdien is het prut. Ik heb nu voor de 3e keer in een jaar een middenoorontsteking :( {:)-:(

__Marije__

Re: Hardnekkige oorontsteking, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:52

Nou dan zat ik toch liever vandaag dan morgen bij een KNO-arts := Ik zou dan sowieso wel een verwijzing willen hebben, niet pas als dit ook niet helpt.. Sterkte!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:09

Ik wacht eerst even deze kuur af, als ik de landelijke richtlijnen bekijk dan is dat ook hoe het hoort. Pas hierna kan ik een doorverwijzing voor een KNO arts krijgen. Zaterdag mag ik weer beginnen met de kuur en dan moet het maandag beter zijn. Ik hoop alleen dat ik nog in de tussentijd iets extra's kan doen ertegen. Pijnstillers gebruik ik al en met regelmaat, oordruppels van de drogist etc. mag ik niet hebben in verband met het risico op een geperforeerd trommelvlies. Spoelen en uitspuiten mag daarom ook niet.
Ik zoek gewoon iets wat ik nog meer aan tabletten/supplementen etc. kan nemen tegen de pijn en de ontsteking.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:11

Als ik jou was zou ik toch maar een afspraak gaan maken bij een KNO arts. Ik denk dat je KNO arts wel buisjes gaat plaatsen omdat je dit jaar al 3x een middenoorontsteking hebt gehad.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:22

jeetje, het is dan wel anders geworden in al die jaren. Ik geloof niet dat ik ooit 3 weken met een oorontsteking heb gelopen. Ik weet nog dat het zo'n pijn deed dat ik niets anders deed dan m'n hoofd heen en weer schudden of met m'n hoofd tegen de muur bonken.
Kun je geen zwaardere pijnstillers krijgen via de huisarts?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:31

Ik heb vroeger heel veel last van oorontsteking gehad.
Wat hielp waren asperines, die werken nl ook ontstekingsremmend. (Dus niet paracetamol)
Ik las dat je va je HA niet je oor mag spoelen oid, maar wat ik deed op het moment dat de oorontsteking vrij heftig was (op het punt van doorbreken stond), was een paar druppels warme zonnebloemolie in mn oor laten lopen. (Even op t andere oor liggen, zodat het goed inwerkt) En na een paar minuten kwam het dan allemaal los. (Ik zal je de details besparen :P) Als ik dat te vroeg deed, werkte het niet. Al gaf het soms wel even wat verlichting.

Verder; de meeste mensen vinden het zeer onsmakelijk, maar gember werkt ook ontstekingsremmend. Je zou iedere dag een scheutje gembersiroop door een kommetje yoghurt kunnen doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:55

Ik heb weinig pijn aan mijn oren, misschien dat ik daarom ook nog niet zo'n haast heb met naar de KNO arts gaan. Ja mijn oren doen pijn en ik heb flinke koppijn, maar met goede pijnstilling (naproxen 550 mg en paracetamol 1000 mg) is het te verdragen. Het meest vervelende vind ik nog wel dat ik er heel duizelig bij ben en dus niet te veel kan doen. En het minder horen is natuurlijk erg onhandig. Het gevoel dat er stroop in mijn oren zat is al wel minder, dus de antibiotica heeft in ieder geval iets gedaan.
Voor de jaarwisseling kan ik sowieso niet meer bij de KNO of de huisarts terecht en aangezien ik 31 december weer met de kuur moet starten, ga ik op 2 januari eerst weer eens naar de huisarts. Die kijkt dan of het beter gaat/over is en als het niet goed is krijg ik dan ook een doorverwijzing voor de KNO arts. Omdat ik toch al onder behandeling van een arts sta, ga ik liever niet naar de huisartsenpost hiervoor. De mensen daar hebben het al druk genoeg :j

Ik zoek nu vooral iets dat ik kan gebruiken om de ontsteking op een andere manier aan te pakken. Die tip van Faline ga ik in ieder geval uitproberen :j. Ik lust geen gember, maar ik ga het proberen.
Ik heb al een tijd met olie gedruppeld, maar dat helpt dus niet om het los te weken. Er zitten wel gaatjes in het trommelvlies (althans dat denk ik, want het brand als de hel als er wat op komt), dus met dingen in mijn oren gaan druppelen ben ik voorzichtig. Zelfs de lidocaïne druppels die ik kreeg branden behoorlijk voordat ze gaan werken.