Lange, zware dagen: hoe gezond blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

frosty117

Lange, zware dagen: hoe gezond blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:56

Dag bokkers!

Ik heb even een vraag aan iedereen. Ik ben een meerderejaars studente van een behoorlijk zware opleiding (aan een universiteit), en op dit moment maak ik ontzettend lange en zware dagen.
Om een lang verhaal kort te maken (want ik kan oneindig blijven kletsen :D ): ik moet 6 uur per dag reizen om op de universiteit en thuis te komen. Mijn dagen zijn erg lang, van half negen tot zes, dus ik sta 's ochtends om 5 uur op, en ik kom om ongeveer 10 uur 's avonds weer thuis. Soms iets eerder. Ik ben dus zo'n 17 tot 18 uur per dag mentaal heel druk bezig en ik moet dus alert blijven. Fysiek moet ik ook geregeld behoorlijke prestaties leveren, omdat er geregeld practica zijn die inspannend genoeg zijn.
Zwaar dus!.... Ik doe dit nu een half jaar, en ik hou het wel vol, maar ik heb het idee dat ik niet het maximale aan mijn gezondheid doe. Ik heb door de drukte een paar maanden niet kunnen sporten, dat ga ik wel weer doen. Hebben jullie nog tips om gezond te eten en te drinken? Ik drink bijvoorbeeld extreem weinig, en ik eet af en toe ook dagen te veel, en dan weer dagen te weinig. Overigens lust ik géén koffie... :o Ook met slapen, hebben jullie ideeën? Alle tips zijn welkom, want ik ben nog lang niet van plan te stoppen met studeren. Bedankt! :)

Grapjasjes12

Re: Lange, zware dagen: hoe gezond blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:17

Neem altijd een flesje water bij je, dan is het makkelijker om genoeg te drinken :)
Verder natuurlijk gewoon regelmatig en gezond eten en neem daar ook echt de tijd voor. Ga aan tafel zitten en concentreer alleen op het eten, dan pak je meteen een rust puntje mee in je drukke leven.
Ookal haal je een hap in een frituurtent, ga er even voor zitten.

Slaap 6 uur per dag, dus in jouw geval een uur nadat je thuis komt naar bed gaan. Zeven uur zou ideaal zijn, maar ik denk niet dat je dat gaat redden :+

Klinkt een beetje raar, maar als je het aandurft en als je studie het een beetje toelaat kun je ook de Uberman slaap proberen: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep
Heel handig voor mensen waarvoor 24 uur te kort is per dag :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:20

Wauw, 6 uur per dag reizen! Even een hele stomme vraag hoor, maar kun je niet gewoon dichterbij je universiteit gaan wonen? En anders zou ik je reistijd ook zoveel mogelijk als rust benutten :) (als je met de trein gaat bijvoorbeeld). Muziekje in, wekker aan, slapen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:22

Ik denk dat je heel gezond blijft door een stuk dichter bij je studie te gaan wonen :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:03

Inderdaad verhuizen! Dit houdt je niet lang vol denk ik :n

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:07

Tja, voor mij geldt (om fit te blijven): gezond eten (bruinbrood, volkorenprodukten, genoeg fruit en groente, en verder de schijf van vijf zeg maar). Overigens ben ik niet zo'n fruiteter, maar drink ik dan wel (liefst ongezoet) vruchtensap.
Genoeg slaap, af en toe rustmomenten, dus even tijd voor jezelf, en genoeg (water) drinken.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:57

Volhouden lukt wel hoor! Meer dan uitstekende cijfers (>7), en zoals genoemd, ik ben inmiddels al een hogere jaars... Verder heb ik een rechtstreekse treinverbinding, dus veel huiswerk doe ik dan. Het vereist alleen enorm veel discipline en doorzettingsvermogen. Dat kost oefening, maar ik heb het wel. En: ik kan simpelweg niet verhuizen! :) Daarom doe ik het zo. Anders was ik allang in de buurt gaan wonen, ik ben ook niet gek.
Water meenemen is wel een goed idee denk ik. Fruit vergeet ik altijd mee te nemen, volgens mij doe ik mezelf daar wel mee tekort. :o
Ik heb wel een thermoskan met soep of thee mee, zowel 's ochtends als 's middags ('s middags soep en 's ochtends thee of soms chocolademelk).
Polyphasic sleep ken ik trouwens helemaal niet, ik zal er eens over lezen. Geen idee of het wat is! Ik kom wel aan zes a zeven uur slaap overigens, alleen af en toe niet. Meestal wel, dus echt slaaptekort heb ik niet. Als de wekker echter niet gaat ('s weekends), dan kan ik rustig 12 uur slapen.
Bedankt voor de reacties!