Verhoogde hartslag voor slapen gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Verhoogde hartslag voor slapen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:23

Hallo, ik weet niet of het hier goed staat en of er al een topic over is, maar;

De titel zegt het eigenlijk al, maar ik zal toch even wat uitleg geven. Vlak voor het slapen gaan ga ik altijd nog even het bed uit om naar de wc te gaan (als ik ook maar enigszinds het idee heb dat ik moet plassen kan ik niet slapen..) is opzich niet zo'n zware opgave; zwaai mijn benen over de rand, sta op en loop naar de badkamer waar ik op de wc ga zitten, daarna opstaan, teruglopen en weer in bed gaan liggen..

Nou beschrijf ik wat ik doe omdat ik, als ik eenmaal lig om te gaan slapen heel naar benauwd word met druk op de borst en een verhoogde hartslag (en dan echt storend hoog).
Huisarts weet ervan, ben op ademtherapie geweest en dat helpt een beetje (heb de boel wat sneller onder controle, maar het duurt nog steeds storend lang).

Hebben meer mensen hier last van en/ of weet iemand misschien waar dit vandaan komt?

Ik word nu 's nachts tussendoor ook helemaal hyperactief wakker waardoor ik weer lastig in slaap val en 's morgens een wrak ben...

Ik hoop dat het hier goed staat! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:25

Hoe lang heb je dit al? Mijn hartslag was laatst ook sneller dan normaal en ik had ook druk op mijn borst en was al weken benauwd. Bleek later longembolien te zijn.

Mss iets met je slaap? Is het niet iets om eens een slaaponderzoek te laten doen? Ik weet niet of dat zomaar kan.

AmyII

Re: Verhoogde hartslag voor slapen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:28

Pfff... Dan moet ik even nadenken hoor.. Ik heb het wel langer maar met tussenpozen dat het goed gaat (als ik volledig uitgeput ben..) er zijn wel longfoto's gemaakt twee weken terug dat ik bij de HA was, dat zag er allemaal prima uit, weet niet of je longembolie op de röntgen ziet iig..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:34

Nee daarvoor moet je onder de scan en krijg je contrasterende vloeistof ingespoten waardoor de embolie op de scan zichtbaar wordt. Maar ik had het door een voetbalblessure, schijnbaar trombose in mijn been gekregen en dat is doorgeschoten. Als je niet stil hebt gelegen enz is de kans vrij klein dat je een embolie hebt denk ik.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:39

Hier nog een, ik heb precies hetzelfde (incl het niet kunnen slapen als ik denk dat ik moet plassen, hahaha maar dat doet er niet toe ;))
Ik ga morgen de huisarts bellen, ik stel dat al 2 jaar uit omdat ik denk dat ze me een aansteller vinden. Aangezien ik nog steeds rondloop zal het niet echt iets ernstigs zijn denk ik. Maar voor de zekerheid ga ik toch maar even bellen.

*edit* Gefeliciteerd trouwens!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:44

Nee ik heb niet stil gelegen/ gezeten en de kans op trombose is bij mij vrij klein ;) maar ik zal het meenemen naar de HA, heb in het nieuwe jaar weer een afspraak met hem.

Zelf heb ik een klein vermoeden dat het stressgerelateerde klachten zijn, maar zelfs sinds de ademtherapie (waardoor ik heb leren ontspannen) is het niet heel veel verminderd, hoewel ik de duur vab de benauwdheid/ verhoogde hartslag wel kan verkorten.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:45

jeetje is er al eens een hartfilmpje bij je gemaakt?
het is vreemd dat je na inspanning ( weinig) al benauwd en druk op de borst krijgt.
het is goed mogelijk dat je iets met het hart hebt dus zou eens vragen om een ecg en misschien dat je daarna vraagt om nitro spray doe je op je tong en zorgt dat hart weer rustiger word.
Hopelijk komen ze er gauw uit succes

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:48

Het gekke is dat ik met 'dagelijkse' inspanning en sporten er geen last van heb (helemaal niet zelfs, tenzij ik de longen uit mijn lijf ren..)

Het is wel zo dat ik 's avonds zeg quality time te nemen maar dat ik intussen wél spannende films of comedy's kijk, misschien dat ik mezelf 'te wakker' houd?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:52

Amy: Stress kan ook heel goed.
Zelf denk ik dat het bij mij ook zo is.
Ik heb echt precies dezelfde klachten.
Overdag weinig last (soms klopt die wat te snel dat ik het wel voel, maar over het algemeen niet) en 's avonds wel. Pijn op de borst vandaag zelfs uitstraling naar linkerarm. Ook zwaar ademen, gaat wel goed maar zwaarder.
Maar daarna ben ik weer rustiger en afgeleid en dan gaat het ook weer weg.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:09

Natuurlijk voor de zekerheid het medische uitsluiten. Als daar niks uitkomt dan misschien er niet teveel aandacht aan schenken. Ademhalingstherapie is in vele gevallen goed om je bewust te worden van hoe je ademhaalt, maar in sommige gevallen haal je juist te bewust adem. Dan ben je er teveel mee bezig en gaat het ademen niet vanzelf. Het kan zo zijn dat je nu in een bepaald kringetje zit van: ik lig in bed, moet naar de wc, mijn hart gaat dan sneller kloppen, je maakt je daar zorgen over en hij blijft sneller kloppen, je maakt je nog meer zorgen enz.

Ik moet zeggen dat mijn hart soms ook flink tekeer gaat wanneer ik 's nachts naar de wc moet. Wanneer je ligt is je bloeddruk lager dan wanneer je staat. Als je snel opstaat moet je bloeddruk omhoog, dus gaat je hart even sneller slaan.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:13

Pijn/tinteling aan je linker arm en klachten met je hart is geen goed teken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:26

Ik heb het ook bijna altijd.
Bij mij ooit eens begonnen door een trauma (althans, ik gok dat dat de oorzaak is).
Toen kwam er hyperventilatie en paniekaanvallen. Nou ja, dat is in principe weg.
Maar voor het slapen gaan blijf ik het houden, wordt soms 'nachts ook nog wakker met vreselijke hartkloppingen, regelmatig tintelingen in m'n armen/benen.

HA geweest, niks gevonden. Kan rennen, paardrijden, werken....alles. Dus dat zit verder wel goed.
Is echt nog een stukje onderbewust tussen m'n oren denk ik en dat zal veel tijd nodig hebben om te slijten. (wat inge-aryn al zegt)
Omdat ik toch keer op keer even denk 'oh nee, zal toch niet weer?' Om mezelf binnen een paar tellen weer 'tot orde' roepen.
Je onderbewuste is iets heel krachtigs :j

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 00:29

Ik heb geen pijn/ tinteling en ook geen pijnlijke druk op mijn borst, het is zelfs volledig pijnloos, maar ik word alleen benauwd (alsof mijn neus dicht zit) en mijn hartslag gaat omhoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:31

Lijkt toch op onbewust een beetje hyperventileren Amy :j
Die benauwdheid heb ik ook.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:56

Als ik het goed begrijp lig je al even in bed als je er vervolgens uitkomt. Het kan best zo zijn, dat je lichaam al bezig is naar slaapstand te gaan. Een van de dingen die daarbij gebeurt, is dat je bloeddruk zakt. Als je dan ineens overeind komt, moet je lichaam heel hard werken om het bloed toch genoeg rond te krijgen.
Dit veroorzaakt hartkloppingen, kortademigheid, lichtheid in het hoofd, tot zelfs een instabiel gevoel en vallen.

Wat je kan proberen is voordat je opstaat even je spieren aanspannen en ontspannen, je lijf even goed wakker maken. Maar ook dan blijf je houden dan je hart even aan de gang moet om je lichaam weer op gang te krijgen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:58

Ik zal dat voortaan doen Lalidan, en sowiezo, misschien maar als ik eenmaal inbed lig gewoon niks meer drinken, dan hoef ik er, vlak voor slapengaan niet meer uit.

Afgelopen nacht ben ik er 'expres' niet meer uitgegaan voor een laatste plas, nergens last van gehad..