Het leed dat groente eten heet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het leed dat groente eten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:44

Want ik vind vrijwel alle groenten -zacht uitgedrukt- ranzig :')
Echt alles, behalve komkommer en een béétje sla. Maar de rest?
Nee bah :n Spinazie, spitskool, bloemkool, rode kool, spruitjes, broccoli, boontjes, erwtjes, peeën :r
Maar.... omdat ik me heb voorgenomen dat ik mezelf daar toch na al die jaren overheen wil zetten :')
Ik eet dus eigenlijk al heel lang geen groente meer (of ja, op wat komkommer na), echt al sinds mijn 8e ofzo :=
En voor de Sherlocks onder ons; Nee. Dat is inderdaad niet gezond. Ik ben echt vreselijk kieskeurig, aardappels eet ik eigenlijk omdat ik anders helemaal niks binnen krijg naast boterhammen, beleg, vlees en fruit _O- 'Gewoon eten' zit er niet in, ik krijg het echt niet weg :o
Dus. Heeft iemand DE tip, om mij weer aan de groente te krijgen? Als goed voornemen voor 2012 :') ? (Wat maar een jaartje duurt uiteraard, als we de Maya's moeten geloven :Y) )

InezFlip

Re: Het leed dat groente eten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:46

Mischien het door de mixer gooien en mengen met iets wat je wel lekker vind :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:47

ik ken het :P al lust ik hooguit geen taugee geen courgette ook geen komkomer sla etc :P

maar ben lang niet zo erg als jij :=

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:47

Ergens doorheen pureren?
Bergen saus er over
Offf stoppen met miepen en opeten die handel:p hihi

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:48

Sausjes erover?
Door bijvoorbeeld een ovenschotel?
Voor mij de oplossing :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:49

Ik heb geen mixer >;)

:') En dan alsnog moet ik het niet hebben waarschijnlijk.

Het 'niet miepen en gewoon door je strot douwen' werkt helaas ook niet, ik krijg het echt niet naar binnen, letterlijk niet :') Mijn lijf weigert het gewoon door te slikken ofzo _O-

Ovenschotel lust ik meestal wel, door pastasaus vind ik het juist lekker (jaja. Logica is mijn 2e naam).
Maar ik zou het graag ook gewoon 'los' eten. Maakt het leven toch wat makkelijker.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:49

Neem gewoon wat extra fruit als je een groente-arm dagje hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:50

Hm, lastig lijkt me dat! Ik ben dol op groenten, dus ik kan me niet voorstellen hoe het is om dat niet te zijn.

Wat ik wel kan zeggen is dat er enorm veel manieren zijn om groenten te bereiden. Als je wel van komkommer en een heel klein beetje sla houdt kan je misschien het best beginnen met groenten die je ook rauw kan eten. Bloemkool bijvoorbeeld is rauw heel anders dan gekookt.

Verder kan ik je aanraden om te beginnen met roerbakken van groenten. Dan blijft het knapperig en verliest het bovendien minder vitaminen.

Als je het toch kookt, doe het dan heel kort. Even de kook eroverheen zodat het nog een bite houdt en niet snotterig wordt ( = jakkiebah).

En verder... hou het een tijdje vol om eens per week een bepaalde groente (sperciebonen?) te eten. Je moet er ook aan wennen namelijk. Vaak als je iets voor de zoveelste keer eet ga je het uiteindelijk lekker vinden.

Broccoli is een groente met een niet zo uitgesproken smaak en misschien daarom wel goed om mee te beginnen?

Goof

Eet je ook nooit groente door de pasta ofzo? Je zal je eten toch ergens mee 'aankleden' of eet je 'kale' aardappels?

zonnebloem18

Ik leer heel veel eten op lekkere dingen als pizza ofzo.
Ik lustte echt geen spinazie en nu eet ik al pizza's waar veel spinazie op zit.
En elke keer jezelf dwingen een klein stukje te eten.
Gewoon 1 hapje meer niet dan ga je wennen aan de smaak, al vind je het in het begin vies.
Na een keer of 5 zal je zien dat de smaak je niet meer tegen gaat zitten en je meer hapjes weg kan krijgen.
Stamppot werkt bij mij ook hel goed, heel fijn snijden en elke keer steeds iets meer er door doen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:51

ik heb het zelfde als jou dus ik zou ook niet weten wat je er aan kan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:55

Goof schreef:
Eet je ook nooit groente door de pasta ofzo? Je zal je eten toch ergens mee 'aankleden' of eet je 'kale' aardappels?

Jawel, door pasta vind ik het juist erg lekker! :j

Ik eet gewoon aardappels met een stukkie vlees :')
Over de aardappels doe ik meestal wat jus.

Lente schreef:
Hm, lastig lijkt me dat! Ik ben dol op groenten, dus ik kan me niet voorstellen hoe het is om dat niet te zijn.

Wat ik wel kan zeggen is dat er enorm veel manieren zijn om groenten te bereiden. Als je wel van komkommer en een heel klein beetje sla houdt kan je misschien het best beginnen met groenten die je ook rauw kan eten. Bloemkool bijvoorbeeld is rauw heel anders dan gekookt.

Verder kan ik je aanraden om te beginnen met roerbakken van groenten. Dan blijft het knapperig en verliest het bovendien minder vitaminen.

Als je het toch kookt, doe het dan heel kort. Even de kook eroverheen zodat het nog een bite houdt en niet snotterig wordt ( = jakkiebah).

En verder... hou het een tijdje vol om eens per week een bepaalde groente (sperciebonen?) te eten. Je moet er ook aan wennen namelijk. Vaak als je iets voor de zoveelste keer eet ga je het uiteindelijk lekker vinden.

Broccoli is een groente met een niet zo uitgesproken smaak en misschien daarom wel goed om mee te beginnen?

Hm ja met kleine beetjes beginnen is misschien wel een idee. Zal 't eens proberen!

Roerbakken doen we idd meestal wel als er groente aan een maaltijd te pas komt.
Pastasaus, ovenschotels (de meeste dan) zijn geen probleem.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:56

*zucht* De Maya's voorspellen geen einde van de wereld (Stomme AD)... :z :P

Maar even op je groenteverhaal terug te komen... Misschien dat je kunt opzoeken in de kookboeken hoe je het anders kunt bereiden. Je kunt het misschien "normaal" niet lekker vinden, maar als je ze bijvoorbeeld wokt? Ach je kunt het zo gek niet bedenken, je kunt er alles mee doen tegenwoordig. Overigens kan je smaak nu veranderd zijn. Wat je vroeger niet lekker vond, kan je nu bijvoorbeeld wel lekker vinden. De bekende spruitjes zijn bij mij nu wel favoriet, terwijl ik ze vroeger echt verafschuwde.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:57

Het zit 'm in de bereiding :D
Courgette bak ik met flink wat boter, snufje zout en paar scheppen suiker tot ze bijna zacht zijn. Spruitjes door de curry. Flinke zak italiaanse groentemix door de spaghetti of rijst. Suiker, flink wat kruiden, sausje, dan proef je de echte smaak van de groente minder.
Mijn vriend is een lastige eter, hoefde vroeger nooit te eten wat hij niet wilde. Groenten: smerig, fruit: ranzig, iets wat er op lijkt: walgelijk. Sinds hij met mij gaat, eet hij alles wat ik 'm voorschotel en vindt het 9/10 nog lekker ook! Maar ik heb 'm dan ook vanaf het begin ingepeperd: niet zeuren maar eten. Als je het niet hebt geproefd, weet je ook niet hoe het smaakt (omdat hij bij voorbaat al ging kokhalzen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:00

Adamootje schreef:

Maar even op je groenteverhaal terug te komen... Misschien dat je kunt opzoeken in de kookboeken hoe je het anders kunt bereiden. Je kunt het misschien "normaal" niet lekker vinden, maar als je ze bijvoorbeeld wokt? Ach je kunt het zo gek niet bedenken, je kunt er alles mee doen tegenwoordig. Overigens kan je smaak nu veranderd zijn. Wat je vroeger niet lekker vond, kan je nu bijvoorbeeld wel lekker vinden. De bekende spruitjes zijn bij mij nu wel favoriet, terwijl ik ze vroeger echt verafschuwde.

Als er iemand de theorie niet gelooft, dan ben ik het wel hoor :)) Was maar een grapje dus :')

Zelf kook ik niet, dat doet paps :') Die kan dat wss ook een stuk beter dan ik haha _O-

Dikke kans inderdaad dat ik het nu misschien wel een beetje lust hoor, maar gewoon niet 'durf' omdat ik het zo vies vond.

Ik ga het morgen proberen :D

pinto_1

Net wat ik wilde zeggen: is het wel lekker klaargemaakt?

Mijn ex lustte ook geen groenten, tot bleek dat alles vroeger bij hem tot moes werd gekookt. Een of ander drabsausje erover en jummie... :r

Heb je wel andere variaties geprobeerd?

kohtje

Wel jammer dat je het nooit geleerd hebt. Zou er eens met een voedingsdeskundige over praten,het zit denk ik vooral tussen je oren. Je moet het leren eten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:02

of roerbakken met rijst? bij de emte hebben ze roerbak schotels(italiaans,japans en nog iets) daar zit een sausje bij, kook daar rijst bij en roerbak wat vleesjes mee en doe de rijst er door heen als het gekookt is. dan heb je het met een sausje en zit je niet alleen groenten te kauwen en ik vind het erg lekker! of inderdaad stamppotjes maken.. lust je wel worteltjes en tomaatjes of ook niet? anders heb je van die snoep tomaatjes en kleine worteltjes. om er aan te wennen zou je die ook tussendoor eens kunnen pakken bijvoorbeeld. of op een tosti wat tomaat doen. of broodjes gezond maken met sla,kaas,ham,tomaat en komkommer. dan heb je in ieder geval weer wat extra groenvoer binnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:03

Met kleine kinderen werkt het goed ze te laten meehelpen met koken om ze goed bekend te maken met die groente (en zelfs moeite erin stoppen kan ook motiveren) misschien werkt dat ook goed voor de wat oudere kinderen? }> Of kook je al zelf? Zo niet kan het echt goed zijn om zelf dingen te bereiden.

Want je kan zoveel met groente! Lekker schotel maken, Stampot etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:05

Oh nee rijst :oo Sorry _O- Haha dat lust ik ook helemaaaaaaaaaaaaal niet _O-
Die roerbak dingies vind ik ook lekker hoor, eten we regelmatig! Vandaag ook Beef Shanghai gegeten, zit ook flink wat groente in. Mijn favoriete gerecht van die pakjes is Kantonese Kip, dat zit tsjokvol met groente :')

Wortels en tomaten moet ik ook niet hebben, staan in de OP (peeën = wortels, sorry, even vergeten dat bokkers uit heel NL komen en niet specifiek uit dit boerengat)
Broodjes gezond lust ik dan weer wel... :')

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:05

Bizzybijtje schreef:
Adamootje schreef:

Als er iemand de theorie niet gelooft, dan ben ik het wel hoor :)) Was maar een grapje dus :')

Zelf kook ik niet, dat doet paps :') Die kan dat wss ook een stuk beter dan ik haha _O-

Dikke kans inderdaad dat ik het nu misschien wel een beetje lust hoor, maar gewoon niet 'durf' omdat ik het zo vies vond.

Haha, dat wist ik wel hoor!:) Maar toevallig was AD er weer over aan het schrijven...

Succes met het opnieuw ervaren van groente. Hopelijk vind je het nu wel lekker. Is ook wel zo makkelijk voor je vader!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:06

Adamootje schreef:
Bizzybijtje schreef:

Haha, dat wist ik wel hoor!:) Maar toevallig was AD er weer over aan het schrijven...

Succes met het opnieuw ervaren van groente. Hopelijk vind je het nu wel lekker. Is ook wel zo makkelijk voor je vader!:)

Is zo, die man ziet echt af met mij :')

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:07

Hoe eet je ze? Geprakt met de aardappelen, heel, met saus?

Anoniem

Re: Het leed dat groente eten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:09

Heel :j Dat wil ik juist kunnen zeg maar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:10

Bizzybijtje schreef:
Oh nee rijst :oo Sorry _O- Haha dat lust ik ook helemaaaaaaaaaaaaal niet _O-
Die roerbak dingies vind ik ook lekker hoor, eten we regelmatig! Vandaag ook Beef Shanghai gegeten, zit ook flink wat groente in. Mijn favoriete gerecht van die pakjes is Kantonese Kip, dat zit tsjokvol met groente :')

Wortels en tomaten moet ik ook niet hebben, staan in de OP (peeën = wortels, sorry, even vergeten dat bokkers uit heel NL komen en niet specifiek uit dit boerengat)
Broodjes gezond lust ik dan weer wel... :')

haha je bent een aparte! *sorry! :o en ik maar denken dat ik erg was* lust je wel champignons en tauge en prei? dat kun je dan door pasta doen met champignon saus ofzo. en ovenschotels met witlof of prei, of bloemkool. of die hollandse pannetjes en dan extra groenten erin doen? misschien eens een maaltijdsalade of extra gevulde soepen?