Onbegrepen schouderklachten, overgevoelige spieren??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Onbegrepen schouderklachten, overgevoelige spieren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 16:37

Al zo'n 4 jaar heb ik last van mijn schouder. Het begon allemaal met dat ik op een ochtend wakker werd met een helse pijn in mijn rechter schouder, dit heeft een paar uurtjes geduurd en daarna is dat vanzelf weer over gegaan. Daarna kreeg ik zo nu en dan wat last van mijn rechter schouder, er was niet echt een touw aan vast te knopen wanneer het precies was en waarom. Omdat de pijn steeds terug kwam en het steeds vaker pijn begon te doen ben ik naar de huisarts gegaan, ik ben toen doorverwezen naar de fysiotherapeut. Ik bleek een verkeerde houding te hebben en behoorlijk wat knopen/triggerpoints in mijn spieren in mijn rechter schouder. Uiteindelijk ben ik 11 keer naar de fysio geweest en het heeft me niet echt geholpen, behalve dan dat ik serieus met mijn houding aan de slag ben gegaan.
Inmiddels ben ik al meerdere keren naar verschillende huisartsen geweest voor mijn schouderklachten. Sinds ongeveer een jaar zijn de klachten overgeslagen naar mijn linker schoudergewricht. Ik heb vooral 's nachts en 's ochtends veel pijn en mijn arm optillen doet erg zeer. Er is bloed onderzoek gedaan, hier is niets uit gekomen. Ook heb ik meerdere kuurtjes Diclofenac gehad, dit hielp wel iets maar zodra ik daarmee stopte was de pijn direct weer terug. De huisartsen weten zich inmiddels ook geen raad meer met mijn schouderklachten en sturen me iedere keer weer teleurgesteld en zonder diagnose naar huis, ik heb zelfs een keer te horen gekregen dat ik er misschien maar mee moet leren leven.
4 weken geleden heb ik van de huisarts oefeningen gekregen om mijn schouders losser en sterker te maken, hier ben ik mee aan de slag gegaan, maar op een gegeven moment begon ik steeds meer last te krijgen van mijn schouder en ben ik dus met de oefeningen gestopt. Vandaag ben ik weer naar de huisarts geweest, weer een andere. Deze huisarts denkt dat ik gewoon overgevoelige spieren heb en dat ik het op moet lossen door mijn spieren goed warm te houden en een sport te gaan doen waarbij ik veel transpireer.

Zoals jullie misschien begrijpen ben ik inmiddels een beetje radeloos van alle adviezen en behandelmethodes waar de huisartsen mee komen, het is iedere keer iets anders en niets helpt (nouja, dat van vandaag heb ik natuurlijk nog niet geprobeerd, maar ik zal versteld staan als het zou helpen).
Ik weet in ieder geval dat het geen ontsteking is (kwam namelijk niet uit het bloedonderzoek dat zo'n 5 weken geleden is gedaan), ik heb er al ontzettend lang last van en het is vooral 's ochtends. In het weekend is het vaak erger dan door de weeks. Af en toe heb ik het gevoel dat ik bij het naar boven en naar beneden bewegen van mijn arm iets voel knakken in mijn schouder.

Herkent iemand van hier misschien mijn klachten of heeft iemand een advies voor mij wat ik het best kan doe tegen overgevoelige spieren?

edit: Ik heb inmiddels al een nieuw matras aangeschaft, ben erg bezig met op mijn houding te letten zowel in het dagelijks leven als tijdens het paardrijden en ik draag tegenwoordig een rugtas i.p.v. een schoudertas.

Aria_zz

Re: Onbegrepen schouderklachten, overgevoelige spieren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:47

Ik volg even. Heb ook veel last van mijn rechterschouder, dat kan door gaan tot mijn hele rechterkant. Tot nu toe 2fysos en 1masseuse. Allemaal zonder blijvend effect. Wel een keer acupunctuur gehad en dat hielp wel langer. Het zouden dus best spieren kunnen zijn.

Volgens de masseuse lag het aan stress door opkropping van gevoelens. Het is wel zo dat het erger wordt met stress. Maar jammer genoeg ben ik daar niet zo heel veel mee, kan stress namelijk niet ontwijken.
Zit er overgens ook al 3jaar mee.

Veel sterkte en hopelijk vind je de oorzaak van het probleem!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:53

Ben je ondertussen al eens doorverwezen naar het ziekenhuis? Want zij kunnen je beter doorlichten dan een huisarts en fysiotherapeut dat kunnen doen. Daarnaast zal een chiropracticus ook verlichting kunnen geven/probleemoplossend kunnen werken, want deze pakt je hele lichaam aan en niet alleen je schouders (problemen kunnen zich best uiten in schouder klachten, maar ontstaan in de onderrug bijvoorbeeld).

Stress is een goed begin om daar kritisch naar te kijken, zelfs als je 'geestelijk' geen last van stress hebt, kan je lichaam dit alsnog wel hebben.

Magneet-therapie en hydro-therapie schijnen ook goed te zijn, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:56

Ik heb jaren last van mijn schouder gehad, vooral met arm omhoog doen. Fysio en oefeningen hielpen niet. Ik kreeg ook steeds meer last van mijn rug. Uiteindelijk ben ik voor de rug naar een andere fysiotherapeut geweest. Die dacht dat het uit mijn nek kwam en na een paar behandelingen was het over en was ook de pijn in mijn schouder weg. De rugpijn komt soms terug en daarvoor ga ik nu naar een manueel therapeut, als het erg vervelend wordt. Ben toevallig vanmiddag geweest en het is direkt weer eeen stuk beter.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:57

Nooit doorgestuurd naar een orthopeed? Nooit een MRI gemaakt??
Ik kan er zo niet veel over zeggen, hoe is de stand van je schouderbladen? Ben je bij een echt goede fysio geweest, daar zit helaas nogal veel verschil in..
Kan ook uit de nek of CTO gebied komen. Zou toch maar eens vragen of ze verder gaan kijken...

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:58

Hier ook iemand waaribij hetallemaal is afgeschoven op gevoelige spieren. Ik leer er inmiddels wel mee leven en heb het opgegeven. Bij mij is de pijn voornamelijk aan het einde van de dag..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 17:06

Nee, ik ben nog nooit door verwezen naar het ziekenhuis, daar zien de huisartsen blijkbaar het nut niet van in.. Ondanks dat ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik de onderste steen nu eens een keer boven wil hebben, maar ja ik laat me altijd weer veel te makkelijk weg sturen..
De fysio heeft toen der tijd wel gezegd dat mijn schouderbladen niet helemaal in balans waren, daar moest ik oefeningen voor doen om die spieren sterker te maken, maar dat heeft niks geholpen.

@ nynke55: Ik heb regelmatig last van mijn nek, maar ik denk dat dat komt door een val van een paard 1,5 jaar geleden, ik ben toen met mijn hoofd op de grond geklapt. Had volgens de huisarts toen een lichte hersenschudding want ik was erg duizelig en ik had last van mijn nek en hoofd, dit heeft een paar weken geduurd. Maar ik heb nu nog steeds regelmatig last van mijn nek en spierspanningshoofdpijn.

Edit: Mijn vader is hypermobiel, dit heb ik ook aangekaart bij de huisarts. Die vond wel dat ik losse banden had maar hier is hij verder niet op in gegaan. Mijn opa van mijn moeders kant heeft ook zijn hele leven last gehad van zijn schouders, bij hem zijn ze nooit te weten gekomen waar het door kwam, maar hij was bakker en had dus een beroep waarbij je veel met je handen moet doen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:59

Bezoek een keer een sportarts of laat je toch eens doorsturen naar een orthopeed. Laat je niet zomaar weer naar huis sturen, hij heeft makkelijk praten, hij heeft die pijn niet. Sportarts kun je zonder verwijzing heen. Jammer dat je zover weg woont, wij werken als sportfysio praktijk samen met orthopeden en hebben hier dan ook een spreekuur mee. mss zijn er bij jullie inde buurt ook dat soort praktijken?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:24

Manueel therapeut ga ik ook zonder verwijzing heen, je kunt het altijd proberen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:34

Ik heb het ook al een jaar of 4, alleen gaat het bij mij van mijn linkerschouder tot mijn rechterschouder. Er is geen touw aan vast te knopen, het komt ineens opzetten en is ook na een paar dagen ineens weer weg. Die paar dagen dat ik last heb, kan ik mijn arm nieteens omhoog doen.

Foto's gemaakt met contrastvloeistof en doorverwezen naar de orthopeed daarmee, prikken in bepaalde spieren gegeven, MRI scan gemaakt, fysio geweest, niks kunnen vinden. Het enige wat even helpt (dan komt het een paar maanden niet terug) is een prik met spul in de slijmbeurs in de schouder. Maar die doet echt veel pijn, dus die haal ik liever niet meer. Plus dat het maar een tijdelijk effect heeft.

Misschien toch gewoon eens voet bij stuk houden bij je huisarts en een doorverwijzing eisen. Hij is in 4 jaar tijd immers ook geen stap vooruit gekomen.. Desnoods haal je die val van je paard van 1.5 jaar geleden erbij, want je zal niet de eerste zijn die pas een hele poos later last van dingen krijgt door zoiets.. Succes!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:25

Ik heb het ook, maar niet alleen in mijn scouders, maar in alle lichaamsdelen. Hier is de 'diagnose' overgevoelige spieren en chronisscch overbelaste pezen en gewrichten geconstateerd door de reumatoloog. Er is bij niets aan te doen, alleen aangepast blijven sporten. Ik sport nu 2 keer week bij de fyshio en moet er maar mee leren leven.

Sterkte....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:11

wel aandringen op onderzoek in het ziekenhuis.

ik heb zelf al jaren RSI en soortgelijke klachten.
ik weet niet of je ook last hebt van tintelende vingers?
bij mij zit er ook een zenuwbeknelling in mijn elleboog door een verkeerde slaaphouding
ik lig op mijn armen en heb die dan krom waardoor de zenuw bekneld raak en ik daardoor dus schouderklachten krijg
bij mij is er ook een EMG gedaan waar dit naar voren kwam en ik heb daarna een tijd snachts met een brace om mijn arm geslapen waardoor mijn klachten enorm zijn afgenomen.

zou dus echt aandringen op aanvullend onderzoek,het is jouw lichaam waar het om gaat en je wilt toch wel graag weten wat e rnou aan d ehand is en daar kunnen ze je in het ziekenhuis het beste bij helpen denk ik :j

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:42

@ Sinelia: Dat is behoorlijk lastig! Ik hoop niet dat ik dat ook heb! Moet je ook een sport doen waarbij je veel transpireert? Dat had mijn huisarts namelijk geadviseerd om de doorbloeding van mijn spieren beter te maken, of ik moet regelmatig naar de sauna o.i.d. gaan.

@ Ellepel: Nee ik heb geen last van tintelingen in mijn vingers. Wel soms van kracht verlies maar dat komt ook door de pijn denk ik.

Ik heb met mijn vriend afgesproken dat we samen binnenkort weer even naar de huisarts gaan zodat wanneer het mij niet lukt hij nog kan aansturen op een verwijzing naar het ziekenhuis :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:01

Jezelf laten doorsturen naar een revalidatie centrum. Veel schouderklachten kunnen psycho somatisch zijn, dus er hoeft niet een lichamelijke oorzaak te zijn en je kunt fysiek helemaal in orde zijn maar toch pijn ervaren. Bij een revalidatie centrum kunnen ze je beter helpen met deze klachten.

Wat doe je allemaal wel en wat doe je (of kun je) bijvoorbeeld helemaal niet meer. Wat voor oefeningen doe je? En probeer dat juist wel vol te houden.

Succes!!!

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:53

feliciaa schreef:
Ik heb vooral 's nachts en 's ochtends veel pijn en mijn arm optillen doet erg zeer.

Ik denk dat je een slijmbeursontsteking hebt. Een slijmbeursontsteking staat er om bekend dat je er vooral 's nachts last van hebt en dat je je arm niet op kan tillen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:10

Heel herkenbaar.....
Ik heb jaren echt pijn geahd aan mijn schouder. Van fysio naar arts tot prikken in de schouder etc. Totdat een radioloog zo slim was om te zien dat er in ijn schouder helemaal geen onsteking zat.....
Een arts erbij die gepromoveerd is in schouderklachten en bleek dat ik last had van Osteitis condensans. Toen was er nog weinig over bekend maar ik ben in Groningen bij de nek/schouder-praktijk terecht gekomen en middels de juiste behandeling ben ik er al jaren vanaf!
Het lijkt op een ontsteking in je schouder waardoor alles in je arm, handen en nek als een scherpe pijn aanvoelt. het verschil is dat je een bepaalde oefening met OC niet kan doen die je met een zgn frozen sholder wel kunt doen. Ik zou zeggen; laat eens foto's maken van je schouder en/of sleutelbeen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 19:44

@ sanne25: Er is 5 weken geleden bloed geprikt en daar werden geen ontstekingscellen in gevonden, dus ik heb geen ontsteking.