Hoe leer je omgaan met je eigen agressie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Hoe leer je omgaan met je eigen agressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:38

Soms wordt het me allemaal even teveel.. Dan kan ik zo agressief uit de hoek komen en doe ik dingen die ik niet wil doen.. Net als daarnet.. Gelijk toen het gebeurd was had ik al spijt van wat ik heb gedaan.. En nu kan ik het maar niet uit mijn hoofd krijgen en moet ik huilen om wat ik gedaan heb..

Hoe kan ik leren omgaan met mijn eigen agressie.. Niet doen wat mijn lichaam wilt maar gewoon eerst fatsoenlijk nadenken zoals ieder ander... Waarom met geweld oplossen terwijl het met geweld niet op te lossen valt?

Soms wordt ik echt een beetje moe van mezelf...

Sorry ik moest het even kwijt..

Szan

Re: Hoe leer je omgaan met je eigen agressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:57

Er schieten mij twee dingen te binnen, die beide neerkomen op hetzelfde: even uit de situatie die je zo boos maakt stappen.
1: Ga wat anders actiefs doen. Ga even afwassen, een rondje lopen, opruimen, ... De adrenaline gaat dan toch een klein beetje je lijf uit.
2: Zeg even tegen de ander dat het je even teveel wordt en dat je even een 'break' wilt. Je moet wel op het conflict terugkomen, maar de ander heeft vast liever dat ie 5 minuten moet wachten tot jij weer wat rustiger bent, dan dat de persoon in kwestie een klap tegen zijn harses aankrijgt :)

Misschien kan je daar wat mee?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:01

Hihi, het is niet zo dat ik altijd sla hoor komt zelden voor maar soms dan ja kweet niet.. Heb het overigens ook met mijn paardje.. En daar ging het in dit geval ook om.. Ik had eerder moeten stoppen, maar ik wilde hem alleen maar afspuiten en dat wilt hij dan weer niet en dan ging hij ook nog met zijn hoofd in de voerbak wat hij helemaal niet mag en toen was het teveel en kreeg hij een tik met het halstertouw.. Terwijl dat echt niet gehoeven had..

Ik had inderdaad beter al bij het afspuiten kunnen stoppen, want als ik geen geduld heb dan komen we er niet en wordt ik nog bozer..

En hij deed zo zijn best met het rijden vandaag... :\

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:45

Je hebt er cursussen voor, misschien is dat wat voor je? :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:46

Ik zie mezelf niet echt op een cursus zitten daarvoor. :o Daarnaast werk ik gewoon hele dagen dus heb ik er ook niet zoveel tijd voor.

Het is niet iets wat iedere week gebeurt.. :n

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:49

OMG heel herkenbaar ik had het gister met het rijden ik werd zo boos omdat ze niet wilde ontspanne... Tja en van boos worden gaat ze never de nooit ontspannen... Achteraf denk ik ook verdorie waarom heb ik haar zo onredelijk behandeld je wint er niks mee alleen maar schuld..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:51

Franka1986 schreef:
OMG heel herkenbaar ik had het gister met het rijden ik werd zo boos omdat ze niet wilde ontspanne... Tja en van boos worden gaat ze never de nooit ontspannen... Achteraf denk ik ook verdorie waarom heb ik haar zo onredelijk behandeld je wint er niks mee alleen maar schuld..

Juist ja, nu ben ik het met het rijden wel redelijk afgeleerd gelukkig. :) En je voelt je zo *** daarna..

Maargoed ik heb het dus ook soms in andere situaties, zo heb ik hier een paar maanden geleden de prullenbak gesloopt omdat ik die rot zak er niet uit kreeg. :o

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:55

Daar heb ik de laatste tijd ook last van, als iets niet lukt. Meteen het slopen. Ik probeer te denken, ja dan is het stuk dan heb ik er helemaal niets meer aan. Ik probeer na te denken over de gevolgen en hoe ik er over 30 minuten over zou denken. En vaak kom ik tot de conclusie dat ik het beter niet kan doen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:56

tot 10 tellen als je het aan voelt komen of weg gaan bij het geen waar je je zo pissig om maakt, en in het geval met je paardje als jij afgekoeld en tot rust gekomen bent nog een keer proberen.

Ik heb het wel als ik ruzie heb met mijn moeder (gaat hele periodes goed maar dan opeens is er een periode van alleen maar ruzie) Als ik dan voel dat ik me niet meer kan beheersen ga ik weg, om zelf rustig te worden (wat ook een voordeel is voor me kamer want als ik echt pissig ben kan ik het beste opruimen :o)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:56

Het enige dat volgens mij echt helpt is het niet zo ver laten komen dat je ontploft :)

Dus bij het paard kleine dingetjes al corrigeren zodat je niet wacht totdat het TE erg wordt (of meerdere dingen gaan stapelen) waardoor je ontploft , maar direct de kleine dingetjes aanpakken vanuit rust en daadkracht.

Met zo'n zak ook , daar kun je heel haastig aan gaan staan pielen maar als je merkt dat het niet lukt : laat hem even los , zucht een keer...en kies voor de sukkelige aanpak die wat langer duurt (en wèl een goed resultaat heeft :P ) in plaats van even snel-snel iets willen doen :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:58

Haha tja ik moet dit nog afleren doe het gelukkig wel minder want ik heb een merrie met hetzelfde karakter als ik 8)7 die wordt dan lekker ook pisnijdig :D en gelijk heeft ze... (nouwja niet altijd :o )

Maargoed ik heb het ook met andere dingen hoor weet wel dat het vreselijk irritant kan zijn, je zit jezelf dan een soort van in de weg..

Lees dat je veel werk, kan het niet zijn dat je meer ruimte en tijd voor jezelf nodig hebt? Werk zelf 6 dagen in de week en is ook niet altijd goed voor mijn humeur..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:59

Bedankt voor de tips. :) Nu hopen dat ik hier ook aan denk als het weer eens zover is. :=

Stom he dat je dingen doet waar je echt een seconde daarna al spijt van hebt..

Nee Franka dat is het niet, ik heb deze week namelijk vrij dus dan had ik het juist nu niet moeten hebben.. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:02

Somebitch schreef:
Franka1986 schreef:

Juist ja, nu ben ik het met het rijden wel redelijk afgeleerd gelukkig. :) En je voelt je zo *** daarna..

Maargoed ik heb het dus ook soms in andere situaties, zo heb ik hier een paar maanden geleden de prullenbak gesloopt omdat ik die rot zak er niet uit kreeg. :o

Gebeurt het dan gelijk dat je zo boos wordt? Of voel je het opkomen? Als je het voelt komen is het dan niets om weg te lopen, het iemand anders vragen of even heel hard lachen om jezelf en het een half uurtje later nog eens proberen :)

Ik herken me hier helemaal niet in, ik denk dan nl altijd gewoon; 'stom ding' en dan ga ik iets anders doen en vraag ik het m'n vriend :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:23

Ik voel het wel opkomen. :j Het begint met kleine irritaties. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:46

Oooh ik heb precies hetzelfde, ik kan echt schreeuwen en janken en weet ik veel wat als ik op dat punt kom :') En op het paard kan ik ook zo boos worden, wat totaaaaal geen zin heeft, mijn paard kan dagen niet zichzelf zijn omdat je even schreeuwt ofzo :=

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 16:12

Fijn om te horen dat ik niet de enigste ben. :=
Op het moment zelf lijkt het inderdaad alsof je blind bent..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:59

Tot 10 tellen, wat hier al gezegd werd, en dan hardop. Bij 5 merk je al dat je rustiger word!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:44

dat heb ik ook. Nou doe ik dan lichamelijk niet agressief, ik word gewoon heel boos enzo :Y)
en dan vooral als ik bijna ongesteld moet worden...verschrikkelijk |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:45

Ik had 't tijdens [sport] :=
Ik wilde gewoon [sport]'en maar al die teamgenoten deden 't maar niet goed in mijn ogen :+
Nog even en ik had die hockeybal naar een willekeurig hoofd gegooid :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:24

Rianneuhh schreef:
dat heb ik ook. Nou doe ik dan lichamelijk niet agressief, ik word gewoon heel boos enzo :Y)
en dan vooral als ik bijna ongesteld moet worden...verschrikkelijk |o

Alsjeblieft hou op! Het is dat ik tegen zinloos geweld ben maar anders...

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:15

Wat ik heb geleerd is om het van te voren een beetje aan voelen komen. Soms sta ik chagerijnig op, gaat alles mis en kan ik weinig hebben daardoor. Dat geef ik nu gewoon aan bij mensen die dan met mij te maken hebben, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.
Praten als je te boos bent gaat echt niet, dus kan je beter weglopen of wat er dan ook mogelijk is, zodat het niet oploopt. Je moet het leren herkennen bij jezelf, al moet je hierbij vaak ook kijken naar waarom je precies zo boos wordt, soms zit er een andere emotie achter maar is boosheid makkelijker en op dat moment soms nog een opluchting ook...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:04

Je voelt je woede inderdaad aankomen, het borrelt zeg maar op.

Ik werd eerst ook altijd boos om niks, niet geweldadig gelukkig, maar wel woedend en niks was goed en ik gaf de hele wereld de schuld van alles wat fout ging.

Nu... Laat ik het los..
Het is oke.
Ik laat niet over me heen lopen en kan nog steeds scherp uit de hoek komen (onbedoeld of niet), maar ik kan mijn woede steeds beter loslaten en dat voelt heerlijk.

Ik heb een moment van boosheid, zo'n maximaal 5 minuten en daarna is het weg..
Boos blijven heb je alleen jezelf mee, geweld heb je alleen jezelf mee..
Het beste is gewoon dingen loslaten..

Denk; Hoe denken anderen over mijn boosheid? Kan het ze wat schelen?? NEE
Dus het is jouw probleem en jij loopt er mee en jij kan er niet mee omgaan.. :n
Als je de dingen niet los kan laten, heb je een zwaar leven te leiden. En dan heb ik het met je te doen :j

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:11

ik snap echt wat je bedoeld,
ik heb mezelf dan ook heel slecht onder controle!
het gaat heel lang goed en blijf ik rustig maar als ik begin te trillen of huilen dan draai ik door,
zo ging er pas een vrouw in de jumbo helemaal uit der panty tegen me terwijl zij voor piepte dus ik zei alleen maar van uhm sorry ik stond ook te wachten,
maar ze deed gelijk zoooo onredelijk en begon me zoontje erbij te betrekken ja dat kun je beter laten,
gelukkig was me zusje erbij want ik had zo een fikse rechtse uitgedeeld,
en achter af heb ik daar dan ook spijt van maar oeh als je me kwaad maakt!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:14

Er worden Agression Replacement TRainingen gegeven. Als je daar meer over wil weten kun je me wel pben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:15

Ik moet uit de situatie weg (licht mijn omgeving ook in dat ik niet tegengehouden moet worden) en dan een eind lopen. Als mijn hoofd weer leeg is, pas terug.