Ik worstel namelijk al heel lang met een "denkfout" Van Wikipedia> denkfout: Een denkfout, ook wel cognitieve fout of redeneerfout, is een irrationele, foutieve gedachtegang die een negatief zelfbeeld in stand houdt of versterkt.
Bij heel veel dingen denk ik: Nee, het klopt niet wat ik zie, ik ben gewoon gek Pas sinds een half jaartje ben ik me hier duidelijk van bewust. Maar als ik er over nadenk heb ik hem al vanaf mn 10e "bewust" en misschien daarvoor ook al onbewust.. Ik ben gevoelig, heb veel voorgevoelens die kloppen maar het gaat ook over "gewone" kennis. Op een of andere manier weet ik het altijd weer zo te draaien dat het er op uit komt dat IK gek ben.
Een half jaar geleden ben ik wakker geschud, door een hele heftige gebeurtenis weet ik door "iets" dat ik zeker niet gek ben. Wel is in mijn ogen de wereld "gek", door alle regeltjes en wetten en hoe wij met elkaar omgaan, iets waar ik heel veel moeite heb.
Kun je het wat helderder uitleggen? Ik ben benieuwd...
mika11
Geplaatst: 20-12-11 20:48
Bedoel je dat je voorgevoelens hebt over wat er gaat gebeuren? En dat je het daar moeilijk mee hebt?
vuurneon
Geplaatst: 20-12-11 20:50
Ik herken dit wel bij andere mensen die ik heb ontmoet, maar die zijn autistisch. Dus voor diegene die ik heb ontmoet, draait de wereld ook net even anders dan anders.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-12-11 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Iris82
Geplaatst: 20-12-11 20:51
Als het puur gaat om waarneming kun je die natuurlijk altijd staven aan de mensen om je heen. Als het gaat om een wereldbeeld, tja... wie is er dan gek? Wat is normaal? Jouw perfectie wijkt wellicht af van het gemiddelde, maar is dat 'gek'? Geniet er van dat je out of the box kunt denken en zoek vrienden met dezelfde kwaliteiten. Jouw leven zal niet makkelijk zijn, maar wel interessant.
siskeh
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-11 20:53
Ik heb inderdaad voorgevoelens die dan kloppen, daar heb ik het ook moeilijk mee. Maar denkfout is bijvoorbeeld ook dat een paard niet goed loopt en ik eigenlijk meteen denk: nee, klopt niet wat ik zie, ik ben vast gek.
Denkfouten komen best vaak voor, maar dit is een wat andere als veel andere mensen hebben. (vaak in de zin van: ze zullen me wel stom vinden als ik dit of dat doe )
@Vuurneon: ik heb asperger, al zijn de meningen daarover ook nogal verdeeld (helpt ook zo goed)
vuurneon
Geplaatst: 20-12-11 20:55
Ah oké, zat ik niet eens zo gek in die hoek Ik herkende het namelijk daarvan (contacten met mensen asperger), meer hoe je het uitlegt namelijk.
Tante heeft het ook erg, die is onzeker en vult al snel in hoe anderen over haar denken en verbindt daar haar conclusie aan, (ze mogen mij niet omdat ze mij niet groeten, terwijl die mensen haar bijvoorbeeld niet eens hadden gezien). Lijkt mij ontzettend vervelend als het om een negatieve gedachtengang gaat.. Of beter gezegd misschien de verkeerde volgorde denkt. Actie-> reactie wordt dan opeens reactie->actie
Het kost heel veel tijd om die gedachtengang te veranderen.
@vuurneon: dat van je tante is inderdaad in de "gewone" vorm, veel mensen hebben daar helaas last van.
Sja ik wil het nu niet op autisme gaan gooien als "oorzaak" denk eerder dat vele bezoekjes aan de psychiater niet zo goed zijn voor je zelfbeeld dan de autisme zelf haast.. Moet eerlijk zeggen dat ik daarin best een heftig verleden heb, wat het zeker niet beter heeft gemaakt..
@Iris82: alles wat je zegt weet ik ook, kan er ook heel blij mee zijn, maar alsnog blijft er zo'n negatieve gedachtengang hangen..
vuurneon
Geplaatst: 20-12-11 21:06
Je hebt de verkeerde cocktail gekregen wat dat betreft... Heftig verleden, blijkbaar geen fijne samenkomst bij de psychiater en door je autisme zijn de 'regeltjes' van de wereld bijna onbegrijpelijk. Wat voor mij vanzelfsprekend is, zal voor jou niet zo zijn. Kan zeker interessant zijn, ik vond mijn gesprekken met die mensen ook ontzettend boeiend en visa versa. Maar t kan in het dagelijks leven ontzettend lastig zijn. Kun je niet contact zoeken met een fijne psycholoog die je meer kan helpen je uit die negatieve spiraal te helpen? Dat is bij depressiviteit ook zo vervelend, je kan er nog zoveel pillen in stoppen maar als je de gedachtegang niet een positieve draai kan geven kom je nooit heel veel verder. De symptomen onderdruk je, maar je pakt dan niet volledig de oorzaak aan.
Ik denk dat het boek "congnitieve gedragstherapie voor dummies" wel iets voor jou is. Daar word in jip en janneke taal uitgelegd hoe negatieve gedachtengangen lopen, hoe je ze herkent, en hoe je ze kunt omzetten maar een wat positievere outlook.
Overigens herken ik het ook. En het kan zeker wel met je asperger te maken hebben. Snap dat je niet bij alles de "schuld" bij je asperger wilt leggen alsof je het als een excuus gebruikt. Maar gewoon erkennen dat je tegen dit soort dingen aan kunt lopen, helpt wel in herkenning en acceptatie van wat er speelt. Als je de dingen ziet als verklaring en niet als excuus, maakt het dat allemaal een stukje makkelijker.
@shiloh: hoezo herken je het? Daarnaast heb ik al te veel therapieën gehad, en daardoor zijn ze niet zo makkelijk om nogmaals te gebruiken.
Shiloh
Geplaatst: 21-12-11 23:55
Mjah, misschien denk ik te oplossing gericht. Maar als je met een probleem zit en niet verder wilt kijken dan je neus lang is alleen omdat het woordje "therapie" in de titel staat, dan ga ik er verder ook geen energie in steken.
Jij hebt het met 'ik ben vast gek' ik had het met 'ik ben niet goed genoeg'.
Het is vrij simpel, het is in mijn ogen pure onzekerheid. Ik durfde niet achter mezelf te staan, niet in mezelf te geloven. Trok me te veel aan van wat anderen over mij of mijn acties of mijn kleding of wat dan ook dachten. Als ik het zo lees durf jij niet goed er vanuit te gaan dat jij nog wel eens gelijk kon hebben.
Het was bij mij een kwestie van de knop omzetten. Ik ben toen in therapie gegaan en het heeft een hele poos geduurd voor ik de juiste therapeut voor me had, en het heeft 5 sessies geduurd, waarin zij continue een gedachte in mijn verhaal eruit pikte en hem omdraaide.
Als voorbeeld: Ik zei, dat ik niet naar de andere kant van NL moest verhuizen, dan zou ik weg lopen voor problemen ipv ze oplossen. Zij vroeg, waarom is dat negatief? Een nieuwe start kan jou juist helpen!
Zij draaide mijn negatieve gedachtes en dus onzekerheid om naar positiviteit. Ik heb daardoor alles vanuit een ander oogpunt kunnen zien en ben naar de andere kant van NL vertrokken, door die stap ben ik zo onwijs veel verandert, sterker, onafhankelijk en positiever geworden dan ik ooit had durven dromen.
Ga op zoek naar de juiste therapeut die met jou samen die knop om kan draaien van negatief denken (niet in jezelf geloven en denken dat je gek bent) naar in je eigen gedachtes en gevoel geloven! Je hebt immers niet voor niks een intuïtie!! Geloof in jezelf