Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maar als we het zouden hebben hadden we waarschijnlijk al lang de eerste symptomen gehad. Onder andere een holle rug (hebben we allebei niet) en een soort van waggelend loopje + een onvermogen om te klimmen. Aangezien ik nog met gemak op een paard kan stappen zal het wel meevallen met me.phormicola schreef:Mijn moeder heeft Limb Girdle Dystrophy, een erfelijke, zeldzame spierziekte. Er zijn maar 2 andere families in de hele wereld waar deze spierziekte voor komt.
Het houdt in dat de spieren in de bovenarmen, bovenbenen en het hart langzaam zichzelf afbreken, de spieren in de onderarmen nemen gelukkig wel de kracht over die de bovenarmen missen, maar haar kuiten doen dat weer niet. Voor haar eventueel aftakelende hart heeft ze een pacemaker die ze al vanaf haar 35ste heeft.
De spierziekte is dominant, wat betekend dat je echt geluk hebt als je het niet krijgt. Voor zover wij weten zijn mijn broertje en ik allebei vrij van de ziekte, maar we hebben het nog niet laten testenMaar als we het zouden hebben hadden we waarschijnlijk al lang de eerste symptomen gehad. Onder andere een holle rug (hebben we allebei niet) en een soort van waggelend loopje + een onvermogen om te klimmen. Aangezien ik nog met gemak op een paard kan stappen zal het wel meevallen met me.
Mijn moeder heeft het van haar vader gekregen, die maar 65 jaar is geworden en is gestorven aan deze spierziekte. Mijn moeder heeft een agressievere variant dus ik hou m'n hart vast. Ze is nu 48 jaar.
Ze zit nog niet in een rolstoel, maar dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren.
Dit is denk ik niet zo erg als kanker, maar er zit voor mij een hoop angst aan vast voor de toekomst. Hoe oud gaat m'n moeder worden? Wat voor complicaties gaat ze nog krijgen? Heb ik het misschien toch? Of m'n broertje? Wat als ik drager ben? Zal ik dan toch kinderen kunnen nemen? Etc.