Shin splints - ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Shin splints - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:08

Sinds een kleine week heb ik last van allebei mijn scheenbenen. Enige speurwerk op Google leverde mij de term shin splints op, en die klachten kloppen; behalve dat het meestal irritatie van de achterste spier is, en bij mij de voorste (bij de achterste zit de pijn aan de binnenkant, bij de voorste aan de buitenkant van het been). Heb een afbeelding gezocht van hoe die spier loopt en dat klopt ook precies met de pijn.

Sinds gister zijn de spieren ook zichtbaar en voelbaar gezwollen. Sinds vandaag voelen ze iets warmer aan.

Ik heb helemaal geen rare dingen gedaan, wel afgelopen week een flink stuk gelopen, maar op vakanties etc. loop ik nog veel meer en ik heb hier nog nooit last van gehad. En ik loop normaal ook wel kortere stukjes, kies altijd liever de trap dan de lift en zo.

Normaal gesproken is het ook een blessure die ontstaat na langere periodes van overbelasting, las ik, maar daar is bij mij geen sprake van. En het 'hoort' in eerste instantie ook alleen pijn te doen bij inspanning, maar bij mij doet het bij relatief kleine bewegingen al pijn. Niet héél pijnlijk, maar wel vervelend.

Ik heb gelezen dat de huisarts weinig kan doen, behalve rust voorschrijven. En eventueel ontstekingsremmers, maar dan moet ik eerst weten of dat doorzet of niet.
Maar: zijn er dingen die ik zelf kan doen waarvan jullie weten dat het helpt?
En heb ik gelijk om het even af te wachten, of moet ik me toch wat meer zorgen maken omdat het redelijk snel gaat?

yarrah

Re: Shin splints - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:21

Ik heb het ook gekregen van de ene op de andere moment. Ik sta nog steeds voor een raadsel hoe en waarom. Maar goed na fysio die me ook ontstekingsremmers advieseerde (hielp totaal niets) heb ik gewoon de stoute schoenen aangetrokken en heb een afspraak in het ziekenhuis gemaakt om alles een goed door te nemen. We zijn na een paar maanden onderzoeken e.d. tot de conclusie gemaakt dat ik waarschijnlijk geen shin splints heb gehad..... Ja, lekker!! en bedankt fysio!! Ik had bijna mijn paard weggegaan, omdat ik helemaal niets meer kon.
Advies ziekenhuis (schrik niet) gewoon weer belasten en aankijken of het goed gaat.... nou, daar het ik wel wat aan gehad ik ben gaan wandelen en na 2 jaar! ja, je moet geduld hebben, is alles weer 100% en ben ik pijnvrij nooit weer last gehad. En afgelopen zomer heb ik gekke dingen gedaan in Noorwegen, want die paden zijn alles behalve makkelijk.

tip dus: maak een afspraak met een sportarts van een ziekenhuis (je hebt daar geen verwijzing van de huisarts voor nodig) die nemen je wel serieus.

Succes!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:27

shin splints zit nooit in je spieren, maar is een bot irritatie op het scheenbeen.
Gezwollen spieren is dus geen shin splints.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:31

hier iemand die shin splints heeft opgelopen door hardlopen; idd een botvliesontsteking. loop nu al bijna 2 jaar niet meer hard door die blessure en van de week moest ik steven doorlopen om de bus te halen; nu al weer een paar dagen flinke pijn op beide schenen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:34

"Shin splints is een verzamelnaam
voor alle blessures veroorzaakt door overbelasting die zich over het algemeen in het
onderste tweederde gedeelte van het vooronderbeen bevinden."

Lijkt me dat dat ook spiergerelateerd kan zijn..

-hoopt ondertussen op iets hoopvollere berichten-
Heb al 2 chronische blessures en na lichte overbelasting van een pees in m'n hand daar ook een ontsteking opgelopen, dus zit niet echt te wachten op nog een langdurige blessure..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:37

Ik heb shinsplints gehad door het hardlopen. Enige wat bij mij hielp waren sportcompressiekousen. Toen was ik er binnen twee weken vanaf. Kijk eens bij herzog, die hebben goede. Koop dan wel de kousen, die mag je lang aan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:40

die werkten bij mij ook heel goed en zaten fijn. sexy is het echter niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:51

Sexy? Hahaha ik sport er dus mee; stel je voor: kort broekje en steunkousen :') Uhuhhhhh charming ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:52

i know! liep ik met die dingen onder mijn hardloopbroekje...

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:16

Inderdaad Herzog sokken, en je kunt je bij de fysio ook laten behandelen hoor, met ultrageluid stralen.

Heeft ook niks met je spieren te maken, maar met je bot :)
Bij mij was het niet snel over maar ik liep dan ook wel vaak en intensief hard, dan gaat t wat moeilijker weg haha

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:52

Ik heb 't ook (gehad). Verschrikkelijk, te lang mee doorgelopen en gigantisch op mn kop gekregen van zus de fysio :+ heb voor het laatst ik denk 3 maand geleden hardgelopen en durf het nog steeds niet echt aan :n

Iets van ontstekingsremmers/antibiotica heeft geen nut toch aangezien het niet om iets bacterieel gaat ..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:12

DaniBanani schreef:
"Shin splints is een verzamelnaam
voor alle blessures veroorzaakt door overbelasting die zich over het algemeen in het
onderste tweederde gedeelte van het vooronderbeen bevinden."

Lijkt me dat dat ook spiergerelateerd kan zijn..

-hoopt ondertussen op iets hoopvollere berichten-
Heb al 2 chronische blessures en na lichte overbelasting van een pees in m'n hand daar ook een ontsteking opgelopen, dus zit niet echt te wachten op nog een langdurige blessure..

*schudt hand* heb zelf een chronische blessure, en als dat zich rustig houdt word
het momenteel weer vervangen door die *** schenen en een schouder/nek %)

Enige wat echt helpt is rust houden, niet rennen, voorzichtig trappen nemen, niet teveel
heuvels, etc. Rust is het allerbeste. Zwemmen kan je wel nog doen, dan kan je veel doen
zonder het te belasten.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:13

Liek_ schreef:
Ik heb shinsplints gehad door het hardlopen. Enige wat bij mij hielp waren sportcompressiekousen. Toen was ik er binnen twee weken vanaf. Kijk eens bij herzog, die hebben goede. Koop dan wel de kousen, die mag je lang aan.

Jaa deze heb ik ook aangeschaft, geven heel fijn steun als je het nodig hebt, en
verlichten het langzaam. De pijn is niet meteen over maar het helpt wel wat!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:18

Shin splints komt idd vaak door langdurige overbelasting. Je hebt misschien voor jouw gevoel niks raars gedaan, maar om de een of andere reden belast je dus je onderbeen over. Misschien heb je verkeerde schoenen aan, platvoeten, zwakke enkels of beenlengte verschil? Dat combineert vaak namelijk. ;) Misschien was dat lopen ineens toch de druppel in de emmer.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:25

Ik heb het helaas ook gehad, en nog steeds hik ik er tegen aan...
Die sportcompressiekousen worden toevallig niet vergoed door de zorgverzekering of wel? :o

Freggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:29

Maak een afspraak met de (sport)fysiotherapeut. Deze kan een behandelplan opstellen. Hierbij kun je denken aan massage, rust, koelen, en bepaalde oefeningen.
De shin splints kunnen verschillende oorzaken hebben. Waarschijnlijk zul je eerst rust moeten houden en daarna weer rustig opbouwen, zodat je lichaam op de juiste manier aan de belasting kan wennen.

Bij mij werden de shin splints veroorzaakt door verkeerde schoenen en te snelle opbouw.
Ik heb goede ervaring met compressiekousen (welke niet vergoed worden door de zorgverzekering), maar het is geen wondermiddel. Als je slechte schoenen hebt, zullen compressiekousen dit echt niet op kunnen vangen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:24

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb het helaas ook gehad, en nog steeds hik ik er tegen aan...
Die sportcompressiekousen worden toevallig niet vergoed door de zorgverzekering of wel? :o

Al mijn sportschoenen heb ik aan laten meten... :p
Aangezien ik op het CIOS zit wel handiger was ;)
Zal eens overleggen met die compressiekousen en mijn fysio....