keelpijn en zaterdag zingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

acera1991

keelpijn en zaterdag zingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:58

Hoi Bokkers!

Ik zit met een HUGE problem! Ik moet zaterdag optreden en zingen. Maar ik heb last van mijn keel vanwege verkoudheid en ik ben schoor. Wat kan ik doen zodat ik zaterdag toch nog (hopelijk) kan klinken als een nachtegaal in paats van een kraai??? :o

tips please! _/-\o_

maaike_lotte

Re: keelpijn en zaterdag zingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:59

strepsils of trachitol ? :+ vooral trachitol helpt bij mij altijd wel goed

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:02

hmmm, als ik verkouden ben en an het rochelen ben "test" mijn zanglerares altijd even of het alleen slijm is op de stembanden of dat de stembanden zelf niet in orde zijn. 9 van de 10 x is dat alleen slijm, en slijm kan je eraf zingen! Doe je stemoefeningen?

Verder thee met honing en tip van de zangjuf: Isla Moos ofzoiets, schijn je bij Kruidvat te kunnen krijgen.

Daarnaast niet te veel praten :-) en voor een goede techniek zorgen!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:04

kun je slijm eraf zingen ? hoe dan ? ik heb wel zanglessen maar nog niet echt van die oefeningen gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:07

- Thee met honing drinken (VEEL!!), zoethout thee werkt blijkbaar iets beter nog zelfs.
- Zorgen dat je vooral een sjaal draagt om het niet erger te maken
- Niet al te veel praten
- Veel keelsnoepjes

Succes zaterdag :) !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:08

rochelen met puur citroen sap...niet zo lekker maar werkt echt!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:10

Als je kijkt op http://www.vocalcoach.com kan je zangoefeningen downloaden (wel betaald, maar niet zo heel duur), als je dan de warm up cd hebt, staan daar hele fijne opwarmoefeningen op voor je stem. Heb je wel ademsteun oefeningen gehad? Dat is wel belangrijk, als je teveel met kracht zingt, zing je je alleen maar verder de ellende in (zei ze uit ervaring ;-))

Maar wat zo wel kan helpen is heel zachtjes (dus zonder druk) "mmmmm" te neurien om het slijm er een beetje af te laten trillen. Niet hoesten en niet je keel schrapen, dan wordt de slijmvorming alleen maar erger!

Wat ga je zingen trouwens?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:11

WowAmigo schreef:
Isla Moos ofzoiets, schijn je bij Kruidvat te kunnen krijgen.
:j :j :j

Vandaag al mee beginnen dan!
Korte termijn:
Drink geen melkproducten (stimuleert slijmvorming), gebruik veel zoethoutthee met honing, pas op met heel vet eten (lekker vers en gezond is het beste), zorg voor voldoende rust, een warme sjaal en spaar je stem.

Lange termijn:
Investeer in een goede les en goede techniek! :)

Veel plezier zaterdag!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:12

*rent ook naar de Kruidvat* ;-)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:43

haha ben net naar de DA gegaan voor trachitol en honing :P heb ook een lekkere warme sjaal om mn nek gedaan haha , Ik ga mezelf nu voor de tv instaleren naast de verwarming met warme thee met honing :P Bedankt voor de tips! Dit is echt een nachtmerrie voor alle zangers onder ons volgens mij :P

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:44

ohja ik ga trouwens don't rain on my parade zingen en kleuren van de wind :P dus ik moet echt wel goed bij stem zijn anders gaat het feest niet door haha XD
bedankt!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:20

Niet meer praten! Of in ieder geval zo min mogelijk en even niet meer zingen tot zaterdag. Slijm kun je eraf zingen door te neuriën en nasaal te zingen. Verder veel thee en water drinken :) succes!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:32

Slijm kan je er idd afzingen door lekker te resoneren maar meestal is je luchtpijp ook wel gezwollen als je ziek bent en die irriteert je stembanden dan weer. Ik ben al 2 maanden om de haverklap ziek en heb al 2 maanden geen normale stem meer. Tips: Als je echt hees bent mond dicht en hopen dat het zaterdag over is. Als je alleen verkouden bent wat stemoefeningen doen (neuriën helpt heel goed tegen slijm). Maar blijven binnen een bereik dat prettig aanvoelt. Ik heb weken niet in mijn kopstem kunnen zingen en nu ben ik weer verkouden en klink ik heel sneu en bibberig rond mijn registerovergang. Ik hoop dat je morgen kan zingen!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:57

bedankt voor de tip :) het gaat nu al ietsje beter. Ik klink alleen wel een beetje hees. Ik hou voor deze dag mn mond dicht en hoplijk is morgen mn stem een stuk beter!