Afbrokkelende tanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Afbrokkelende tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 16:16

Dag Bokkers,

Laatste jaar heb ik al een paar keer, niet bijzonder veel.. (3x) een stukje tand afgebroken..
Wat kan dit zijn? Heb hier namelijk nooit last van gehad..
Ik zag op internet wel dat diabetes patienten er veel last van hebben, maar dit heb ik niet.
Kan dit te maken hebben met vitamine gebrek?

Kan er niet veel over vinden ...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:29

Ik heb het ook :j Soms als ik kauw dan hoor ik gewoon dat er stukjes afbreken en m'n voortanden braken ook steeds af, die zijn nu nep.

Als ik het goed onthouden heb komt dat door m'n Vit. D tekort. Het was eerst 8 en slik nu Devaron, nu is het 50 en ik blijf stukjes afbreken, maar veel minder dan eerst :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:34

Ik heb het ook, volgens mn tandarts komt het doordat ik veel antibiotoca en andere medicatie (voor blaasontsteking etc) heb moeten nemen in mn leven en hierdoor is het glazuur en de andere lagen van de tanden aangetast en veel poreuzer.

Ik heb ook elke keer weer gaatjes en blijf gele tanden houden hoe goed ik ook poets heel vervelend en jammer vind ik dat want de stand van mn tanden is wel heel netjes gebeugeltje nodig gehad :D

mayniac_val

Re: Afbrokkelende tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:37

Antibiotica is inderdaad funest voor je tanden, vooral als je het op jonge leeftijd krijgt. Mijn tandarts vindt het niet zo heel erg geloof ik :+

Verder kun je aan je tandarts vragen of je misschien knarst TS, hij/zij kan dit aan de slijtage van je tanden zien. Wanneer dit het geval is, kan er een opbeetplaat gemaakt worden waardoor je tanden tegen het knarsen beschermd worden :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:44

Ik knars niet ik maal wel alsof je kauwd zonder eten := Weet net waarom doe het automatisch.

De tandartsen zijn vast blij met ons hahaha

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 17:46

Ik geloof niet dat ik knars :n anders was me dit wel eerder vermeld.. en anders wel door mijn vriend, haha :+ Dank jullie tot nu toe!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:11

Ik heb het ook, 1 kies is er zelfs nog maar voor de helft :+
Ik knars wel en heel erg ook nog.

Ik at als kind van die kleine fluor tabletjes alsof het snoepjes waren := Blijkt ook niet goed te zijn voor je tanden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:41

In het meest extreme geval zijn het melktanden die geen 'grote mensentand' boven zich hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld een tandafwijking waardoor ik sowieso 2 kiezen mis. Brokkelden dus 2 kiezen compleet af.... Heb nu 2 bruggen :)

Maar als dit bij verschillende tanden is kan het inderdaad een vitaminetekort zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:42

Zijn het je kiezen of je tanden? Ik heb zulke kiezen namelijk, ik heb geen glazuur (aangeboren afwijking).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:02

ik heb het enkel bij kiezen :j breken soms zo flinke stukken af. Bij voor tanden is me dit gelukkig nog niet gebeurd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:02

Heb je niet hetzelfde als ik dan, Seven? Misschien toch even navragen bij de tandarts want dan kunnen ze er evt. een extra laagje ter versteviging opzetten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:04

Mensen met diabetes kunnen hier meer/eerder last van hebben.
Vitamine B complex zou ook kunnen helpen!
Weet niet of je veel cola drinkt?! Zo ja, zou je dat met een rietje kunnen gaan drinken!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:07

Kom je dan ook geen kalk [calcium] tekort? zwangere vrouwen moeten toch ook altijd extra melkproducten nemen omdat ze anders kalk te kort hebben?Daarom moeten ze ook vaker op tandarts controle dan 2 x per jaar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:10

Ja eens na vragen je kan ook zien aan de tanden dat ze poreuzer zijn dan die van bijv anderen. Heb er trouwens nog nooit van gehoord fiffill maar mn moeder had al snel een kunstgebit :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:19

Seven schreef:
Ja eens na vragen je kan ook zien aan de tanden dat ze poreuzer zijn dan die van bijv anderen. Heb er trouwens nog nooit van gehoord fiffill maar mn moeder had al snel een kunstgebit :j

Misschien handig om toch eens naar te informeren. Niet lachen het heet 'kaasmolaren' *vanwege de poreuze structuur ;) * officieel 'gehypomineraliseerde eerste molaar', het zijn dan ook meestal de kiezen. Omdat je zei dat je van je tanden geen last hebt zou 't best eens kunnen.
Als kind moest ik altijd om de 3 maanden naar de tandarts om deze reden. Je kunt er veel problemen mee krijgen, aangezien ze snel afbreken/sneller gaatjes krijgen... en het grootste nadeel is dat vullingen eruit blijven vallen; die hechten namelijk aan glazuur. Hetzelfde geldt voor kronen... je bent dus altijd de l*l, daar komt het op neer. En ze houden het ook eigenlijk nooit een heel leven uit.
Als kind werden die van mij wel eens geseald, extra laagje eroverheen ter bescherming. Ik had als kind wonderbaarlijk genoeg nooit gaatjes, wss ook door de goede begeleiding en vele controles (de hel begon pas toen ik een beugel kreeg waarbij er 2 jaar lang ijzeren ringen om mijn kiezen hebben gezeten... dat werd een zooitje natuurlijk).

Je kan het ook zien inderdaad, vaak zie je wat matte stukjes (vlekken) of donkere plekken, kan ook de hele kies zijn.

Je wilt niet weten wat voor tandartshel ik de laatste tijd doorheen ga. Rotdingen. ;(

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:27

oeoeoeo wordt er bang van :j
ben al vreselijk bang voor de tandarts, ik had als kind er niet zo veel last van wel veel gaatjes ik heb nu in totaal 10 vullingen gelukkig blijven die wel zitten.
Wel is dit jaar 1 van mn achterste kiezen afgebroken door een ongeluk die moe er volgend jaar uit bah vind het dood eng :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:29

Ik zit bij m'n 2e wortelkanaalbehandeling en heb een fikse botontsteking in mijn kaak, er zit ook een bult op nu (voel er niks van vandaar dat ik er al langer ongemerkt mee rondliep), ik moet volgende week woensdag weer naar de tandarts... ik kan je wel vertellen dat ik er niet naar uitkijk :\

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:34

O hou op dat had ik vorig jaar :j heel toevallig die zelfde kies was een klein stukje af gebroken en heb een ontsteking gehad in mn kaak door de daar naast liggende verstandskies die is nu wel helemaal door gekomen maar wat deed die zeer toen. Helaas was ik toen in oostenrijk en door de hoogte en druk verschil was de pijn nog erger pffff

Kan niets anders dat sterkte wensen en hopelijk is het snel voorbij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:41

Ik ben heel blij dat ik het niet voel := alleen die behandelingen dan, maar constante pijn moet er nog eens bijkomen %) ach, ik overleef het wel, thanks :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:01

Dat waren voor mij toen 10 vreselijke dagen ben nog nooit zo blij geweest om thuis te komen :=
Mazzel dat je niets voelt dat de behandeling ook maar mag meevallen :j

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:33

Ik heb er ook last van. Volgens de tandarts komt het door mijn beet. (overbeet en schaargebit) Nu laat ik daar wat aan doen. Ik heb gelukkig niet veel gaatjes.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:37

Ik heb één drama-kies, die bleef afbrokkelen. Ik heb als kind veel antibiotica moeten slikken, dus heb sowieso al veel gebitsproblemen (snel gaatjes, glazuur dat afbrokkelt, ook aan mijn voortanden). Ik heb de meest dramatische kies toevallig vandaag laten trekken. Dat moest bij de kaakchirurg, ding was zo verzwakt dat de tandarts het niet meer aandurfde. In 8 stukken kwam ie er uit. Ik ben blij dat ik er vanaf ben, hoop de rest van mijn tanden te kunnen behouden.
Ik ben er dan ook erg zuinig op (goed poetsen, flossen etc.)