Hebben kinderen ook zoiets als een sloopfase?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Hebben kinderen ook zoiets als een sloopfase?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 09:56

Hey,

Ik vroeg het me af, hebben kinderen ook zoiets als een sloopfase?
Echt alles moet op dit moment kapot hier. Ze trekt alles uit mn handen, wil alles zelf doen, doet alles te hard, continu sneuvelen er dingen (van mama en speelgoed) de dieren worden half gewurgd en beginnen onaardig tegen haar te doen. Zeggen dat ze voorzichtig moet doen of zachtjes dringt niet door tot de hersenen. Is dit normaal??
Is het weer 1 van de fases???
Ik word er een beetje moe van......
Misschien komt het omdat ze nu heel veel thuis is, ik heb sinds november geen werk meer (wel nieuw werk vanaf januari).
Ze verveeld zich.......
Daarnaast is het knoeien explosief gestegen. Ze kan niet meer netjes zitten, gaat continu van tafel. |o
Leuk een 6 jarige :n
Ben blij als ik weer kan gaan werken }>

natascha44

Re: Hebben kinderen ook zoiets als een sloopfase?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:58

O jee..jou meid is al 6?? mijn manneke is 3,5 en doet niets anders dan slopen..:-(
Kan dus mijn borst nog natmaken pfff..
Ik denk dat het idd normaal is! succes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:01

ik zou wat strenger optreden, dit is niet normaal.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:04

Ik dacht altijd dat die periode rond hun 2 jaar was.. En dat het dan veel minder wordt wanneer ze naar school gaan..

Zelf geen kinderen, maar dit wel ondervonden bij klein neefje. Toen die 2 was, was die echt.. een terroristje =D
Alleen maar roepen en schreeuwen, spuwen, dingen stuk maken, dingen afpakken van z'n zusjes..
Toen zei z'n moeder: wacht maar tot ie naar school gaat.

We zijn nu een jaar later, kereltje is in september 3 geworden, en wat een verschil!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:06

Ja als ze gaan lopen en overal aan kunnen zitten, rond 2, dan is het erg.
Nee ik heb altijd een hele voorbeeldige dochter gehad. Ze is een engeltje zonder B.
Dit is erg ongewoon voor haar doen.
Misschien is het toch verveling?

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:33

Als ze 6 is, gaat ze toch naar school?
Daar leren ze als het goed is dat niet alles kapot hoeft,
en raakt ze haar energie voor een groot deel kwijt lijkt me?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:36

Toen ik jou verhaal las dacht ik dat het over een 2-jarige ging... :oo
Mijn zoontje is net 7, en die is wel eens een beetje dwars, maar bij zulk gedrag krijgt hij een enkeltje kamer...

Niet luisteren... Prima ga je maar poosje op je kamer vervelend doen...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:37

Ze gaat sinds 2,5 jaar al naar school, we wonen in Belgie.
Ze heeft nooit iets gesloopt.
Het is nu gewoon ineens verandering van gedrag.
Straf hoeven we haar zelden tot nooit te geven, maar denk dat dat nu anders gaat worden!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:40

Ik dacht eerst ook dat het om een kind van een jaar of 2 ging... Voor 6 jaar is het echt niet normaal.

Is het niet afreageren van stress door veel veranderingen? Haar leventje lijkt behoorlijk veranderd nu jij veel thuis bent (ging ze eerst naar de bso?), en het werkloos worden zal ook wel met een hoop (onderhuidse) stress gepaard zijn gegaan.

Kun je haar niet ouderwets de straat op schoppen? Buiten spelen is heel gezond.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:43

voor een kind van 2 a 3 is dit normaal gedrag (heb zelf een tweeling van net 3 en die proberen nu ook alles uit) maar voor een 6-jarige is dit niet meer normaal.
zou er mischien iets gebeurd kunnen zijn (stress-iets of zo)waardoor ze nu een gedragsverandering zou heeft gekregen?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:43

Ik ben juist een mama die heel veel doet met haar kind. Zaterdag nog in de duinen zandkasteel gemaakt en daarna naar de gemeente speeltuin. Gisteren is ze met papa naar de speeltuin geweest.
Buiten spelen doet ze elke middag zowat nog. Zodra het droog is zit ze op haar trampoline. Gisteren is ze ook nog gaan paardrijden met haar pony. Woensdag mag ze weer mee naar paardrijles.
Inderdaad ze ging eerst naar de bso 3 dagen in de week.
Ik denk inderdaad misschien gedragsverandering door stress. Om half 6 werd ze voor de 2e keer in 1 week wakker huilend omdat ik weer werk heb. Ze is erg aan het malen in haar koppie. Maar dat zoiets tot dit gedrag leidde had ik niet verwacht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:45

Ik heb weinig verstand van kleine kinderen....maar dit is een 6-jarige joh , die horen echt wel dondersgoed te weten wat wel en niet mag / kan / hoort...en als ze een BEETJE opgevoed zijn rond dieren dan beseffen ze ook dondersgoed dat ze daar voorzichtig mee moeten zijn , die kunnen zich echt wel een beetje inleven in anderen hoor.

Als ze een prulletje kapot maakt is het tot daar aan toe , dat kun je met waarschuwen nog wel riskeren en vervolgens aanpakken als ze TOCH doorzet , maar bij een dier mag je het nooit zo ver laten komen dat ze te ver gaan.

I.m.o. mag dergelijk gedrag dan ook zeker stevig aangepakt worden en moeten zeker de dieren beschermd worden tegen dergelijk geklier , dat is echt onacceptabel.

Daarbij natuurlijk wel in acht genomen dat zowel kinderen als dieren over het algemeen gaan lopen etteren als ze zich vervelen inderdaad...dus het is wel zo eerlijk om daar wat aan te doen , haar iets te geven waarin ze "legaal" haar energie kwijt kan , zodat je ook des te steviger op kunt treden als ze dan nog te ver gaat. Dat is wel zo eerlijk :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:54

1Boefje schreef:
Ik ben juist een mama die heel veel doet met haar kind. Zaterdag nog in de duinen zandkasteel gemaakt en daarna naar de gemeente speeltuin. Gisteren is ze met papa naar de speeltuin geweest.
Buiten spelen doet ze elke middag zowat nog. Zodra het droog is zit ze op haar trampoline. Gisteren is ze ook nog gaan paardrijden met haar pony. Woensdag mag ze weer mee naar paardrijles.
Inderdaad ze ging eerst naar de bso 3 dagen in de week.
Ik denk inderdaad misschien gedragsverandering door stress. Om half 6 werd ze voor de 2e keer in 1 week wakker huilend omdat ik weer werk heb. Ze is erg aan het malen in haar koppie. Maar dat zoiets tot dit gedrag leidde had ik niet verwacht.

Doet ze ook wel eens wat met vriendinnetjes of gewoon 'vrij'? Het gaat namelijk niet om het fysiek bezig zijn zelf, maar om de bevrijdende werking daarvan. Net zoals paarden niet alleen beweging horen te krijgen onder het zadel of aan de longe. :)

Uit ervaring weet ik dat een moeder met al haar goede bedoelingen ook te veel op de huid van een kind kan zitten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:59

Oh nee, ze mag doen wat ze wil hoor, lekker rotzooi maken (tot het tijd is om samen op te ruimen). En natuurlijk met vriendinnetjes spelen. Vorige week is ze nog ergens gaan spelen en we proberen dat elke week wel te doen. Ze is samen met haar 2 beste vriendinnetjes de 3 musketiers (die bijnaam krijgen ze van ons ouders).
Nee eigenlijk doe ik alles volgens het boekje. Aandacht en vrijheid krijgt ze genoeg.
Ook doet ze aan sporten, ze is al 2,5 jaar op ballet op zaterdagochtend (ze wil dan nu wel stoppen) gaat naar turnen met haar vriendinnetjes op vrijdagavond en ze gaat normaal op zaterdag nog paardrijden. Voor het paardrijden en turnen zat ze altijd op zaterdagochtend en zondagochtend op zwemles. We zijn veel met haar bezig, maar ze kan ook heel goed alleen spelen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:02

kinderen maken regelmatig een ontdek je plekje fasen door. En dat gaat door tot ze het huis uit gaan. Alleen hoe ouder ze worden, de "straffen" ook anders worden. Met 6 jaar kan je makelijk een "time out" geven, door middel van strafstoel, kamer ect. En wees duidelijk, sta op 1 lijn met je man, dat ook bij jullie beide, nee, nee is ect.
Is lastig, maar komt ook wel weer goed.
Hoort bij het leven, door vallen, opstaan leren we voordurent.
En dat jij er soms stapeldol van word, tja, dat hoort er ook bij haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:03

En thuis , kan ze daar ook goed haar ei kwijt ? Als ze een alternatief heeft om thuis haar energie in te stoppen moet ze zich toch ZEKER kunnen gedragen ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:03

1Boefje schreef:
Straf hoeven we haar zelden tot nooit te geven, maar denk dat dat nu anders gaat worden!

Dan zou ik haar toch maar eens gaan leren dat er consequenties aan zitten...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:13

Dat vind ik wel heel erg veel voor een 6-jarige: ballet, turnen, paardrijden en zwemles. Ik zou dat voor een 12-jarige zelfs te veel vinden. Voor een 6-jarige zou ik zeggen: op zwemles en als ze haar diploma gehaald heeft één andere sport.

Je schrijft dat ze op zaterdag- en zondagochtend sport. Dat betekent dat ze dus nooit een dag niks heeft. Vind ik heel erg zwaar. Eigenlijk voor iedereen, ongeacht de leeftijd.

Wat deed ik op die leeftijd? Op zondag eerst zondagochtend-TV kijken, dan in mijn pyjama met de lego spelen en na het middageten eens een keertje in bad :D. En dan 's middags weer met de lego, stoeien met papa of buiten rolschaatsen.

Wat ik zo lees denk ik dus niet dat ze zich verveelt, maar eerder te veel verplichtingen heeft.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:42

fokfanaat schreef:
ik zou wat strenger optreden, dit is niet normaal.

dat is nogal kort door de bocht gesteld. wie zegt dat mama dat niet al doet? de situatie is voor het kind ook anders; mama de hele dag om zich heen en verveling... kind is duidelijk de grenzen opnieuw aan het aftasten en daar is 6 jaar een hele normale leeftijd voor.
consequent zijn is lastig, maar zal hier toch echt moeten. negatieve aandacht is ook aandacht tenslotte.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:46

Geen kinderen, maar alle beetjes helpen volgens mij :)
Je dochter is nu meer thuis dan vroeger, omdat jij nu geen werk meer hebt? Ze gaat dus niet meer naar de BSO? Of werkt dit anders in Belgie :o?

Toen ik zo jong was had ik ook een hoop clubjes :j Elke middag met vriendinnetjes spelen, turnen, zangvereniging en 2x per week paardrijden.

Ik zou inderdaad het fenomeen time-out introduren, zoals je bij al die tenenkrommende kinder-opvoed programma's ziet :+ Nee is nee en niet anders!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:49

Leert ze wel eens om alleen te moeten spelen? Jullie geven aan veel met haar bezig te zijn en dat is natuurlijk positief, maar een kind moet zich ook leren om te gaan met geen prikkels, dus vervelen.

Maar goed, zo te lezen test ze door de verandering van jouw sitatuatie haar grenzen uit. Even goed met je man om tafel gaan zitten en een plan van aanpak maken, zodat jullie wel beide consequent hetzelfde doen. Dan valt het kwartje snel genoeg. Je kan het van te voren al uitleggen aan je dochter dat er wat gaat veranderen en dat aan die regels ook gevolgen vast zitten als ze zich er niet aan houdt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:51

Is dit plotseling op komen zetten? Ik heb zelf als kind ook van die fases gehad dat ik thuis alles sloopte, maar dat kwam omdat ik gefrustreerd was. Ik werd op school namelijk gepest en kon er mijn ei niet over kwijt.
Misschien iets om over na te denken?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:54

1Boefje schreef:
Oh nee, ze mag doen wat ze wil hoor, lekker rotzooi maken (tot het tijd is om samen op te ruimen). En natuurlijk met vriendinnetjes spelen. Vorige week is ze nog ergens gaan spelen en we proberen dat elke week wel te doen. Ze is samen met haar 2 beste vriendinnetjes de 3 musketiers (die bijnaam krijgen ze van ons ouders).
Nee eigenlijk doe ik alles volgens het boekje. Aandacht en vrijheid krijgt ze genoeg.
Ook doet ze aan sporten, ze is al 2,5 jaar op ballet op zaterdagochtend (ze wil dan nu wel stoppen) gaat naar turnen met haar vriendinnetjes op vrijdagavond en ze gaat normaal op zaterdag nog paardrijden. Voor het paardrijden en turnen zat ze altijd op zaterdagochtend en zondagochtend op zwemles. We zijn veel met haar bezig, maar ze kan ook heel goed alleen spelen.

Ga je daar mee akkoord?
Ik bedoel het écht niet fout, maar ik zat vroeger ook op van alles en nog wat. Tae kwon do was daar eentje van, en dat werden ik en m'n broertje echt zat na een tijdje. 3x per week gaan trainen, constant examens om een kleurtje hoger te geraken, .. Nee dank je. Alleen ging mams niet meteen akkoord toen wij wilden kappen, gelukkig na een tijdje wel. Alleen deden wij, tot het zover was, wel éxtra lastig :+

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:01

Ik denk dat je dochter bezig is haar grenzen te verleggen, en aan het uitproberen is hoever ze kan gaan. Ook kinderen kunnen te veel activiteiten op hun bordje krijgen, misschien wordt ze teveel "geleefd" en is er weinig ruimte om gewoon niets te doen, "vervelen" is goed voor kinderen, hierdoor leren ze om zichzelf te vermaken en komen ze dichter bij zichzelf.

Normaal hebben kinderen dit idd. eerder rond de 2 jaar, dan gaan ze op "onderzoek" en om iets grondig te onderzoeken moet je eerst uitelkaar halen, dus slopen :D (misschien heeft ze deze fase gemist, en haalt ze deze in)

Als een kind 's nachts wakker wordt, maalt er te veel rond in haar hoofdje. Omdat je aangeeft dat ze nooit gecorrigeerd hoefde te worden zou ik dit wel rustig aanpakken, en vooral uitleggen. Het grote voordeel is dat ze al 6 is, je kunt dingen nu wel aan haar uitleggen zodat ze weet waarom ze bv, 3 min. op de trap moet zitten. (ik noem maar een willekeurige staf)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 12:05

Kan nou niet echt zeggen dat ze geleefd wordt hoor.
Vanaf september is het van half 6 tot 8 uur turnen op vrijdagavond en de ene week gaat ze op zaterdag naar ballet, en de andere keer naar paardrijles.
Was het zelf ook beu al die verplichtingen in het weekend.

Ze is gewoon wat lomper geworden, misschien kent ze haar eigen kracht en onhandigheid niet. Ze wil ook helpen met koken en zo. Gewoon zich overal mee bemoeien.