Een tand teveel, tandartsadvies gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Een tand teveel, tandartsadvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:29

Goede dag!

Mijn dochtertje is 1 jaar en 10 maanden. Ze klaagt de laatste tijd veel over pijn in haar mondje. Ik had al eerder een wit puntje gevonden aan de voorzijde van het tandvlees tussen haar voortand en de tand daarnaast terwijl daarnaast gewoon de hoektand en de kiesjes zitten. Nu is op die plek dus een tand doorgekomen en hij staat 100% dwars!!! Op basis van de informatie die heb heb kunnen vinden kan ik volgens mij concluderen dat ze een tand teveel heeft? Ze heeft 2 voortandjes, daarnaast een klein tandje, dan de hoektandjes en dan de kiesjes. Maar aan de linker bovenkant zit er dus nu een extra tandje tussen. Ze klaagt nog steeds over pijn in haar mond, is hier iets aan te doen? Ik kan eventueel straks een foto maken, ze slaapt nu. Heb me zowiezo voorgenomen om maandag de tandarts te bellen, maar als ik nu al wat informatie zou kunnen achterhalen zou dat wel heel fijn zijn!
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 10-12-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Re: Een tand teveel, tandartsadvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:30

Ja trekken... helaas zelfde meegemaakt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:30

Echt waar? Och arm mupke.. Ze is nog zo klein!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:05

Ik heb er ook een teveel gehad. Bij mij is hij er niet meteen uitgetrokken hoor.
Ze hebben eerst gewacht of bij het wisselen van mijn melkgebit hij wel werd vervangen door een nieuwe.
Dit was helaas wel het geval en toen de 'grote mensentand' helemaal door was hebben ze hem er pas uitgetrokken.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:58

Heb het zelf ook gehad.. Is getrokken. Heb er een littekentje aan over gehouden en dat littekentje zorgt ervoor dat mijn tanden niet 100% recht kunnen staan..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:18

ik heb het ook gehad.
Melktandjes zaten aan elkaar vast maar de volwassen tand was wel een losse, wortel stond recht tand dwars erop, is er ook uitgetrokken toen hij helemaal door was.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 16:54

Komt dus wel vaker voor ;) Ik moet nog even een foto maken, had hem ook op een tandarts topic gezet en die izjn nu ook wel benieuwd. Het is blijkbaar wel uitzonderlijk. Maar er zijn wel veel uitzonderingen dan haha!!

_Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:16

Mijn broertje had vroeger ook een extra tand. Deze is er toen bij de kaakchirurg eruit getrokken.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:21

Voor dat trekken van een tand hanteren ze vast wel een minimum leeftijd?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:25

LCharlotte schreef:
Voor dat trekken van een tand hanteren ze vast wel een minimum leeftijd?

Volgens mij niet. Zoontje van een forumgenoot z'n tanden zijn getrokken vanwege beschadiging en pijn na een operatie. Hij was 1,5 volgens mij.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:28

Hmm ok... nou ik hoor het maandag dan wel! Ben erg benieuwd!!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:19

Ze maken eerst een foto en kijken wat het is en hoe de tand/kies ligt. En als het hinderlijk is of gaat worden wordt de kies getrokken. Gewoon onder normale verdoving en dan kunnen ze het tandvlees verdoven met een wattenstaafje met vloeistof waardoor ze het prikje nog minder voelt. Een paar keer wrikken en ze is de gelukkige eigenaar van een kiesje en een hele grote meid!

Ga vooral zelf niet dramatisch doen en zeggen dat het zo klaar is en dat het helemaal geen pijn doet of andere valse beloftes maken. Als je zelf rustig blijft als ouder en maar aandacht blijft leggen op hoe groot en stoer je dochter is en haar geruststeld en goed informeert komt ze niet voor verassingen te staan. Ze weet dat het even zeer kan doen maar dat het ook zo over is.

Heel veel succes en het komt vast goed!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:23

Dankjewel wat een handige post!!! Ik ga mijn best doen! ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:53

LCharlotte schreef:
Dankjewel wat een handige post!!! Ik ga mijn best doen! ;)

Graag gedaan! Ik heb een tijd als assistente gewerkt en af en toe werden we gek van de ouders... "het doet geen pijn en het is zo klaar nog heel even wachten en het duurt echt niet lang en het prikje doet vast geen pijn" De tandarts gaf de tang en aneasthesiespuit aan de moeder van dit kind... "Zoveel beloftes kan ik niet waarmaken" en het kind lag in paniek helemaal te jammeren van angst... Moeder de behandelkamer uit, ik het kind uitgelegd wat we gingen doen en dat het best een beetje pijn kan doen en dat ze daar best om mag huilen en ze heel hard in mijn hand mag knijpen. Na 5 minuten ging het kind blij de kamer uit met zijn kies in een plastic kies die hij om zijn nek kon die, één dikke traan toen hij geprikt werd en verder ging het supergoed terwijl het kind daarvoor helemaal zwetend en rood aangelopen lag te huilen van angst.

Dat is ook een goede afspraak trouwens, je mag best huilen omdat het pijn doet dat geeft helemaal niets. Dus als je dochter begint te huilen kun je vragen waarom ze huilt, huilt ze om de pijn? Dat mag best en dat is helemaal niet raar. Huilt ze om "niets" dan kun je best even met een strenge stem zeggen dat het echt niet nodig is om te huilen om "niets".

Gewoon goed kijken of je even moet doorpakken of even rustig aan moet doen om de tijd te nemen om iets uit te leggen. Vooral nu er op jonge leeftijd als best iets ingrijpends gaat gebeuren is het belangrijk dat het niet een heel traumatische ervaring gaat worden zodat het in de toekomst de tandarts niet als iets vervelends wordt gezien. (naja.. het is eigenlijk bijna nooit een groot feest maar niet als iets traumatisch natuurlijk!)

Naja... ik hoop dat het allemaal meevalt, een beetje tandarts zal het snel en pijnloos kunnen doen en je dochter met zorg begeleiden! Veel succes en het komt vast allemaal goed!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:01

Dat had ik ook, tussen mijn beide voortanden (die staan nu dus nog steeds een eindje uit elkaar; jammer). Inderdaad getrokken. Mijn tanden werden echt uit elkaar gedrukt maar staan nu heel netjes naast elkaar, is weer helemaal recht gegroeid. Behalve die ene mm dat mijn voortanden nog uit elkaar staan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:58

Ja ik word ook wel eens gek van dat soort ouders haha, maar het is goed om je er bewust van te zijn voordat je de behandelkamer in gaat. Jullie zien het van een andere kant ook goed. Nu ben ik niet zo een emo doos dus ik zal het ongetwijfeld koel kunnen houden. Ik ga zowiezo maandag met de tandarts bellen. Bedankt voor alle tips!

Vervelend Benthe! Kun je geen beugel nemen als je het jammer vind?

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:41

Nee hoor, ben verder heel blij met mijn gebit. Het staat er, nu ik het zo overlees, misschien iets ontevredener dan hoe ik er werkelijk over denk ;-) Mijn tanden staan heel recht en er zit echt maar een millimeter tussen mijn twee voortanden. Dit was overigens wel zeker 4 mm! Waarmee ik dus wil zeggen dat het voor jouw dochter waarschijnlijk ook wel gaat meevallen. Ik was ook jong toen de tand werd getrokken, iets ouder dan jouw dochter, denk een jaar of 3/4.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 19:10

Afbeelding
Klopt het nu dat het een extra tand is? Of moet er aan de andere kant ook nog wat doorkomen? De twee achterste ( aan iedere kant 1) dat zijn haar kiesjes, is hier niet zo goed op te zien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:38

Mijn zoon heeft dit ook gehad en het wordt een mesiodens genoemd. Deze is operatief verwijderd, omdat zijn toenmalige tandarts na in totaal 13(!) verdovingen en veel geruk en getrek het ding er niet uit kreeg. De dientengevolge trauma even buiten beschouwing gelaten. Hij heeft in het ziekenhuis uiteindelijk een roesje gekregen en binnen een kwartier lag hij alweer op de uitslaapkamer. Ze konden hem er met een tangetje uiteindelijk zonder veel moeite uithalen, werd me verteld. Zijn "grote mensen tand", die er inmiddels al bijgroeide en eveneens scheef stond, is in de loop der tijd vanzelf recht komen te staan. Mijn zoon heeft er indertijd geen greintje last van gehad, ook niet na de "ingreep" in het ziekenhuis. ;)