Knieblessure

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:54

Hoi allemaal,

Vorig jaar augustus ongeveer heb ik een veldloop moeten doen met gym. We hebben daar niet goed opgebouwd en moesten in 1 keer veel lopen. Die avond is mijn knie dik geworden en had ik vrij veel pijn. Ik heb toen 2 maand ongeveer niet gesport op school en ben ik 1 week met de auto geweest. Daarna gingen we naar binnen en hoefden we niet hard te lopen, wel heb ik ergens (rond januari denk ik..) een shuttle run moeten doen, toen ook pijnlijke knie. Die hele periode heb ik last gehad van mijn knieën en vocht erin gehad. Ik kon wel lopen, paardrijden en fietsen, bij fietsen ging het soms wel pijn doen. Rond maart ongeveer ben ik thuis begonnen met hardlopen, goede opbouw en uiteindelijk kon ik drie kwartier achter elkaar door hardlopen met stukjes sprinten. Nooit last gehad. Nu ben ik gestopt toen ongeveer de zomervakantie is begonnen. Nu in in het nieuwe schooljaar heb ik weer een veldloop moeten doen en ben ik weer van voren af aan begonnen. Weer dikke knieën. Ik ben gestopt met sporten op school en doorgegaan met fietsen (35 km per dag) en paardrijden. Nu heb ik deze week weer meegedaan en het ging redelijk. Daarna met fietsen kreeg ik last en toen heb ik nog paardgereden, 's avonds waren mijn knieën dik en heel erg warm..

Is dit gewoon overbelasting of kan dit ook wat anders zijn? Ik heb overigens geen overgewicht en ben 14 jaar. Wie o wie herkent zich hierin? :)

Bonnyyyyyy

Re: Knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:00

ik zal even uitkijken als ik jou was;) vraag aan je HA of je naar de sportarts mag, mischien is je stabiliteit niet goed en is het beter naar de fysio tegaan! ook kan het komen door de groei,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:02

ERg herkendbaar, ik had ook instabiele knieen. Dat kan erger worden naarmate je ouder wordt. Je kunt meteen naar de fysio als je wilt, dan krijg je oefeningen om de knie sterker te maken.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:05

Oke bedankt! In de groei vind ik nu zo moeilijk, iedereen zegt het altijd. En het zou best kunnen hoor, maar ik heb mijn groeispurt veel eerder gehad en heb er nu een jaar last van.. Maar het is natuurlijk wel het eerste waar je aan denkt :) Wel kan ik mijn knie gewoon strekken en buigen maar soms doet het dan op een bepaald punt zeer en traplopen is niet bepaald fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:06

Kun je goed hurken?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:32

Niet op bokt blijven hangen maar naar je huisarts of fysiotherapeut. Je banden zullen wel slap zijn, zorg dat je geen sporten doet waarbij je snel moet stoppen en draaien (over het algemeen dus geen zaalsporten of voetbal) en probeer alleen statische en gecontroleerde bewegingen te maken, dus geen rotaties etc.

Succes!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:35

Joolien schreef:
Kun je goed hurken?

Het doet geen pijn als ik eenmaal gehurkt zit maar de beweging 'ernaartoe' doet wel pijn..

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:36

Ohja, ik wil sowieso wel even gaan vragen bij huisarts oid, maar wat raden jullie aan en af? Fietsen? Gym?(ik denk dat ik met gym sowieso stop) Want als je helemaal stil zit lijkt het me ook niet goed, afhankelijk natuurlijk van wat je hebt :)

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:39

juist blijven bewegen, bewegingen die niet heel pijn doen, hele maal stil zitten is nooit goed, maar ga niet tegen je pijn in! stekende pijn mag ,zeurende pijn niet tenmintse dat is mij altijd verteld:)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:20

Rust roest ;-) WAt ik al eerder zei, ga roterende bewegingen uit de weg net zoals snel en abrupt bewegen. Houd het bij statische bewegingen die gecontroleerd zijn.

Maar ga gewoon naar de huisarts, even bellen en langs een fysiotherapeut voor oefeningen (en die moet je blijven doen, dus niet die 20 behandelingen uitzitten, daarna stoppen en verbaasd zijn dat het niet helpt en dat de fysio niets helpt) Je moet gewoon een jaar lang elke dag even die oefeningen doen. Dan zul je zien dat er verbetering in zit!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:22

Heb je wel goede, speciale hardloopschoenen gebruikt? Doe je dat niet help je je enkels en je knieen ook zo om zeep.

Verder weet ik niet of het heel handig is om nu door te gaan met bijvoorbeeld paardrijden, dat heeft ook behoorlijke druk op je knieen. Ik zou daarover overleggen met je huisarts.