Ziekte van Bechterew

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Ziekte van Bechterew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:11

Hallo bokkers!

Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met deze aandoening? Ik heb nu sinds anderhalve maand enorme pijn
aan mijn bekken, momenteel is de intensiteit wisselend. Mijn bekkenfysio vertelde vanmorgen dat ze wel snel
vooruitgang wilt zien in mijn klachten, omdat ze anders toch wat onderzoekjes wil gaan starten richting de
Bechterew. Mijn klachten zijn spontaan begonnen en zijn in de loop van de tijd steeds erger geworden. Ik kan
momenteel niet zitten of liggen zonder pijn, ook doen bewegigen als bukken, traplopen en 1 been optillen pijn.
Sinds 1 week straalt het uit naar mijn benen, ze voelen dan super zwaar alsof ik uren heb gestaan.

Ik ben ook ontzettend moe, eigenlijk de hele dag, maar dat is mogelijk ook te wijten aan het moederen over
twee kleine kindjes.

Ik zag dat het veroorzaakt kan worden door een darm of urineweginfectie, dat heb ik toevallig allebei gehad
de afgelopen twee maanden.. Zijn er bokkers met deze aandoening en zo ja, wat merk je ervan en in hoeverre
belemmert het je in het dagelijkse leven?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:16

Je fysiotherapeut kan deze onderzoekjes niet doen, je zal hiervoor via je huisarts een verwijzing moeten regelen naar een reumatoloog. Die kan o.a. met behulp van bloedonderzoek vaststellen of je daadwerkelijk de ziekte van Bechterew te pakken hebt. Het is overigens een vorm van reuma en dus een auto-immuunziekte. Bechterew krijg je niet zomaar van een infectie.

Kijk voor meer informatie eens hier, dan heb je in elk geval al een beetje meer duidelijkheid over de achtergrond.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:21

Dankjewel voor je reactie, uiteraard zou ik voor de onderzoeken doorverwezen moeten worden, heb ik wellicht niet duidelijk omschreven. Die site heb ik net meteen doorgelezen. Op de site van het reumafonds staat:

Infecties aan darmen of urinewegen zouden dus een aanleiding kunnen zijn voor het ontstaan van de ziekte van Bechterew. De natuurlijke afweer die het lichaam tegen dit soort infecties opbouwt, richt zich dan vervolgens tegen het eigen lichaam.

nathalie_v

Re: Ziekte van Bechterew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:30

Ik ben een bechterew klantje..

Je schrijft als laatste dat bechterew kan ontstaan door blaas/darm ontsteking, helaas zijn ze (artsen) er nog steeds niet achter hoe je bechterew kan krijgen.. Een deel is erfelijk belast en het andere deel is niet bekent.

Ik ben tot voor kort naar het ziekenhuis in belgie geweest, dit omdat het allemaal veel sneller kan/gaat en ze meer tijd voor je nemen.
Helaas veranderd er in 2012 heel veel in de zorgverzekering waardoor ik nu naar Nederland moet (woon gewoon in Nederland hoor ;) )

Als je een afspraak maakt, hou dan rekening met een wachttijd van meestal 3 maanden....

Als je dingen wilt weten, mijn pb box staat altijd open :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:31

Lief van je, ik ben benieuwd, hoop dat het niet het geval is (al kliinkt dat misschien cru) maar het is wel fijn om een beetje een beeld te hebben. Het is heel apart dat mijn bekkenklachten zo sspontaan zijn ontstaan, ik had niks raars gedaan en ben ook niet zwanger. Een bekkenklacht kan natuurlijk altijd de kop op steken, maar het wijst toch wel een beetje in de richting van Bechterew vind ik zelf. Ik heb nu ook pijn in de kom van mijn rechter heup. Ik moet vrijdag weer naar de fysio, blijf braaf daar naartoe gaan en mijn best doen en dan zien we wel verder..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:36

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:37

Top, bedankt voor alle nuttige info!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:54

Hebben jullie soms ook zo een zwaar gevoel in de nemen (trekt vanuit het bekken) alsof je twaalf uur aan 1 stuk hebt gestaan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:59

Ik ken een broer en zus de het hebben en die hebben er wisselend toch heel veel last van. Veel sterkte, wat het ook mag wezen.