Kan een avond mens ook een ochtend mens worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Kan een avond mens ook een ochtend mens worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 21:42

En zo ja, hoe doe je dat? Want dat lijkt me zo ontzettend handig :j

Ik merk dat ik eind van de middag pas op gang kom en 's avonds de meeste dingen doe, de beste ingevingen krijg, zin heb om actief te zijn etc. 's Ochtends ben ik niet vooruit te branden, heb moeite om mijn bed uit te komen en dat alles wordt er niet beter op met deze donkere dagen.

Veel van het dagelijks leven is wel gebasseerd op de ochtenden, zoals scholen die om 8.30 uur beginnen, mijn werkgever die graag wil dat ik uiterlijk rond 9.00 uur aanwezig ben etc. Dat is eigenlijk bij mij het beste tijdstip om zo'n beetje op te staan, rond 11 uur op het werk te zijn, 19 uur weer naar huis en door tot een uur of 12 's nachts. Helaas gaat iedere ochtend hier de wekker om 6.30 uur.

Iemand hier die de gouden tip heeft? :D

Fenrir

Re: Kan een avond mens ook een ochtend mens worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:43

Ik sta elke ochtend probleemloos om 6.30 op, met opstaan heb ik nooit problemen gehad. Ik merk juist dat ik in de avond wat minder actief ben. Hoe laat ga je slapen?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 21:45

Ik ga slapen rond half 11 omdat ik weet dat om half 7 de wekker weer gaat en ik anders nog meer moeite heb om eruit te komen. Het liefst zou ik gaan slapen rond 12 uur maar dan ben ik snel sjaggie vanwege slaapgebrek :o

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:46

Ik denk niet dat het kan. Ik ben ook een avond mens maar mijn vriend is een ochtend mens erg lastig dus. Maar doordat hij bijna elke dag om half 8 moet opstaan krijg je wel een ritme en gaat het redelijk goed om op te staan. Heb ff tijd nodig om wakker te worden maar dan lukt het me wel om naar beneden te gaan.

Ritme is het toverwoord, 's avonds hetzelfde tijdstip erin en 's morgens hetzelfde tijdstip eruit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:47

Oh, dat is niet eens zo heel laat... ik dacht als je nou laat ging slapen kon je misschien eerder naar bed gaan, maar dat gaat 'm niet worden. :')
Heb je moeite met alleen het opstaan zelf of ben je daarna ook nog suf? Ik blijf nooit liggen, dan gaat het nog wel eens mis :+ dan zak ik weer wat weg als ik te weinig slaap heb gehad. Wekker gaat, druk 'm uit, blijf even naar het plafond staren en sta op. Zet hem ook niet op snooze.

Maar om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat je ooit echt een ochtendmens kunt worden... hier in huis is het verdeeld, mijn vader en mijn broertje kunnen ook bijna niet hun bed uit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:49

Ik ben een onwijs avondmens en ben er van overtuigd dat je dat nooit zult veranderen. Wel kun je het makkelijker voor jezelf maken door inderdaad consequent te zijn met opstaan 's ochtends (en natuurlijk met naar bed gaan de avond ervoor).

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:50

Mij is het nog steeds niet gelukt.
Ik ga meestal uiterlijk 10 uur naar bed en om kwart voor 8 gaat de wekker en nog heb ik dan moeite om uit bed te komen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:51

Ik ben ook zeker een avond mens.. ochtenden.. Afschuwelijk!
Of ik nou een ritme aanneem of op tijd naar bed ga. Opstaan lukt nog steeds niet!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:52

Wanneer ik op de dag naar werk moet ben ik een avond mens.
Op een vrije dag ben ik weer een dag mens en ook met dag diensten ben ik weer terug als dag mens

Mijn tip; Je vermoeidheid en slaap negeren en gewoon er voor gaan. :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:55

Helaaaaas, ik ben een avondmens en dat blijft zo, t lukt me gewoon niet, opstaan is vreselijk. Als ik eruit moet voor mijn werk pffff maar op mij vrije dagen en weekenden heerlijk uitslapen.

Nee t lukt niet en dat zal het ook nooit lukken.

Mijn lieve vriend is een echte ochtendmens, zo hup uit bed en dan lachen en rondrennen geen enkel moeite of wat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:56

Het is mij nog nooit gelukt een ochtendmens te worden.
Gelukkig heb ik werk waardoor ik voornamelijk 's avonds en 's nachts werk.
Dat is ideaal.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:56

Ragdollcat schreef:
Helaaaaas, ik ben een avondmens en dat blijft zo, t lukt me gewoon niet, opstaan is vreselijk. Als ik eruit moet voor mijn werk pffff maar op mij vrije dagen en weekenden heerlijk uitslapen.

Nee t lukt niet en dat zal het ook nooit lukken.

Ik had vroeger in een productie bedrijf gewerkt en dan moest je er al om 07.00 op werk zijn.
Ik vond het geweldig al die luie gezichten te zien en mij zie je al gewoon rond hoppelen en sprinten :D .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:57

uhm.. ik heb DE tip.. haha.. kinderen krijgen! Ik was een absoluut avondmens, met een -laat mij maar even lekker met rust- ochtendhumeur, maar sinds we 3 jaar geleden een dochter kregen, is alles anders.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:57

ik lees hier als tip: vroeg naar bed (ritme)
maar als ik rond tien uur naar bed ga, lig ik gewoon tot half 2 na te denken hoor!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:58

Ik ben een avond en ochtend mens, moet 's ochtends even op gang komen maar dan ben ik er ook echt (ong 30 min) x's avonds kan ik eindeloos door gaan heerlijk! kan 's ochtends en 's avonds leren

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:59

Ritme betekend niet gelijk vroeg naar bed.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:00

Ik zou het ook een uitkomst vinden. Kan 's ochtends ontzettend boos worden op de wekker, omdat het kreng me
altijd precies wakker moet maken als ik heerlijk lig te dromen. Kan ook totaal niet op gang komen, en het duurt
lang voor ik helder kan denken. 's Avonds doe ik vaak nog wat klusjes die liggen, zodat ik ze de volgende ochtend
niet hoef te doen. Het zou erg fijn zijn als het gewisseld kon worden. Maar helaas, heb de juiste oplossing nog niet
gevonden :=.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:01

Ik denk dat het wel kan maar je móet je ritme omgooien en dan ook consequent zijn en naar je hele nieuwe patroon leven. En dan nog heeft het meerdere weken nodig om te kunnen omschakelen, en in die tijd moet je dat ritme dan ook volhouden.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:06

Ja maar wel naar heeeeel lang wennen :)
Ik ben avond mens en draaide voor dat ik kinderen had altijd avonddiensten.
Dan ben ik op m'n best,en s'morgens kwam ik pas rond 9 uur uit mijn bed.
Omdat dit niet te combinneren was met kinderen,ben ik ochtenddiensten gaan draaien
en dat betekend dat elke dag om half 7 de wekker gaat.
Nu na 7 jaar ben ik er eindelijk een beetje aan gewend :P
Maar ik ben nog steeds s'morgens niet op m'n best en s'avonds kom ik pas tot leven :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:07

Ik was een avondmens, ik werd pas in de middag een beetje wakker en 's avonds voelde ik me kiplekker. Ik kwam ook met heel erg veel moeite uit bed en dan pas na 12'en.

Een paar jaar geleden begon ik dit heel erg onhandig te vinden ivm baantjes etc. Ik ben toen elke avond steevast om 10 uur naar bed gegaan en moest van mezelf om 6 uur op.
Nu, na 6 jaar training kan ik zeggen dat ik een ochtendmens ben geworden. Ik kom moeiteloos uit bed, altijd vóór dat de wekker afgaat. Ik drink 2 kopjes koffie, ik neem een douche en ik ben helemaal fris en wakker :D
Ik ga nu rond 1 uur naar bed en heb maar 6 uurtjes slaap nodig. Enige nadeel is dat uitgaan vaak geen optie is omdat m'n lichaamswekkertje echt om 1 uur zegt dat het bedtijd is :')

Het kan dus wel, maar het vergt tonnen discipline, een ijzeren wil en heel veel tijd :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:09

Ik ben echt een ochtendmens, ideaal voor mij zou zoiets zijn al om half 8 beginnen en rond 16:00 klaar zijn.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:11

Hier ook één groot drama. 's ochtends niet uit bed te trappen, 's avonds actief, wil dingen doen etc. en kan ook NIET voor half 1 's nachts slapen, onmogelijk gewoon. Ik baal er onwijs van....

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:12

Ik heb geen voorkeur :)) Geen moeite met vroeg (4.30 - 5.00) opstaan, maar ik heb ook geen moeite met lang uitslapen en 's avonds of 's nachts werken. Ik slaap altijd goed, maar kan het minst goed opstaan tussen 7.00 en 9.00. 5 uur gaat me beter af, echt heel raar is dat.
's Ochtends ben ik wel het meest alert, studeren of verslagen schrijven gaat mij dan ook het best af. 's Middags of 's avonds lukt het me ook wel, maar minder goed.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:29

Ik denk ook dat het van je andere activiteiten afhangt, en dan vooral hoe fysiek moe je bent aan het einde van je dag - hoe laat dat ook is.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:31

Volgens mij ben ik niet echt een mens? :')
Ik sta om 6.30 op, en ga meestal rond 23.00 naar bed.
Kan er altijd goed uitkomen en ben niet vaak moe ofzo.