Dit topic is bedoelt om mij meer inzicht te geven in de keuze's die we hebben en welke keuze goed zou zijn voor mij en ik hoop dat jullie me hierbij willen helpen.
Stel je voor dat je in een moeilijkere periode in je leven graag even wat extra hulp zou hebben in de vorm van counseling of coaching.
Zou je dat liever on-line doen zodat je dan de deur niet uithoeft, in je eigen omgeving bent en er toch nog wat veilige afstand is? Of zeg je dan; ik ga liever naar iemand toe omdat ik die me juist dáár veilig kan voelen en me kan verbinden met iemand? Iemand die z'n aandacht onverdeelt bij jou heeft en de tijd voor je neemt? Vind je het prettiger bij iemand te zijn of zou on-line ook voldoen?
On-line hulpverlening wordt steeds vaker aangeboden maar voelt het goed voor jou?
Wil je erbij vermelden waarom je voor het één danwel voor het andere zou kiezen en of je onder de 30 of boven de 30 bent?
Alvast heel erg bedankt!
Emma_s_girl
Geplaatst: 04-12-11 11:47
Als hulpverlener ben ik vooral benieuwd hoe jij er op dit moment zelf tegenaan kijkt. En wat maakt dat jij onderscheid maakt in leeftijd.
Hulp zoeken lijkt mij in ieder geval een goed idee. Of je dat dan online doet of face-to-face is in eerste instantie niet zo zeer van belang. Dat je de stap zet om hulp te zoeken wel. De keuze is tevens afhankelijk van de problematiek en wat je ermee wilt. Niet alle vormen van hulpverlening zijn namelijk geschikt voor online behandeling of begeleiding. Bij online hulpverlening is de drempel wat lager en vaak kun je, als je daar op een later moment toe besluit, de gesprekken ftf voortzetten. Soms is ook een combinatie van beide mogelijk. Het nadeel van alleen online behandeling is dat je elkaar niet ziet en dus als hulpverlener een deel mist van wat jij als cl. zegt en uitstraalt. Omdat communicatie namelijk voor een aanzienlijk deel non-verbaal is. Je praat dus niet alleen met woorden, maar ook met wat je uitstraalt.
Als ik zelf hulp moest zoeken dan nooit alleen online.
Ik wens jou in ieder geval heel veel succes met je keuze en ik hoop dat je fijne hulp vindt. Goed, dat je iemand wilt zoeken om jou te helpen.
Ersina
Geplaatst: 04-12-11 13:08
Face to face is m i het beste. Met Bokt heb ik er al moeite mee, dat wat ik schrijf, totaal verkeerd begrepen wordt, of dat ik het verkeerd begrijp. Je leest vaak iets in de sfeer waarin je verkeert. Als je boos op iets bent en je gaat lezen , pak je het ook makkelijk op als venijnig, terwijl het niet zo bedoelt wordt. Als je praat met iemand, kan hij/zij ook uit je lichaamstaal een heleboel zien en begrijpen. Daar komt bij dat je ondanks of dankzij de omgeving waarin je verkeert in een depressie geraakt. Juist even UIT die omgeving stappen draagt dan volgens mij bij om je gedachtes te verzetten. Ook is niet iedereen verbaal zo goed dat hij/zij kan opschrijven wat er nu echt aan de hand is. Een psycholoog krijgt het hele plaatje te zien en dan is het ook minder erg dat je minder bespraakt bent. Je hoeft niet te vertellen dat je zoveel kilo bent afgevallen , slecht slaapt, zenuwachtig bent. Als een psycholoog heel empatisch is, ziet deze ook tussen de regels door , hoe de persoon zich voelt. Ik zie helemaal geen voordelen met een online consult.
Bedankt voor jullie reactie. @Tina, de enige hulp die ik zoek is die van boktleden om de vragen die ik heb gesteld te beantwoorden
Ik wil graag duidelijk hebben of de online hulpverlening voordelen biedt. Het niet uit huis hoeven voor een afspraak kan bijv. zo'n voordeel zijn.
De leeftijd heb ik erbij gezet omdat ik me kan voorstellen dat jongere mensen zo gewend zijn aan Skype en andere programma's waarbij je een webcam gebruikt en elkaar dus ook kunt zien, dat het daarom voor hen niet uitmaakt of je elkaar via webcam of in persoon ziet. Ik kan me voorstellen dat de wat ouderen die niet zo bekend zijn met webcam-dingen liever in persoon met iemand praten.
Ik vind het moeilijk om te stemmen. Ik word over 2 weken 30 dus dat is punt 1.
En ik heb een tijdje persoonlijke hulp gehad en vond dat op zich wel okee. Wel even wennen in het begin maar het ging wel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit over online hulp heb nagedacht...
siskeh
Geplaatst: 04-12-11 13:44
Ik heb ook in persoon gekozen. Al vind ik wel dat de eerste stap misschien heel goed online gezet kan worden, zeker als je erg diep zit.
Waarom wel de deur uit? Omdat ik dan voor mijn gevoel meer "vrijheid" heb als ik bij iemand in de praktijk zit. Als je thuis zit heb ik niet gevoel dat ik mijn hart kan luchten omdat ik te dicht op de situatie zit. Bij een hulpverlener zit je meer in een 'blanco" situatie. (ik hoop dat jullie het snappen)
bromfiets
Geplaatst: 04-12-11 13:49
Ik heb ze allebei gehad, heb nog steeds persoonlijke hulp. Ik heb hulp gezocht via 113-online.nl
Wat ik minder prettig vind aan online hulp is dat er vaak een maximaal aantal gesprekken aan vast zit, zeker als het gratis is. Ik heb geen ervaring met betaalde online hulp.
Maar ik denk dat het voor een hulpverlener ook belangrijk is om te zien hoe iemand er op dat moment bij zit, om goed op dingen in te kunnen spelen. Dus ik ga toch voor persoonlijke hulp. Ook al werken zowel de persoonlijke hulp als de online hulp strikt volgens het boekje en als je daar niet inpast kunnen ze je niet helpen.
Wel kan een medium als bv bokt voor veel steun zorgen. Ik heb destijds een topic aangemaakt over mijn gedwongen opname en daar kreeg ik heel veel lieve en positieve reacties in waar ik veel steun aan had. Maar dat valt dan weer niet onder hulpverlening. Maar ik denk dat ik aan dat topic meer heb gehad dan aan mijn opname...