Depressief.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Depressief.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:22

De laatste maanden voel ik me echt k*t. Huilen om het minste, altijd meteen boos, constant ruzie maken met m'n vriend, ...

We hebben een turbulente relatie achter de rug, zijn nu bijna weer een half jaartje samen. Hij is zo veranderd, doet zo z'n best om mij gelukkig te zien. Hij is terug de jongen waar ik zo verlieft op ben geworden.
Mijn paard is de allerbeste die er rondloopt, het licht van mijn leven. Zonder haar zou ik helemaal gek worden.
Mijn ouders, dat zijn schatten van mensen. Met ouders bedoel ik ma en stiefpa. M'n pa is ook geweldig, op zijn manier, het is zijn vrouw waar ik problemen mee heb.
Mijn kleine broer (nou ja, klein, hij wordt deze maand alweer 21 en gaat alleen wonen vandaag!) is mijn God, mijn grote voorbeeld.

Dus al bij al heb ik niks om te klagen, zou je zo denken. Maar..

De laatste 3 maanden zijn echt een hel geweest voor mij. En ik weet niet waarom.
Ik voel me leeg. Platgestampt. Uitgehold met een lepel, en daarna heeft er een olifant over me heen gelopen. Het verpletterd me, en ik hou het allemaal binnen, uit schrik voor m'n vriend. Die denkt altijd meteen dat het zijn schuld is, dat ie iets fout doet, dat ik bij hem weg wil. Da's niet zo, maar doordat ik alles opkrop, hebben we 10x meer én harder ruzie.

Elke dag is opnieuw een hele opgave voor me. Werk valt best mee, heb ik gelukkig geen problemen mee. Maar.. Ik sleep me naar m'n paard, sleep me naar buiten met de hond, sleep me naar de winkel, .. Ik ben de glans van het leven ergens kwijt geraakt, en weet niet hoe ik die moet terug vinden.

Eergisteren kwam het hoge woord er uit; en heb ik maar gewoon toegegeven dat ik een hekel heb aan 'het leven'. Dat brengt alleen maar teleurstellingen met zich mee, en is zoals prikkeldraad: ik doe me er alleen maar pijn aan.

Als kind heb je dromen, onmogelijke dromen. Ik heb me er al lang bij neergelegt dat ik nooit met een Shelby GT zal rijden, en dat ik nooit de Olympische spelen zal rijden met m'n paard. Een job van €5000 netto zal ik ook wel niet vinden _O-

Dus heb ik m'n dromen bijgesteld. Of gewoon helemaal laten zitten voor wat ze zijn.
Maar.. Daar heb ik het heel moeilijk mee. Met al die kleine, toch niet zo heel onrealistische dromen, die nooit zullen uitkomen. Ik ben al 3 jaar van school, werk me al 3 jaar te pletter. En het haalt niks uit. Gisteren zei ik nog tegen m'n vriend: ik was als 19jarige, die thuis woonde, veel gelukkiger.

Het leven heeft me al zo vaak teleurgesteld. Ik héb een relatie, maar ben als de dood dat ik alles fout doe.
Mijn eerste serieuze relatie heeft anderhalf jaar geduurd. Die kerel was gestoord in z'n hoofd, manipuleerde me en brak me. Aan hem heb ik mijn eerste depressie te danken, maar een jaar later was is er wél sterker van. Dus: bedankt!
De tweede serieuze relatie duurde 9 maanden. We zijn uit elkaar gegroeid. En niet dat ik hem mis of terug wil of wat dan ook, maar: is dat niet jammer?! We hadden veel plezier samen, konden over alles praten, hadden amper ruzie. En toch.. Lukte het maar niet.
De volgende relatie duurde 13 maanden. Maar die jongen wilde niet vooruit in het leven, wilde niet werken, liet mij voor alles opdraaien, en zat op de koop toe andere meisjes te versieren waar ik bij zat. Nou, doei hoor! :evaw:
En dan beland ik bij m'n huidige vriend. We waren 16 maanden samen, toen ik de handdoek in de ring gooide. Het was te veel, te moeilijk. Te veel ruzie, te veel financiële problemen (hij wilde niet gaan werken, zat toen zelf in een depressie) en ik ben bij hem weg gegaan. Recht naar iemand anders.
Dat duurde 3 maanden. Toen zag ik m'n huidige vriend terug. Ik voelde me als in een rollercoaster, wist niet meer wat doen. Maar koos voor m'n ex; 16 maanden is lang om weg te gooien. Maar ik moet er wel heel eerlijk bij zeggen; dat er een stukje van me is gestorven toen ik een punt achter de relatie met die andere jongen zette. Want die was zo ontzettend lief, deed alles voor me, was mijn grote steun en toeverlaat. En dat wéét m'n vriend, dat het me tot in het diepst van m'n ziel heeft geraakt.

Maar.. Zou het me NOG dieper geraakt hebben? Dat is wat mijn vriend denkt. Dat ik veranderd ben, sinds ik bij m'n ex ben weg gegaan. Dat ik daar gelukkiger was. Ik wil er niet eens over nadenken, dat doet te veel pijn. Mijn vriend wilt dat ik professionele hulp zoek, die wilt dit opgelost zien. Ik ook, maar.. Ik wil er helemaal niet over praten, eigenlijk. Ik wil niet weten wat er mis is met me, wil de pijn niet onder ogen komen.

Ik rook me te pletter (helaas); om maar niet te veel te voelen. Is het spul op, loop ik naar de ijskast om een glas alcohol. Zo fout. Maar.. Ik trek het niet meer, kan er niet meer mee om. Ik wil verder, maar weet dat ik eerst een paar stapjes terug moet doen. En DAT wil ik niet, ik herinner me mijn eerste depressie als een periode die veel mensen rond me heeft geraakt; een periode waarin ik hele dagen op zolder zat, in het donker, te huilen en het leven te vervloeken. Toen heb ik ook de brui aan school gegeven, en m'n vrienden laten vallen.

En zo voel ik me steeds meer en meer. Ik heb steeds vaker een momentje voor mezelf nodig, waarbij ik dan letterlijk ergens in een hoekje kruip, en m'n armen rond m'n benen moet slaan uit schrik anders uit elkaar te vallen. Met een heleboel gehuil erbij natuurlijk. Ik ben.. Niet meer wie ik was. Ik ben verbitterd, haat het leven. Ik heb geen dromen meer, omdat ik dan ook geen verwachtigen meer heb; en wie niks verwacht kan ook niet worden teleurgesteld.

Lotgenootjes mogen me altijd een PB'tje sturen. Want zoals ik al zei; ik kan er met m'n vriend niet echt over praten. Die voelt zich zo ontzettend schuldig. Met m'n moeder wil ik er ook niet over praten, dan breek ik meteen der hart, en dat weiger ik te doen. Professionele hulp.. Tja.. Wie weet wat er dan allemaal boven komt..

Ik ben een wrak, en daar probeer ik mee te leren leven. Maar voor m'n vriend is dit natuurlijk ook heel moeilijk. Gisteren zei ie dat hij zich soms ook rot voelde. Ik vroeg hem of dit, zoals bij mij, élke seconde -wat zeg ik; nanoseconde- van zijn het geval was. Of hij soms ook gewoon maar dood wilde om van de pijn af te zijn. Ik voel me zo.. Verdoofd. Ik loop in een donker dal, helemaal op m'n eentje, en niks of niemand kan me helpen. En ik haat het. Voel me zo zwak. Ik breng m'n relatie in gevaar, schop mezelf alleen maar naar achter ipv naar voor. Ik haat het leven, ik haat mezelf. Ik wil dit niet meer.

fjordjes

Re: Depressief.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:24

Dat klinkt allemaal weinig positief, is het niets voor je om te gaan praten met een psycholoog?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:28

LZP --> MW

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:28

Jeetje wat heftig! :oo Ik kan alleen de oorzaak niet achterhalen wáárom dit zo gebeurd? Volgens mij heb je het, buiten al die
nare dingen om, heel mooi voor elkaar met mensen die om je geven en je steunen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:31

klinkt inderdaad weinig optimistisch....ben jij een negatief mens?
Dat kan natuurlijk.
Misschien eens met een psycholoog gaan praten?
Ik ken mensen die veel meer ellende dan jij hebben meegemaakt en gewoon nog lachen.
En misschien er ook niet zo bij stilstaan hoe je je voelt?Gewoon eens handelen zonder maar eeuwig over je gemoedstoestand na te denken....daar wordt je ook doodmoe van.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:36

Geerke: Dat denk ik niet eigenlijk, dat ik negatief ben. Ik ben meestal eerder de lolbroek, doe altijd gek en maak altijd grapjes. Ben altijd de eerste om een uitweg te zoeken, om mensen aan te moedigen en een hart onder de riem steken. Meestal zie ik in het slechte altijd wel IETS goed..

E_Nalanta: Ik weet de oorzaak zelf ook niet. Drie maanden geleden is er iets in me veranderd, heel subtiel, maar ondertussen ben ik een wandelende tijdbom geworden. En als ik me daardoor, door dat onbewuste al ZO rot voel, denk ik niet dat ik het bewust wil voelen.. Ik trek het nu amper, laat staan dat ik DAT aan kan..

Fjordjes: Tja, die professionele hulp, die zie ik niet echt zitten. Ik heb echt bang voor de pijn die dan gaat boven komen, ik kan hem nu een beetje de kop indrukken door er omheen te werken, door bepaalde onderwerpen te vermijden. Als ik er dan ook écht over moet gaan praten, stort ik misschien wel helemaal in..

Edit: typo.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:38

Hmmm... Misschien moet je het confronteren in plaats van mijden en opstapelen, dus toch naar hulp zoeken? Ik kan begrijpen dat je
dit liever niet wil, maar het klinkt wel beter dan jezelf zo opvreten en de grond in rammen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:42

ik heb in je andere topic ook gereageerd.
Heb het gevoel dat jij een harde schop onder je kont nodig hebt om zelf weer de controle te nemen over je eigen leven. Je wordt meer en meer passief en gaat grijpen naar genotsmiddelen die je echt geen enkele verlossing geven en de situatie alleen maar erger maken.
Ga keuzes maken! Ga kijken naar het leven dat je wilt hebben en de stappen die je moet nemen om daar te komen. Maar niet passief afwachten tot iemand je komt redden, zo werkt het niet, het echte leven is geen sprookje.

(en ik zeg dit niet om je te treiteren maar omdat het belangrijk is om kracht IN jezelf te vinden en niet buiten jezelf)
Verder ga ik ook met E_nalanta mee, niet vermijden. Koe bij de horens en vechten!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:16

Ik denk dat jij héél snel hulp moet gaan zoeken. Leuk of niet leuk. Nu zit je al met een rookverslaving, je grijpt ook al naar de alcohol.

Het is leuk hoor, gevoelens verdoven..heel handig bij tijden. Maar je wil vast niet op deze manier doorleven. En die gevoelens gaan niet spontaan verdwijnen, hoe graag je dat ook zou willen. Trust me.

Dus geef jezelf een schop onder je kont, doe het voor je vriend en ouders en vrienden en voor je eigen toekomst, en zoek hulp..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:26

Ik denk dat je er te diep inzit om het zelf nog op te lossen. Je hebt echt professionele hulp nodig, anders gaat het van kwaad tot erger en raak je daadwerkelijk alles in je leven kwijt.
Ik herken het, heb het zelf ook gehad en ik heb het zover laten komen dat mijn relatie van 2 jaar erdoor naar de klote is gegaan. Laat dit niet gebeuren, zoek hulp! Bij mij heeft het geholpen en ik zat minstens zo diep als jij beschrijft.. Herken ook veel uit je verhaal.
Heel veel sterkte :(:)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:14

E_Nalanta: Voorlopig zie ik dit echt niet zetten. Maar, mezelf kennende, loopt de emmer binnenkort over en schiet ik in actie, op welke manier dan ook. Ik ben een dieseltje vrees ik, mams zei laatst nog dat ik voor zware beslissingen altijd een aanloopje lijk nodig te hebben. Ze kent me zo goed :+

Lusitano: Er worden hier wel schoppen gegeven hoor, ze komen alleen niet aan.. Ergens, heel diep en ver weg, vermoed ik wel wat de juiste keuze zou zijn voor me. Maar.. Daar kwets ik anderen mee. En dat wil ik niet, dat heb ik de afgelopen maanden al veel te veel gedaan. Ik verwacht heus geen redder in nood; en dat het leven geen sprookje is, is voor mij heel duidelijk. Dat hoeft ook niet, ik hoef niet alles op een gouden blaadje. De laatste tijd vraag ik me af: vraag ik te veel? Gewoon netjes de rekeningen kunnen betalen, een volle ijskast en bezinetank, en af en toe een centje meer om eens iets extra te doen. Een goede band met mijn ouders/broer/paard/hond, en een fijne vriend. Ik weet dat het leven uit ups & downs bestaat, en dat je zonder de downs ook geen ups hebt. Dat na regen zonnenschijn komt, blablabla. Maar.. Waarom? Waarom moet alles wat goed gaat, later fout gaan? Het leven heeft ook leuke kanten, dat weet ik ook wel. Maar.. Waarom moet het ook zo ontzettend pijnlijk zijn? Het leven is vaak gewoon een opstapeling van teleurstellingen, keuzes die achteraf verkeerd waren, acties die anders hadden gemoeten, of op dat ene moment dat je niks deed je eigenlijk juist wél iets had moeten doen.

Weet je wat ik me al lang afvraag? Onze ouders, broers, zussen, nichtjes, neefjes, tantes, ooms, .. hebben allemaal dezelfde fouten gemaakt als wij dat nu doen/hebben gedaan/zullen doen. We worden héél vaak met de woorden 'doe het niet; ik spreek uit ervaring' om de oren geslagen. En toch.. Doen we het gewoon! We luisteren niet, maken dezelfde fout, en keren dan met hangende pootjes terug. En vaak maken we dezelfde fout meerdere malen. Zijn we gestoord ofzo?! Waarom luisteren we gewoon niet eens? Ik zou willen dat ik wat meer naar m'n moeder had geluisterd, dat had me heel wat ellende bespaard. Kan de goede raad niet gewoon de wijze les zijn, ipv de zoveelste wonde in je hart?

En ik denk helemaal niet dat je me wil treiteren hoor, ik waardeer je reactie heel erg!

DaniBanani: Tja.. Dat is dus het probleem.. De motivatie vinden om mezelf die schop te kunnen verkopen.. Natuurlijk wil ik zo niet blijven leven, maar.. Voorlopig heb ik de moed niet, nog niet, om hier verandering in te brengen. Dat KAN ik gewoon nog niet, daar ga ik aan kapot, als ik nu al die pijn onder ogen moet komen.

Sophie_midas: Hoe heb je dat in godsnaam aangedurft?! Ik kan het echt niet. Ik zou er veel mensen mee kwetsen, met wat er zou uit komen.. En dat wil ik niet. Om over de pijn van mezelf nog maar te zwijgen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:15

Nee, je gaat er helemaal niet aan kapot. Dat vertel je jezelf alleen maar. Het is niet zo.

Ik ben geweest waar jij bent, en verder. Heb de helft van mijn leven daarmee 'vergooid', en bijna mijn gehele toekomst. Want ook ik durfde niet, en vond het niet nodig.

Uiteindelijk heb ik toch die hulp gezocht, en wat denk je? Ik heb het overleefd. Ik ben er niet aan kapot gegaan. Het was heus niet gemakkelijk, maar je houdt jezelf voor de gek als je zegt dat je het niet kán. Je wíl het (nog) niet, dat is iets anders.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:58

Hulp zoeken is niet makkelijk. Je gaat momenteel door een donker dal, maar je zult toch echt een aanloop nodig hebben weer op een zonnige heuvel te komen :) het kan daarom heel fijn en nuttig dit met iemand te bespreken die zicht heeft van bovenop die heuvel. Neem die stap, geef jezelf die figuurlijke schop onder je kont en zeg jezelf dat dat het eerste is dat je morgen (of maandag) gaat doen, hulp zoeken. Alleen ga je hier namelijk niet makkelijk uit komen!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:07

@DaniBanani
Respect!
Jij hebt de weg gekozen die je moet gaan wil je er weer bovenop komen'.

@TS
Misschien klinkt het heel vervelend, maar op deze manier kom je er waarschijnlijk niet uit. De kans dat het alleen maar erger wordt is levensgroot. De vraag is wat belangrijker voor je is - en wat je gaat verliezen als je zo doorgaat.
Het is idd. niet leuk en makkelijk om hulp te vragen, maar om constant op je tenen te lopen schiet ook niet op. Dat kost jou bergen en bergen energie.
Dus doe jezelf een plezier en ga ervoor. Voor jezelf.
Heel veel sterkte en succes gewenst!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:48

Schop onder je kont ....eigenlijk heb ik een hekel aan deze woorden vooral omdat het soms heel moeilijk is en maar makkelijk praten is voor anderen. Inmiddels heb ik te maken gehad met lichamelijke als geestelijk niet lekker te zijn. Als ik zou moeten kiezen geef mij het eerste dan maar.

Je moet jezelf afvragen of je zo verder wilt. En het is wel duidelijk dat je zo niet verder wilt en dat het zo ook niet langer gaat.
Sigaretten en alcohol gaan je echt niet helpen.

Ga eerst eens langs je huisarts. Dat heb ik begin dit jaar ook gedaan en kreeg 'op mijn kop' dat ik er al zolang mee liep maar vervolgens kreeg ik ook te horen dat het heel goed was dat ik gekomen was....een eerste stap richting herstel en acceptatie dat er iets niet goed zit.

Bij een psycholoog krijg je alle tijd. Je hoeft echt niet in 1x alles op tafel te gooien. Je moet elkaar ook een beetje leren kennen zeg maar en jij moet hij/zij vertrouwen. Je moet eerst een lijst invullen waarop allemaal verschillende vragen staan. Na dit te hebben ingevuld heeft hij/zij een idee van je 'problemen' en daar ga je samen mee aan de slag.
En geloof mij het is best fijn om eens met een buitenstaander te praten.

Eigenlijk heb je al een klein stapje gezet door je verhaal op bokt te zetten, probeer nog een stapje te zetten en een afspraak bij je huisarts te maken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:21

Misschien is een psycholoog die aan mindfulness doet iets voor jou. Daarbij leer je weer in het hier en nu leven. Een haptonoom kan je daar trouwens ook goed bij helpen. Wat bij jou hoor is namelijk dat je ook als dingen wel leuk en goed gaan, alweer bezig bent met "wat als het straks mis gaat". Je kan op de één of andere manier niet meer genieten van wat je nu wel allemaal hebt en zo te horen is dat best veel. Je hebt een leuke vriend, fijne ouders, een leuke broer en een paard maar je bent kwijt geraakt hoe je dat kan waarderen en ervan kan genieten. In plaats daarvan focus jij je op de dingen die je NIET hebt. En geloof me, dat is altijd veel meer dan wat je wel hebt. Dat geldt voor iedereen.

En misschien helpt het ook om eens op te schrijven wat je allemaal vervelend vindt. Ik heb je al iets over je financiële situatie horen zeggen. Schrijf dat soort dingen op en kijk of je haalbare doelen kan stellen om iets aan je situatie te veranderen.

En nog even als reactie op Cowgirl, ik ben het absoluut niet met je eens dat lichamelijke ellende beter is dan geestelijke ellende. Als je elke dag vergaat van de pijn of je lichaam is aan het doodgaan terwijl je nog zoveel wil doen, is dat echt niet beter dan je compleet ellendig voelen. Ik heb zowel ernstige ziekte als een depressie meegemaakt en zou niet durven zeggen dat ik het één liever heb dan het ander.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 06:41

Cowgirl: Inderdaad, dat zei ik gisteren tegen m'n vriend nog, dat is helaas makkelijker gezegt dan gedaan..
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, zo wil ik inderdaad niet verder. Een afspraak bij de huisarts zie ik langs de ene kant wel zitten, maar langs de andere kant is het wel zo definitief he.. En ik weet niet of ik daar al aan toe ben, om die stap te zetten.

Saar: Inderdaad, ik maak me altijd druk over het volgende dat gaat mis gaan. Dat komt echt negatief over, en zo ben ik normaal helemaal niet. Ik kan me wel flink boos maken als het zo ver is, maar normaal zet ik me daar heel snel over. Nu dus niet..

Dingen opschrijven, dat zou bij mij echt helpen. Ik ben echt een doordenker, en kan blijven malen om iets. Vroeger hield ik een 'foute dingen' dagboek bij, en dat luchtte echt op. Maar.. M'n vriend vertrouwt me voor geen meter. En die controleert echt alles wat ik doe. Ook hier op bokt. En daardoor schrijf ik niet meer, ik heb behoefte aan een beetje privacy. De woorden zijn nog maar net uit mijn hoofd, en hij springt er al bovenop. En hij snapt niet dat ik privacy wil, zegt dat ie gewoon geïnteresseerd is.

Ik snap trouwens Cowgirl's reactie wel hoor, over het geestelijke vs lichamelijke. Alhoewel ik jou ook snap, dat lichamelijke pijn ook een hel kan zijn.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 02:56

ik ben ook zwaar depressief geweest, en ik ben naar de huisarts geweest. eerst heb ik gewoon gezegd dat ik mij nie lekker voelde (last van maag en hoofd) en toen vroeg hij iets, ik weet niet meer wat en ik begon te huilen, dat was gewoon voor mij de laatste druppel geweest. hij heeft mij doorgestuurd naar een psycholoog en ik wou absoluut niet, ik keek er ook heel erg tegen op. eenmaal daar begonnen we gewoon te praten omdat ze mij wou leren kennen en dat heb ik denk ik 3 weken gedaan gewoon gepraat met haar, tot het mij teveel wordt en heel het verhaal op tafel heb gegooid ik was zo opgelucht en heb toen veel tips gekregen. ben in totaal 2 (misschien3 maanden) geweest en was al denk ik meer als een half jaar depressief.
mijn psycholoog heeft eigenlijk niet veel gezegd, ik ben zelf beginnen praten en heb toen voor mijzelf heel wat dingen duidelijk gemaakt. nu (2 jaar later) geniet ik echt van alles.
ik heb ook veel vergooid toen ik zo depressief was en wou dat ik eerder hulp had gehad, maar ik ben er als gelukkiger persoon uitgekomen. en als ik mij ooit weer onzeker of gekwetst voel ga ik zeker terug naar een psycholoog, liever mijzelf niet meer laten wegduwen.
die schop onder je kont kun jij jijzelf alleen maar geven, maar als je het niet vlug doet ga je misschien weer wat dingen kwijtraken. en hoe dieper je zakt hoe moeilijker het is om een uitweg te zoeken, je moet jezelf uit de put trekken en niet wachten tot iemand anders het doet, dan is het misschien al te laat

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:06

Ten eerste TS: wat rot voor je dat je je (weer) zo voelt.

Als je eenmaal in een dal zit, dan is het heel moeilijk om de positieve kanten te blijven zien. Zo zeg je dat het leven alleen maar uit teleurstellingen bestaat, wat uiteraard niet zo is. Wat je zelf terug kan lezen in je eigen posts, je bent voor heel veel dankbaar.

Soms lijkt het inderdaad alsof je gedachten en emoties je zullen verzwelgen, dat als de muur breekt, je verdronken raakt door emoties. Maar de zon kan niet door een muur heen schijnen. Dus zolang die muur intact is, zul je het zonlicht niet weder zien.

Wanneer die muur afgebroken kan worden hangt van jou af. Wanneer jij het donker zo spuugzat bent, dat je je waagt aan het afbreken van die muur. En als dat zover is, en je het eerste zonnestraaltje in tijden ziet, wil je meer. En dát is het moment waar je hulp bij nodig gaat hebben. Iemand die jou terug kan begeleiden naar de zon. (Psycholoog/Psychiater/Vertrouwenspersoon)

Daarbij zul je los moeten laten wat je anderen 'aandoet' door de muur af te breken. Alle geliefden om je heen zullen je veel liever met bloed, zweet en tranen die muur af zien breken en je daarbij helpen waar ze kunnen, dan dat je onbereikbaar blijft achter die muur, helemaal alleen.

Een vraag die in me op komt: heb je al langer dat je slecht om kan gaan met (negatieve) emoties of is dat nu omdat dit teveel is?