Knie op slot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 10:21

Hoi,

Ik rijd bijna altijd zonder zadel, met barebackpad. Als ik dan een keer in het bos ga rijden moet ik natuurlijk wel mijn zadel op. Nou heb ik eigenlijk al wel zo'n 4 jaar last van pijnlijke knieen als ik met stijgbeugels rijd. Ik doe in stap dan steeds mijn beugels uit en probeer als ik ze wel aan heb echt volledig te ontspannen.

Nu ging ik zaterdag dus weer naar het bos en deed mijn rechterknie zoveel pijn dat ik echt even af moest stappen. Hij zat echt helemaal op slot. Dit gevoel heb ik dus wel vaker als ik met beugels rij maar nu was het wel wat erger. Ben toen een stuk gaan lopen tot het weg was en toen weer opgestegen. Nergens meer last van gehad!

Gisternacht werd ik gewoon kreunend wakker van de pijn in mijn knie, ik kon hem echt niet bewegen. Hij zat weer op slot. En gisteravond aan tafel ging hij ook weer op slot en kon ik niet meer opstaan. Nu voelt mijn knie heel stijf en heb ik elke keer het gevoel dat ik hem moet knakken.

Nou heb ik ook best wel een beetje X-benen, kan het daarmee te maken hebben?

Ik ben dus best bang dat mijn meniscus niet helemaal honderd is. Heb het dus bijna altijd als ik met stijgbeugels heb gereden maar dan is het na de rit ook wel weer weg. Maar nu heb ik dus na mijn rit van zaterdag weer 2 x mijn knie op slot gehad.

Weet iemand raad of komt dit verhaal bekend voor?

Groetjes,
Maartje

RubyRed

Re: Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:46

Ben je er al eens voor naar de dokter/fysio geweest? Want dat zou ik wel doen als ik jou was...
En misschien buiten ook met barebackpad rijden ipv met zadel? Of van die verende beugels, misschien helpen die?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 10:51

Ja ik heb dus al van die verende beugels, geen extreem verende maar ze veren wel iets. Nee buiten met bareback is echt geen optie, pony is te wild :P Ja ik moet volgende week toch wee naar de osteo voor mijn rug dus vraag meteen maar even of hij er naar wil kijken. Heb er ook nooit echt veel last van, maar sinds zaterdag is het echt heel erg geworden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:00

Zou inderdaad maar snel even naar die knie laten kijken. Dit zijn lastige blessures.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:02

Herkenbaar! Toen ik ong. 5 jaar geleden als een malloot met mijn knie op het ijs knalde tijdens schaatsen heb ik 4 jaar rondgelopen
met de pijn, totdat hij op een gegeven moment ook bij bepaalde bewegingen op slot ging. Kon de knie niet meer bewegen,
been zat muurvast en alleen met bepaald forceren schoot het weer goed. Naar ziekenhuis gegaan, kijkoperatie gehad
en de helft van mijn miniscus eruit gehaald. Nu nérgens meer last van... :) Miniscus was dus gescheurt en ging 'ertussen' zitten,
want de blokkade veroorzaakte.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:04

Heeft je zadel wel de juiste vorm voor jou? De wrongen op de juiste plek en niet teveel of te weinig steun?
Ik krijg in zadels met veel wrong en een diepe zit ook last van mijn knieen, enkels en rug. Terwijl ik op een zadel met weinig steun juist prima vooruit kan (en op een BBP juist weer last krijg van knakkende knieen :+ Maar dat komt waarschijnlijk door een brede pony waardoor je benen/knieen een andere hoek krijgen).
Laatst bijgewerkt door Britt op 28-11-11 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:05

Ieee! Mijn vader heeft ook last van zijn meniscus gehad dus het zit wel in de familie.. En bij zijn operatie inderdaad ook nooit meer ergens last van gehad.

Maar ik heb echt doodsangst voor ziekenhuizen en al dat soort gedoe!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:06

Britt schreef:
Heeft je zadel wel de juiste vorm voor jou? De wrongen op de juiste plek en niet teveel of te weinig steun?
Ik krijg in zadels met veel wrong en een diepe zit ook last van mijn knieen, enkels en rug. Terwijl ik op een zadel met weinig steun juist prima vooruit kan.

Mijn zadel geeft juist heel weinig steun. Heb een boomloos dressuurzadel, lijkt gewoon net een echt zadel maar dan is het boomloos. Heb het trouwens op alle zadels, de pijn, dus daar zit t m niet in helaas..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:06

Ik werd er anders ook niet zo blij van! :') Kon zelf meekijken met de operatie, ze gingen met een cam in mijn knie en toen kon
ik alles volgen... wel érg interresant! :D In ieder geval, als je hier nog langer last van krijgt moet je écht even naar het
ziekenhuis of de dokter gaan, want het lijkt me toch dat ook jij hier niet continue mee wil lopen... :n
(ik kon overigens ook niet met beugels rijden, deed enorm pijn!)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:14

Pff ik val echt flauw als ik dat zie hoor. Deed het geen pijn enzo?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:15

Nee hoor, je bent wel bij bewust zijn maar je zit vol met morfine en de hele rits... Ik voelde wel iets toen ze mijn been onnatuurlijk naar BUITEN
probeerde te buigen, mijn onderbeen zegmaar, maar zodra je AUW zegt spuiten ze weer bij... Je geniet juist van de operatie,
maar ik denk dat dat komt omdat je zowat high word van de morfine.... :+

Je hebt liever een operatie en 2 maand herstel, dan je hele leven rondlopen met de pijn...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:16

Dit klinkt idd. als de meniscus als je knie op slot valt steeds.
Ik heb met paardrijden ook altijd last van beide knieën,maar ze vallen niet op slot.
Ook ik doe dan steeds me beugels uit en dan gaat het weer even.Bij mij doen beide zijkanten pijn.
Waar zit jou pijn TS?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:20

Zo is dat bij mij ook ja, ik doe ook steeds mijn beugels even uit. Maar normaal heb ik het ook nooit zo ernstig en nooit echt dat 'op slot' gevoel en gaat het na het rijden ook wel weer weg. Maar sinds zaterdag gaat hij dus ook op slot als ik gewoon zit. En nu knakt hij telkens als ik hem strek en buig.
De pijn zit het meest aan de buitenkant maar straalt dan gewoon door naar mijn hele knie, dan is die gewoon helemaal stijf.

2 maanden herstel??? Mijn vader was heel snel genezen gelukkig die kon echt na 2 weken zowat alweer alles. Maar ik val altijd flauw van medische dingen. Al praten mensen erover, dan wordt het al zwart voor mijn ogen. Het is niet eens dat mijn pijngrens zo laag ligt, maar het idee, ieeee!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:29

Even langs een fysiotherapeut, misschien heb je hele slappe banden. Je kunt die banden niet meer korter maken (operatief maar dat is niet zo'n succes) door je spieren rondom je knie te trainen. Ik heb één mega slappe knie en één behoorlijk slappe knie ;-) (mijn kruisbanden zijn aan gort...) maar door squatten en lungen en andere been oefeningen kan ik er goed mee omgaan.

Natuurlijk heb ik ook last van een hele lange buitenrit en als ik ga springen voel ik ook wel wat wringen maar het gaat eigenlijk altijd goed sinds ik fanatiek train, zodra ik stop krijg ik pijn. Ik vermijd zaalsporten waarbij je abrupt moet draaien en remmen en probeer zo veel mogelijk gecontroleerd te bewegen.

Kijk je kunt nu door sukkelen en je knie helemaal vernielen door alles te blijven doen wat pijn veroorzaakt en op je 40 of 50 een nieuwe knie nemen die maar 15 jaar meegaat... Maar je kunt nu ook zelf bewust gaan trainen en de oorzaak achterhalen waardoor je nog lang plezier hebt van je knietjes! :+

Oh en nog een pluspunt van dat trainen... Je krijg er hele mooi benen van een een heel mooi rond achterwerk! :D

Veel succes en hoop dat je er wat aan hebt.
Laatst bijgewerkt door Fred_Kroket op 28-11-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:30

Trouwens ik heb er ook last van ná trainen of na de voetbal wedstrijd,maar bijna nooit tijdens het voetballen.Toevallig ga ik vanmiddag naar de H.A voor me knie,omdat het sluipend erger word.
Ow ja met fietsen heb ik er ook altijd last van.heb jij dat ook TS met fietsen?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:51

Nee met fietsen heb ik nergens last van. Echt alleen met zadel rijden.

Ja ik moet volgende week naar de osteo voor mijn rug en hij is ook fysio en chiropractor en weet ik al niet wat dus die kan er vast even naar kijken.

Haha maar mijn bovenbenen zijn echt flink gespierd en stevig, en heb al een flinke kont van mezelf ;) Maar ik hoop dat het dat is end at ik niet geopereerd hoef te worden ofzo. Hoop echt dat het meevalt!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:17

MaartPaard schreef:
Nee met fietsen heb ik nergens last van. Echt alleen met zadel rijden.

Ja ik moet volgende week naar de osteo voor mijn rug en hij is ook fysio en chiropractor en weet ik al niet wat dus die kan er vast even naar kijken.

Haha maar mijn bovenbenen zijn echt flink gespierd en stevig, en heb al een flinke kont van mezelf ;) Maar ik hoop dat het dat is end at ik niet geopereerd hoef te worden ofzo. Hoop echt dat het meevalt!

Hahaha! Oooh dan hoef je het in ieder geval niet voor de "mooi" te doen ;-) Maar je kweekt ook functionele spieren die snel reageren en snel iets kunnen opvangen. Gewoon op kracht trainen heeft niet veel zin, je spieren moeten snel reageren om blessures te voorkomen.

Op zich is het logisch dat je last krijgt van de buitenkant van je knie als je rijdt, je paard is rond en je benen zijn niet O vorming. Misschien kun je ook langzaam opbouwen om met een ander zadel te rijden. Gewoon 10 minuten en als dat al pijn doet nog korter! Want ineens lang rijden en dan pijn krijgen is natuurlijk vrij logisch..

Veel succes en je hoeft vast niet meteen geopereerd te worden, probeer het altijd eerst zelf op eigen kracht te doen en dan kun je altijd nog een mes ergens in zetten :+ ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:07

Ja precies zo is het ook. Maar ik ga niet met een 'ander' zadel rijden maar ik ga binnenkort denk ik inderdaad gewoon met mijn eigen zadel in de bak rijden. Die heb ik namelijk ook nog eens vrij nieuw dus een ander zadel zit er sowieso niet in. Rij ook gewoon veel liever met BBP in de bak maar goed het is wel een goed punt dat als ik naar het bos ga ik inderdaad ineens lang met zadel rij terwijl ik dat normaal nooit doe. Heb ook al verschillend schoeisel geprobeerd maar ook dat maakt niks uit helaas.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:47

Volgens mijn H.A. heb ik een springers knie [Apexitis patellae].
Denk niet dat jij dat ook hebt,jou klachten zijn toch weer wat anders.