Pijn in nieren, Nierbekkenontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Pijn in nieren, Nierbekkenontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:57

Al een paar jaar ben ik na mijn menstuatie erg gevoelig op mn nieren, zelf dacht ik dat het kwam door te weinig drinken. Ook heb ik snel last van kou op mn onderrug. Normaal is dit met veel drinken en warm houden binnen 1 a 2 dagen over
Ook dit keer was het raak. Zaterdags begonnen mijn nieren al te zeuren, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Momenteel stroomt de pijn door naar mn buik en iets daaronder (eileiders???) en begint het ook te steken.

Vandaag had ik het te druk om langs HA te gaan (en het leek vanmorgen iets minder te zijn).
Maar het is nu dus best pijnlijk en zat al even te kijken op internet of dit kan komen door kou/te weinig drinken/ of mogelijk nog een symptoom van de griep die ik vorige week had, en kwam nierbekkenontsteking tegen. Nou zag ik al op bokt dat verschillende mensen daarmee bekend zijn, dus hoop dat zij antwoord kunnen geven op mijn vraag.
Want ik kan nergens vinden of bij nierbekkenontsteking beide kanten pijn doen of maar één zijde, kan die pijn doorstromen naar buik?

Even extra informatie: heb geen blaasontsteking (vroeger, 8 jaar terug, wel redelijk vaak gehad).
Verder doet mn buik meer pijn als ik wat drink, eten ook wel ietsjes maar in veel mindere mate (ook diep ademhalen bezorgt ongemak).

Dus als mensen nog andere ideeen hebben (en het liefst natuurlijk oplossingen).... :+

Als het in de loop van de uren nu niet verbeterd, en morgenochtend nog steeds te veel last heb bel ik sowieso HA

Alvast bedankt,
groet ladypaard

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:00

Nou, als je nierbekkenontsteking hebt weet je dat gelijk hoor dan kun je echt niks meer door de pijn. En het is ook pijn die maar op 1 plek is te voelen, dus niet op meerdere plekken in je lichaam. Ik zou gewoon even de HA bellen en je klachten voor leggen, maar dat ben je zelf ook al van plan geloof ik.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:59

Heb een paar jaar geleden een ontsteking van mijn nieren (of nierbekken) gehad, maar geloof me, dan zit je niet meer achter je pc je af te vragen wat er is... ;)
Ik was tenminste doodziek, hoge koorts en steeds erg pijnlijke steken in mijn zij, alsof iemand van binnen met een hamer af en toe een flinke mep uitdeelde.

Denk overigens gezien het feit dat je al aangeeft te weinig te drinken dat je nieren wel een waarschuwing kunnen geven, misschien dat je hierdoor klachten krijgt. Dus oplossing: meer drinken... :+

ladypaard

Re: Pijn in nieren, Nierbekkenontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:23

Ben ondertussen bij HA geweest en i.i.g. geen nierbekkenontsteking :D met zelfde redenatie als die jullie nu geven. HA denkt dat het een samenloop is van te weinig drinken/ menstruatie/ kou/ vorige week ziek geweest. En zijn het waarschijnlijk de spieren daar.

Dus nu gewoon warmhouden en paracetamol slikken :')

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:05

Gelukkig dat het niks is. Ik loop momenteel stage op de afdeling urologie en ik geef Pinto_1 gelijk. Mensen met nierbekkenontsteking zijn vaak ''dood'' ziek ( hoge koorts en veel pijn.)

Hopelijk gaat het snel beter met je !

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:03

Je hoef niet direct doodziek te zijn bij nierbekkenontsteking hoor. Ik kreeg er op een donderdagavond last van, vrijdagavond wel veel pijn en bij een weekendarts geweest, maar verkeerde diagnose. Zaterdag nog gedragsonderzoek bij paarden gedaan en van Friesland naar Noord-Holland gereden met de auto, zaterdag nog naar mn vriend geweest en daar geslapen. Zondag toch nog maar naar de HAP (was pinksteren, dus maandag was de HA niet open), toen aan de AB waar ik pas echt hondsberoerd van werd.

Gelukkig dat het geen nierbekkenontsteking is, beterschap!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:05

Zou je geen nierstenen kunnen hebben? De dingen die jij opnoemt herken ik namelijk wel.... :=

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:14

Ook van nierstenen kun je erge koliekpijn krijgen. Vaak loop je dan ook krom. Niet in alle gevallen natuurlijk!
Vaak gaat het gepaard met rustelooheid en bloed bij de urine. :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:30

oh dubbel lig ik wel hoor :')

Maar heb een beetje een raar lichaam, soms heb ik al heel vroeg ergens pijn en wordt het later pas op normaal niveau,
of heb bij zulke dingen juist minder pijn dan de gemiddelde persoon.
Dus voor mij is pijn nooit zo'n goede graadmeter.

Urine was dus helemaal schoon, wel viel het mijzelf op dat het juist lichter was geworden afgelopen dagen.
Weet wel dat als de pijn vrijdag niet gezakt is, is zo weer bij de HA sta.
Want weet momenteel ook echt niet hoe ik moet staan of zitten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:33

Ik zou morgen even bellen voor een afspraak voor een foto en een scan.. Mochten het toch nierstenen zijn dan kunnen ze je medicijnen geven waardoor je urineleiders breder worden en je het steentje makkelijker uitplast.
Sterkte! :(:)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:29

heb vanavond les gegeven, had ik beter neit kunnen doen, kon na 1,5 uur bijna niet meer staan :') .
pijn is nu ook verschoven van achterkant van mn rug (doet nog steeds pijn maar niet zo erg) naar de flanken.

wie nog een comfortabele houding weet om wel enigszins pijnloos te zitten/staan/liggen is erg welkom :+

@ H_Nalanta: nierstenen zou je toch ook aan urine moeten kunnen zien? en voel je dat ook aan twee kanten tegelijk?
(linkerkant is trouwens wel erger dan rechts)

Weet wel dat ik dit nog geen twee dagen ga volhouden dus ga anders gewoon direct door haar Huisartsenpost ofzo

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 06:54

Hoeft niet per se. Bij mij zag je het ook niet.. Daar hebben ze het ook pas bij ontdekt bij een scan en foto's.. Het kan inderdaad aan 2 kanten tegelijk zitten, dan heb je 2 steentjes die er uit komen...

Wat bij mij werkte is op m'n hurken gaan zitten en dan steunen met m'n handen op de grond en dan een kruik er tegen aan houden.. Dat verlichte wel iets.. Zo heb ik eens een ziekenhuisnacht doorgebracht, al slapend volgestopt met morfine. :+

Ik zou de HA zo snel mogenlijk bellen.. Misschien heb je toch een infectie en des te langer je ermee doorloopt des te meer gevolgen heeft het..
Sterkte!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 10:11

HA is weer gebeld, heb vanacht hoogstens 2,5 uur geslapen van de pijn. Pijn zit nu vooral links. Moet straks terugbellen voor wat ik nu kan doen. Tref het wel weer, vandaag is er een andere HA op de praktijk dus meteen second opinion ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:14

Truf schreef:
Je hoef niet direct doodziek te zijn bij nierbekkenontsteking hoor.

Inderdaad, ik had wel heftige pijn in de rug maar ik heb nog wel gewerkt en autogereden. Moest voor elke drempel wel van de stoelleuning af maar goed, ik lag niet plat. Nu ben ik wel een doorzetter, maar toch.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 14:04

En ja hoor, werd afgewimpeld met pak maar een ibuprofennetje :(

Dus wordt het straks weer erg bel ik wel huisartsenpost

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:05

Daar zou ik niet op wachten. Gewoon op je strepen staan en nú bellen en gaan.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 14:06

:+ ik durf niet zo goed, het gaat nu wel redelijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:08

Haha, begrijp ik wel hoor maar denk aan jezelf! Jij weet wat je voelt, dat kunnen ze aan de telefoon niet bepalen! :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 14:11

ja, maar ben een beetje voorzichtig omdat dus mijn pijnperceptie anders is,
En vind het dan zo erg om voor niks bij de HApost te staan :+

Dus ik ga straks gewoon naar de paardjes toe (onder ibuprofen) dan is het toch al tegen 5 uur als ik terug kom. Dan zal het beter gaan, of waarschijnlijker nog veel erger zijn en kan ik gewoon de post bellen :')

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:13

Ik heb ook een week met een nierbekkenontsteking rond gelopen voor ik echt echt ziek werd. Ik voelde toen wel pijn ter hoogte van mijn nieren en ik vond niet gemakkelijk een goeie houding om in te zitten of liggen, maar ik dacht eerst dat het gewoon een kou op mijn rug was. Het weekend daarna zat ik met hoge koorts, 39,8°C en ben ik zo snel mogelijk door de arts van wacht naar spoed gestuurd om een infuus aan te leggen met antibiotica. Als ze er sneller bij waren geweest dan had ik het gewoon thuis gered met pilletjes, maar nu dus 3 dagen in de kliniek gelegen. Ik was trouwens wel al vroeger naar de dokter geweest maar die dacht dat ik een hernia had... Ook lichtjes verkeerd gedacht...
Achteraf gezien heeft hij 2 grote fouten gemaakt, geen temperatuur genomen (dat heb ik achteraf thuis gedaan en toen had ik al een beetje koorts) en geen urine gecontroleerd. Ondertussen heb ik een andere huisarts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:35

ik zou ook verder onderzoek eisen bij je eigen huisarts nu, je hebt toch verdikke pijn!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 07:47

Hoe gaat het nu TS? :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:05

Nog steeds goed last, maar ibuprofennetjes werken i.i.g. iets :+ maar eergisteren werd het iets minder, dus weet het nou ook niet meer. Zag ook dat als het een niersteen is, ze dan waarschijnlijk toch niks doen, alleen maar pijnstilling.

Maar het is gewoon vreemd dat ik smorgens weinig last van heb en het dan in de dag erger wordt. Ook wordt het erger door de trillingen van auto en fiets :+ .
Maar volgens me vader die ook nierstenen heeft gehad, zegt dat ik dan nog harder aan het gillen zou zijn van de pijn (maar ja vrouwen zijn wat meer gewent met de maandelijkse ongemakken :') )